Citat:
Ursprungligen postat av
jeremy-jones
Oh, den har jag varit bra sugen på att testa. Kanske blir nästa inköp nu.
Ja, efter Springbank 12 CS då som jag lyckats kamma hem från bolagets weblansering precis. Någon som druckit Springbank? Verkar allmänt knepig att komma över nuförtiden.
Har druckit ganska många Springbank, Longrow samt ett par Hazelburn, alla från samma destilleri men destillerade lite olika på lite olika recept.
Generellt är i mitt tycke ung Springbank väldigt knepig! Och idag kan man nästan sätta en slant på att den Springbank som buteljeras som 12 åring är max 12 år. Så var det inte för ett antal år sedan, där kunde du ha betydligt mycket äldre whisky i blandningen för att få upp smaken, och gammal Sprinbank brukar kunna vara helt fantastiskt gott... så du förstår kanske vilken skillnad det var då mot nu.
De hade även tillgång till fler och bättre sherryfat som ingick i standardbuteljeringarna vilket även det höjde smakupplevelsen.
Men med det sagt så gillar jag Springbank. Det är en av de absolut sista destillerierna där precis allting görs för hand, all arbetskraft är från det lokala samhället och man håller stenhårt på gamla traditioner och stöttar den lokala regionen.
Som någon sa så är Springbank världens dyraste whisky att tillverka, och det ligger lite i det.
Tyvärr börjar det bli lite dyrt att få tag i lite äldre Springbank, men varje gång det släpps någonting därifrån så är det helt klart värt att kolla lite extra på!