Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-15, 02:37
  #1597
Medlem
Geomeisters avatar
TuffRobban har en del intressanta poänger om Bruce - Både positivt och negativt.

Jag hatar inte eller ens ogillar The Rising, men måste medge att mycket av Bruce katalog (speciellt senare halvan) låter väl likt sig självt. Det finns låtar här och där som sticker ut, men skulle jag få uppdraget att återberätta något ifrån samtliga låtar på The Rising, Magic eller Western Stars skulle jag gå bet. För många låtar bara glider in i varandra och skulle i princip kunna vara samma låt. Dom igenkännbara melodierna ifrån Born in the USA-skivan, gunget ifrån några tidiga låtar eller djupa texterna ifrån Darkness känns som bortblåsta.

Mycket känns mer passande som bakgrundsmusik än någon som hyllas för att vara tidernas stora artist. Därmed okej att lyssna på, men inget som består. Sedan är det klart att man inte kan skriva hur många låtar som helst utan att några börjar bli väl lika. Grejen med Bruce är bara att många är väldigt lika trots att han då och då aktivt försöker sticka ut via akustiska skivor eller mer popaktiga.
Citera
2020-06-29, 20:15
  #1598
Medlem
Rebali179s avatar
Hans argaste skiva är väl och förblir Wrecking Ball tycker jag.
Det har blivit en av mina favoritskivor på senare tid.
Citera
2020-09-10, 23:02
  #1599
Medlem
Rebali179s avatar
Bruce Springsteen släpper ett nytt studioalbum i höst.

Albumet släpps den 23 oktober och har fått titeln “Letter To You”. På skivan medverkar även hela E Street Band för första gången sedan 2014 års “High Hopes”.

https://www.rocknytt.net/nyheter/982...per-nytt-album

Vad tror ni om denna skiva
Det verkar vara riktigt lovande måste jag säga och att hela E Street Band är med igen så det kan ju bli riktigt bra som sagt
Citera
2020-09-10, 23:12
  #1600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Bruce Springsteen släpper ett nytt studioalbum i höst.

Albumet släpps den 23 oktober och har fått titeln “Letter To You”. På skivan medverkar även hela E Street Band för första gången sedan 2014 års “High Hopes”.

https://www.rocknytt.net/nyheter/982...per-nytt-album

Vad tror ni om denna skiva
Det verkar vara riktigt lovande måste jag säga och att hela E Street Band är med igen så det kan ju bli riktigt bra som sagt
Du kan lyssna på titellåten på Spotify nu. En rasande vacker låt. Inget nytt under solen men Markus Larssons recension i AB har rubriken "Bruce Springsteen är underskattad". Bra där!
Citera
2020-09-10, 23:18
  #1601
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Du kan lyssna på titellåten på Spotify nu. En rasande vacker låt. Inget nytt under solen men Markus Larssons recension i AB har rubriken "Bruce Springsteen är underskattad". Bra där!

Musikvideon finns på Youtube också
Skall nog vänta med att lyssna på den tror jag https://www.youtube.com/watch?v=AQyL...pringsteenVEVO
Citera
2020-09-29, 12:12
  #1602
Medlem
Geomeisters avatar
Nya skivan verkar bli ett uppsving ifrån förra. Har lyssnat lite nu och då på näst senaste skivan/skivorna då det finns två versioner. Minns inte en enda titel, kan inte humma en enda låt eller återberätta ett citat. En mycket anonym skiva.

Nu med Letter to You och senaste Ghosts: https://www.youtube.com/watch?v=Lo5QNcFioZ4 är det mycket mer liv i luckan. Vet inte om det automatiskt är E-Street Band som gör skillnaden, men det här känns mycket mer minnesvärt.
Citera
2020-10-02, 13:48
  #1603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Är själv klyven...

Det jag beundrar eller gillar:
-Incident on 57th street, Hard to be a Saint in the city, Jungleland, Meeting across the river, Prove it all night, Sherry Darling", Out in the street, Cadillac ranch, Nebraska, Open all night, Highway patrolman, Working on the Highway, Downbound Train, Going down, No surrender, ja det finns massor. Lyssnade nyligen på hela plattan Tunnel of love- igen och den åldras skitbra. Better days, Lucky Town, Soul driver mm. Plattan The ghost of Tom Joad, fantastisk!
-hans fysik, att han aldrig blev alkis/knarkare, imponerande. En nästan 50-årig karriär som en elitidrottare.
-att han numera tar emot en massa oväntade requests på scen
-att ingen av hans gamla musiker någonsin snackar skit om honom. Att igen annan kändis verkar ha haft ont blod med honom.
-att han tydligen i bland promenerar ensam och dricker bärs med fans som stöter på honom
-att han har funnit kärleken, gift sig och verkar fortfarande älska sin fru och hon honom trettio år efter och att han verkar bra på försoning
-att han (och hon) har lyckats uppfostra sådana fina barn trots kändisskapet och miljonerna. Han har till och med en son som är utryckande brandman!
-att han lyckas skapa specialeffekter på scen med ingenting

Det jag gillar mindre
-det mesta efter Ghost of Tom Joad. Tycker The Rising är hemsk. (Fast okej, ingen annan artist än han skulle ha fått släppa ett koncept album kring 9/11. Mycket respekt där).
-att han är i grunden en liten bortskämd mammas pojke som gillar en massa leksaker som alla andra (bilar, MC...) fast skulle såklart vilja framstå som miljövän och allt det vanliga PK. Han har säkert skjutvapen omkring sig.
-hans allmäna "liberal Yank" och "celebrity in politics bullshit", "jag är intellektuell" då han avskydde skolan. Hans nivå är att kalla en president kandidat för "moron" fast nu då president Trump sitter vid makten vågar han inte yttra sig. Är bergsäker på att massor av personer i hans nära omgivning är Trump- anhängare för att inte snacka om hans publik.
-att han aldrig skulle ha modet att medge att han innerst inne vet om att hans egen amerikanska publik röstar mest på Trump
-hans senaste Western Stars. Gick själv och såg filmen på bio trots att jag redan för länge sedan hade tröttnat på hans falska "jag är uppe i det blå" och "jag tror att jag yttrar intressanta saker fast det resulterar alltid i ett MONUMENT av tomhet". Fy vilket jobbigt pretentiöst skräp. Var tvungen att lämna biografen efter en timme.

Bruce är inte ensam om att inte kritisera Trump, Både Bob Dylöan och Neil Young har varit förvånansvärt tysta.

Det handlar om vad artisten kan förlora i dålig publicitet på att kritisera Trump, Vi vet hur det gick för Stephen King, hans röst är tystad idag.
Det finns betydligt flera skådespelare och artister som håller tyst av samma anledning, Trump anhängarna kan idag på sociala medier skramla upp totalt hat på nätet kring en person, och det finns massor av ärekränkande filmer om Bruce och andra artister på Youtube och andra källor som vinklar olika saker så att rykten blir till sanningar.

Han menar allvar med sin egen skolning, och mycket av detta är Little Stevens förtjänst, Som vi vet så förlorade Castilles sin första trummis i Vietnam och det var ett mycket hårt slag för alla inblandade, det gjorde att Bruce ville ta reda på varför han dog och varför han blev skickad till Vietnam, så han läste Ron Kovics bok, sökte upp veteraner och hade timslånga diskussioner med dem och fick mängder med info om hur Vietnam kriget såg ut utanför TV apparaterna.

Sedan Europa Turnén 81 så pratade Little Steven med tyskar om bombningarna av städerna och det fick Little Steven att börja läsa mängder med fakta böcker om kriget som senare ledde in honom på vänsterliteratur och om vad USA sysslar med på sin bakgård, Han hade ständiga resonemang med Bruce som plockade upp många av Stevens tips och på den vägen är det.
Vad Bruce insåg är att ingenting han läser idag fick han lära sig i skolan på 50-60 talen och det är därför han kan idag plugga in olika ämnen än vad han kunde när han var ung för han insåg runt 81 att USA:s självbild bygger på en stor lögn, det är det han säger innan This Land Is Your Land som han framför 29/12 80 och det är vad han även säger innan War på Live Boxen.
Arbetarklassen har alltid fått äta upp vad Fat Cats på Wall Street har sysslat med.

Nej hans liberala sida bygger på egna erfarenheter från sin uppväxtmiljö, efter både Carlins biografi och hans egen biografi vet vi att hans familj var en enda röra, det var hans mor som höll ihop alltihopa och det hade mycket väl kunnat sluta som Bruce som det gjorde för Mickey Roukes karaktär i The Wrestling om inte Bruce haft det Eutorage av bandmedlemmar och andra karaktärer runt om sig.
Citera
2020-10-19, 17:54
  #1604
Medlem
Ördögs avatar
(FB) Bruce Springsteen flyttar till Australien om Trump vinner
__________________
Senast redigerad av Ördög 2020-10-19 kl. 17:57.
Citera
2020-10-19, 20:56
  #1605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Musikvideon finns på Youtube också
Skall nog vänta med att lyssna på den tror jag https://www.youtube.com/watch?v=AQyL...pringsteenVEVO
Generisk Springsteenlåt modell 1A. Fullständigt oberörd. Och videon ... åldern börjar verkligen synas på de gamla gubbarna.

Fast det kanske bara är jag som blivit äldre och gått vidare?


Men Thunder Road och Racing in the Streets ger mig fortfarande gåshud varje gång.
Citera
2020-10-21, 18:07
  #1606
Medlem
Hooded-Menaces avatar
Generellt så gillar jag inte ”vanlig” rock så mycket, typen Ulf Lundell, Tom Petty, Dire Straits, Rolling Stones osv. Men just Springsteen är grym, en artist jag köper gamla live bootlegs med osv. Älskar hans blue collar working class texter, samtidigt som han då inte tippar över till far-right gänget, utan är demokrat och anti rasist. Texterna, texterna och texterna är helt fantastiska, och för mig målar upp som en liten film i skallen när man hör dom.

T.ex hans American Skin (41 shots) är bland dom bästa låtar om övervåld från polisen som gjorts.

https://nonserviam.blog/2020/10/19/b...k-music-track/
__________________
Senast redigerad av Hooded-Menace 2020-10-21 kl. 18:47.
Citera
2020-10-24, 08:46
  #1607
Medlem
Gillar nya skivan skarpt. Många mycket bra låtar. Igår spelade jag Burnin Train på repeat så det dånade i huset. Grannarna bankade i väggen men det sket jag fullt och ständigt i. Drog upp volymen än mer och diggade vidare med pilsnern i handen. Släpper Bruce nytt så gäller inga regler.
Citera
2020-10-26, 08:07
  #1608
Medlem
Rebali179s avatar
har inte hört nya skivan. Få ta och få tummen ur och lyssna på den.
Är den tillräckligt bra så blir det ett skivköp tror jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in