Citat:
Ursprungligen postat av
ImpAuster
Så vaniljtonerna borde rimligtvis vara rätt urlakade från faten de lagras på då, varpå enbart romens smak är kvar?
Mittimellan, det är en hel del vaniljsmaker i lagrad rom men det är väl som med whisky, en billigare produkt använder tunnor tills de bara nästan inte ruttnar sönder.
Citat:
Ursprungligen postat av
ImpAuster
Eller missförstod jag dig nu. Är det så med typ sherryfaten då också? Att det är gamla begagnade amerikanska fat som sedan används till sherry för att sedan användas till whisky igen. Eller missförstod jag nu? Lite otydligt där i slutet.
Jag är osäker, sherrytunnorna är större och jag mins dem som längre men jag kan blanda ihop dem med andra starkviner. Är de lika långa som bourbontunnor så är de säkerligen ombyggda bourbontunnor med nya (större) lock och bottnar, annars så måste de logiskt vara oanvända. Det kan ju vara en mix också lite nytt lite gammalt.
Traditionellt lagrades sherry på amerikansk vitek och skeppades sedan till andra länder på fat av spansk ek (det var så skerrylagringen började i scottland, gratis tunnor som inte smakade fisk) men det slutade de med på åttiotalet så det finns nog väldigt få fat kvar från den eran.
Sedan så gör man nu fat direkt på beställning från whiskytillverkaren, träslag, vad man lagrar i den och hur länge, t.ex så lagrar man sherry på spansk ek i tre år men sharry är det ingen som dricker längre speciellt inte en som använts för att suga tanniner ur ek så den destillerar man.
Hven som gör "organic" whisky vill inte ha tunnor som är befläckade med gmo-majs så de kan inte köpa bourbonfat, de lagrar egendestillerad vodka på faten, men den säljer de inte (vad jag hittat) utan de bränner om den till gin (som blir väldigt god).