Citat:
Ursprungligen postat av
Freder
Jag hittar ingen källa för detta påståendet, men jag har hört att vissa whiskytillverkare gör så här när de ska göra en caskfinish;
Töm det begagnade fatet på sherry/rom/bourbon. Trycktvätta fatet med en sprit eller vin som whiskyn ska smaksättas med. Nu går det in en massa sherry/rom eller bourbon i porerna, sedan häller man på whiskyn och den något substantiella mängden av främmande vin eller sprit dras ut av whiskyn. Detta blir då ett tillåtet sätt att blanda andra drycker i den ack så skyddade skotska whiskyn. Rom har knappt några regler så det kan finnas allt möjligt i rom, bourbon däremot har massor av regler så bourbon finish borde vara högre kvalité.
Nja... visserligen fuskas det en hel del med billig sherry, men det absolut vanligaste är att destillerierna köper använda fat från USA som innehållit bourbon, eller andra fat som använts till annat tidigare.
I använda fat kan det finnas i runda slängar 15 liter av det tidigare innehållet (mer eller mindre beroende på fatstorlek givetvis) som dragits in i porerna under årens lopp.
Att "trycktvätta" fat med annan sprit/vin har jag aldrig hört talas om.
Rom är också ganska reglerat, men då rom destilleras i så många olika länder så kan reglerna skilja lite mellan dom. Men att man tillsätter socker innan eller under lagring finner jag högst osannolikt. Men jag svär inte på att det inte är så heller... Mängden socker som tillförs gissar jag beror mycket på vilken beteljering som avses. Mycket standard-rom som är avsedd för t.ex. drinkar och även en och annan dyrare sort sockras för att bli lite mer lättdrucken samt färgas för att se "godare" ut tyvärr.
Anledningen till att det "fuskas" mycket med sherryfat är att det knappt finns några "riktiga" sherryfat att få tag i idag av olika anledningar.