Citat:
Ursprungligen postat av Voltaire1
Jag har aldrig sagt att ett foster inte känner eller tänker, men tankarna från att foster kan väl inte jämnföras med ett spädbarn eller ett barn eller en vuxen människa? Pannloberna är inte utvecklade. Hur ska ett foster någonsin kunna jämnföra svart från vitt? Mörkt från ljust? Varmt mot kallt? Det går inte. Fostret har inte utvecklat delarna av hjärnan för att kunna jämnföra, komma ihåg, känna tid mm.
Vill gärna höra från en biolog vilka delar av hjärnan som utvecklas under fosterstadiet, dess funktion och när det sker.
Jag vet inte om jag skulle kunna gå med på att göra abort just av dessa anledningar. Jag är för abort av samma skäl som Kuivakangas nämnde tidigare dock...
Jag tycker de här försöken att kliniskt definiera vad som är en människa är ganska obehagliga.
Man skulle ju kunna dra samma argument på dementa gamlingar, eller handikappade o.s.v. Snart öppnar man upp för en hel flod av "barmhärtighetsmord".
Och egentligen är det väl så att ifall, låt oss säga,
du hade aborterats i den första eller 21 första veckan, oavsett iall du hade utvecklade pannlober eller ej, så hade det varit du som förnekats ditt liv. Det vill säga ifall det som utgör du inte begränsas till dina upplevelser av sensoriska intryck.
Jag vet inte ifall du läste Abby Johnsons historia*, men jag berördes av ur hon berättade att hon sagt upp sig från sitt arbete på en abortklinik då hon via ultraljud sett hur ett 13 veckor gammalt foster försökte undkomma den sond som var menad att fördriva den lille.
*
http://abcnews.go.com/Health/MindMoo...ory?id=8999720