2019-11-04, 22:15
Medlem
Lastonwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
15åringen är grymt prisvärd, mild men fyllig sherrylagring.
18åringen passade inte mig i smaken, mins tyvärr inga detaljer.

Vad jag hört är 18-åringen väldigt lik, bara mycket mer smak. Men du uppfattade inte det?
Citera
2019-11-05, 18:48
Medlem
Hej!

Kan inget om whiskey men såg ett erbjudande utomlands på Glenmorangie Original (https://www.systembolaget.se/dryck/s...morangie-41701) då jag kan köpa en liter till samma pris som 70cl på systemet. Funderar på att köpa en flaska till pappa på Fars dag eftersom han brukar plocka fram sin Famous Grouse när han vill ha något roligare än öl till matlagningen, men är osäker på om han skulle gilla den.

Vill ju inte komma hem med 400kr kattpiss, så vänder mig till er: tror ni att han kan gilla denna om han tycker om Famous Grouse?

Och ja, jag har förstått att Famous Grouse ska vara ganska så kass, ingen mening att säga det igen!
Citera
2019-11-05, 19:56
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallar-runar
Hej!

Kan inget om whiskey men såg ett erbjudande utomlands på Glenmorangie Original (https://www.systembolaget.se/dryck/s...morangie-41701) då jag kan köpa en liter till samma pris som 70cl på systemet. Funderar på att köpa en flaska till pappa på Fars dag eftersom han brukar plocka fram sin Famous Grouse när han vill ha något roligare än öl till matlagningen, men är osäker på om han skulle gilla den.

Vill ju inte komma hem med 400kr kattpiss, så vänder mig till er: tror ni att han kan gilla denna om han tycker om Famous Grouse?

Och ja, jag har förstått att Famous Grouse ska vara ganska så kass, ingen mening att säga det igen!
Det elakaste jag säga om den är att den knappt smakar någonting. Jag skulle säga att det absolut är ett steg upp från Famous och smakmässigt ligger de ganska nära i stil.
Tror det är ett bra köp, för det är inte alltid en singelmalt uppskattas av Famous Grouse konsumentgrupp, på samma sätt som en jättefin IPA inte alltid uppskattas av någon som gillar Heineken.
Citera
2019-11-05, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Det elakaste jag säga om den är att den knappt smakar någonting. Jag skulle säga att det absolut är ett steg upp från Famous och smakmässigt ligger de ganska nära i stil.
Tror det är ett bra köp, för det är inte alltid en singelmalt uppskattas av Famous Grouse konsumentgrupp, på samma sätt som en jättefin IPA inte alltid uppskattas av någon som gillar Heineken.

Tack för svaret, men hänger inte riktigt med nu. Det elakaste med Glenmorangien är att den inte smakar något, vad är då bra med den? Du tror att det är ett bra köp för att det inte är säkert att den uppskattas, vad menar du?

Här är de jag väljer mellan, är beredd att lägga upp till 40 euro men blir det 30 är det bara bra! Ser ni någon annan som kan passa bättre för någon som gillar Famous Grouse (utom just Grouse då!)? https://www.heinemann-shop.com/en/gl...ood:WHKIND_USA
Senast redigerad av rallar-runar 2019-11-05 kl. 21:03.
Citera
2019-11-05, 22:19
Medlem
Citat:
Tack för svaret, men hänger inte riktigt med nu. Det elakaste med Glenmorangien är att den inte smakar något, vad är då bra med den? Du tror att det är ett bra köp för att det inte är säkert att den uppskattas, vad menar du?

Här är de jag väljer mellan, är beredd att lägga upp till 40 euro men blir det 30 är det bara bra! Ser ni någon annan som kan passa bättre för någon som gillar Famous Grouse (utom just Grouse då!)? https://www.heinemann-shop.com/en/gl...ood:WHKIND_USA

Glenmorangie är en bra singelmalt utan tvekan. Och i den prisklassen så finns det inte jättemycket konkurrens heller.
Det är ingen smakrik whisky som sticker ut på något sätt och det försöker den inte vara heller. Den skall vara relativt anonym och tilltala just dom som normalt dricker en blended whisky då och då.
Citera
2019-11-06, 18:28
Medlem
hesons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Glenmorangie är en bra singelmalt utan tvekan. Och i den prisklassen så finns det inte jättemycket konkurrens heller.
Det är ingen smakrik whisky som sticker ut på något sätt och det försöker den inte vara heller. Den skall vara relativt anonym och tilltala just dom som normalt dricker en blended whisky då och då.
Det är så jag menar.
Citera
2019-11-08, 10:33
Medlem
OncePostNeverBacks avatar
Vad tycker folk om Highland Park Valfather? Sitter och funderar om den är värd priset eller man ska köra på Lagavulin istället.
Citera
2019-11-08, 10:52
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OncePostNeverBack
Vad tycker folk om Highland Park Valfather? Sitter och funderar om den är värd priset eller man ska köra på Lagavulin istället.

Jag har inte prövat just den, men Lagavulin är ju avgjort rökigare än alla Highland Park.
Citera
2019-11-08, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OncePostNeverBack

Lagavulin eftersom du vet vad du får.

Gillade HP tidigare när de höll sig till de klassiska 12,15,18,25 åriga + kanske enstaka limited editions. Tycker de gjorde bra whisky och var hyggligt prisvärda.
Men på senare år har man släpp ut en massa olika NAS whisky med häftiga namn(mycket i taxfree-butiker)
Har provat ett antal av dessa, men inte Valfather.
Kan inte minnas att jag blivit positivt överraskad av någon när det kommer till prisvärdhet.
Mycket tveksamt om jag kommer prova fler av dessa.
Trist för HP var bra en gång i tiden, men tycker de har förstört sitt eget varumärke.
Citera
2019-11-08, 20:54
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Lagavulin eftersom du vet vad du får.

Gillade HP tidigare när de höll sig till de klassiska 12,15,18,25 åriga + kanske enstaka limited editions. Tycker de gjorde bra whisky och var hyggligt prisvärda.
Men på senare år har man släpp ut en massa olika NAS whisky med häftiga namn(mycket i taxfree-butiker)
Har provat ett antal av dessa, men inte Valfather.
Kan inte minnas att jag blivit positivt överraskad av någon när det kommer till prisvärdhet.
Mycket tveksamt om jag kommer prova fler av dessa.
Trist för HP var bra en gång i tiden, men tycker de har förstört sitt eget varumärke.

Valkyrie är väl något sämre än den 18-åriga HP, dock något alkoholstarkare.

Den där lille lustige skotten Ralfy gav den 18-åriga 91 poäng av 100 2012. Men jag håller med om att deras vikingtema inte känns så lyckat.
Citera
2019-11-15, 17:14
Avstängd
Redoxreaktions avatar
En sak med Glenfiddich 12 yo är att den trots att den är relativt enkel alltid håller jämn kvalitet. Den smakar som den har gjort sedan jag köpte min första för över 25 år sedan.
Citera
2019-11-15, 22:06
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Highland Park Cask Strenght 60,8%: jag blandar den med lika mycket rumsvarmt Imsdal mineralvatten. Någonstans mellan den 12-åriga och den 18-åriga i smak fast lite rökigare, lite åt Laphroaig- eller Lagavulin-hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in