• 1
  • 2
2009-05-30, 00:53
Medlem
OnkelDoffes avatar
Tyvärr kommer Libertas i skymundan p.g.a. svensk media samt att deras valkampanj har ställts in av ekonomiska skäl.
Dock borde varje väljare i Europa gå in på deras hemsida.
I Sverige är adressen www.libertas.eu/sverige/.
Det är värt att kolla in innan Ni röstar på Piratpartiet eller de etablerade partierna.
Kontentan av deras program är att de är EU-vänliga men i dess nuvarande form EU-kritiska.
De vill ha mer insyn och mer demokrati.
Vem kan tycka illa om insyn och demokrati?
Citera
2009-05-30, 00:57
Medlem
starberlins avatar
Men kämpar dom för demokrati lika mycket som PP? Eller demokrati kanske är fel, men frihet i slutändan?

Är dom emot typ telekompaketet och och alla förslag att rättssäkerhet inte ska gälla på internet?!
Citera
2009-05-30, 01:24
Medlem
Krösus Sorks avatar
Tyvärr har libertas dragit sig ur det svenska valet...
Citera
2009-05-30, 02:03
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Tyvärr kommer Libertas i skymundan p.g.a. svensk media samt att deras valkampanj har ställts in av ekonomiska skäl.
Dock borde varje väljare i Europa gå in på deras hemsida.
I Sverige är adressen www.libertas.eu/sverige/.
Det är värt att kolla in innan Ni röstar på Piratpartiet eller de etablerade partierna.
Kontentan av deras program är att de är EU-vänliga men i dess nuvarande form EU-kritiska.
De vill ha mer insyn och mer demokrati.
Vem kan tycka illa om insyn och demokrati?

Jag har hört lite om dom, det verkar vara ett ganska intressant parti, hoppas att dom hinner att etablera sig i Sverige innan valet 2010
Citera
2009-05-30, 02:08
Medlem
IRMEs avatar
Största grejen, (orkar inte läsa deras partiprogram nu faktiskt) är väl att de är emot lissabonfördraget, och kritiska till EU som det ser ut idag? Låter som ett typiskt parti som bara vill vara med och bestämma. PP är också emot lissabonfördraget om det är den grejen man är irriterad på, dock så är väl den frågan inte så högprioriterad bland piraterna skulle jag tro.
Citera
2009-05-30, 10:17
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Tyvärr har libertas dragit sig ur det svenska valet...
Det är valkampanjen som avstannat p.g.a. att de måste bekosta valsedlar m.m. själva. Det finns f.n. inte pengar till detta.
För övrigt så är det rätt att de är emot Lissabonfördraget och det med rätta. Går fördraget igenom så är vi helt bånnakörda vad det gäller demokrati och insyn.
Man kan rösta på en blank valsedel och på denna skriva Libertas och inget annat.
Citera
2009-05-30, 10:38
Medlem
Jag orkar inte läsa Lissabonfördraget, och jag undrar om det ens finns någon som debatterar detta som faktiskt har gjort det. Alla har extremt olika uppfattningar om vad som står där och verkar tolka det ungefär som olika grupper tolkar Bibeln.

Detta skriver Göteborgs-postens ledarsida:

"Att bejaka Lissabonfördraget är att vara för en förbättrad demokrati, effektivare beslutsformer och ökad öppenhet inom EU - och ett ökat reellt inflytande för just EU-parlamentet. Då ökar möjligheterna att åstadkomma resultat i viktiga frågor över de europeiska gränserna."

Nu litar jag inte på dem för fem öre då deras syfte är att slå blådunster i ögonen på sina läsare. Jag vill bara lyfta fram vilken radikalt skild tolkning de gjort utifrån samma dokument.

Eftersom ingen debattör vill backa upp sina påståenden med källor, sidhänvisningar eller länkar så känns det som om det är INGEN som har läst det jävla fördraget och vet vad det handlar om. Utan det är bara lite löst tyckande som är baserat på andras tyckande.

Eftersom jag själv inte har läst det kan jag knappast ha en åsikt om det, därför kunde jag lika gärna rösta på Piratpartiet eftersom det för min del inte spelar någon roll om det går genom eller inte.
Citera
2009-05-30, 11:25
Medlem
OnkelDoffes avatar
Libertas fem grundprinciper
1. Du ska ha inflytande
2. De med den verkliga makten i EU ska kunna ställas till svars
3. Inför offentlighetsprincipen – full insyn och öppenhet
4. Gör besparingar
5. Ett nedbantat och flexibelt EU

Ur Libertas principprogram nedan:

Ett folkets fördrag
Även när européerna röstat för att INTE överlåta makt till EU struntar
Bryssel i detta. Lissabonfördraget i sina olika versioner, vilket
röstades ner i Frankrike, Nederländerna och på Irland är i
verkligheten en grundlag som slår fast all EU-lag och alla
domstolsbeslut på EU-nivå står över de nationella lagarna. Den
tillåter till och med att nationella grundlagar ignoreras och åsidosätts
av tjänstemän och domare bakom stängda dörrar i Bryssel,
Strasbourg och Luxemburg.
För att EU ska bli framgångsrikt måste vi ha en verklig demokratisk
förändring. Låt Europas folk säga sin mening när det gäller
byggandet av ett nytt mer demokratiskt EU istället för det gamla EU
vi har idag som styrs av byråkrater och politiker utan
verklighetsförankring. Ett EU där folkomröstningsresultaten i
Frankrike, Nederländerna och Irland respekteras.
Citera
2009-05-30, 11:46
Medlem
Administrationen inom Västra Götaland är större än den inom EU i Bryssel. Faktiskt så framstår EU som en slimmad organisation med nästan platt hierarki i jämförelse...
Citera
2009-05-30, 12:30
Medlem
Sinnes avatar
Jag tycker Libertas är ett bra initiativ. Av det jag hört skulle jag kunnat ha röstat på dem. Men de kommer inte få något svenskt mandat eller ens vara i närheten vilket gör det helt bortkastat att rösta på dem som det ser ut nu.

Kom igen nästa val.
Citera
2009-05-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinne
Jag tycker Libertas är ett bra initiativ. Av det jag hört skulle jag kunnat ha röstat på dem. Men de kommer inte få något svenskt mandat eller ens vara i närheten vilket gör det helt bortkastat att rösta på dem som det ser ut nu.

Kom igen nästa val.

Instämmer med detta. De har vettiga åsikter och delar min syn på det framtida EU. Tids nog kommer EU att bli sådant men om man inte bromsar byråkratin och utgifterna så kommer Eu-kolossen att kollapsa och då är det troligtvis försent att få det dit man vill.

Svårt att vara framsynt.
Citera
2009-05-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starberlin
Men kämpar dom för demokrati lika mycket som PP? Eller demokrati kanske är fel, men frihet i slutändan?

Är dom emot typ telekompaketet och och alla förslag att rättssäkerhet inte ska gälla på internet?!

Känns väldigt demokratiskt att vilja mörda Sverigedemokrater xD
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in