2016-03-22, 01:03
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wutnoshit
Jag skulle vilja testa, men absolut inte köpa den. Visserligen är det mer skillnad på vatten och vatten än vad personer tror. Men osäker på om den är värd pengarna, det är nog mer varumärket än kvalitén som kostar i detta fall.

Sedan kan man ju undra hur gammalt vatten där är i. Om den stått i någon obskyr whiskyaffär några månader lär vattnet vara ganska unket.
Citera
2016-03-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Lite Human League - Human, Flashback och den tredje pinnen Balvenie Doublewood med en skvätt vatten.
Kvällen är räddad efter en hård dust med exet.
Blev för övrigt tvärblåst, 150 papp fattigare.
That's life.

Bortsett från hård dust och att ha blivit tvärblåst får jag nog säga att det låter som en förträfflig kväll, både musik. och whiskymässigt.

Balvenie är i allmänhet rätt trivsamma imo, och just nu funderar jag på deras carribean cask bara för att jag inte testat någon whisky lagrad på romfat innan. Åsikter, någon?
Citera
2016-03-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Bortsett från hård dust och att ha blivit tvärblåst får jag nog säga att det låter som en förträfflig kväll, både musik. och whiskymässigt.

Balvenie är i allmänhet rätt trivsamma imo, och just nu funderar jag på deras carribean cask bara för att jag inte testat någon whisky lagrad på romfat innan. Åsikter, någon?

Har testat en del romfat... några har varit riktigt trevliga men generellt tycker jag att de flesta varit ganska tama. Vet inte om det är något speciellt med romfaten som nästan tar udden ur all whisky?! De blir inte dåliga, tvärtom så blir dom oerhört lättdruckna. Men jag kanske bara lyckats pricka helt fel helt enkelt. Just Balvenie Carrebian Cask är ett typexempel där mycket av komplexiteten är som bortblåst.
Citera
2016-03-22, 14:19
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Har testat en del romfat... några har varit riktigt trevliga men generellt tycker jag att de flesta varit ganska tama. Vet inte om det är något speciellt med romfaten som nästan tar udden ur all whisky?! De blir inte dåliga, tvärtom så blir dom oerhört lättdruckna. Men jag kanske bara lyckats pricka helt fel helt enkelt. Just Balvenie Carrebian Cask är ett typexempel där mycket av komplexiteten är som bortblåst.

Mycket rom har mängder med tillsatt socker, det försvinner inte ur ett fat. Testa att lösa lite socker i whisky, det blir mycket mindre komplext. Det kan vara det som är boven.
Citera
2016-03-22, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Mycket rom har mängder med tillsatt socker, det försvinner inte ur ett fat. Testa att lösa lite socker i whisky, det blir mycket mindre komplext. Det kan vara det som är boven.

Men tillsätts sockret i samband med fatfyllningen... tror inte det. Har iofs bara smakat ett par SC eller small batch rom, ingen av dom har varit sötade. Jag antar att sockret alltid tillkommer i samband med sockerkulören vid buteljering.
Citera
2016-03-22, 16:59
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Men tillsätts sockret i samband med fatfyllningen... tror inte det. Har iofs bara smakat ett par SC eller small batch rom, ingen av dom har varit sötade. Jag antar att sockret alltid tillkommer i samband med sockerkulören vid buteljering.

Jag hittar ingen källa för detta påståendet, men jag har hört att vissa whiskytillverkare gör så här när de ska göra en caskfinish;

Töm det begagnade fatet på sherry/rom/bourbon. Trycktvätta fatet med en sprit eller vin som whiskyn ska smaksättas med. Nu går det in en massa sherry/rom eller bourbon i porerna, sedan häller man på whiskyn och den något substantiella mängden av främmande vin eller sprit dras ut av whiskyn. Detta blir då ett tillåtet sätt att blanda andra drycker i den ack så skyddade skotska whiskyn. Rom har knappt några regler så det kan finnas allt möjligt i rom, bourbon däremot har massor av regler så bourbon finish borde vara högre kvalité.
Citera
2016-03-22, 21:20
Medlem
Citat:
Jag hittar ingen källa för detta påståendet, men jag har hört att vissa whiskytillverkare gör så här när de ska göra en caskfinish;

Töm det begagnade fatet på sherry/rom/bourbon. Trycktvätta fatet med en sprit eller vin som whiskyn ska smaksättas med. Nu går det in en massa sherry/rom eller bourbon i porerna, sedan häller man på whiskyn och den något substantiella mängden av främmande vin eller sprit dras ut av whiskyn. Detta blir då ett tillåtet sätt att blanda andra drycker i den ack så skyddade skotska whiskyn. Rom har knappt några regler så det kan finnas allt möjligt i rom, bourbon däremot har massor av regler så bourbon finish borde vara högre kvalité.

Nja... visserligen fuskas det en hel del med billig sherry, men det absolut vanligaste är att destillerierna köper använda fat från USA som innehållit bourbon, eller andra fat som använts till annat tidigare.
I använda fat kan det finnas i runda slängar 15 liter av det tidigare innehållet (mer eller mindre beroende på fatstorlek givetvis) som dragits in i porerna under årens lopp.

Att "trycktvätta" fat med annan sprit/vin har jag aldrig hört talas om.

Rom är också ganska reglerat, men då rom destilleras i så många olika länder så kan reglerna skilja lite mellan dom. Men att man tillsätter socker innan eller under lagring finner jag högst osannolikt. Men jag svär inte på att det inte är så heller... Mängden socker som tillförs gissar jag beror mycket på vilken beteljering som avses. Mycket standard-rom som är avsedd för t.ex. drinkar och även en och annan dyrare sort sockras för att bli lite mer lättdrucken samt färgas för att se "godare" ut tyvärr.

Anledningen till att det "fuskas" mycket med sherryfat är att det knappt finns några "riktiga" sherryfat att få tag i idag av olika anledningar.
Citera
2016-03-23, 08:07
Medlem
ganglere2s avatar
Vad jag vet tillsätts inget socker i spriten innan fatlagringen. Dock i vissa sorters sprit, t.ex. en del rom innan buteljeringen. Reglerna för romproduktionen skiljer sig som sagt åt i olika länder. Hårdast regler har Venezuela men även Guatemala har det ganska reglerat. Därför har de två också den bästa romen överlag. I drycker som Captain Morgan kan det vara vad som helst. Det är förvånande att det ens får kallas rom men det beror som sagt på olika regler. I t.ex. Venezuela skulle det inte få kallas rom.

Konjak har även det sina egna regler för framställningen. Ex.vis så toppas faten vilket inte är tillåtet vid whiskyproduktion, iaf inte enligt de skotska reglerna. Även många andra länder som producerar whisky av skotsk typ följer (i stort sett) de skotska reglerna.

Kan rekommendera de som gillar whisky att också testa annan fatlagrad sprit som t.ex. konjak, rom och också ex.vis en del bättre tequila. (Helst 100 % agave, anejo eller bättre.) Fatlagrade drycker och då i synnerhet lagrad sprit får ju smak av faten och detta gäller givetvis oavsett vilken sprit det handlar om. Fatsmaken eller vad man ska kalla det är likartad och finns i all fatlagrad sprit. Spriten har alltså smak av både det som den är producerad av och av fatlagringen. Whisky kan ju skilja sig åt så pass mycket i smaken att man kanske inte gillar alla. Fast man kanske gillar ex.vis någon konjak eller en gammal rom.
Synd bara att inte lagrad vodka säljs i Sverige. En del vodka lagras ibland en kortare tid för att runda av smaken. Det är ganska vanligt i t.ex. Ryssland och Polen. Tyvärr så tar inte det svenska Systemet in sådan. Ett ex. på nackdelarna med svensk alkoholpolitik.
Citera
2016-03-23, 08:28
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Synd bara att inte lagrad vodka säljs i Sverige. En del vodka lagras ibland en kortare tid för att runda av smaken. Det är ganska vanligt i t.ex. Ryssland och Polen. Tyvärr så tar inte det svenska Systemet in sådan. Ett ex. på nackdelarna med svensk alkoholpolitik.
Hven fatlagrar vodka för att få ekologiska fat till sin whisky (för de tycker inte de blir det av bourbonlagring). Tyvärr destilerar de om vodkan en gång innan de säljer den, men håll utkik efter specialsläpp.

http://www.systembolaget.se/dryck/sp...f-hven-8602102
Citera
2016-03-23, 08:33
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Hven fatlagrar vodka för att få ekologiska fat till sin whisky (för de tycker inte de blir det av bourbonlagring). Tyvärr destilerar de om vodkan en gång innan de säljer den, men håll utkik efter specialsläpp.

http://www.systembolaget.se/dryck/sp...f-hven-8602102

Tack för tipset.
Citera
2016-03-25, 13:50
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ja, precis men de kallar sig Tennessee whiskey, vilket är knutet till delstat. Jack Daniel's skulle alltså när som helst kunna ändra etiketten till Bourbon. Sedan påstår vissa att att Bourbon inte får filtreras på samma sätt som Jack Daniel's och annat Tennessee whiskey, men det verkar inte stämma, här kan man läsa mer om det: https://en.wikipedia.org/wiki/Lincoln_County_Process

En intressant fråga är då om en whiskey kan ha två sortbeteckningar samtidigt. Vet du något om det? Alltså att det både är Tennessee whiskey och Bourbon.

Bourbon brukar väl nästan alltid förknippas med Kentucky? Tror inte att JD under några omständigheter skulle kalla sin whiskey för bourbon.
Citera
2016-03-25, 14:31
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Bourbon brukar väl nästan alltid förknippas med Kentucky? Tror inte att JD under några omständigheter skulle kalla sin whiskey för bourbon.

Bourbon är hela usa, minst 51 % majs och lagrat i nya fat. Eftersom nya fat ger en träig/sandig smak smak så gör t.ex. maker's mark så att de lagrar/lufttorkar faten flera år innan användning. JD kolfiltreras vilket många tror inte bourbon får göras, men det får det visst.

Det finns inga hinder för jd att skriva bourbon på alla sina buteljeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in