Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-06, 15:30
  #18649
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja tänkte liknande, men vet inte exakt vad som eftersöks ovan.

Jag menar om det finns något vedertaget namn för det som beskriver hur något är till skillnad från en instruktion. Det jag tog som exempel med FIRO-modellen är ju inget man kan slänga fram till någon som ska bli bättre chef för att använda direkt. Det är ju som om någon går till en terapeut för att få hjälp så är det inte särskilt hjälpande att slänga fram Freuds bok Drömtydning. Den är ju inte skriven som en instruktion.

Det kanske är så enkelt att det är modell som jag sökte och att en modell är något annat än en instruktion? Tyckte bara att det lät lite lagom byråkratiskt att se en modell som något instrumentellt.
Citera
2024-05-06, 15:33
  #18650
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Funderar på om det finns något bra ord för att beskriva en modell som är generell och mer analytisk än instruktiv. Tänker till exempel på FIRO-modellen som används för att analysera grupputveckling. Modellen beskriver olika stadier som en grupp kan befinna sig i och vad som händer där. Den används mest för att få människor att förstå hur grupper förändras om det kommer in nya personer eller om någon slutar. Vad jag ser kan man inte använda modellen direkt som en instruktion.

Kan man säga att en sådan modell är "instrumentell" till skillnad från en bruksanvisning som är "instruktiv" eller finns det något bättre ord?

https://firomodellen.se/
Inom psykologin kallar vi en sådan för en deskriptiv modell. Ta exempelvis Kübler-Ross-modellen, ”sorgens fem faser” i dagligt tal.

Det är en ickelinjär modell som identifierar en rad känslomässiga stadier när en person drabbas av ett dödsbesked eller annan stor/katastrofal sorg.

Den är inte till för att instruera utan endast för att skapa förståelse för personens situation beroende på var i modellens delar personen befinner sig i.
Citera
2024-05-06, 15:55
  #18651
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Inom psykologin kallar vi en sådan för en deskriptiv modell. Ta exempelvis Kübler-Ross-modellen, ”sorgens fem faser” i dagligt tal.

Det är en ickelinjär modell som identifierar en rad känslomässiga stadier när en person drabbas av ett dödsbesked eller annan stor/katastrofal sorg.

Den är inte till för att instruera utan endast för att skapa förståelse för personens situation beroende på var i modellens delar personen befinner sig i.

Ja bra, men deskriptiv betyder ju beskrivande och då skulle man väl kunna säga att den är ett "instrument" för att skapa förståelse för situationen som en "kartposition". Den måste sedan kompletteras med "vägbeskrivningar" för att komma vidare och det blir instruktionerna eller?
Citera
Igår, 19:49
  #18652
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Definition av ordet ”instrument”

Hej gott folk!
Hur skulle ni definiera ordet ”instrument”? Jag är alltså inte ute efter synonymer.
Är det till exempel en definition av ett musikredskap eller kan det definieras för flera olika ändamål? Skulle det kunna vara en typ av redskap för IT-användning?
Citera
Igår, 19:53
  #18653
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Hej gott folk!
Hur skulle ni definiera ordet ”instrument”? Jag är alltså inte ute efter synonymer.
Är det till exempel en definition av ett musikredskap eller kan det definieras för flera olika ändamål? Skulle det kunna vara en typ av redskap för IT-användning?
Instrument=något man använder för att uppnå något + det som ger ljud
Citera
Igår, 19:55
  #18654
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Instrument=något man använder för att uppnå något + det som ger ljud

Skulle du då använda det för ett IT-system? Ett instrument för att skapa webbenkäter som ett exempel
Citera
Igår, 19:57
  #18655
Medlem
Trakessons avatar
Instrument behöver inte ha med musik att göra.
Det finns ju mätinstrument och det kan också vara dokument.
Citera
Igår, 19:59
  #18656
Medlem
https://www.saob.se/artikel/?seek=instrument&pz=2
Citera
Igår, 20:01
  #18657
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Instrument behöver inte ha med musik att göra.
Det finns ju mätinstrument och det kan också vara dokument.

Jo precis, begreppet används ju även om saker inom sjukvården. Instrument som till exempel ”peang”
Citera
Igår, 20:01
  #18658
Medlem
Roerligs avatar
”Stränginstrument” tre bokstäver?
Citera
Igår, 20:02
  #18659
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Skulle du då använda det för ett IT-system? Ett instrument för att skapa webbenkäter som ett exempel
ja det skulle jag kunna göra även om man oftare använder medel, resurs, redskap, verktyg, hjälpmedel kanske.
Men instrument låter vackrare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback