2016-10-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag har en oöppnad sådan i mitt spritskåp, Vad är värdet på den?
Runt tusenlappen?
Ska man spara eller dricka? Jag föredrar annan whisky så därav har den stått oöppnad i flera år.

Jag hade sparat den och sålt den, var väl bara drygt ett halvår sedan den utgick så det är fortfarande många som sitter på den. Tror du kan få en bit över 1000 för den, lite beroende på vilken du har. Fanns en grön låda till den som är lite äldre, den senaste är vit.
Citera
2016-10-15, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag har en oöppnad sådan i mitt spritskåp, Vad är värdet på den?
Runt tusenlappen?
Ska man spara eller dricka? Jag föredrar annan whisky så därav har den stått oöppnad i flera år.

En tusenlapp är en ganska bra gissning att man får för den... Finns att hitta på liteudda ställen fortfarande om man har tur. Priserna i de butiker den finns kvar börjar sticka iväg, så visst kommer den öka i pris ett tag till.
Frågan är bara hur länge den kommer vara borta från marknaden? Ett år, fem år eller längre?!
Hur som helst så kommer det alltid finnas intresse av äldre buteljeringar även om priserna kanske inte är superhöga.
Citera
2016-10-15, 16:19
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Jag hade sparat den och sålt den, var väl bara drygt ett halvår sedan den utgick så det är fortfarande många som sitter på den. Tror du kan få en bit över 1000 för den, lite beroende på vilken du har. Fanns en grön låda till den som är lite äldre, den senaste är vit.

Jag har den mörkgröna varianten, Letade upp en likadan på google.
http://www.sippingmalt.com/wp-conten...%E9%99%B32.jpg

Sparar den längst in i skåpet, Låter den ligga där i 20 år.
Senast redigerad av svengöran 2016-10-15 kl. 16:29.
Citera
2016-10-17, 17:27
Medlem
ImpAusters avatar
Drack Teeling rum cask (463) och den var faktiskt ingen höjdare alls. Jag vet inte vad det var men det var någon konstig röksmak i bakgrunden som typ smakade rökt skinka. Inte alls len och söt som man annars kanske kan förvänta sig av en romfatslagrad whisky. Tråkigt

Dock måste jag säga att japanerna kan vispa ihop riktigt jävla bra påhitt. Blev serverad en Hibiki 12 och blev riktigt glatt överraskad. Finns det några liknande, lätta och lena whiskys?
Citera
2016-10-23, 10:00
Bannlyst
Jag är sugen på att handla Whisky nästa gång jag är på systemet, rensa skallen lite. God starkalkohol som smakar bra. (beroende på sort.)
Citera
2016-10-24, 16:04
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag är sugen på att handla Whisky nästa gång jag är på systemet, rensa skallen lite. God starkalkohol som smakar bra. (beroende på sort.)

Ville du ha tips eller ville du bara säga att du kanske ska köpa?.. Rensa-skallen-whisky och god whisky skulle jag vilja separera dock . Men det är en annan femma!
Citera
2016-10-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Ville du ha tips eller ville du bara säga att du kanske ska köpa?.. Rensa-skallen-whisky och god whisky skulle jag vilja separera dock . Men det är en annan femma!

Varför det? Varför ska man öht dricka dålig whisky?! Det är mycket trevligare att rensa skallen på en riktigt god whisky!
Citera
2016-10-25, 12:50
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Varför det? Varför ska man öht dricka dålig whisky?! Det är mycket trevligare att rensa skallen på en riktigt god whisky!

Alltså det vore väl absolut trevligt att dricka annat än Calvert varenda gång man skulle dra en bläcka, men det blir lite väl dyrt bara. Det ska väl kännas att man rensar skallen när man rensar den?..
Citera
2016-10-25, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Alltså det vore väl absolut trevligt att dricka annat än Calvert varenda gång man skulle dra en bläcka, men det blir lite väl dyrt bara. Det ska väl kännas att man rensar skallen när man rensar den?..

Hehe... iofs... Men har man som jag samlat på sig sånna löjliga mängder med god whisky så behöver man kanske inte oroa sig för att det tar slut i skåpen.
Nu dricker jag kanske inte för att supa skallen av mig oavsett vad jag dricker. Fyllan kommer som en oönskad bieffekt av whiskyn tycker jag. Eller ja, lite lullig är ju trevligt att vara, men inte drängfull. Att bli så full är bara orutinerat!
Citera
2016-10-25, 18:43
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Hehe... iofs... Men har man som jag samlat på sig sånna löjliga mängder med god whisky så behöver man kanske inte oroa sig för att det tar slut i skåpen.
Nu dricker jag kanske inte för att supa skallen av mig oavsett vad jag dricker. Fyllan kommer som en oönskad bieffekt av whiskyn tycker jag. Eller ja, lite lullig är ju trevligt att vara, men inte drängfull. Att bli så full är bara orutinerat!

Den dagen, den sorgen // fattig student.

Tillbaks till ämnet. Jag språkades lite idag med en av SBs anställda rörande bäst baswhisky för drinkar och frågade vilken han tyckte var bäst. Jag sa att jag generellt haft svinbillig blended scotch hemma (typ Latitude) eller irländsk (typ Jamesons) i en karaff som i 10 fall av 10 blivit typ en sour eller annat och han blev helt ställd. "Vadå, du kan ju inte ha scotch i en drink?..".

Min fråga är alltså: Visst fan kan man ha billig scotch eller irländsk whisky i en drink? Jag vet att man kanske bör ha annat, men så jävla konstigt är det väl ändå inte? Tycker inte det är så jävla stor skillnad på att ha en bourbon för 240 i drinkar eller en irländsk.

Jag pratar liksom inte om den drinken man gått och suktat efter i 24 dagar på att den utrotningshotade muskotnöten från Australien man köpt ska komma till en, så man kan blanda en "Old new Melbourne tripple sour". Jag pratar om drinken man vispar ihop lördag kväll 23-jävla-30 innan man slänger på You only live twice för tolfte gången och öppnar en påse jävla ostbågar eller skär upp en ölkorv från Garant. Det ska inte nödvändigtvis vara äckligt, men ni fattar. Är det så weird? Jag tycker inte det. Låt mig ha Latitude i den drinken din systembolagsfjant.

Bjudwhiskyn, helt enkelt.
Senast redigerad av ImpAuster 2016-10-25 kl. 19:08.
Citera
2016-10-25, 19:34
Medlem
vikingrods avatar
Hemma hos morbor på 50 års kalas, för livat och kaos så gömmer mig på altan i höstkylan med sufrplattan... Man tar vad man får så en kvarting Cluny sitter man med. Smakar mest sprit och bensin blandat men man blir lika full ändå. Kan inte klaga på en gratis sup.
Men saknar min egen malt samling hemma..
Citera
2016-10-25, 20:19
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Hemma hos morbor på 50 års kalas, för livat och kaos så gömmer mig på altan i höstkylan med sufrplattan... Man tar vad man får så en kvarting Cluny sitter man med. Smakar mest sprit och bensin blandat men man blir lika full ändå. Kan inte klaga på en gratis sup.
Men saknar min egen malt samling hemma..

50-årskalas, menar du. Inte 50 års kalas. Det vore en oerhört lång jävla fest. T.o.m 2066 för att vara exakt.

Vad har du för malt hemma då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in