Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Känner inte heller något som påminner om Laphroaig i den. The Ileach ska ju komma från södra Islay med(fast ett annat hemligt destilleri, om importörens uppgifter nu stämmer), tycker märkligt nog båda smakar väldigt mycket ung Lagavulin.

The ileach ska ju vara från Lagavulin enligt experterna.
Så finlaggan måste ju vara ung Ardbeg, även fast jag också håller med om att båda smakar mer Lagavulin.
Citera
2023-10-01, 19:54
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Yes, alla är rökiga. Ligger runt 350 kr på systemet.

Intressant, jag tyckte din beskrivning av Ardbeg wee beastie lät trevlig (rökt kött). Din beskrivning av Ardbeg 10 lät däremot mindre trevlig (jordkällare). Prisklassen är också rimlig (under Laphroaig 10 som är min standard-whisky).

Citat:
Ardbeg wee beastie finner jag en rökt kött smak och lukt som är jäkligt nice.
I Ardbeg 10 tycker jag lukten är mer som en jordkällare.

Vad säger du om Bunnahaibin moine och finlaggan 50, har de smak av rökt kött el jordkällare?
Citera
2023-10-01, 20:31
Medlem
Grisbrottarens avatar
Priserna fluktuerar…
Jag köpte en The Glenlivet 18 åt mig själv i julklapp i fjol, och den kostade då 789 kronor. I samma veva beställde jag en Ardbeg Uigeadail till nyårspresent, som då skulle ha kostat 779 kronor, som jag dock aldrig hämtade ut.
Nu kikade jag just på Bolagets hemsida och en Glenlivet 18 kostar nu 1099 kronor, medan Uigeadail kostar bara 699 kronor.
Inte för att smaken sitter i hur många kronor som är i glaset, men vad f-n är det här frågan om? Har hajpen kring Ardbeg gått över så att de tvingas sänka priserna?

Jag verkar i alla fall ha gjort rätt. The Glenlivet 18 var värd varenda krona, även om 12:an räcker gott och väl till vardags. Det kan bli en Ardbeg i julklapp till mig själv i år istället.
Citera
2023-10-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Intressant, jag tyckte din beskrivning av Ardbeg wee beastie lät trevlig (rökt kött). Din beskrivning av Ardbeg 10 lät däremot mindre trevlig (jordkällare). Prisklassen är också rimlig (under Laphroaig 10 som är min standard-whisky).

Vad säger du om Bunnahaibin moine och finlaggan 50, har de smak av rökt kött el jordkällare?

Tycker att det är mer att yngre rökig whisky smakar mer som en aktiv brasa som man grillar på, medan äldre whisky smakar mer som en släckt brasa morgonen efter grillning. Båda är gott men jag föredrar som yngre.
Både Bunnahaibin moine och finlaggan är yngre varianter, runt 5 år, precis som wee beastie.
Citera
2023-10-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Oj, missade att jag fått svar här Alla tre skulle jag säga, alltid kul att vidga whisky-vyerna. Arran gillar jag, ja enkel är den inte direkt Köpte min i Storbritannien, men ser att den nu finns på Bunnas hemsida:

https://bunnahabhain.com/products/12...h-2023-edition

Coolt, den är annars ganska svårfångad. Köpte min på destilleriet, dom hade 2021 och 2022 på hyllan, tog 2022 då den var så extremt trögflytande och smakrik. Nästan så man var tvungan att äta den med sked.
Hade man haft mer plats i väskan så hade jag plockat på mig några stycken.
Citera
2023-10-03, 17:19
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Tycker att det är mer att yngre rökig whisky smakar mer som en aktiv brasa som man grillar på, medan äldre whisky smakar mer som en släckt brasa morgonen efter grillning. Båda är gott men jag föredrar som yngre.
Både Bunnahaibin moine och finlaggan är yngre varianter, runt 5 år, precis som wee beastie.

Tack för de här tipsen. Kommer att prova en Ardbeg wee beastie och faller den i smaken kommer jag även att prova dina övriga rekommendationer.
Citera
2023-10-03, 17:23
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Idag blir det en vacker lord calvert rumstempererad utan is
Citera
2023-10-04, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Priserna fluktuerar…
Jag köpte en The Glenlivet 18 åt mig själv i julklapp i fjol, och den kostade då 789 kronor. I samma veva beställde jag en Ardbeg Uigeadail till nyårspresent, som då skulle ha kostat 779 kronor, som jag dock aldrig hämtade ut.
Nu kikade jag just på Bolagets hemsida och en Glenlivet 18 kostar nu 1099 kronor, medan Uigeadail kostar bara 699 kronor.
Inte för att smaken sitter i hur många kronor som är i glaset, men vad f-n är det här frågan om? Har hajpen kring Ardbeg gått över så att de tvingas sänka priserna?

Intressant iakttagelse! Jag har bara köpt Uigeadail en gång, för drygt tio år sen, och är helt säker på att den kostade över 700 kr då. Tycker du (och alla andra som läser tråden) ska passa på. Har nämligen sett den under diverse utlandssemestrar på senare år och då har prislappen snarare legat kring 800 kr eller mer.
Citera
2023-10-04, 21:06
Avstängd
Noterade också prissänkningen på Ardbeg.
Citera
2023-10-06, 10:25
Medlem
Jag söker specifika whiskeyflaskor som inte säljs på systemet längre. Ibland dyker de upp på auktion, men var kan man hitta dem annars? Finns det någon marknad bland privatpersoner där laglig byteshandel sker? Hittar inget vid googling.
Citera
2023-10-11, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyKarNN
Jag söker specifika whiskeyflaskor som inte säljs på systemet längre. Ibland dyker de upp på auktion, men var kan man hitta dem annars? Finns det någon marknad bland privatpersoner där laglig byteshandel sker? Hittar inget vid googling.

Det korta svaret är NEJ!
Handla med alkohol i Sverige, speciellt om man gör det privat, är inte helt lagligt.

Men ja, det finns grupper på Facebook, MeWe och div andra forum.
Det är väl inget som sprids hur som helst då sidor stängs ner så fort det blir lite för välkänt.
Citera
2023-11-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyKarNN

HTFW (Hard To Find Whisky, kan inte länka deras hemsida pga spärrad på jobbdatorn ) från Birmingham i England har ett väldigt stort utbud av all slags whisky du kan tänka dig. Kollade runt lite där på en flaska från 93 nu när brorsan fyllde 30 men fegade ur lite och vågade inte beställa. Vet att de skickar till Sverige iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in