2015-08-26, 22:12
Medlem
Petter.Dasss avatar
Kanske en självklarhet, men notera uttalet. Inte som den kapris man har till råbiff, utan mer caprice, dvs franskt uttal på nåt sätt. Alltså, kaaapris till råbiff, kapriiis om själva infallet att äta råbiff.
Citera
2015-08-26, 23:45
Moderator
Hamilkars avatar
Som Petter.Dass implicerar är det ett lånord från franskans caprice, som ju har grundbetydelsen nyck. Ett klassiskt ställe där ordet förekommer är i Bellmans Fredmans Epistel Nr 14, Hör, I Orphei drängar!, som har givit namn åt Sångsällskapet OD i Uppsala och blivit dettas lystringssång:
Hör I Orphei Drängar,
Stämmen edra strängar;
Knäppen alla – – – V:cllo.
Til Apollos pris.
I som til exempel
Uti Fröjas Tempel
Nederfalla, –  – – V:cllo.
Följen er caprice.
J som pröfven gammalt Öl, gutår!
Eder önskas fuktigt silfverhår – – – V:cllo.
Och en strupa som förmår.
Caprice - fortfarande med fransk stavning - är också namnet på OD:s underhållningskonsert med hemliga gäster som ges en helg i början av december sedan början på 1960-talet.
Citera
2015-08-27, 07:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Kanske en självklarhet, men notera uttalet. Inte som den kapris man har till råbiff, utan mer caprice, dvs franskt uttal på nåt sätt. Alltså, kaaapris till råbiff, kapriiis om själva infallet att äta råbiff.

Det var så självklart för mig att jag antog att den som ställde frågan gjorde så utifrån just det ordet, inte kryddan, och ville få förklarat kopplingen till just hugskott. Men jag kanske missuppfattade frågan?
Citera
2015-08-30, 00:09
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Vad symboliserar en eldslukare när det kommer till relationer, är eld raseri eller passion?

Jag minns att en läkare jag babblade med refererade en kvinna som jag ansåg lockat
på mig..för att sedan inte låtsas om det hänt eller förnekade det
för "eldslukerska" ...min eller hennes eld?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2015-08-30 kl. 00:12.
Citera
2015-09-02, 12:38
Medlem
jimmyfingerss avatar
Vad kallade man i folkmun människor med tuberkulos? Finns det några vanliga smeknamn i stil med "spetälsk" för folk med lepra?
Citera
2015-09-02, 13:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Vad kallade man i folkmun människor med tuberkulos? Finns det några vanliga smeknamn i stil med "spetälsk" för folk med lepra?

Förmodligen lungsiktig även om det inte endast har den avgränsade betydelsen.
Citera
2015-09-02, 17:19
Medlem
upperkatts avatar
https://www.youtube.com/watch?v=-de5g2Sim0Q
Vad menar Thåström med uttrycket "varje sandkorn har ett nummer"?
Citera
2015-09-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
https://www.youtube.com/watch?v=-de5g2Sim0Q
Vad menar Thåström med uttrycket "varje sandkorn har ett nummer"?

Jag skulle tro att uttrycket refererar till Bibeln, där sandkornens antal på några ställen förekommer i metaforer, såsom i detta stycke ur Jesu Syraks vishet:

Citat:
1All vishet kommer från Herren
och finns hos honom för evigt.
2Vem kan räkna havets sandkorn,
regnets droppar och evighetens dagar?
3Vem kan utforska himlens höjd,
jordens vidd och havets djup?
4Före allt annat skapades visheten;
tanke och insikt finns till av evighet.
6För vem har vishetens rot blivit röjd?
Vem känner dess sinnrika planer?
8En enda är vis. Väldig och fruktansvärd
sitter han på sin tron: Herren.
9Han själv skapade visheten och såg på den,
mätte den och utgöt den över alla sina verk.
10Allt som lever har fått del av hans gåva,
i rikt mått har den skänkts åt dem som älskar honom.

En annan känd sandräknare var Arkimedes, som dock inte räknade kornen ett i taget, utan använde en motsvarighet till vår tiopotensnotation för att ge en uppskattning av det antal sandkorn som skulle krävas för att fylla universum...

Innebörden är väl ungefär: även det skenbart omätliga är (ofta) i verkligheten ändligt och mätbart.
Citera
2015-09-02, 18:49
Medlem
sebnies avatar
Vad betyder ordet "Stövelslickare" och "Stövelslickarkretsar"?
Har börjat stöta på ordet rätt ofta här på Flashback. Hittade några andra sajter som nämner ordet så det verkar inte vara FB-specifikt, men hittar ingen förklaring till ordet.
Citera
2015-09-03, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Vad betyder ordet "Stövelslickare" och "Stövelslickarkretsar"?
Har börjat stöta på ordet rätt ofta här på Flashback. Hittade några andra sajter som nämner ordet så det verkar inte vara FB-specifikt, men hittar ingen förklaring till ordet.

D.v.s. dem som sänker sina knytnävar och personliga integritet till den rådande makten. Eller vad som råder då. Med tanke på hur flashback ofta beskrivs som döds-knarkar-nazister/rasister vad resten av etablissemanget så antar jag att det syftar på dem som är politiskt korrekta och röstar eller värnar på något annat än SD. Bara mina 50 öre.
Citera
2015-09-03, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
1. Finnes det en direkt Svensk översättning på engelska ordet "Sane" d.v.s. vs "Insane"

Ja. Frisk respektive dåraktig (se dåre). Man behöver inte göra det svårare än vad det är.
Citera
2015-09-03, 03:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Ja men det är tool of (esim tool of the Labour shadow government), som har en annan betydelse än blott tool.

Tool of åsyfter verktyg utan någon sexuell betydelse alls, medan tool utan genitiv före eller 'of' efter direkt åsyfter trask.

Jag har sett "He's a toll" med "of" utelämnat. http://sv.urbandictionary.com/define.php?term=tool

someone who is a complete idiot/ one who is used by other people, and usually dosen't even realize it/ someone who can't think for themselves/ an asshat.

That tool dosen't even know she's just using him.

Jane is a tool because she dresses like Avril Lavigne while listening to New Found Glory and Dashboard Confessional just becuase Carson Daly told her to.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-09-03 kl. 04:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in