2023-02-23, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Whisky blir alltså bättre med tiden. Skulle man i sådan fall köpa Whiskyflaska och bevara den i själva flaskan och ha den i ett skåp eller kylskåp. Då blir den ju äldre alltså bättre = Dyrare.

Eller hur funkar hela egentligen? Varför säger man 30 år gammal Whisky eller 12 år gammal Whisky.

Kan alltså vem som helst köpa Whisky och sedan spara det och låta det bli just gammalt. Eller syftar man på själva åldern på ingredienserna?

Tack för svar!

Smaken förändras inte men den blir ju äldre ju längre man spar! Som man således kan tjäna pengar på! Exempelvis en flaska från 1945 lagrad i 18 på ekfat kommer smaka detsamma 1945 som 2023 men värdet har troligtvis ökat några 1000 beroende såklart av märke och sort! Det som är lite lustigt är att det bara är en liten mängd i flaskan som behöver vara lagrad i 18 år för att kallas "18 år" tror mängden är 12 % av innehållet men kommer inte ihåg exakta mängden! Kommer nog in en del och rättar mig i det avseendet!
Citera
2023-02-23, 10:37
Medlem
Som sagt, whiskyns ålder bestäms enbart från hur länge den lagrats på fat, och är det skottsk whisky så är det enbart ekfat som gäller, är det bourbon och rye så är det enbart nya ekfat som får användas!
Är det flera ekfat, för att ta ett teoretiskt exempel, ett fat som lagrats i 5 år, ett fat som lagrats i 10 år och ett fat som lagrats i 38 år. Då får du bara skriva 5 år på flaskan! Det är alltid den yngsta whiskyn som åldersbestämmer whiskym som buteljeras.
Det kan t.ex. vara av många anledningar tilll varför man väljer att inte ange ålder, släppa whiskyn som en NAS (No Age Statement). Men den vanligaste anledningen är nog att man vil sälja en ung whisky dyrt med en häftig historia, coolt namn, etc.

Äldre whisky är inte alltid en bättre whisky. Du har alltid en balans mellan destillerikaraktär och fatpåverkan.
Skitig whisky behöver ofta lite tid på sig att "mogna", runda av och gifta sig med fatet. Renare whisky kan smaka riktigt bra på kortare tid.
Kraftigare fat ger ifrån sig mer smak på kortare tid medans fat som använts några gånger lakats ut och kräver längre tid för att ge ifrån sig smaker. Tänk dig en liknelse med en tepåse!
Även hur och var man lagrar faten har stor betydelse för hur fort eller långsamt whiskyn utvecklas!

Hur vida whiskyn blir bättre i flaskan om du lagrar den i 20 år kan diskuteras.
Lagras den svalt och mörkt och med extremt tät kork så skall egentligen ingenting hända med whiskyn. Allt lagras dock inte optimalt, så ibland kan man få något som kallas OBF (Old Bottle Effect)!
Har smakat äldre whisky som stått på flaska i 30-40 år och då kan man få en lite metallisk, citrus tvålighet i smaken. Ibland ger det en spännande dimension och ibland smakar det inte alls bra.

Sen har du den aspekten som man ser mycket av idag, en flaska som bnuteljerades för 20 år sedan höll ofta (inte alltid) högre kvalitet än det som buteljeras idag. Framförallt om man ser till blended whisky!

Priset? Är äldre whisky = dyr whisky?!
Idag så, ja, absolut! För inte så länge sedan kunde man köpa 25 år gammal whisky för 600-700,- ungefär vad du betalade för en Ardbeg NAS som var riktigt bra!
Idag får du nästan räkna med minst 2500-3000,- minimum för en 25 årig whisky (med några få undantag). Så det har hänt mycket på bara några år.

Är det värt att köpa en dyr whisky bara för att den är äldre?
Nä... absolut inte osmakat. Och har man inte koll på vad som är vad så blir det många dyra klavertramp innan man hamnar rätt! Har man inte obegränsat med pengar så hamnar man fort hos kronofogden om man ska chansa sig fram bland flaskor för dom priserna.

Är du samlare/investerare så är det en helt annan sak. Men då köper man oftast flskor för att ha eller sälja vidare. Men finansiellt är det en stor risk.
Jag personligen köper bara flaskor som jag vet eller tror jag kommer gilla och som jag planerar att dricka i framtiden. Så jag köper sällan dyrare whiskyflaskor med ett enda undantag, om jag vet att dom är exceptionellt bra så kan jag ibland unna mig något lite dyrare!

Blev mycket text, så jag tror jag stannar där.
Citera
2023-02-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Smaken förändras inte men den blir ju äldre ju längre man spar! Som man således kan tjäna pengar på! Exempelvis en flaska från 1945 lagrad i 18 på ekfat kommer smaka detsamma 1945 som 2023 men värdet har troligtvis ökat några 1000 beroende såklart av märke och sort! Det som är lite lustigt är att det bara är en liten mängd i flaskan som behöver vara lagrad i 18 år för att kallas "18 år" tror mängden är 12 % av innehållet men kommer inte ihåg exakta mängden! Kommer nog in en del och rättar mig i det avseendet!

Det räcker med en droppe 18 årig whisky för att du ska kalla den 18 år, så länge allt annat i flaskan är mer än 18 år. Du utgår alltid från den yngsta whiskyn i flaskan! Sen kan du ha 100 år gammal whisky med en droppe 3 årig whisky, då är man tvungen att skriva 3 år på flaskan!
Citera
2023-02-23, 11:23
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
År på flaska gör precis som Krulf säger ingenting på whisky utan man åsyftar år på fat. Under den tiden tar spriten åt sig smak och karaktär från virket vilket av uppenbara skäl inte händer i en flaska.

Detta är även anledningen till att fatlagrad whisky är starkare, det har helt enkelt dunstat på fat.

Kan även vara svagare då inte bara vatten dunstar ur faten utan även alkohol och andra ämnen. Det hela beror på vilket mikrokllimat som råder i lagringsutrymmet.

Ganska förenklat kan man säga att det fungerar som nedan, men även ålder på faten; vad som varit i faten tidigare ); var i lagerutrymmet (Både höjd och avstånd till väggar, dörrar och liknande påverkar.) fatet är placerat; typ av trä i faten; storleken på faten och en massa andra parametrar.

Lagrad i varm miljö med hög luftfuktighet ger högre avdunstning av alkohol men även en del vatten.

Lagrad i kall miljö med hög luftfuktighet ger viss avdunstning av alkohol men inte mycket vatten.

Lagrad i varm miljö med låg luftfuktighet ger högre avdunstning av vatten men även en hel del alkohol.

Lagrad i kall miljö med låg luftfuktighet ger lägre avdunstning av både vatten och alkohol.

Det hela är helt enkelt ganska komplext och inget man per automatik kan säga kommer fungera si eller så i alla lägen.
Citera
2023-02-23, 11:31
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Kan även vara svagare då inte bara vatten dunstar ur faten utan även alkohol och andra ämnen. Det hela beror på vilket mikrokllimat som råder i lagringsutrymmet.

Ganska förenklat kan man säga att det fungerar som nedan, men även ålder på faten; vad som varit i faten tidigare ); var i lagerutrymmet (Både höjd och avstånd till väggar, dörrar och liknande påverkar.) fatet är placerat; typ av trä i faten; storleken på faten och en massa andra parametrar.

Lagrad i varm miljö med hög luftfuktighet ger högre avdunstning av alkohol men även en del vatten.

Lagrad i kall miljö med hög luftfuktighet ger viss avdunstning av alkohol men inte mycket vatten.

Lagrad i varm miljö med låg luftfuktighet ger högre avdunstning av vatten men även en hel del alkohol.

Lagrad i kall miljö med låg luftfuktighet ger lägre avdunstning av både vatten och alkohol.

Det hela är helt enkelt ganska komplext och inget man per automatik kan säga kommer fungera si eller så i alla lägen.

Ja det var alldeles för förenklat uttryckt av mig
Citera
2023-02-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla

Exakt.. lite förenklat, men bra beskrivet!

Sen händer det även att alkoholen hamnar under 40% om det dunstat för mycket, då får det enligt alla gällande regler inom Europa inte längre kallas för whisky. Så det blir i princip en jättedyr spritdryck/likör eller vad man vill kalla det.

Jag tror dock att det gärna fuskas lite med det där man kanske fyller på med starkare whisky för att få upp alkoholen igen över 40%!
Säger inte att det är så, men skulle inte bli förvånad om det förekommer! Oftast handlar det om väldigt gammal whisky (40+ år) och ett fat med kanske 100-150 liter där en liter på marknaden kostar allt från 5000,- till 50.000,- flaskan (och mer) så är det ganska enkelt att hitta motivation för att fuska lite tror jag!
Citera
2023-03-05, 20:01
Medlem
Dricker just nu en budget Chivas Regall blended 12 åring. Budget whiskey för 360 spänn men den är helt ok. Jag vill ha någon rökig och det är den och lite len också, kunde dock varit något mer rökig. Men den är helt ok.
Citera
2023-03-06, 11:53
Medlem
Grisbrottarens avatar
Jag kikade lite på Bukovskis whisky-auktion nu i mars, som de håller på uppdrag av systembolaget, men vågade inte lägga något bud – den här gången.
Det är inga vrakpriser p g a den ekonomiska krisen, men det är heller inga fantasipriser och flera flaskor har gått för under utropspriset.
https://www.bukowskis.com/sv/auction...isky-skottland

Har någon erfarenhet av att köpa därifrån och kan dela med sig av erfarenheter? Är det t.ex. lätt att själv sälja, om man nu skulle se inköpet som en investering och hålla korken på i väntan på en prisuppgång?

Det genomförs en auktion i månaden ungefär, och någon gång till sommaren kanske jag ska våga lägga ett bud.
https://www.systembolaget.se/nytt/dryckesauktioner/
Citera
2023-03-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag kikade lite på Bukovskis whisky-auktion nu i mars, som de håller på uppdrag av systembolaget, men vågade inte lägga något bud – den här gången.
Det är inga vrakpriser p g a den ekonomiska krisen, men det är heller inga fantasipriser och flera flaskor har gått för under utropspriset.
https://www.bukowskis.com/sv/auction...isky-skottland

Har någon erfarenhet av att köpa därifrån och kan dela med sig av erfarenheter? Är det t.ex. lätt att själv sälja, om man nu skulle se inköpet som en investering och hålla korken på i väntan på en prisuppgång?

Det genomförs en auktion i månaden ungefär, och någon gång till sommaren kanske jag ska våga lägga ett bud.
https://www.systembolaget.se/nytt/dryckesauktioner/

25% avgift + 50,- i administrationsavgift för köparen, blir rätt saftigt även på "okej pris"! Så, jag har aldrig orkat bry mig om deras auktioner.
Citera
2023-03-15, 21:42
Medlem
Loch Lomond är min favorit just nu när det kommer till billigare whiskey. Riktigt len men rökig. Rekommenderas till nybörjare då den är lättdrucken, men alla borde prova den om ni inte gjort det. 309 kr på systemet...
Citera
2023-03-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Loch Lomond är min favorit just nu när det kommer till billigare whiskey. Riktigt len men rökig. Rekommenderas till nybörjare då den är lättdrucken, men alla borde prova den om ni inte gjort det. 309 kr på systemet...

Loch Lomond och Tamnavulin är mina go to destillerier när det vankas single malt för runt 300 kr.
Riktigt prisvärda varianter.
Citera
2023-04-05, 18:09
Medlem
Är sugen på att prova en whiskey med LITE mer rök.
Favoriter idag: Glenlivet, Macallan, Aberlour

Med filterfunktionen fick jag fram dessa på bolagets hemsida. Någon som har tankar på vilken jag bör prova?

Cragganmore 12yo
Bowmore Small Batch
Craigellachie 13yo
Two Stacks Single Malt Double Barrel
Loch Lomond Original Single Malt

Kanske Loch Lomond som nämndes ovan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem