Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
undra om du är dum eller bara inte fattar.
Familjepolitik handlar om många saker, barnomsorg, äktenskap, HBT frågor, Abort och massor...
Så familjepolitiken är en otrolig grundstomme i politiken.
3 svar?
Jag kommer ångra att jag ens försöker starta den här diskussionen med någon som inte vet hur man skriver ett inlägg på ett forum utan att göra bort sig.
Barnomsorg låter inte som familjepolitik, låter som barnpolitik. Att det ska ens existera har jag svårt att förstå.
Äktenskap? Varför ska staten ens lägga sig i det? Hur gynnar det staten att se vilka som är ihop? Är det för att staten ska kunna skvallra som nån fjortistvserie a lá gossip girl eller OC om vilka som är ihop?
Om folk vill dela ekonomi bör det ta hand om mycket mer egalitariskt.
Abort är en fråga med stark religös undertoning som i sin rätta mer hör hemma i medicin. Det är en läkare och individers personliga inställning som ska bestämma sådant, inte staten.
HBT är inte politik. Det hör verkligen inte hemma i politiken. Sådant trams kan folk hålla på med själva, jag vill inte att mina anställda (politiker) ska spendera pengar på att diskutera olika sexuella läggningar. Det är löjligt.
Familjepolitik är troligtvis den mest onödiga och löjliga politiken som finns. Den bör inte finnas. Politik ska inte finnas i familjen. Att regulera uppfostran från en statlig nivå känns som det största slöseriet jag kan tänka mig.
Kort från mänskliga rättigheter ser jag inte varför staten ska lägga sig i. Vore bättre anser jag att lägga pengarna på att kolla sådant än att vi försöker få svenska barn att äta gröt från statlig nivå eller någonting likgiltigt konstigt.