Citat:
Ursprungligen postat av
peatedsoul
Appropå Avec, så kan man väl nästan säga att en bra avec-whisky passar sig till en bra cigarr?!
Det här med att kombinera whisky och cigarr är en helt annan träskmark där det också är lätt att gå vilse. Jag är ingen expert, men jag har viss erfarenhet. Största risken är egentligen oftast att whiskyn blir för kraftig för rökverket, kanske tvärt emot vad många tror då jag har sett många med uppfattningen att en bra cigarr ska paras med en riktigt kraftig whisky. Sen är det ju som med all annan matchning att det beror på vad man vill ha ut av det. Vill man mest ha en god cigarr att komplettera whiskyn med så gör det kanske inte så mycket om spriten slår sönder den skira röken. Men vill man ha ut maximalt av harmonin som kan uppstå mellan cigarr och whisky så är det sällan fel att para med något lent, fruktigt och trippeldestillerat från Irland eller Lågländerna. Det är också en fördel om whiskyn är lite söt då grundsmaken i cigarren är söt.
Jag säger inte att Glengoyne 21 är "fel" som cigarrwhisky på något sätt, men para då med något riktigt kraftigt i en fet kaliber med mustigt täckblad, t.ex. något från My Father Cigars (deras no. 6 är en favorit), eller varför inte en Cohiba Robustos Supremos Edition Limitada 2014 om du vill lyxa till det.
Det traditionella att para cigarr med är som bekant cognac eller mörk rom. Whisky kan naturligtvis funka lika bra som dessa destillat om man lägger lite omtanke på vad man har i glaset och vad man röker till. Min personliga uppfattning är dock att något alkoholsvagare oftast funkar bättre. En lagrad vintage port är oftast en match made in heaven tillsammans med cigarr. De allra finaste stunderna har jag dock fått när jag kombinerat rökverket med en välvald drink. Mojito funkar naturligtvis väldigt bra, och svenneklassikern Irish Coffee är som gjord för cigarr (rökte senast en Davidoff Millennium Blend Robusto till Irish Coffee och det var en löjligt läcker kombination).