Håller på att uppgradera dryckes-menyn hemma, och har hittat något som jag verkligen
INTE gillar: Lauder's whisky:
https://www.systembolaget.se/produkt...auder-s-45902/
Jag faller ofta för kanadensiska whiskey-typer, och provade Lauder's whiskey nyligen och den smakade verkligen .. Luder! Hemskt.
Dom whisky jag druckit en del av hittills, är mest Black label, Black velvet, Seagrams VO och Seagram Seven,, Jack Daniels, Grants, JP Wisers och liknande. Lauders smakar väldigt tydligt annorlunda än alla dom. Men jag har svårt att sätta fingret på i vilket avseende.
Nu vet jag liksom vilken smak jag INTE ska ty mig till när det gäller Whisky, och det är ju en god hjälp. Frågan är nu bara VAD är det Lauder's smakar så tydligt av, som jag inte gillar? Det är min fråga, som jag hoppas få hjälp med från erfarna whisky-drickare här.
Systembolagets smakbeskrivningar är ju i dominans-ordning, dvs den smak som dominerar nämns först, och svagare nyanser nämns senare. Lauders smakbeskrivning är
"Maltig smak med inslag av fat, aprikos, halm, apelsinskal och vanilj". Det som skiljer sig i den smakbeskrivningen, jämfört med alla ovanstående Whiskeys, är främst Malt och Halm. Jag har lite svårt att bedöma vad som är vad i det här.
Kan någon kunnig kanske komma med beskrivning av vad som skiljer ovanstående modeller i smak/nyans/karaktär och Lauders, så kanske jag förstår bättre?
Tackar för tips och åsikter