Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-06, 21:20
Medlem
prudenss avatar
Den 3 november 1991 kl 9.20 hittas en nioårig flicka död på en parkeringsplats på Östra Farmvägen mitt emot Stenkulaskolan i Malmö. Flickan hade varit hos sin pappa på Industrigatan i Lomma under helgen. Den aktuella helgen lämnade mamman flickan hos pappan fredagen d 1 nov.

Nästa dag närmare kl 11.00 gick flickan ut för att leka. Hon sa till pappan att hon skulle gå till en grannflicka och leka. Om inte grannflickan var hemma, skulle hon gå till en annan kamrat. När flickan var borta hos kamrater och lekte brukade hon normalt höra av sig framåt eftermiddagen. Då hon inte hade ringt vid 17-tiden blev pappan orolig. Efter ett tag började han ringa runt till olika personer, där hon kunde tänkas vara.

Ungefär kl 19.00 gick flickans pappa till grannflickan och ringde på. Ingen öppnade emellertid och inga ljud hördes från lägenheten. Pappan fortsatte letandet utan resultat. Han ringde till polisen första gången kl 21.33. Polisen uppmanade honom att på nytt försöka få kontakt med grannen. Denna gång var grannen hemma, klockan var då 21.45. Grannen verkade förvånad över att se flickans pappa utanför dörren och på frågan om han hade sett flickan svarade han något i stil med "skulle hon vara här". Grannen sa vidare att han hade åkt hemifrån vid 10-tiden. Därefter gick flickans pappa hem och ringde på nytt till polisen och gjorde en formell anmälan om flickans försvinnande. Klockan hade då hunnit bli 21.54. Den 3 nov kl 9.20 hittades flickan död på en parkeringsplats vid Östra Farmvägen i Malmö. Flickan hade blivit strypt och det var grannflickans pappa som var skyldig.

Detta oerhört tragiska mordfall blev mycket uppmärksammat i Malmö och stämningen var upprörd.

Vem var denna sadistiske mördare i Lomma. Han blev, citat: "dömd för mord att överlämnas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning samt till utvisning ur riket med förbud att återvända hit." Men vad hände sedan. Han lär väl inte sitta på rättspsyk fortfarande. Kan man hoppas på att han är utvisad ur landet vid det här laget.

Man kan också med all rätt fråga sig om det var första gången han åkte fast eller om han hade fler domar på sig?

Är det någon som känner igen fallet?

Källa: https://lagen.nu/dom/nja/1993s41 (skrolla ner till ungefär 3/4 delar av dokumentet. Meningen börjar med: "Allmän åklagare väckte vid Malmö TR åtal mot H.P., född 1952").
Senast redigerad av prudens 2009-05-06 kl. 21:30.
Citera
2009-05-07, 12:35
Medlem
Nordisk kriminalkrönika

Jag tror mig ha läst om detta fruktansvärda i NK också.
Citera
2009-05-07, 13:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket upprörande och tragiskt fall. Vem var egentligen detta vidunder till människa?

Man kan också fråga sig hur länge han fick vistas på psykiatrisk klinik innan han kom ut?
Citera
2009-05-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Den 3 november 1991 kl 9.20 hittas en nioårig flicka död på en parkeringsplats på Östra Farmvägen mitt emot Stenkulaskolan i Malmö. Flickan hade varit hos sin pappa på Industrigatan i Lomma under helgen. Den aktuella helgen lämnade mamman flickan hos pappan fredagen d 1 nov.

Nästa dag närmare kl 11.00 gick flickan ut för att leka. Hon sa till pappan att hon skulle gå till en grannflicka och leka. Om inte grannflickan var hemma, skulle hon gå till en annan kamrat. När flickan var borta hos kamrater och lekte brukade hon normalt höra av sig framåt eftermiddagen. Då hon inte hade ringt vid 17-tiden blev pappan orolig. Efter ett tag började han ringa runt till olika personer, där hon kunde tänkas vara.

Ungefär kl 19.00 gick flickans pappa till grannflickan och ringde på. Ingen öppnade emellertid och inga ljud hördes från lägenheten. Pappan fortsatte letandet utan resultat. Han ringde till polisen första gången kl 21.33. Polisen uppmanade honom att på nytt försöka få kontakt med grannen. Denna gång var grannen hemma, klockan var då 21.45. Grannen verkade förvånad över att se flickans pappa utanför dörren och på frågan om han hade sett flickan svarade han något i stil med "skulle hon vara här". Grannen sa vidare att han hade åkt hemifrån vid 10-tiden. Därefter gick flickans pappa hem och ringde på nytt till polisen och gjorde en formell anmälan om flickans försvinnande. Klockan hade då hunnit bli 21.54. Den 3 nov kl 9.20 hittades flickan död på en parkeringsplats vid Östra Farmvägen i Malmö. Flickan hade blivit strypt och det var grannflickans pappa som var skyldig.

Detta oerhört tragiska mordfall blev mycket uppmärksammat i Malmö och stämningen var upprörd.

Vem var denna sadistiske mördare i Lomma. Han blev, citat: "dömd för mord att överlämnas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning samt till utvisning ur riket med förbud att återvända hit." Men vad hände sedan. Han lär väl inte sitta på rättspsyk fortfarande. Kan man hoppas på att han är utvisad ur landet vid det här laget.

Man kan också med all rätt fråga sig om det var första gången han åkte fast eller om han hade fler domar på sig?

Källa: https://lagen.nu/dom/nja/1993s41 (skrolla ner till ungefär 3/4 delar av dokumentet. Meningen börjar med: "Allmän åklagare väckte vid Malmö TR åtal mot H.P., född 1952").

nio-årig flicka? ja..nu såg jag! kan det vara denna flicka:

19820620-4029

Hultén, Bettina Pia Marianne

Höjeåg 373
234 33 Lomma

Död 3/11 1991.

Kyrkobokförd (1990) i Lomma, Lomma kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1990) på samma ort.

Född 20/6 1982 i Flädie (Malmöhus län, Skåne).

Flicka under 18 år.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Lomma, Lomma kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
FLÄDIE (Malmöhus län)

Källor:
RTB 91 / SPAR 92 / SPAR 92f / SPAR 95
Senast redigerad av feffe15 2009-05-07 kl. 13:11.
Citera
2009-05-07, 14:22
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
nio-årig flicka? ja..nu såg jag! kan det vara denna flicka:

19820620-4029

Hultén, Bettina Pia Marianne

Höjeåg 373
234 33 Lomma

Död 3/11 1991.

Kyrkobokförd (1990) i Lomma, Lomma kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1990) på samma ort.

Född 20/6 1982 i Flädie (Malmöhus län, Skåne).

Flicka under 18 år.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Lomma, Lomma kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
FLÄDIE (Malmöhus län)

Källor:
RTB 91 / SPAR 92 / SPAR 92f / SPAR 95
Där ser man! Ja, det är med all säkerhet flickan men adressen stämmer inte riktigt med vad som stod i min källa. Antagligen har de ändrat lite, men det är hon. Mycket tragiskt fall. Tack!
Citera
2009-05-07, 14:24
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ett mycket upprörande och tragiskt fall. Vem var egentligen detta vidunder till människa?

Man kan också fråga sig hur länge han fick vistas på psykiatrisk klinik innan han kom ut?
Ja, det är precis det man undrar över. Sitter han än eller har han blivit "utvisad"? Skulle inte förvåna mig om han går omkring på Malmös gator idag. Hur är man funtad om man kan göra så mot en liten flicka som kommer för att leka med ens dotter!?
Citera
2009-05-07, 14:25
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Jag tror mig ha läst om detta fruktansvärda i NK också.
Kommer du ihåg vilken årgång av NK det var i så fall?

Edit: Hittade ett register över NKs innehåll genom åren och jag kan inte se att fallet tagits upp. http://masspsykos.net/rikard/nkk.html
Senast redigerad av prudens 2009-05-07 kl. 14:30. Anledning: Tillägg.
Citera
2009-05-07, 14:31
Medlem
micke_hs avatar
Oh fyfan! Det måste vara svårt att vara jurist och skriva sån där torr och saklig text om ett sånt jävla lowlifescum som begått gärningen mot en liten värnlös flicka. Nu blir jag riktigt jävla sne!
Citera
2009-05-07, 14:34
Medlem
Carl Serungs avatar
Inte helt omöjligt att han fortfarande sitter inlåst.
Vill minnas att jag har kunnat namnet på mördaren.Ska snoka lite..
Citera
2009-05-07, 15:38
Medlem
Troians avatar
Flickan blev även sexuellt utnyttjad har jag fattat det som. Fallet har fått rätt lite uppmärksamhet i media genom åren, men kom att kallas för "Bettinamordet".
Citera
2009-05-07, 15:58
Medlem
Citat:
Kommer du ihåg vilken årgång av NK det var i så fall?

Edit: Hittade ett register över NKs innehåll genom åren och jag kan inte se att fallet tagits upp. http://masspsykos.net/rikard/nkk.html
Det bör ju vara i -92 an eller?
Citera
2009-05-07, 16:00
Bannlyst
Citat:

Minns detta mkt väl. Vi bodde i balkongen precis ovan där kroppen låg. Vem var avskumet som tog död på tösen? Har vi foto på aset?
Senast redigerad av cosmost 2009-05-07 kl. 16:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in