2014-10-12, 23:54
Medlem
Hej. Vad betyder ordet spatial. Har svårt att få in och förstå det i den psykologitext jag läser.

"Visuiospatial sketchpad: Part of the working memory. A holdning system for visual and spatial information"
Citera
2014-10-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsvensson
Hej. Vad betyder ordet spatial. Har svårt att få in och förstå det i den psykologitext jag läser.

"Visuiospatial sketchpad: Part of the working memory. A holdning system for visual and spatial information"
Gör följande test så kommer du antagligen förstå. http://psychometrics.akresgr.org/spatialtest/
Citera
2014-10-13, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Gör följande test så kommer du antagligen förstå. http://psychometrics.akresgr.org/spatialtest/
Tack
Citera
2014-10-13, 17:10
Medlem
von.Jekwels avatar
Vet någon om det går att söka på ord från en särskild hemsida på spraakbanken.gu.se/korp?

Låt säga att jag bara skulle vilja ha meningar från dn.se, går det?
Citera
2014-10-13, 17:36
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Den generöse lägger ett mellanslag, men skiftet från siffror till bokstav gör detta logiskt sett onödigt.

I faktiska adresser vinner 12 A över 12A med typiskt en faktor 2. Inte ens Skatteverket tycks normera skrivningen fullt ut.

Ref. https://www.google.se/search?q=site:...torgatan+12+a" — variera till 12a
Tack för svaret!
Citera
2014-10-13, 18:20
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
... Låt säga att jag bara skulle vilja ha meningar från dn.se, går det?
Det gör man enklast i Google direkt. Korp har visserligen styrkan att hitta samtliga böjningsformer, men korpusarna är relativt få (max 189 just nu).

https://www.google.se/search?q=site:...ommanditbolag"
Senast redigerad av egon2b 2014-10-13 kl. 18:24.
Citera
2014-10-13, 22:28
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det gör man enklast i Google direkt. Korp har visserligen styrkan att hitta samtliga böjningsformer, men korpusarna är relativt få (max 189 just nu).

https://www.google.se/search?q=site:...ommanditbolag"
Tackar! Det var till stor hjälp!
Citera
2014-10-14, 12:16
Medlem
edse1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Ordet stuga syftar ursprungligen själva bostadsdelen/köket. En enkelstuga betecknades då som en byggning om en stuga med förstuga och kammare, medan en parstuga var en byggning om två stugor, förstuga och kammare.!

När slutade ordet stuga ha denna betydelse? Vad kan man istället använda för att beskriva detta rum i ett gammalt hus?
Citera
2014-10-14, 22:26
Medlem
Hur kommer det sig att SÅ används i en mening för att betona hur fint eller magiskt något är, exempelvis: det är SÅ fint. SÅ magiskt?
Så fint.... (som vadå?) Är det verkligen korrekt att använda SÅ på detta vis?
Citera
2014-10-15, 00:03
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edse1991
När slutade ordet stuga ha denna betydelse? Vad kan man istället använda för att beskriva detta rum i ett gammalt hus?
Ref. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stuga
Ref. g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/31/240.html#STUGA

Förutom med tiden, så har betydelsen av »stuga« varierat med geografin. I en liten bondgård 1915 kom man in från förstugan till ett större allaktivitetsrum som var kök, matplats och ofta sovplats för någon eller några familjemedlemmar. De lite mer välsituerade hade en sängkammare, en barnkammare och eventuellt en pigkammare. Ytterligare större bostadshus hade finrum och prästgården hade matsal.

I ett mellanstort bostadshus i det gamla Halland var »stugan« ett finrum som inte användes i vardagslag.¹ Ordet »vardagsrum« tillkom nog först i lägenheter. När TV:n skulle placeras 1956 fick den kanske plats i det gamla finrummet som blev vardagsrum även bland allmogen.

I svenska språket har stugan som byggnad (hus) nog utvecklats från en enkel enrumsbostad där det enda rummet var innehållet i torpstugan. Eller i ännu enklare fall backstugan. Sen har vi hela historien med en stuga på landet som sommarnöje.

¹ I danskan betyder «stue» fortfarande i första hand rum. På en klassisk «krog» serverar man med linneduk i «stuen». Norskan har båda betydelserna: rum/sal och enkelt hus.
Senast redigerad av egon2b 2014-10-15 kl. 00:59.
Citera
2014-10-15, 00:23
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amandaflashback
Hur kommer det sig att SÅ används i en mening för att betona hur fint eller magiskt något är, exempelvis: det är SÅ fint. SÅ magiskt?
Så fint.... (som vadå?) Är det verkligen korrekt att använda SÅ på detta vis?
Ordet »så« har ett tiotal betydelser, indelade i sex ordklasser. Ordet »så« som småord är ett av de vanligaste orden i talspråk. I talat språk gör ett obetonat »så« i vissa lägen samma jobb som ett kommatecken i skrift. Innebörden av adverbet »så« modereras med betoningen, ända tills det blir ironiskt eller sarkastisk. Den sociala situationen, relationerna och sammanhanget betyder mycket för detta lilla adverb.

Ett betonat SÅ har en förstärkande funktion. De exempel du nämner är typiska i en ledig dialog, inte bara ungdomsspråk. Här är ett inte allt för vinklat exempel.

– Om du gör , blir det bra. — allt från uppriktigt tröstande till ironiskt

I skrift är det svårt att illustrera talspråkets nyanser. I brev och uppsatser kan man variera med andra alternativ. Den som tenderar att se fan på väggen säger att »SÅ magiskt« är en direktöversättning av “it’s SO magical”.
Senast redigerad av egon2b 2014-10-15 kl. 01:14.
Citera
2014-10-15, 02:32
Medlem
Minns ni den här gåtan... apropå ordet så.

"Om jag kan så kommer jag inte om jag inte kan så kommer jag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in