Citat:
Ursprungligen postat av
8197
Har druckit en del skotsk single malt på sistone och är nyfiken på något lite annorlunda. Har kikat på dessa från vitt skilda kategorier:
Nikka All Malt
Kilbeggan
Har ni några åsikter/tips? En bourbon vore också ett hett alternativ. Prislapp mellan 300-500kr.
Kilbeggan har jag inte provat, men rent spontant så skulle jag gissa att den är ganska mild, delikat, ev en trevlig bourbonfatskaraktär som brukar infinnas i bra irländare!
Nikka All Malt var länge sedan jag drack. Dom brukar vara ganska felfria men ev lite tråkiga. Just denna är nog mer åt Kilbeggan i karaktär skulle jag gissa, ev med mer fruktiga estrar!
En fyllig och trevlig malt till bra pris är annars Craigellachie 13, den rekommenderar jag varmt om du inte testat.
En bra bourbon.... finns en del att välja på. Men på rak arm skulle jag välja Four Roses Small Batch eller Single Barrel om du vill ha lite mer tryck i den. Riktigt bra bourbon för lite pengar!
Blantons och Woodford Reserv är också prisvärda inom din prisklass.
När det gäller bourbon så är ganska mycket överprissatt i Sverige tyvärr. En Michters no1 bourbon som är en mycket bra standardbourbon kostar närmare 1000,- här medans det i USA går att få tag på samma för runt $40!