2020-07-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YesBaows
Bruichladdich's Port Charlotte "heavily peated" 10 yo, fyfasen vad jag tycker den är trevlig. Rökig, fruktig och otroligt len och rund vid 50% även utan vatten, men med en skvätt vatten blir den komplett tycker jag. Ingen lång finish men doft och smak sitter som en krocketklubba i knäskålen. Och med ett pris på strax över 500 ger jag den ett Väl Godkänt

EDIT: Jag svamlar lite, 755:- kostar den. Fortfarande väl värd stålarna!

Är den den?

Port Charlotte Nr 40747
Citera
2020-07-13, 16:14
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miamiboy
Är den den?

Port Charlotte Nr 40747

Tror snarare det är den 10:åriga, nr 80616.
Får testa den tror jag nog minsann.
Citera
2020-07-13, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Tror snarare det är den 10:åriga, nr 80616.
Får testa den tror jag nog minsann.

Vilka andra Whisky rekommenderar ni som har Alkoholhalt 50 %?
Citera
2020-07-13, 17:46
Medlem
felstavadds avatar
Citat:

Personligen är jag väldigt förtjust i Glenfarclas 105, ingen single malt men ligger på ca 60%, väldigt len och god trots styrkan i den men kanske inte rätt sort om man gillar de rökiga sorterna.

Bolagsnr 80221, 690 kr.

https://www.systembolaget.se/dryck/s...arclas-8022101
Citera
2020-07-13, 17:54
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Nikka from the barrel 👍
Citera
2020-07-13, 19:11
Medlem
Citat:
Personligen är jag väldigt förtjust i Glenfarclas 105, ingen single malt men ligger på ca 60%, väldigt len och god trots styrkan i den men kanske inte rätt sort om man gillar de rökiga sorterna.

Bolagsnr 80221, 690 kr.

https://www.systembolaget.se/dryck/s...arclas-8022101

Jo
Citera
2020-07-13, 20:55
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Jo

Yupp, du verkar ha helt rätt i det, kollade min flaska här hemma samtidigt som jag hällde upp mig en.
-God och en av mina favoriter är den iaf.
Citera
2020-07-13, 21:01
Medlem
Citat:
Yupp, du verkar ha helt rätt i det, kollade min flaska här hemma samtidigt som jag hällde upp mig en.
-God och en av mina favoriter är den iaf.

Kanske hällt upp för många på lite för kort tid
Citera
2020-07-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeremy-jones
Oh, den har jag varit bra sugen på att testa. Kanske blir nästa inköp nu.

Ja, efter Springbank 12 CS då som jag lyckats kamma hem från bolagets weblansering precis. Någon som druckit Springbank? Verkar allmänt knepig att komma över nuförtiden.

Har druckit ganska många Springbank, Longrow samt ett par Hazelburn, alla från samma destilleri men destillerade lite olika på lite olika recept.

Generellt är i mitt tycke ung Springbank väldigt knepig! Och idag kan man nästan sätta en slant på att den Springbank som buteljeras som 12 åring är max 12 år. Så var det inte för ett antal år sedan, där kunde du ha betydligt mycket äldre whisky i blandningen för att få upp smaken, och gammal Sprinbank brukar kunna vara helt fantastiskt gott... så du förstår kanske vilken skillnad det var då mot nu.
De hade även tillgång till fler och bättre sherryfat som ingick i standardbuteljeringarna vilket även det höjde smakupplevelsen.

Men med det sagt så gillar jag Springbank. Det är en av de absolut sista destillerierna där precis allting görs för hand, all arbetskraft är från det lokala samhället och man håller stenhårt på gamla traditioner och stöttar den lokala regionen.

Som någon sa så är Springbank världens dyraste whisky att tillverka, och det ligger lite i det.
Tyvärr börjar det bli lite dyrt att få tag i lite äldre Springbank, men varje gång det släpps någonting därifrån så är det helt klart värt att kolla lite extra på!
Citera
2020-07-15, 20:31
Medlem
jeremy-joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
....

Tack för svaret! Ska moderera min förhoppning något, men ser bra väl fram emot att smaka när det väl är dags!
Citera
2020-07-17, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeremy-jones
Oh, den har jag varit bra sugen på att testa. Kanske blir nästa inköp nu.

Ja, efter Springbank 12 CS då som jag lyckats kamma hem från bolagets weblansering precis. Någon som druckit Springbank? Verkar allmänt knepig att komma över nuförtiden.

Jag har en Springbank 15 yo hemma, men den köpte jag på whisky exchange om jag inte missminner mig. Jag tror inte den finns på bolaget att beställa men kan ha fel. Har bara tagit en liten dram av den för ganska länge sedan nu, är nog dags igen, är ju fredag fö fan!
Citera
2020-07-17, 15:45
Medlem
jeremy-joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YesBaows
Jag har en Springbank 15 yo hemma, men den köpte jag på whisky exchange om jag inte missminner mig. Jag tror inte den finns på bolaget att beställa men kan ha fel. Har bara tagit en liten dram av den för ganska länge sedan nu, är nog dags igen, är ju fredag fö fan!

Haha gott mos. Skål kosmonauter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in