2016-09-12, 23:34
Medlem
ganglere2s avatar
Köpte två flaskor Deveron (12 årig) idag. Macduff Distillery. Har inte druckit denna tidigare. Vad har jag att förvänta mig? Smakar den nog till helgen.
Citera
2016-09-13, 11:13
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Köpte två flaskor Deveron (12 årig) idag. Macduff Distillery. Har inte druckit denna tidigare. Vad har jag att förvänta mig? Smakar den nog till helgen.

Fick en flaska i present som jag provade i helgen, helt ok. Doftade mycket toffee/vanilj/mandel, smaken gick i samma spår men med mer floral, fruktiga (päron och apelsinmarmelad) och peppriga noter
Citera
2016-09-13, 15:25
Medlem
ImpAusters avatar
Är det någon som smakat nysläppet på Systembolaget, Teeling rum cask? Den har ju tämligen hög poäng på Masters of malt och 329 känns ändå som ett relativt fördelaktigt pris. Aldrig druckat whisky som lagrats på romfat. Tänker också på att spelar det inte stor roll vad de lagringstunnorna använts för att lagra något på innan? Om det varit en rom som lagrats på bourbonfat eller konjaksfat. Jävla inception av lagring där känns det som.

http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/teeling-46301
Citera
2016-09-13, 18:53
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Är det någon som smakat nysläppet på Systembolaget, Teeling rum cask? Den har ju tämligen hög poäng på Masters of malt och 329 känns ändå som ett relativt fördelaktigt pris. Aldrig druckat whisky som lagrats på romfat. Tänker också på att spelar det inte stor roll vad de lagringstunnorna använts för att lagra något på innan? Om det varit en rom som lagrats på bourbonfat eller konjaksfat. Jävla inception av lagring där känns det som.

http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/teeling-46301
Romfat tycker jag är svårt, det är lätt att det smakar rom bara och inte whisky. Det vanliga för romfat är att det är begagnade bourbonfat.

Lite om fat:
Om man lagrar vodka på nya amerikanska ekfat så får man något som liknar en mild bourbon som Makers mark (derar råsprit är vetebaserad så jag gissar att den är rätt så lik fulvodka).
Förenklat så är det amerikanarna som tillverkar och begagnar alla nya fat, sedan när jänkarna sugit de värsta vaniljtonerna ur faten så säljs de till alla andra destilatlagrare, resterande fat (europeisk ek, färska amerikanskekfat till annan sprit) är väldigt få procentuellt sett.
Citera
2016-09-13, 19:18
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Romfat tycker jag är svårt, det är lätt att det smakar rom bara och inte whisky. Det vanliga för romfat är att det är begagnade bourbonfat.

Lite om fat:
Om man lagrar vodka på nya amerikanska ekfat så får man något som liknar en mild bourbon som Makers mark (derar råsprit är vetebaserad så jag gissar att den är rätt så lik fulvodka).
Förenklat så är det amerikanarna som tillverkar och begagnar alla nya fat, sedan när jänkarna sugit de värsta vaniljtonerna ur faten så säljs de till alla andra destilatlagrare, resterande fat (europeisk ek, färska amerikanskekfat till annan sprit) är väldigt få procentuellt sett.

Så vaniljtonerna borde rimligtvis vara rätt urlakade från faten de lagras på då, varpå enbart romens smak är kvar? Eller missförstod jag dig nu. Är det så med typ sherryfaten då också? Att det är gamla begagnade amerikanska fat som sedan används till sherry för att sedan användas till whisky igen. Eller missförstod jag nu? Lite otydligt där i slutet.
Senast redigerad av ImpAuster 2016-09-13 kl. 19:20.
Citera
2016-09-13, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Är ju själv en sucker för just Laphroaig, så det finns få Laphroaig jag tycker är dåliga. Tycker generellt det är ett ganska säkert kort oavsett det är IB eller OB man köper.... eller så är jag bara väldigt partisk!

Förhoppningsvis kommer Laffe 18 tillbaks inom något år när dom fått fram mer äldre whisky. Ingan aning om hur dom ligger till i lagret med äldre whisky, men räknar man 18-25 år tillbaks i tiden som borde vara majoriteten av whiskyn i en 18 åring så vår nog produktionen ganska låg, så jag förstår varför många destillerier fått dra ner på åldersbestämd whisky.

En av de bästa jag smakat på länge var nog CS 006 och 007! 008 är jäkligt bra, men inte alls i närheten av dom två tidigare tyvärr. Årets Caerdias var också bra... kanske lite för tam och tillbakadragen.

Du var mer optimistisk än mig gällande L18. Tror med ryssarna o kinesernas intåg i whiskey världen att åldersbestämd whisky är på nedgång. Bowmore Laimrig 15, Ardbeg 17 och L18 är några exempel. Dock är inte NAS whisky kattpiss för det. Corryvreckan, An Cuan Mór, Glen Garioch Virgin Oak är exempel på det. Vi får se vad som händer. Har en del sparat hemma.
Citera
2016-09-13, 22:30
Medlem
hesons avatar
Citat:
Så vaniljtonerna borde rimligtvis vara rätt urlakade från faten de lagras på då, varpå enbart romens smak är kvar?
Mittimellan, det är en hel del vaniljsmaker i lagrad rom men det är väl som med whisky, en billigare produkt använder tunnor tills de bara nästan inte ruttnar sönder.

Citat:
Eller missförstod jag dig nu. Är det så med typ sherryfaten då också? Att det är gamla begagnade amerikanska fat som sedan används till sherry för att sedan användas till whisky igen. Eller missförstod jag nu? Lite otydligt där i slutet.
Jag är osäker, sherrytunnorna är större och jag mins dem som längre men jag kan blanda ihop dem med andra starkviner. Är de lika långa som bourbontunnor så är de säkerligen ombyggda bourbontunnor med nya (större) lock och bottnar, annars så måste de logiskt vara oanvända. Det kan ju vara en mix också lite nytt lite gammalt.

Traditionellt lagrades sherry på amerikansk vitek och skeppades sedan till andra länder på fat av spansk ek (det var så skerrylagringen började i scottland, gratis tunnor som inte smakade fisk) men det slutade de med på åttiotalet så det finns nog väldigt få fat kvar från den eran.

Sedan så gör man nu fat direkt på beställning från whiskytillverkaren, träslag, vad man lagrar i den och hur länge, t.ex så lagrar man sherry på spansk ek i tre år men sharry är det ingen som dricker längre speciellt inte en som använts för att suga tanniner ur ek så den destillerar man.
Hven som gör "organic" whisky vill inte ha tunnor som är befläckade med gmo-majs så de kan inte köpa bourbonfat, de lagrar egendestillerad vodka på faten, men den säljer de inte (vad jag hittat) utan de bränner om den till gin (som blir väldigt god).
Citera
2016-09-16, 21:41
Medlem
angarnas avatar
Säger bara Islay och quarter cask. Cragganmore ifall man inte gillar det.
Citera
2016-09-16, 23:59
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angarna
Säger bara Islay och quarter cask. Cragganmore ifall man inte gillar det.

Prova Craigellachie 13 istället för sistnämda.. Enormt mycket bättre..
Citera
2016-09-17, 14:58
Medlem
Hej
Någon som vet om detta är ett bra köp för 6000:-??
Har en kompis som var på en whiskymässa i London för några år sen och köpte den här flaskan. Han betalade runt 3000:- för den..
Ska tydligen bara finnas drygt 100st av den och det är en japanare
http://i68.tinypic.com/apcu47.jpg
Citera
2016-09-17, 18:57
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lommen
Hej
Har en kompis som var på en whiskymässa i London för några år sen och köpte den här flaskan. Han betalade runt 3000:- för den..
Till salu? PMa mig isåfall😊
Citera
2016-09-17, 19:11
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lommen
Hej

Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Till salu? PMa mig isåfall😊
Jag tror att det svara din fråga, Kurrar är numera löjligt dyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in