Citat:
Ursprungligen postat av
diseuse
Tror ni gårdagens dom kan vara ett exempel på ”
jury nullification”? Med andra ord: att juryn ansåg att hon visserligen brutit mot lagen, men samtidigt att lagen som sådan är felaktig, och att hon därför borde frias ändå. Det vore ett väldigt annorlunda slags beslut från att fria henne på grund av att de inte ansåg det bevisat att hon begått förtal.
Vi kommer aldrig veta helt säkert hur de resonerade, eftersom juryns beslut inte motiveras. Men vad tror ni?
Jag tror att anonymiteten i tryckfrihetsmål för de nämndemäns som fick uppdraget, kan vara en bidragande orsak till att det blev en friande dom. Jag tror inte någon i Juryn hade prestige, eller sympatier för någon av parterna. De hade boken i fokus, och hade alla säkerligen läst värre böcker än Cissis. Antagligen såg de en ful agenda mot en demokratisk rättighet, som inte var så vacker som själva ordet tryckfrihetsmål.
Jag tycker det är viktigt när man diskuterar den eventuella skada Virtanen drabbats av, är att man beaktar att han är journalist, har jobbat i ett yrke där han själv haft överväganden där man inte alltid tar hänsyn till folks ära om det är nyheter och upplagor som är viktigare.
En annan aspekt är att Virtanen själv skrev en bok. Virtanen har inte valt anonymiteten i denna sak. Tvärtom. Han har inte undvikt skvaller och bemötanden, när han själv skriver. Jag ser hans beteende som en självförvållad skada. Han borde undvikit offentligheten med den fortsatta diskussionen om denna våldtäkts vara eller inte vara. Han har genom att ge sig på Cissi, också förlängt sitt eget lidande. Virtanen har inte skyddat sig själv i en klädsam offerroll som skulle ge skadestånd i normalfallet.
Det går ju inte att jämföra dessa böcker som parterna har skrivit, med andra litterära fejder, som Strindbergsfejden om man tar litterär höjd. Men denna fejd som pågått, är på en lägre nivå och blir märkvärdig när makthavare engagerar sig och har åsikter om Metoo. I ett efterspel där bägge parter ärekränkt varandra, medan endast Virtanen skulle få upprättelse av ett rättsväsende som ömmade för honom.
För mig, är att Virtanens agerande en ärekränkning av Cissi, som en i raden av brottsoffer som inte fått upprättelse. En ärekränkning som får fortsätta med maktspråk mot ett brottsoffer. Det blir löjligt när man rättsligt vill ha ära, när man inte haft det förr i umgänget med kvinnor på krogen och i arbetslivet. En gentleman hade kunnat säga att han är ledsen över att han han inte förstod, hur illa hon såg på deras relation. En simpel ursäkt, välformulerad med ett anlitad proffs hade satt punkt och avväpnat Cissi. Brottet var ju preskriberat. En tölpig ungdom i de kretsarna kan många människor sympatisera med, och låta passera.
Det jag tycker är mest bestickande är hans yrkeserfarenhet från Aftonbladet. Han borde ha vett att hålla sig borta från en offentlig fejd, när han vet att skyddet är olika för offentliga personer och privatpersoner.
Det du skriver om hur dom resonerade är bara en spekulation eftersom det är från ett annat rättssystem än vårt. I USA man kan fråga varje jurymedlem hur de resonerade, och undersöka efter dom om de vart jäviga, om någon vill ifrågasätta domen.