Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-13, 01:24
Medlem
jokers avatar
I denna tråd diskuteras:
  • Moral och etik kring abort
  • Övriga filosofiska diskussioner om abort
Om man har en ny vändning samt en välmotiverad och specifik inriktning på abortdiskussionen är det ok att starta en ny tråd. I övriga fall ska denna tråd användas.

Angränsande diskussionsämnen:/Moderator
-----------------------------

En dansk 14årig flicka som är gravid i 7:e månaden har tagits om hand av sociala myndigheterna sedan hon föreberett sig på att göra abort i Spanien.

Enligt dansk lag får man inte göra abort efter vecka 12 utan myndigheternas tillstånd. (V.18 i Sverige, (Nu kommer någon felaktigt att hävda att det är vecka 12 i Sverige med.)) Flickan omhändertogs därför för att säkerställa att hon fullföljer graviditeten.
Källa:
http://www.kvp.se/nyheter/1.921407/f...es-av-kommunen

Nu till frågorna: Är det moraliskt riktigt av kommunen att tvinga flickan att föda ett oönskat barn?
Är det moraliskt riktigt av flickan och föräldrarna att försöka bryta mot abortlagstiftningen och genomföra en olagligt sen abort?
Hur skulle du agerat som förälder till flickan?

Om tråden passar bättre i politik utrikes eller annorstädes så flytta den gärna.
Senast redigerad av starke_adolf 2020-01-24 kl. 17:29. Anledning: Sammanslagning av trådar till samlingstråd.
Citera
2007-11-13, 01:38
Medlem
Eftersom aborten skulle ha utförts i Spanien i enlighet med spansk lagstiftning(?) så finner man givetvis en moral i juridisk bemärkelse. Nu förstår jag inte varför de har dragit ut på graviditeten men att en fjortionåring ska tvingas föda ett barn låter ganska märkligt. Borde det inte finnas några medicinska aspekter om inte psykologiska i bedömningen? En tjej på 14 år kan inte ta hand om ett eget barn, så denna lagstiftningen kan bara ha en "avskräckande" effekt och inte ha till syfte att vara den bästa lösningen vilket vi ser i det här fallet.

Rent filosofiskt blir det dock svårare att omyndigförklara tjejen eftersom hon av naturen har förmågan att bli gravid så dilemmat är centrala frågeställningen huruvida ett ofött barn ska ses som levande med rättighet till liv eller inte. Att en förälder inte ska få daska ihjäl sitt nyfödda barn för att det är oönskat är vi nog alla överrens om men om kvinnan sticker knivar eller sprutor i magen för att ta död på barnet redan i magen veckorna innan förlossning låter minst lika illa i mina öron. Ska då inte samhället kunna skydda det barnet?
Citera
2007-11-13, 01:39
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
En dansk 14årig flicka som är gravid i 7:e månaden har tagits om hand av sociala myndigheterna sedan hon föreberett sig på att göra abort i Spanien.

Enligt dansk lag får man inte göra abort efter vecka 12 utan myndigheternas tillstånd. (V.18 i Sverige, (Nu kommer någon felaktigt att hävda att det är vecka 12 i Sverige med.)) Flickan omhändertogs därför för att säkerställa att hon fullföljer graviditeten.
Källa:
http://www.kvp.se/nyheter/1.921407/f...es-av-kommunen

Nu till frågorna: Är det moraliskt riktigt av kommunen att tvinga flickan att föda ett oönskat barn?
Är det moraliskt riktigt av flickan och föräldrarna att försöka bryta mot abortlagstiftningen och genomföra en olagligt sen abort?

Om tråden passar bättre i politik utrikes eller annorstädes så flytta den gärna.
Bara för att...
Vi har väl fri aborträtt fram tom v.12 och efter det krävs särskilld prövning, eller är de reglerna ändrade?
rent spontant (utan att vara mamma själv) så tror jag faktiskt att jag skulle låta henne föda barnet, har man hålla det hemligt i 7 månader får man någonstans lära sig stå sitt kast.
Citera
2007-11-13, 01:50
Medlem
Fredrikb82s avatar
Mycket jobbig fråga detta, hur långt skall rätten till en kropp gå? när börjar mänskligt liv?
När har man rätt att döda en försvarslös människa?

Jag har landat vid den slutsatsen den Svenska lagstiftningen är mycket bra. Det skall vara fritt att göra abort tills det att fostret (ej människa) har nått ev viss nivå av utveckling. Efter detta skall fostret i princip räknas som meniskerna.

Blir det komplikationer senare som kan allvarligt skada mamman är det varje individ för sig själv (mamman VS barnet) och här vinner i regel mamman.

Detta resonemang leder till att jag även måste hävda att abort av ett friskt barn efter vecka 18* av en frisk mamma är mord.

*Denna vecka kan givetvis ändras om medicinsk forskning anser detta vara vettigt.

Edit: jag är dock inte helt fast i denna inställning då jag inte skulle bli lika upprörd över en sen abort/mord som ett vanligt barnamord.
Citera
2007-11-13, 01:57
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Bara för att...
Vi har väl fri aborträtt fram tom v.12 och efter det krävs särskilld prövning, eller är de reglerna ändrade?

Detta är en myt som verkar nästan lika spridd som den om kräkmedel i systemspriten. Kanske just för att v.12 är en mycket vanlig gräns i våra grannländer. Här är i allafall lagtexten, som mig veterligen inte har ändrats på den punkten sedan 1975: http://www.sos.se/sosfs/2004_4/2004_4.htm

Kunde väl egentligen tagit detta i PM, men eftersom säkert några hundra debattörer till tror som du så är det säkert av allmänintresse.
Citera
2007-11-13, 02:03
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Detta är en myt som verkar nästan lika spridd som den om kräkmedel i systemspriten. Kanske just för att v.12 är en mycket vanlig gräns i våra grannländer. Här är i allafall lagtexten, som mig veterligen inte har ändrats på den punkten sedan 1975: http://www.sos.se/sosfs/2004_4/2004_4.htm

Kunde väl egentligen tagit detta i PM, men eftersom säkert några hundra debattörer till tror som du så är det säkert av allmänintresse.
Det tror jag absolut, tack för svar. Jag tror att det där med v.12 var något man faktiskt fick lära sig i skolan, ska se efter om jag hittar mina gamla böcker när jag kommer hem.
Citera
2007-11-13, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82
Mycket jobbig fråga detta, hur långt skall rätten till en kropp gå? när börjar mänskligt liv?
När har man rätt att döda en försvarslös människa?
I extremfallen måste Du ju också väga moderns- respektive barnets rätt till liv mot varandra då kvinnans förslossning hotar hennes liv. I länder med katolsk lagstiftning eller vad man ska kalla det så sätter man kvinnan först men går det motivera att man är emot abort på grund av rätten till liv samtidigt som man inte är främmande för att vara selektiv i ett annorlunda scenario? Barnet hade förvisso inte överlevt utan sin mor om de vore ensamma men civilisation och annan mänsklig närvaro som kan ta hand om barnet måste väl ändå vara en del av mänskligheten? Även djuren kan ju adoptera.
Citera
2007-11-13, 02:59
Bannlyst
Abort i sjunde månaden borde vara uteslutet. Barnet är ju fan färdigutvecklat! Kommunen gör helt rätt till skillnad från tjejen.

Vad säger spansk lagstiftning egentligen?
Citera
2007-11-13, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quaere Verum
Abort i sjunde månaden borde vara uteslutet. Barnet är ju fan färdigutvecklat! Kommunen gör helt rätt till skillnad från tjejen.

Vad säger spansk lagstiftning egentligen?

Vad spelar det för roll om det är färdigutvecklat? Är det värt att offra den 14åriga flickan och barnets liv för att inte "döda" något som inte lever? Även om 14åringen formodligen inte tar speciellt höga fysiska skador så tänk vilka år av hennes liv hon (ja faktiskt) förlorar om hon inte vill ha barnet.

Det är så hemskt att andra ska få bestämma om DU ska få föda ditt barn eller inte. Helt sinnessjukt...

Ja till abort!
Citera
2007-11-13, 03:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrippeLina
Vad spelar det för roll om det är färdigutvecklat? Är det värt att offra den 14åriga flickan och barnets liv för att inte "döda" något som inte lever? Även om 14åringen formodligen inte tar speciellt höga fysiska skador så tänk vilka år av hennes liv hon (ja faktiskt) förlorar om hon inte vill ha barnet.

Det är så hemskt att andra ska få bestämma om DU ska få föda ditt barn eller inte. Helt sinnessjukt...

Du är sinnesjuk. Varför inte vänta tills barnet är fött och bestämma sig om hon vill avrätta den sen typ?

Adoptera barnhelvete eller nåt?! Men vafan abort i sjunde månaden
Citera
2007-11-13, 04:01
Medlem
Sakens avatar
Citat:

1. Allt annat vore underlåtenhet att förhindra mord. Så här ser ett barn ut den 26:e graviditetsveckan:
http://www.pregnancy.org/images/preg...dar/mo6500.jpg
2. Om barnamord kan rättfärdigas utifrån sin moraluppfattning, ja. Om ens moral stödjer idén om att varje individ har rätt till sitt eget liv, nej.
3. Stöttat dottern att fullfölja gravidideten. Därefter hjälpt henne att uppfostra barnet till en mer ansvarstagande samt människolivrespekterande individ, än dottern.
Citera
2007-11-13, 04:03
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrippeLina

Ja till abort!

Det är så hemskt att andra ska få bestämma om DU ska få leva eller inte. Helt sinnessjukt...

Ja till varje individs rätt att bestämma över sin egen kropp och liv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in