Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Vart har du hört 30% vol? Jag har nog aldrig hört om någon som jobbar vid så höga alkoholhalter. I tillägg till källorna jag postade ovan kan jag ju även posta följande exempel med Bob Dalgarno (Macallan) där han går igenom rätt grundligt hur hans arbete går till:
https://youtu.be/SCu3NSiZs8o (vid ca. 4:50 pratar han om alkoholstyrka/spädning). Sen är jag nog rätt säker på att alla mäter ganska exakt hur mycket vatten de har i, hur ska man annars få kontinuitet i blandningarbete (vilket trots allt är väldigt viktigt och grundläggande för att lyckas)?
Finns ju en del material av Richard Paterson ute på nätet att läsa och se på Youtube bl.a... har för mig att han pratar om 30-35%, samt alla destilleribesök jag varit på. Minns inte vad Roger Melander brukar säga... han är nog den med absolut mest kompetens i området i det här landet.
Men jag antar att som i alla andra branscher så arbetar man på samma sätt men har lite olika preferenser i hur man gör saker!?
Sen märker man på dom som jobbar på destillerierna att det långt ifrån alltid är en vetenskap i hur dom arbetar. Väldigt mycket går på känn!
Visst, kontinuitet på deras standardblandningar är ofta extremt viktigt, så där kanske man arbetar på ett sätt. Men ute i lagerhuset, för att bestämma om ett fat är färdig för buteljering är det inte alltid ett sånt finlir.
Det är nog säkert en viss skillnad i hur Macallan och Dalmore jobbar jämfört med t.ex. Kilchoman och Bladnoch t.ex. Och vad som är rätt eller inte lär ju skilja sig brutalt beroende på vem man frågar.
Säger inte att 20% ABV är bättre eller sämre än 30% ABV. Säger bara att det säkert kan skilja sig väldigt mycket beroende på vilken Master Blender du pratar med.