Som sagt, whiskyns ålder bestäms enbart från hur länge den lagrats på fat, och är det skottsk whisky så är det enbart ekfat som gäller, är det bourbon och rye så är det enbart nya ekfat som får användas!
Är det flera ekfat, för att ta ett teoretiskt exempel, ett fat som lagrats i 5 år, ett fat som lagrats i 10 år och ett fat som lagrats i 38 år. Då får du bara skriva 5 år på flaskan! Det är alltid den yngsta whiskyn som åldersbestämmer whiskym som buteljeras.
Det kan t.ex. vara av många anledningar tilll varför man väljer att inte ange ålder, släppa whiskyn som en NAS (No Age Statement). Men den vanligaste anledningen är nog att man vil sälja en ung whisky dyrt med en häftig historia, coolt namn, etc.
Äldre whisky är inte alltid en bättre whisky. Du har alltid en balans mellan destillerikaraktär och fatpåverkan.
Skitig whisky behöver ofta lite tid på sig att "mogna", runda av och gifta sig med fatet. Renare whisky kan smaka riktigt bra på kortare tid.
Kraftigare fat ger ifrån sig mer smak på kortare tid medans fat som använts några gånger lakats ut och kräver längre tid för att ge ifrån sig smaker. Tänk dig en liknelse med en tepåse!
Även hur och var man lagrar faten har stor betydelse för hur fort eller långsamt whiskyn utvecklas!
Hur vida whiskyn blir bättre i flaskan om du lagrar den i 20 år kan diskuteras.
Lagras den svalt och mörkt och med extremt tät kork så skall egentligen ingenting hända med whiskyn. Allt lagras dock inte optimalt, så ibland kan man få något som kallas OBF (Old Bottle Effect)!
Har smakat äldre whisky som stått på flaska i 30-40 år och då kan man få en lite metallisk, citrus tvålighet i smaken. Ibland ger det en spännande dimension och ibland smakar det inte alls bra.
Sen har du den aspekten som man ser mycket av idag, en flaska som bnuteljerades för 20 år sedan höll ofta (inte alltid) högre kvalitet än det som buteljeras idag. Framförallt om man ser till blended whisky!
Priset? Är äldre whisky = dyr whisky?!
Idag så, ja, absolut! För inte så länge sedan kunde man köpa 25 år gammal whisky för 600-700,- ungefär vad du betalade för en Ardbeg NAS som var riktigt bra!
Idag får du nästan räkna med minst 2500-3000,- minimum för en 25 årig whisky (med några få undantag). Så det har hänt mycket på bara några år.
Är det värt att köpa en dyr whisky bara för att den är äldre?
Nä... absolut inte osmakat. Och har man inte koll på vad som är vad så blir det många dyra klavertramp innan man hamnar rätt! Har man inte obegränsat med pengar så hamnar man fort hos kronofogden om man ska chansa sig fram bland flaskor för dom priserna.
Är du samlare/investerare så är det en helt annan sak. Men då köper man oftast flskor för att ha eller sälja vidare. Men finansiellt är det en stor risk.
Jag personligen köper bara flaskor som jag vet eller tror jag kommer gilla och som jag planerar att dricka i framtiden. Så jag köper sällan dyrare whiskyflaskor med ett enda undantag, om jag vet att dom är exceptionellt bra så kan jag ibland unna mig något lite dyrare!
Blev mycket text, så jag tror jag stannar där.