2017-01-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Finns det något bra ställe i Stockholm, eller någon förort, där man kan prova lite olika sorters whisky? Då inte nödvändigtvis en whiskyprovning, utan mer att stället har en kunnig personal, en hyfsad prisbild (Akkurat verkar rätt saftigt?) och där man kan få chansen att prova sig fram lite.

Alla snackar överallt om HUR man ska dricka whiskyn, vilken whisky som är bra med mera men jag skulle vilja få kunna a prova typ minst 10 olika sorters whisky på ett sånt sätt att man får chansen att lära sig huruvida man uppskattar rökig, ickerökig, stark eller någon annan sorts whisky.

Så det är mer typerna jag är ute efter då. Att handla 5 olika flaskor på systemet känns lite overkill, därav kanske en pub eller liknande med ett bra utbud skulle kunna vara en bra, och billigare, idé?

Bor inte själv i Sthlm, men väl där brukar jag besöka Bishops, Ardbeg Embacy och Queens Head samt även Saddle & Sabre om jag vill prova amerikanskt.
Kan vara någon jag missat, men dessa är ganska återkommande. Generellt blir prisbilden ganska hög på whisky ute på krogen. Ibland har man tur att hitta godingar till bra pris på vissa restauranger, men vill man ha ett bra utbud så är dessa bra.
Citera
2017-01-23, 14:52
Medlem
Heureuxs avatar
Citat:
Finns det något bra ställe i Stockholm, eller någon förort, där man kan prova lite olika sorters whisky? Då inte nödvändigtvis en whiskyprovning, utan mer att stället har en kunnig personal, en hyfsad prisbild (Akkurat verkar rätt saftigt?) och där man kan få chansen att prova sig fram lite.

Alla snackar överallt om HUR man ska dricka whiskyn, vilken whisky som är bra med mera men jag skulle vilja få kunna a prova typ minst 10 olika sorters whisky på ett sånt sätt att man får chansen att lära sig huruvida man uppskattar rökig, ickerökig, stark eller någon annan sorts whisky.

Så det är mer typerna jag är ute efter då. Att handla 5 olika flaskor på systemet känns lite overkill, därav kanske en pub eller liknande med ett bra utbud skulle kunna vara en bra, och billigare, idé?

https://www.systembolaget.se/dryck/s...-malts-1042804

https://www.systembolaget.se/dryck/s...t-pack-2024704

Nån av dessa kan man ju alltid köpa på bolaget annars.

Bra "nybörjarwhisky" + att man får smaka på lite olika sorter.
Citera
2017-01-23, 17:21
Medlem
hesons avatar
Citat:
Monks på Wallingatan har bra priser på whiskyn och bra sortiment. Kunskapen är det sämre med men det beror väl på men man frågar.
Citera
2017-01-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Monks på Wallingatan har bra priser på whiskyn och bra sortiment. Kunskapen är det sämre med men det beror väl på men man frågar.

+1 på denna! väldigt bra utbud och har man tur även en hyfsat kunnig i baren varit där 3 gånger och 2 va det en kunnig
Citera
2017-01-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson

Har aldrig tänkt på hur deras whiskyutbud ser ut, var dock ett tag sedan jag var dit. Måste besöka haket i helg om jag hinner. Annars håller jag mig mest till Monks på Sveavägen, deras whiskyutbud är dock ganska tamt samt det jag frågat på har varit lite överprisat.
Citera
2017-02-03, 07:52
Medlem
Någon som vet vart jag kan köpa Amrut Spectrum samt Yamazaki 18? Vet att de är rariteter och ganska dyra.
Citera
2017-02-03, 09:51
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMuffinMan
Någon som vet vart jag kan köpa Amrut Spectrum samt Yamazaki 18? Vet att de är rariteter och ganska dyra.
Finns..... PM
Citera
2017-02-05, 01:05
Medlem
Är det helt fel att använda Auchentoshan i en Irish Coffee? Har tyvärr ingen irländsk whiskey att tillgå, men Auchentoshan ska ju vara väldigt "irländskt" utav sig, även om det är en skotsk whisky.

Ja, jag vet att det är "fy skam" att använda en single malt i en Irish Coffee, men flaskan har mer eller mindre förblivit orörd sen jag köpte den som "nybörjarflaska".
Citera
2017-02-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dino-Sir
Är det helt fel att använda Auchentoshan i en Irish Coffee? Har tyvärr ingen irländsk whiskey att tillgå, men Auchentoshan ska ju vara väldigt "irländskt" utav sig, även om det är en skotsk whisky.

Ja, jag vet att det är "fy skam" att använda en single malt i en Irish Coffee, men flaskan har mer eller mindre förblivit orörd sen jag köpte den som "nybörjarflaska".

Verkar vara ganska många som använder Lagavulin till samma ändamål, så varför inte?
Sen är det ju din sprit, så du får väl göra precis vad du vill med den!

Personligen tycker jag att ju godare whisky du har i drinken, ju godare blir det.
Så varför använda billig skitwhisky om du vill göra bra drinkar?
Citera
2017-02-05, 13:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Verkar vara ganska många som använder Lagavulin till samma ändamål, så varför inte?
Sen är det ju din sprit, så du får väl göra precis vad du vill med den!

Personligen tycker jag att ju godare whisky du har i drinken, ju godare blir det.
Så varför använda billig skitwhisky om du vill göra bra drinkar?

Beror på. Drack en Macallan Rob Roy på The Balmoral i Edinburgh. Det var inget lyft mot samma drink på blended. Jag gjorde dock en gång en batch Rob Roys på en vatted malt som jag tyckte fick större djup. Fast vermouth-valet och bitter-valet (och iskvaliteten) är enligt min mening viktigare.
Citera
2017-02-05, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Beror på. Drack en Macallan Rob Roy på The Balmoral i Edinburgh. Det var inget lyft mot samma drink på blended. Jag gjorde dock en gång en batch Rob Roys på en vatted malt som jag tyckte fick större djup. Fast vermouth-valet och bitter-valet (och iskvaliteten) är enligt min mening viktigare.

Kan jag tänka mig... man får ju ta en whisky med en smakstil som förhoppningsvis passar till drinkens andra ingredienser. Dagens Macallan är inte alltid min favorit direkt... många kan vara väldigt tuffa. Vet inte riktigt vad det är för sherryfat de använder.
Citera
2017-02-21, 18:26
Medlem
Glenmorangie Bacalta lanseras den 17 Mars i begränsad upplaga.En explosion av solsken i ett glas enligt destillerichefen på Glenmorangie.

Detta låter ju intressant och sådan pava skulle ju gärna införskaffas.
Är Glenmorangies special editions svåra att komma över,eller går det bra att beställa på lanseringsdagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in