Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Nej, vad skulle blandas menar du? Oxiderad whisky längst upp i flaskan? Det kan iofs bli skiktningar, då får man röra om lite. Det tvistas en del om man ska vända flaskor för att fukta korken(så den inte torkar ut) men om det hjälper eller förstör korken vill jag vara osagt.

Korken skall helst inte fuktas öht om du tänkt spara flaskan ett tag. Nu är det ju svårt att undvika det helt och hållet, men undvik det så långt det går.
Nu är det ganska varierande kvalitet på korkar, men alkoholen gör att korkarna torkar ut och du kommer få problem med otät kork eller bara att den smulas sönder den dagen du ska öppna flaskan.

Ska du öppna den inom de närmsta åren så är det sällan ett problem. Men efter 5-10 år eller mer så gör det desto större skillnad!
Tar man Cadenhead's som exempel så spelar det nästan ingen roll, du kommer ändå behöva en reservkork till hands efter du öppnat flaskan!
Citera
2023-12-19, 20:54
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Korken skall helst inte fuktas öht om du tänkt spara flaskan ett tag. Nu är det ju svårt att undvika det helt och hållet, men undvik det så långt det går.
Nu är det ganska varierande kvalitet på korkar, men alkoholen gör att korkarna torkar ut och du kommer få problem med otät kork eller bara att den smulas sönder den dagen du ska öppna flaskan.

Ska du öppna den inom de närmsta åren så är det sällan ett problem. Men efter 5-10 år eller mer så gör det desto större skillnad!
Tar man Cadenhead's som exempel så spelar det nästan ingen roll, du kommer ändå behöva en reservkork till hands efter du öppnat flaskan!

Misstänkte det ja Så förvarar flaskorna stående och fuktar aldrig korken, känns rimligt och logiskt. Vinflaskor förvaras ju oftast liggande men där är det ju mycket lägre alkoholhalt och en helt annan typ av kork.
Citera
2023-12-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
12 årig old pulteney? Någon som har en input?

Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Tack! Tänkte mig ge bort en i julklapp, men sneglar nu på en 50 % finlaggan som diskuterades lite högre upp.

Old pulteney 12 är en av mina favoriter bland "vardagswhisky" kategorin. Funkar alltid att ge bort i present, sällan någon som hatar den.
Finlaggan är också bra om man gillar ung rökig whisky, är en liten sämre variant av Ardbeg wee beastie.
Citera
2023-12-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmax
Det var så lite så, finlaggan har jag dock inget att komma med input.

Är det någon som har några åsikter om Agitator?
Ett relativt ungt företag som destillerar med hjälp av vacuum.
Tycker att deras kastanjlagrade är riktigt bra.
Så bra att jag har köpt ett 25L på ett strfat.

Jag har testat agitators mix pack och deras blended.
Single malten och blended tycker jag var bra. Kastanj och rök var väl ok, inget jag kommer köpa storflaska av.
Men för priset så är blended varianten riktigt prisvärd, tyckte inte den var så långt efter single malten i smak.
Citera
2023-12-21, 11:44
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Old pulteney 12 är en av mina favoriter bland "vardagswhisky" kategorin. Funkar alltid att ge bort i present, sällan någon som hatar den.
Finlaggan är också bra om man gillar ung rökig whisky, är en liten sämre variant av Ardbeg wee beastie.

Tack! Det blev en old pulteney och lite annat starkt till mig själv
Citera
2023-12-26, 18:16
Medlem
Punklivs avatar
Såg att det snackats lite bourbon senaste sidorna och gillar man bourbon och vill ha någonting riktigt billigt som verkligen inte borde vara gott enligt någon som helst logik och förnuft kan jag rekommendera J.P. Wiser's Triple Barrel 10 Years Old. Kanadensisk whisky på PET-flaska... Bara tanken räcker för att väcka illamående men den är faktiskt väldigt bra sett till sitt pris. Dricker hellre den än Jim Beam om vi ska kolla på lågpris-bourbon (nu är inte Wiser's bourbon egentligen men den smakar bourbon), tror det jag gillar mest är att den har ett visst rågsting som jag tycker är väldigt schysst.
Citera
2023-12-26, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Såg att det snackats lite bourbon senaste sidorna och gillar man bourbon och vill ha någonting riktigt billigt som verkligen inte borde vara gott enligt någon som helst logik och förnuft kan jag rekommendera J.P. Wiser's Triple Barrel 10 Years Old. Kanadensisk whisky på PET-flaska... Bara tanken räcker för att väcka illamående men den är faktiskt väldigt bra sett till sitt pris. Dricker hellre den än Jim Beam om vi ska kolla på lågpris-bourbon (nu är inte Wiser's bourbon egentligen men den smakar bourbon), tror det jag gillar mest är att den har ett visst rågsting som jag tycker är väldigt schysst.
Instämmer helt och fullt. Mycket prisvärd.
Citera
2023-12-29, 18:45
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:

Wiser´s är en favorit hos mig med, en av de bästa whiskisarna på bolaget under 300kr. God att dricka ren och fungerar även bra i drinkar och coctails.

Drack den jämte just Jim Beam under julhelgen. Intressant då de känns så besläktade med varandra, som whiskykusiner typ. Lika, men ändå olika. Man känner att de har mer majs i mashbillen på Jim Beam. Det smakar också mer vanilj och kola om Jim. Wiser´s smakar lite mindre vanilj, mer aprikos och apelsin. Lite kryddighet finns i båda. Goda och prisvärda bägge två.
Citera
2023-12-30, 12:49
Medlem
Citat:

Köpte en liten pet wiser när jag skulle till fjällen.
Smakade helt okej, inte äckligt som andra billiga kanadensarna som t.ex. Lord calvert.
Lite svag för drinkar dock, brukar köra på 50% bourbon om jag gör drinkar.
Citera
2024-01-04, 10:53
Medlem
Citat:

Testat både den och 27 åringen, men tycker det är lite för mycket grain för min smak.
Men helt klart mycket prisvärda båda två om man inte är lika känslig för grainwhisky som jag är.
Gillar man blended whisky så är dessa helt klart väldigt intressanta, skulle dock inte jämföra dom med bourbon direkt.
Citera
2024-01-09, 20:22
Medlem
Whiskey-kunniga: Varför smakar en viss whisky luder?

Håller på att uppgradera dryckes-menyn hemma, och har hittat något som jag verkligen INTE gillar: Lauder's whisky: https://www.systembolaget.se/produkt...auder-s-45902/

Jag faller ofta för kanadensiska whiskey-typer, och provade Lauder's whiskey nyligen och den smakade verkligen .. Luder! Hemskt.
Dom whisky jag druckit en del av hittills, är mest Black label, Black velvet, Seagrams VO och Seagram Seven,, Jack Daniels, Grants, JP Wisers och liknande. Lauders smakar väldigt tydligt annorlunda än alla dom. Men jag har svårt att sätta fingret på i vilket avseende.

Nu vet jag liksom vilken smak jag INTE ska ty mig till när det gäller Whisky, och det är ju en god hjälp. Frågan är nu bara VAD är det Lauder's smakar så tydligt av, som jag inte gillar? Det är min fråga, som jag hoppas få hjälp med från erfarna whisky-drickare här.

Systembolagets smakbeskrivningar är ju i dominans-ordning, dvs den smak som dominerar nämns först, och svagare nyanser nämns senare. Lauders smakbeskrivning är "Maltig smak med inslag av fat, aprikos, halm, apelsinskal och vanilj". Det som skiljer sig i den smakbeskrivningen, jämfört med alla ovanstående Whiskeys, är främst Malt och Halm. Jag har lite svårt att bedöma vad som är vad i det här.

Kan någon kunnig kanske komma med beskrivning av vad som skiljer ovanstående modeller i smak/nyans/karaktär och Lauders, så kanske jag förstår bättre?

Tackar för tips och åsikter
Citera
2024-01-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Bara jag som föredrar yngre Islay whisky framför dem lite äldre?
T.ex. gillar jag Ardbeg wee beastie bättre än Ardbeg 10, laphroaig quarter cask framför Laphroaig 10.
Gillar även Bunnahaibin moine och finlaggan mycket.

Inte alls!
Finlaggan Batch Strength är min stapelwhisky sedan snart 3 år tillbaka, har säkert druckit 25 flaskor av den, fantastisk whisky och att den sedan är vettigt prissatt gör ju inte direkt saken sämre!

Jag gillar äldre whisky också, men just Islay tycker jag peakar runt 10 år, därefter dör rökigheten av i rask takt och ville jag inte ha den där intensiva rökigheten skulle jag inte köpa Islay!

"Snäll och mild" är inte mitt sällskap överhuvudtaget dock och det finns billiga "rökiga" whiskys som är helt smaklösa också, anCnoc Sherry Cask Finished Peated Edition, Loch Lomond Peated smakar i mitt tycke ingenting. The Ileach har jag inte provat för jag misstänker att det är samma där, nervattnat och blaskigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in