2020-06-17, 09:31
Medlem
Bittersteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YesBaows
Det är väl relativt stor tillgång till Whisky i Sverige med, eller vad menar du? Och speciellt om du vill ha/gillar irländsk populär-whisky 🙂
Det är sant, men här på Irland behöver du inte gå till systembolaget och köpa whisky. Det gör att det blir lättare att gå och köpa om det behöves. Sen är det så, att jag inte riktigt var ett fan av whisky tills jag kom till Irland.
Citera
2020-06-19, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bittersteel
En av fördelarna med att bo på Irland är den lätta tillgång till Whiskey här. Har fått smak för Jameson de senare månaderna.

Dricker man bara Jameson, Grants eller Jack Daniels så förstår jag ditt resonemang.
Men allt efter du börjar leta lite "roligare" sorter så kommer du inte tycka att det är lika roligt att bo på dessa ställen, så vida du inte hänger i vissa städer med välsorterade butiker som är unika undantag som bekräftar regeln.

I Sverige kan du ändå bo i vilken byhåla som helst och ha tillgång till nästan hela Systembolagets sortiment med någon dags leveranstid.
Även om Systembolaget inte är helt optimalt i alla lägen så har det sina små fördelar ibland.
Citera
2020-06-19, 12:23
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Dricker man bara Jameson, Grants eller Jack Daniels så förstår jag ditt resonemang.
Men allt efter du börjar leta lite "roligare" sorter så kommer du inte tycka att det är lika roligt att bo på dessa ställen, så vida du inte hänger i vissa städer med välsorterade butiker som är unika undantag som bekräftar regeln.

I Sverige kan du ändå bo i vilken byhåla som helst och ha tillgång till nästan hela Systembolagets sortiment med någon dags leveranstid.
Även om Systembolaget inte är helt optimalt i alla lägen så har det sina små fördelar ibland.

Jameson är helt OK men inget speciellt. Bushmills är helt överlägsen. Den enda där som jag inte har gillat är paradoxalt nog den 21-åriga maltwhiskyn, som kändes lite däven jämfört med de yngre och deras blends.
Citera
2020-06-19, 13:30
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:

Nu kryddar du lite. Det är 1-2 veckor leveranstid. Jag beställer ofta och bor i Sthlm och det tar alltid minst 5 arbetsdagar vilket är irriterande när man vet att leverantören packat allt samma dag.

Det har med att butikerna bara tar emot en gång i veckan och hur tajmingen är.
Citera
2020-06-21, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Nu kryddar du lite. Det är 1-2 veckor leveranstid. Jag beställer ofta och bor i Sthlm och det tar alltid minst 5 arbetsdagar vilket är irriterande när man vet att leverantören packat allt samma dag.

Det har med att butikerna bara tar emot en gång i veckan och hur tajmingen är.

Det beror helt på om det är på SB eget lager och vilka leverantörer det handlar om. En del leverantörer packar lite när dom har tid och möjlighet då det ibland är små enmansfirmor.
Har för mig att SB har leveranser två gånger i veckan, kan kanske bero på vilken typ av butik det handlar om, finns ju ett antal olika klassificeringar hos SB som styr bl.a. vilket utbud dom skall ha.
Men ja, ca 4 dagar är ganska normalt, har hänt att jag någon gång fått snabbare och ibland har det tagit betydligt längre. Vissa tider på året kan det ta lite tid innan personalen gått igenom beställningar som kommit till butiken också.
Citera
2020-06-29, 12:57
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Det beror helt på om det är på SB eget lager och vilka leverantörer det handlar om. En del leverantörer packar lite när dom har tid och möjlighet då det ibland är små enmansfirmor.
Har för mig att SB har leveranser två gånger i veckan, kan kanske bero på vilken typ av butik det handlar om, finns ju ett antal olika klassificeringar hos SB som styr bl.a. vilket utbud dom skall ha.
Men ja, ca 4 dagar är ganska normalt, har hänt att jag någon gång fått snabbare och ibland har det tagit betydligt längre. Vissa tider på året kan det ta lite tid innan personalen gått igenom beställningar som kommit till butiken också.

Fast systemet har inget eget lager för beställningsvaror. Det som de har är om du beställer till ombud och närmsta butik har i lager. Då kan det gå fort.

Men annars är det som du säger att leverantören ska packa, samt att det ska tajmas med butikens leverans som ställer till det.

Tyvärr tar det nästan alltid över en vecka för mig själv i stockholm.
Citera
2020-07-04, 16:24
Medlem
Citat:
Fast systemet har inget eget lager för beställningsvaror. Det som de har är om du beställer till ombud och närmsta butik har i lager. Då kan det gå fort.

Men annars är det som du säger att leverantören ska packa, samt att det ska tajmas med butikens leverans som ställer till det.

Exakt vilka varor dom har på sitt eget lager har jag inte full koll på, ja det mesta utgår från leverantörerna, och då brukar det stå att det är upp till 8 dagars leveranstid, men jag antog att när det är kortare leveranstid så som 4 dagar att det då ofta kom från deras eget lager, men jag kan missta mig.

Deras organisation är väldigt krånglig för en utomstående, så vad dom köper in och inte är ibland lite svårt att tyda.

För mig brukar det ofta gå ganska fort, ibland om jag beställer på måndag så har jag det redan på torsdag och då bor jag i djupaste urskogarna längst upp i norr.
Citera
2020-07-05, 10:02
Medlem
Citat:

En veckas väntetid är väl inget att hänga upp sig på! Finns möjlighet att beställa en vara och veta att det finns möjlighet att få fram den varan. Då kan jag gärna vänta den tid det tar.

De gånger jag har beställt har utlovad tid alltid hållits. Ibland har till och med gått snabbare än förväntat.
Citera
2020-07-09, 15:34
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
[/b]

En veckas väntetid är väl inget att hänga upp sig på! Finns möjlighet att beställa en vara och veta att det finns möjlighet att få fram den varan. Då kan jag gärna vänta den tid det tar.

De gånger jag har beställt har utlovad tid alltid hållits. Ibland har till och med gått snabbare än förväntat.

Utlovad tid är alltid 8 dagar. Det är ett standardmeddelande. Leverantör kan skicka i princip samma dag. Men det som avgör är ifall butiken har leverans på ingång då de bara tar emot varor nån gång i veckan. Dvs om den timingen stämmer. Har du otur har dagen precis varit. Då tar det ca en vecka.
Citera
2020-07-11, 14:33
Medlem
Citat:
Utlovad tid är alltid 8 dagar. Det är ett standardmeddelande. Leverantör kan skicka i princip samma dag. Men det som avgör är ifall butiken har leverans på ingång då de bara tar emot varor nån gång i veckan. Dvs om den timingen stämmer. Har du otur har dagen precis varit. Då tar det ca en vecka.

Från senaste beställningen jag gjorde på SB i veckan:

"Gäller beställningen en av våra leverantörer i Sverige är leveranstiden vanligtvis 3-10 arbetsdagar från det att drycken finns i leverantörens lager."
Citera
2020-07-12, 17:49
Medlem
Bruichladdich's Port Charlotte "heavily peated" 10 yo, fyfasen vad jag tycker den är trevlig. Rökig, fruktig och otroligt len och rund vid 50% även utan vatten, men med en skvätt vatten blir den komplett tycker jag. Ingen lång finish men doft och smak sitter som en krocketklubba i knäskålen. Och med ett pris på strax över 500 ger jag den ett Väl Godkänt

EDIT: Jag svamlar lite, 755:- kostar den. Fortfarande väl värd stålarna!
Senast redigerad av YesBaows 2020-07-12 kl. 17:53.
Citera
2020-07-13, 13:24
Medlem
jeremy-joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YesBaows
Bruichladdich's Port Charlotte "heavily peated" 10 yo, fyfasen vad jag tycker den är trevlig. Rökig, fruktig och otroligt len och rund vid 50% även utan vatten, men med en skvätt vatten blir den komplett tycker jag. Ingen lång finish men doft och smak sitter som en krocketklubba i knäskålen. Och med ett pris på strax över 500 ger jag den ett Väl Godkänt

EDIT: Jag svamlar lite, 755:- kostar den. Fortfarande väl värd stålarna!

Oh, den har jag varit bra sugen på att testa. Kanske blir nästa inköp nu.

Ja, efter Springbank 12 CS då som jag lyckats kamma hem från bolagets weblansering precis. Någon som druckit Springbank? Verkar allmänt knepig att komma över nuförtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in