• 1
  • 2
2009-03-14, 14:19
Medlem
Och varför behövs det överhuvudtaget? Ska staten vara barnvakt eller? Jag förstår verkligen inte att begreppet inte hånas öppet.

Familjepolitik. Jo, där vill jag verkligen ha politiker, som ska bestämma över hur min familj ska leva.

Lagstiftad läggdags, alla barn under 12 ska sova före 9!

Vad menas med det? Vad är bra med det?
Senast redigerad av Visf 2009-03-14 kl. 14:26.
Citera
2009-03-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Och varför behövs det överhuvudtaget? Ska staten vara barnvakt eller? Jag förstår verkligen inte att begreppet inte hånas öppet.

Familjepolitik. Jo, där vill jag verkligen ha politiker, som ska bestämma över hur min familj ska leva.

undra om du är dum eller bara inte fattar.

Familjepolitik handlar om många saker, barnomsorg, äktenskap, HBT frågor, Abort och massor...

Så familjepolitiken är en otrolig grundstomme i politiken.
Citera
2009-03-14, 14:48
Medlem
moderatswings avatar
Citat:

Att anse att familjerna ska få mer att bestämma över själva är också familjepolitik.
Citera
2009-03-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?

Familjepolitik handlar om många saker, barnomsorg, äktenskap, HBT frågor, Abort och massor...

Ja men visst, genom att skapa fler lagar skapar man samtidigt ett behov för fler politiker och byråkrater som ser efter dessa. Politisk expansion ad infinitum.

Naturligtvis är lagstiftning runt barnomsorg, äktenskap, hbt etc ingenting som behövs över huvudtaget. Exakt all lagstiftning rörande dessa områden bör avskaffas.
Citera
2009-03-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckdigger
Ja men visst, genom att skapa fler lagar skapar man samtidigt ett behov för fler politiker och byråkrater som ser efter dessa. Politisk expansion ad infinitum.

Naturligtvis är lagstiftning runt barnomsorg, äktenskap, hbt etc ingenting som behövs över huvudtaget. Exakt all lagstiftning rörande dessa områden bör avskaffas.

om man är anarkist så visst kan man tänka så, för likt att du skapar lagstiftning runt något överhuvudtaget.
Citera
2009-03-14, 15:05
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:

Hur ska samhället fungera då? Barnomsorgen är en av grundstommarna till ett fungerande samhälle, hur ska den få finnas om man inte får bedriva den enligt dej?
Citera
2009-03-14, 15:07
Medlem
Citat:

3 svar?

Jag kommer ångra att jag ens försöker starta den här diskussionen med någon som inte vet hur man skriver ett inlägg på ett forum utan att göra bort sig.

Barnomsorg låter inte som familjepolitik, låter som barnpolitik. Att det ska ens existera har jag svårt att förstå.

Äktenskap? Varför ska staten ens lägga sig i det? Hur gynnar det staten att se vilka som är ihop? Är det för att staten ska kunna skvallra som nån fjortistvserie a lá gossip girl eller OC om vilka som är ihop?

Om folk vill dela ekonomi bör det ta hand om mycket mer egalitariskt.

Abort är en fråga med stark religös undertoning som i sin rätta mer hör hemma i medicin. Det är en läkare och individers personliga inställning som ska bestämma sådant, inte staten.

HBT är inte politik. Det hör verkligen inte hemma i politiken. Sådant trams kan folk hålla på med själva, jag vill inte att mina anställda (politiker) ska spendera pengar på att diskutera olika sexuella läggningar. Det är löjligt.

Familjepolitik är troligtvis den mest onödiga och löjliga politiken som finns. Den bör inte finnas. Politik ska inte finnas i familjen. Att regulera uppfostran från en statlig nivå känns som det största slöseriet jag kan tänka mig.

Kort från mänskliga rättigheter ser jag inte varför staten ska lägga sig i. Vore bättre anser jag att lägga pengarna på att kolla sådant än att vi försöker få svenska barn att äta gröt från statlig nivå eller någonting likgiltigt konstigt.
Senast redigerad av Visf 2009-03-14 kl. 15:09.
Citera
2009-03-14, 15:09
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:

Egentligen bestämmer politikerna allting. Så du får se till att du röstar på politiker som inte vill bestämma så mycket.
Citera
2009-03-14, 15:10
Medlem
Citat:

Bra att se att det finns folk med lite vett mellan öronen.

Snart har vi en byråkrat för varje hushåll i Sverige. Då kan den bestämma hur folk ska jobba, uppfostra sina barn, leva... ja allting... gud vad bra det blir då.
Citera
2009-03-14, 15:11
Medlem
Citat:
om man är anarkist så visst kan man tänka så, för likt att du skapar lagstiftning runt något överhuvudtaget.

Tror du allvarligt talat att det blir anarki bara för att staten inte bryr sig om vem som är ledig från jobbet?

Vi har uppfostrat barn i tusentals år utan hjälp av staten, att vi inte skulle klara oss utan dem nu låter ju inte så himla vettigt.
Senast redigerad av Visf 2009-03-14 kl. 15:18.
Citera
2009-03-14, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Hur ska samhället fungera då? Barnomsorgen är en av grundstommarna till ett fungerande samhälle, hur ska den få finnas om man inte får bedriva den enligt dej?

Hur fan är barnomsorg än grundstiomme i ett fungerade samhälle. Det här vill jag höra mycket mer av för dess underhållningsvärde.

Okej, förklara hur landet skulle gå under om vi inte hade barnomsorg. Speak.

Skulle barn helt plöstligt göra uppror och störta staten kanske?
Citera
2009-03-14, 15:13
Medlem
Citat:

3 svar?

Jag kommer ångra att jag ens försöker starta den här diskussionen med någon som inte vet hur man skriver ett inlägg på ett forum utan att göra bort sig.

Barnomsorg låter inte som familjepolitik, låter som barnpolitik. Att det ska ens existera har jag svårt att förstå.

Äktenskap? Varför ska staten ens lägga sig i det? Hur gynnar det staten att se vilka som är ihop? Är det för att staten ska kunna skvallra som nån fjortistvserie a lá gossip girl eller OC om vilka som är ihop?

Om folk vill dela ekonomi bör det ta hand om mycket mer egalitariskt.

Abort är en fråga med stark religös undertoning som i sin rätta mer hör hemma i medicin. Det är en läkare och individers personliga inställning som ska bestämma sådant, inte staten.

HBT är inte politik. Det hör verkligen inte hemma i politiken. Sådant trams kan folk hålla på med själva, jag vill inte att mina anställda (politiker) ska spendera pengar på att diskutera olika sexuella läggningar. Det är löjligt.

Familjepolitik är troligtvis den mest onödiga och löjliga politiken som finns. Den bör inte finnas. Politik ska inte finnas i familjen. Att regulera uppfostran från en statlig nivå känns som det största slöseriet jag kan tänka mig.

Kort från mänskliga rättigheter ser jag inte varför staten ska lägga sig i. Vore bättre anser jag att lägga pengarna på att kolla sådant än att vi försöker få svenska barn att äta gröt från statlig nivå eller någonting likgiltigt konstigt.

Allt är politik, politk är åsikter om hur samhället ska se ut och styras!

Barnomsorg, äktenskap och sådana ämenen som rör familjer går under samlingsnamnet familjepolitik.

Det handlar altså inte om att styra hur familjer ser ut! Det du gör precis nu är att disskutera familjepolitiska åsikter! Så grattis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in