2023-04-20, 21:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Även ett hyresråd räknas som en sorts domare. Hyresrådet är ordförande i hyres-och arrendenämnden. Men behöver nog inte ha någon juridisk examen,utan kan ha kunskaper om t.ex.fastighetsfrågor.
Man måste vara ordinarie domare för att kunna utses till hyresråd, och ingen är vad jag vet hyresråd på heltid, utan sysslan är kombinerad med en "normal" domartjänst, så hyresrådsinstitutet ökar alltså inte antalet domare i landet eller inför någon ny kategori.
Citera
2023-04-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man måste vara ordinarie domare för att kunna utses till hyresråd, och ingen är vad jag vet hyresråd på heltid, utan sysslan är kombinerad med en "normal" domartjänst, så hyresrådsinstitutet ökar alltså inte antalet domare i landet eller inför någon ny kategori.
Det finns ingen formell utbildningskrav för att vara en del av ett hyresråd i Sverige. Det är dock vanligt att personer som sitter i hyresråd har någon form av utbildning eller erfarenhet inom juridik eller fastighetsrätt. Det är upp till varje hyresråd att bedöma vilken utbildning och erfarenhet som är relevant för deras behov.

Det är åtminstone vad AI säger på frågan.
Citera
2023-04-20, 22:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Det finns ingen formell utbildningskrav för att vara en del av ett hyresråd i Sverige. Det är dock vanligt att personer som sitter i hyresråd har någon form av utbildning eller erfarenhet inom juridik eller fastighetsrätt. Det är upp till varje hyresråd att bedöma vilken utbildning och erfarenhet som är relevant för deras behov.

Det är åtminstone vad AI säger på frågan.
Då har AI missuppfattat saker. I texten ovan står det hyresråd när hyresnämnd är vad som menas. Hyresråd är en person, hyresnämnden är en nämnd där flera personer ingår. I hyresnämnden ska ingår som ordförande hyresrådet, som ska vara opartisk och i vart fall i praktiken alltid är domare, lus två partsrepresentanter, en för hyresgästsidan och en för fastighetsägarsidan. De senare har inga utbildningskrav eller tjänstekrav på sig, men bör vara kunniga i hyresfrågor.
Citera
2023-04-21, 09:13
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Det är möjligt att den kan, men jag har aldrig hört den användas efter häradsdomarsysslans avskaffande 1971 annat än om en person som hade uppehållit sysslan som häradsdomare före 1971 och fortfarande var verksam som nämndemän.
Tänker inte säga emot dig. Den jag närmast hade i åtanke var en nära släkting till mig som blev omnämnd som häradsdomare i media under t.ex. 80-talet och kanske senare också, men han blev utnämnd till just häradsdomare under 60-talet någon gång.
Citera
2023-04-21, 10:11
Medlem
Citat:
Då har AI missuppfattat saker. I texten ovan står det hyresråd när hyresnämnd är vad som menas. Hyresråd är en person, hyresnämnden är en nämnd där flera personer ingår. I hyresnämnden ska ingår som ordförande hyresrådet, som ska vara opartisk och i vart fall i praktiken alltid är domare, lus två partsrepresentanter, en för hyresgästsidan och en för fastighetsägarsidan. De senare har inga utbildningskrav eller tjänstekrav på sig, men bör vara kunniga i hyresfrågor.
Jag förtydligade frågan (redan innan jag postade det svaret), med att jag visste att de två övriga som kunde liknas med nämndemän inte behövde formell utbildning. AI fortsatte på samma spår, och förtydliga att hyresrådet inte hade ett krav på sig och då skilde den på den personen och de två övriga. Jag frågade om den behövde en hel examen i juridikstudier eller om det räckte med enskilda kurser. Fanns inga krav men att det var vanligt att de hade likväl och även de övriga två, åtminstone kunskap. Själv orkade jag inte plöja sidor för det då allt fram till 2021 i sept så är AI överlägsen Google för att nå fakta.

Att hyresrådet måste vara jurist säger inget om den behöver formell utbildning. Alla som vill kan kalla sig jurist.
Citera
2023-04-21, 11:22
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Jag förtydligade frågan (redan innan jag postade det svaret), med att jag visste att de två övriga som kunde liknas med nämndemän inte behövde formell utbildning. AI fortsatte på samma spår, och förtydliga att hyresrådet inte hade ett krav på sig och då skilde den på den personen och de två övriga. Jag frågade om den behövde en hel examen i juridikstudier eller om det räckte med enskilda kurser. Fanns inga krav men att det var vanligt att de hade likväl och även de övriga två, åtminstone kunskap. Själv orkade jag inte plöja sidor för det då allt fram till 2021 i sept så är AI överlägsen Google för att nå fakta.

Att hyresrådet måste vara jurist säger inget om den behöver formell utbildning. Alla som vill kan kalla sig jurist.

Det där är ju med förlov sagt ren brännvinsadvokatyr. Jurist är inte en skyddad yrkestitel eftersom det inte är en yrkestitel alls, men sannolikheten för att någon skulle få en tjänst som kräver juridisk kompetens utan att ha examen torde i praktiken vara försumbar.
Citera
2023-04-21, 14:40
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Din AI är en sopa.

I lagen (1973:188) om arrendenämnder och hyresnämnder 3 § stadgas i fråga om hyresråden: "Vid utnämning av dessa ska lagen (2010:1390) om utnämning av ordinarie domare tillämpas."

I rättegångsbalken (1942:740) 4 kap. 1 § stadgas i fråga om domare: "Lagfaren domare skall vara svensk medborgare och hava avlagt för behörighet till domarämbete föreskrivna kunskapsprov. [...] Om kunskapsprov och villkor i övrigt för utövande av domarämbete förordnar regeringen."

I regeringens förordning (2007:386) om kunskapsprov för behörighet som domare, m.m. fastslås: "Såsom kunskapsprov för behörighet att utöva domartjänst gäller juristexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100) eller motsvarande äldre examen. Det som i lag eller annan författning sägs om lagfaren eller lagkunnig avser den som har avlagt sådan examen.
Med svensk juristexamen jämställs fullbordad juristutbildning som till övervägande del har ägt rum i Danmark, Finland, Island eller Norge. Om denna utbildning skulle vara mer än ett år kortare än den svenska utbildningen, skall sökanden genomgå en kompletteringsutbildning som avslutas med ett kunskapsprov."
Citera
2023-04-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Din AI är en sopa.
[---]
For sure!

Efter ett antal gånger fick jag den till sist att skriva exakt som följer i första citatet. Trodde faktiskt inte den skulle göra det, se längre citatet.

Allt "intressant" går att läsa i citatet längre ned som jag lagt under "spoiler", då det blev enormt mycket text trots allt. Fetmarkeringar att fokusera på, dvs svaren. Det understrukna är mina kommentarer nu eller vad jag frågade AI alternativt förtydligande vem som skrev.

Citat:
Jag ber om ursäkt för att jag gett felaktig information tidigare. Mitt syfte är att ge korrekt information och hjälpa till på bästa sätt jag kan. Ibland kan jag göra misstag, men jag försöker alltid att ge så korrekt information som möjligt baserat på min programmering och mina kunskaper.

Jag höll på att trilla av stolen alltså. Det här gav avsmak alltså. Speciellt då den var helt off. I nedan citat kommer det i rätt kronologisk ordning men jag hoppar över en del utan att visa när (undantag; bruten mening eller kortare stycke). Det räcker att läsa det som citeras för att förstå hur off den var i dag! Som nämnts fanns det mycket mer galet.

Jag kan seriöst intyga att jag försökte få rätt på det här med AI. Så jag har inte trollat eller liknande. Detta är ju ett totalt misslyckande i hur man vill att ens AI ska fungera.

På slutet frågade jag typ ifall den inte var säker på att det var felaktig information tidigare. Den påstår ju olika saker nämligen. Sa att jag ville den skulle be om ursäkt för _att ha gett_ felaktig information. Det tog ett tag ...

Nu framstår jag väl som en total idiot som spenderat den här tiden med AI. Pinsamt att den inte kommer till rätt svar förrän efter så många frågor, hänvisningar och påstående. Jag kan inte göra en bättre AI själv, men så uselt som ovan, kan jag likagärna slumpa fram svaren.
Citera
2023-04-21, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Din AI är en sopa.
Fick dela upp svaret i två...

Jag ber om ursäkt för "katastrofen". Förväntade mig mer av den faktiskt. Därför jag frågade den igen (apropå svaret jag tidigare skrev) men den verkade säker på sin sak. Det var inte så konstigt att den inte klarade detta på de två frågorna innan, när jag i dag slet och fick dra ut allt ur den. Då skrevs det en del om "hyresrådet" innan det i inlägget ovan med dagens komik.

Intressant fenomen alltså. Mitt intryck hittills är ändå att AI varit bra på att just ge information. Däremot brukar den vara vag, men den är i nuläget urusel skulle jag påstå. Jag har ändå varit imponerad av den tidigare. Det tar väl ett till två år innan det finns en som både kan söka på nätet, använda inhämtad information samt överföra information av vikt till sina tvillingar etc. I nuläget är den ju begränsad till slutet av 2021 så jag kan inte klaga om den har fel om sådant som ändrats efter det.

Du skulle däremot sett hur den skrev i dag. Var fasiken tvungen att kopiera ut allting. Blev 18 sidor text i A5-format med bokskrift som är väldigt lättläslig. Det ovan i andra inlägget är inte ens hälften av vad den skrev och då har jag inte räknat med alla standardfraser eller längre utlägg som förklaringar.
Citera
2023-04-23, 11:33
Medlem
orrtupps avatar
Ordet enkom".

Guddagens gubbar!

Ett ord som var ganska vanligt hemma och i skolan i min barndom på sjuttiotalet var enkom.

Hörde eller läste aldrig detta ord i offentligheten eller i media och även vi slutade använda ordet. Jag har som vuxen vad jag minns aldrig använt ordet och glömde nog bort att det fanns tills det för något år sedan plötsligt började dyka upp överallt! Jag hajar till lite när jag hör det eftersom det påminner om barndomen.

Däremot används det på ett annat sätt än hur vi använde det.
Nu verkar det användas som synonym till enbart men i min barndom minns jag bara att det användes i en kontext, i regel av en arg mamma eller kompis "det där gjorde du i enkom!" Eller "hon gjorde det säkert i enkom."

Det betydde "med flit" alltså "du gjorde det med flit!"

Har ni andra alltid använt ordet enkom och i betydelsen enbart? Eller har ni också märkt att det är populärt just nu?
Citera
2023-04-23, 11:43
Medlem
Glostrups avatar
Enkom allmänna betydelse är ”enbart” eller ”endast”, men det kan ju finnas dialektala betydelser där ordet används på ett sätt som bara förstås på detta sätt lokalt. Eljest är ett sådant ord, där den allmänna betydelsen är ”annars”, men ”att vara eljest” kan betyda att man är lite annorlunda.

Jag känner alltså inte igen exemplet du ger, men jag skulle inte utesluta att det finns. Svenska är faktiskt ett ganska rikt språk om man räknar med dialekter och lokala språkbruk.
Citera
2023-04-23, 12:08
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Enkom allmänna betydelse är ”enbart” eller ”endast”, men det kan ju finnas dialektala betydelser där ordet används på ett sätt som bara förstås på detta sätt lokalt. Eljest är ett sådant ord, där den allmänna betydelsen är ”annars”, men ”att vara eljest” kan betyda att man är lite annorlunda.

Jag känner alltså inte igen exemplet du ger, men jag skulle inte utesluta att det finns. Svenska är faktiskt ett ganska rikt språk om man räknar med dialekter och lokala språkbruk.
Jag trodde själv att enkom var dialektalt ända tills jag nu plötsligt hör det överallt. Motsatsen för mig var ordet "flänna" som jag trodde var etablerad svenska ända tills i trettioårsåldern då en inflyttad kollega frågade vad det där flänna betyder. Då förstod jag tull min förvåning att det var dialekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in