2012-12-18, 09:36
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biifukaree
Källa på det? Jag tycker definitivt att det är alkisvarning om man dricker en 4a varje kväll. Men det är ju givetvis upp till diskussion.

Gränsen för riskkonsumtion av alkohol är 14 standardglas (motsvarar 4 cl 40-procentig alkohol) per vecka för män. En 4:a whisky per dag är alltså bara halvvägs upp till gränsen. Detta förutsätter att man inte super till extra på helgerna e.dyl. Det är så klart till viss del individuellt, men gränserna är framtagna av medicinsk expertis och stödd av omfattande forskning och man får anta att de har rätt god marginal. Faktum är att det finns gott om forskning som visar på att denna typ av konsumtion enbart är av godo för hälsan. Håller man sig under 14 standardglas per vecka ska det inte finnas någon risk alls att utveckla ett alkoholberoende.

Källa: googla "riskkonsumtion alkohol" eller gå in på t.ex. vårdguiden på nätet och kolla. Jag sitter på mobilen och får bara upp mobillänkar.
Citera
2012-12-18, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Tjenare gott folk,

Har öppnat pandoras box och fattat tycke för Johnny Walker, Blue Label närmare bestämt.
En helt fantastisk whisky, bland det absolut godaste jag druckit.

Till problemet: En flaska går loss på runt 1500kr hos käre staten, jag känner att med min förmåga att överkonsumera alkohol skulle jag gå bankrupt på ett par veckor. Någon som känner till och har provat en snarlik whisky? Har väl en smärtgräns på cirka 500kr, kan tänka mig att punga upp några hundra till.

Prova en Mortlach! Vill du ha något som verkligen kan slå JW på fingrarna för en billigare peng så har du även Aberlour a'bunadh eller Highland Park 18 Years, båda för runt 600,-

Citat:
Även om flaskan är exklusiv och kostar 1200kr så är det ändå vanlig sprit det handlar om. Vad tycker ni?

Beror på vad man menar med vanlig sprit... Rent generelt så är det vanlig sprit. Men jag tror inte att det funnits en så stor marknad för vodka som kostar flera tusen.

Självklart finns det missbrukare inom alla områden. Jag tror inte att whiskyentusiaster är mer eller mindre överrepresenterade än någon annan grupp. Skall man supa sig full så tror jag inte att du gör det på dyr whisky varje kväll... om du inte skiter pengar förståss.
Citera
2012-12-18, 11:08
Medlem
Twatssons avatar
[quote=peatedsoul]Prova en Mortlach! Vill du ha något som verkligen kan slå JW på fingrarna för en billigare peng så har du även Aberlour a'bunadh eller Highland Park 18 Years, båda för runt 600,-/QUOTE]

Druckit den tolvåriga Highland Park, var förvisso några år sedan när jag inte riktigt lärt mig uppskatta whisky på samma sätt. Men tack för dina tips, blir bli en vända till bolaget före Jul.

Ha en trevlig Jul
Citera
2012-12-18, 14:58
Medlem
[quote=Twatsson]
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Prova en Mortlach! Vill du ha något som verkligen kan slå JW på fingrarna för en billigare peng så har du även Aberlour a'bunadh eller Highland Park 18 Years, båda för runt 600,-/QUOTE]

Druckit den tolvåriga Highland Park, var förvisso några år sedan när jag inte riktigt lärt mig uppskatta whisky på samma sätt. Men tack för dina tips, blir bli en vända till bolaget före Jul.

Ha en trevlig Jul

12 åringen är bra, inte så krävande, så nästan vem som helst som uppskattar whisky uppskattar den. 15 åringen tycker jag ligger i samma klass ungefär. Men 18 åringen är ett par snäpp bättre på allt. Dock så kan det skilja en del mellan olika batcher av 18 åringen har jag hört. Vissa år kan den vara exceptionellt bra. Men så är det med all whisky mer eller mindre.
Ju mindre batcher desto större chans för variation. I större batcher så är det lättare att hålla samma kontinuitet i smak då man blandar fler fat.
Citera
2012-12-18, 22:27
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Har öppnat pandoras box och fattat tycke för Johnny Walker, Blue Label närmare bestämt.
En helt fantastisk whisky, bland det absolut godaste jag druckit.
Jo, den är fin på sitt sätt, men inte prisvärd. Jag hittar inget bra djup i premiumblend, och inte heller eftersmak vilket dock gör dem perfekta för fylleri men tråkiga för fåtöljkontemplation.

Beroende lite på vad du är ute efter så kan du hitta finfina alternativ som är bättre för billigare peng, det svåra är att hitta den som passar dig. HP18 som nämnts är en bra början, mycket välbalanserad sherrylagrad virre. Men sedan kan du ju vara ute efter något extremt lättdrucket, då kanske en bra irländare som Redbreast 15 kan vara något. En annan variant på lättdrucket (sött) är Grainwhisky, Compass box Hedonism är väl den som är överkomlig i pris, bra fat grain sticker mot episka höjder efter 25yo men då är de inte så billiga (men billigare är jw blue).
Citera
2012-12-18, 22:38
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog

Springbank är i princip det enda större destilleriet i världen som kör med 100% egen golvmältning vilket är extremt kostsamt.
Gjorde ett besök hos min lokale vinhandlare idag som även har ett litet sortiment av whisky. Kollade på några olika whiskys i ~40 €-klassen och var nära att köpa en för mig okänd 15-åring men som tur vad tipsade mig affärsinnehavaren om att välja en 10-årig Springbank istället för samma peng. Han menade att man inte ska titta för mycket på lagringstiden då det finns andra faktorer som är betydligt viktigare t.ex. att whiskyn ej kallfiltrerats och att inga tillsatta färgämnen används. Och jag måste ge honom rätt! Denna whisky smakar verkligen bra och när jag läste din ovan citerade post så blev jag genuint glad. Känns bra att ha köpt en riktig hantverksprodukt och det är definitivt inte den sista flaskan Springbank som jag kommer att dricka.

Som bonus fick jag även en 5 cl-flaska Speyburn 10-years helt gratis. Men den ska jag spara till ett annat tillfälle.
Citera
2012-12-19, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Gjorde ett besök hos min lokale vinhandlare idag som även har ett litet sortiment av whisky. Kollade på några olika whiskys i ~40 €-klassen och var nära att köpa en för mig okänd 15-åring men som tur vad tipsade mig affärsinnehavaren om att välja en 10-årig Springbank istället för samma peng. Han menade att man inte ska titta för mycket på lagringstiden då det finns andra faktorer som är betydligt viktigare t.ex. att whiskyn ej kallfiltrerats och att inga tillsatta färgämnen används. Och jag måste ge honom rätt! Denna whisky smakar verkligen bra och när jag läste din ovan citerade post så blev jag genuint glad. Känns bra att ha köpt en riktig hantverksprodukt och det är definitivt inte den sista flaskan Springbank som jag kommer att dricka.

Som bonus fick jag även en 5 cl-flaska Speyburn 10-years helt gratis. Men den ska jag spara till ett annat tillfälle.

Han har så rätt din lokala vinhandlare!
Alldeles för många kollar på lagringstiden eller priset utan att försöka se vad som ligger bakom. En 20 åring som legat på 4th fill fat kan vara lika ung och viril i smaken som en 8 åring. En 6 åring som legat på små fat kan ha samma tyngd som en betydligt äldre whisky... Men priset på en 20 årig whisky är ju som bekant oftast ganska högt pga olika anledningar.

Springbank är ett gammalt genuint familjedestilleri som gör det mesta rätt. Skall bli intressant att se vad som händer när den nu sista kvarlevande familjemedlemmen lämnar skeppet och går i pension. Han har startat en fond som skall driva allt vidare då han inte har några ättlingar som kan ta över, så förhoppningsvis så kommer allt fortsätta i samma stil även i framtiden.
Citera
2012-12-19, 10:04
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Jo, den är fin på sitt sätt, men inte prisvärd. Jag hittar inget bra djup i premiumblend, och inte heller eftersmak vilket dock gör dem perfekta för fylleri men tråkiga för fåtöljkontemplation.

Beroende lite på vad du är ute efter så kan du hitta finfina alternativ som är bättre för billigare peng, det svåra är att hitta den som passar dig. HP18 som nämnts är en bra början, mycket välbalanserad sherrylagrad virre. Men sedan kan du ju vara ute efter något extremt lättdrucket, då kanske en bra irländare som Redbreast 15 kan vara något. En annan variant på lättdrucket (sött) är Grainwhisky, Compass box Hedonism är väl den som är överkomlig i pris, bra fat grain sticker mot episka höjder efter 25yo men då är de inte så billiga (men billigare är jw blue).

Är som sagt ingen riktig Whiskykännare, har druckit de usual ones. Famous, Grands, Red Label, Blue Label, HP12 och några till. Behöver inte vara lättdrucket men inte så förtjust i alldeles för rökiga varianter. Men ska införskaffa mig ett par flaskor lagom till Jul.

Tack för dina tips!
Citera
2012-12-19, 22:24
Medlem
Citat:
Hejsan tänkte ställen en kanske obehaglig fråga till er regelbundna whiskydrickare. Är det så att ni är alkoholister eller har ni verkligen kontroll över drickandet? Om man har en "brukswhisky" som man går och skåpsuper på till vardags så måste det väl ändå ringa någon sorts varningsklocka? Är det så att många whiskykännare egentligen kamouflerar sitt missbruk genom att förklä sig som någon sorts finsmakare och kulturmänniskor? Även om flaskan är exklusiv och kostar 1200kr så är det ändå vanlig sprit det handlar om. Vad tycker ni?

*Förresten vad har hänt med livsnjutarforumet?

Du har nog rätt i att det finns de som kamouflerar sitt missbruk igenom att kalla det något annat, gärna något "fint". Men bara för att man har en brukswhisky betyder ju inte det att man måste ta en whisky varje kväll.

Det är sprit som sagt och överkonsumtion är aldrig bra. Men man kan väl dricka whisky regelbundet utan att det måste vara varje kväll !?
Citera
2012-12-20, 00:07
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag hittade en bortglömd flaska Bushmills Malt 10 YO (den gröna) i förrådet. Riktigt trevlig i en fyllig, rund och orökig stil.
Senast redigerad av Gullegubben 2012-12-20 kl. 00:09.
Citera
2012-12-20, 07:42
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag hittade en bortglömd flaska Bushmills Malt 10 YO (den gröna) i förrådet. Riktigt trevlig i en fyllig, rund och orökig stil.

Gamla Bushmills var riktigt trevlig. Nu för tiden råder det tyvärr ett underskott på bra whisky i den stilen. Kan det bero på alla smokeheads som tycker att rökigast vinner? Personligen älskar jag komplexa, finstilta och nyanserade whiskies i låglands/irländsk stil. De är perfekta apertifer, och deras komplexitet inbjuder till kontemplation. En av de största tragedierna i whiskyvärlden IMO är att Rosebank slog igen. Deras 12-åriga var en av de bästa standardbuteljeringarna i den ålderskategorin jag någonsin druckit.

Nu är det snart bara Auchentoshan som gör den typen av whisky, men tyvärr lyckas de sällan lika bra som gamla Rosebank eller Bushmills. Springbank gör ju sin Hazelburn också men med väldigt limiterade utgåvor så är de både dyra och ovanliga.
Citera
2012-12-20, 11:46
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Hejsan tänkte ställen en kanske obehaglig fråga till er regelbundna whiskydrickare. Är det så att ni är alkoholister eller har ni verkligen kontroll över drickandet? Om man har en "brukswhisky" som man går och skåpsuper på till vardags så måste det väl ändå ringa någon sorts varningsklocka? Är det så att många whiskykännare egentligen kamouflerar sitt missbruk genom att förklä sig som någon sorts finsmakare och kulturmänniskor? Även om flaskan är exklusiv och kostar 1200kr så är det ändå vanlig sprit det handlar om. Vad tycker ni?

Jag brukar alltid hävda att det är anledningen till bruket som avgör om det är ett missbruk, snarare än mängden. Rent generellt iallafall. Personligen så dricker jag inte alkohol om vardagarna i vanliga fall, det är dock mest för att jag tycker om att ha min fredagswhisky+öl att se fram emot när jag kommer hem från träningen framåt tidiga fredagkvällen.

Citat:
*Förresten vad har hänt med livsnjutarforumet?
Det arkiverades tidigare i år.
https://www.flashback.org/t1851379

Fick för övrigt en Macallan 10yo oak i muta av en leverantör. Ska bli intressant, vill minnas att jag har smakat Macallan någon gång för längre sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in