Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-14, 20:43
  #7069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Tror industrivärden har ökat med ca 30% sen jag började köpa dem o de ger ok utdelning så jag är nöjd.

Varför skriver du ditt innehåll i antalet aktier? Det blir ju lite snurrigt, jag kan köpa 500 aik aktier för 800kr ungefär men 500 SEB aktier så kostar det 75 000kr.

Så jag har ju betydligt större andel i procent i SEB Aktiern än vad jag har i aik.

För jag litar inte på folk.
Citera
2024-04-14, 21:04
  #7070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
För jag litar inte på folk.
Det är ett bra utgångsläge och där håller jag med dig för de flesta är hjärntvättade idioter!
Citera
2024-04-14, 21:09
  #7071
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
För jag litar inte på folk.


Hur ska någon kunna utnyttja det?
Citera
2024-04-14, 23:56
  #7072
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pohin98151
Ja, jag kan förstå att du inte känner till en del av dem. Gillar stabila bolag som arbetar i det tysta. Har en lite mer aktiv approach till skillnad från dig som kör lite mer passivt med investmentbolag som har funkat historiskt och kommer nog funka lika bra i framtiden.

tycker du har för många bolag, det blir för små summor utdelade på många munnar. Men man ska köra den taktiken man tror på.
Citera
2024-04-15, 06:31
  #7073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
tycker du har för många bolag, det blir för små summor utdelade på många munnar. Men man ska köra den taktiken man tror på.
Du har rätt. Det är helt ärligt mycket svårt att hålla koll på så många bolag. Jag ska justera portföljen så att endast de bolag jag känner kan växa med 15% eller mer årligen de kommande åren i försäljning och kassaflöde ska vara med:

Synopsys Inc - 17.9%
Eagle Materials Inc - 15.7%
Novo Nordisk A/S - 13.7%
Cadence Design Systems Inc - 12%
Medpace Holdings Inc - 9.6%
Kla Corp - 8.9%
Hermes International Sca - 7.9%
Microsoft Corp - 7.7%
Victory Capital Holdings Inc - 6.5%
Citera
2024-04-16, 12:24
  #7074
Medlem
Ökat en del i VIAPLAY, tror de kommer komma fina insiderköp från styrelsen efter rapport om några dagar..
Citera
2024-04-20, 05:51
  #7075
Medlem
Bob-Dylans avatar
Leker med 3 st portföljer…

Stora bolag Sv:
SAAB - ca 50% av portföljen
Evolution
Volvo
Investor
Atlas Copco
NIBE

(Sålt av ABB, Industrivärden, SKF lite tidigt i december)

Småbolag Sv
Svolder
Addnode
Addtech
Axfood
Lindab
SOBI
AAK
Munters
Beijer Ref
Beijer Alma
HEXPOL
NOTE
Mycronic
Trelleborg
Lifco
Indutrade
Bahnhof

(Ganska jämnt fördelat)

Utländska portföljen
Novo Nordisk
NVIDIA
Eli Lilly
TotalEnergies
RTX (Raytheon)
Telenor
Microsoft
Equinor
Memscap
Norsk Hydro
Philip Morris
Eaton
Aker BP
Infineon Technologies
L3 Harris Technologies
Mondelez
Novartis
Siemens
Vår energi
Apple
Gubra
AIXTRON
Orkla
Barrick Gold
H Lundbeck

(Fallande ordning)

Lite många innehav och kan lika gärna köra på indexfonder. Jo, men har också slagit respektive index med god marginal (OMXS30, GI, Globalindex/Dow/Nasdaq)
Tycker att det är roligt och har tid. Med mitt processberoende så funkar det inte att bara köra på Avanza Zero, Global och Europa (har dessa fonder för att jmf med min utveckling i portföljerna. Hur roligt det än är så är det inte skoj gå sämre än index).

Gör en del omfördelningar i utländska portföljen. Ska få ned antalet innehav och koncentrera portföljen till 15 st bolag.

Totalt så har jag som en uppmärksam person ser fokus på Försvarsindustri, Fetmaläkemedel, AI och Olja.

Långsiktigt, ff svenska bolagen. Säljer inte. Gjorde missen att sälja bland annat ABB i december.
Eventuell omfördelning bland utländska bolag beroende på trender. Har sålt av LVMH, ASML och Schneider. De kommer sannolikt plockas upp igen om vi ser en nedgång kommande tid, vilket jag tror.
__________________
Senast redigerad av Bob-Dylan 2024-04-20 kl. 05:58.
Citera
2024-04-20, 13:15
  #7076
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Leker med 3 st portföljer…

Stora bolag Sv:
SAAB - ca 50% av portföljen
Evolution
Volvo
Investor
Atlas Copco
NIBE

(Sålt av ABB, Industrivärden, SKF lite tidigt i december)

Småbolag Sv
Svolder
Addnode
Addtech
Axfood
Lindab
SOBI
AAK
Munters
Beijer Ref
Beijer Alma
HEXPOL
NOTE
Mycronic
Trelleborg
Lifco
Indutrade
Bahnhof

(Ganska jämnt fördelat)

Utländska portföljen
Novo Nordisk
NVIDIA
Eli Lilly
TotalEnergies
RTX (Raytheon)
Telenor
Microsoft
Equinor
Memscap
Norsk Hydro
Philip Morris
Eaton
Aker BP
Infineon Technologies
L3 Harris Technologies
Mondelez
Novartis
Siemens
Vår energi
Apple
Gubra
AIXTRON
Orkla
Barrick Gold
H Lundbeck

(Fallande ordning)

Lite många innehav och kan lika gärna köra på indexfonder. Jo, men har också slagit respektive index med god marginal (OMXS30, GI, Globalindex/Dow/Nasdaq)
Tycker att det är roligt och har tid. Med mitt processberoende så funkar det inte att bara köra på Avanza Zero, Global och Europa (har dessa fonder för att jmf med min utveckling i portföljerna. Hur roligt det än är så är det inte skoj gå sämre än index).

Gör en del omfördelningar i utländska portföljen. Ska få ned antalet innehav och koncentrera portföljen till 15 st bolag.

Totalt så har jag som en uppmärksam person ser fokus på Försvarsindustri, Fetmaläkemedel, AI och Olja.

Långsiktigt, ff svenska bolagen. Säljer inte. Gjorde missen att sälja bland annat ABB i december.
Eventuell omfördelning bland utländska bolag beroende på trender. Har sålt av LVMH, ASML och Schneider. De kommer sannolikt plockas upp igen om vi ser en nedgång kommande tid, vilket jag tror.


Intressant läsning. Lägger du 10% av lönen på din portfölj varje månad?

Hur ser fördelningen ut mellan fonder och aktier?
Citera
2024-04-20, 13:21
  #7077
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Leker med 3 st portföljer…

Stora bolag Sv:
SAAB - ca 50% av portföljen
Evolution
Volvo
Investor
Atlas Copco
NIBE

(Sålt av ABB, Industrivärden, SKF lite tidigt i december)

Småbolag Sv
Svolder
Addnode
Addtech
Axfood
Lindab
SOBI
AAK
Munters
Beijer Ref
Beijer Alma
HEXPOL
NOTE
Mycronic
Trelleborg
Lifco
Indutrade
Bahnhof

(Ganska jämnt fördelat)

Utländska portföljen
Novo Nordisk
NVIDIA
Eli Lilly
TotalEnergies
RTX (Raytheon)
Telenor
Microsoft
Equinor
Memscap
Norsk Hydro
Philip Morris
Eaton
Aker BP
Infineon Technologies
L3 Harris Technologies
Mondelez
Novartis
Siemens
Vår energi
Apple
Gubra
AIXTRON
Orkla
Barrick Gold
H Lundbeck

(Fallande ordning)

Lite många innehav och kan lika gärna köra på indexfonder. Jo, men har också slagit respektive index med god marginal (OMXS30, GI, Globalindex/Dow/Nasdaq)
Tycker att det är roligt och har tid. Med mitt processberoende så funkar det inte att bara köra på Avanza Zero, Global och Europa (har dessa fonder för att jmf med min utveckling i portföljerna. Hur roligt det än är så är det inte skoj gå sämre än index).

Gör en del omfördelningar i utländska portföljen. Ska få ned antalet innehav och koncentrera portföljen till 15 st bolag.

Totalt så har jag som en uppmärksam person ser fokus på Försvarsindustri, Fetmaläkemedel, AI och Olja.

Långsiktigt, ff svenska bolagen. Säljer inte. Gjorde missen att sälja bland annat ABB i december.
Eventuell omfördelning bland utländska bolag beroende på trender. Har sålt av LVMH, ASML och Schneider. De kommer sannolikt plockas upp igen om vi ser en nedgång kommande tid, vilket jag tror.

Riskspridning är bra, men jag tror man bör kunna följa sina bolag för att kunna få en edge. Det gör att jag har mycket svenska bolag, men jag försöker ge mig lite utomlands också.

Vi har Aker BP. AAK. Evolution, Nibe, Investor och Volvo gemensamt. Inte så mycket kanske... sålde SAAB för en liten stund sedan, lite tidigt men någon gång skall man ta hem vinst.
Citera
2024-04-20, 14:45
  #7078
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Intressant läsning. Lägger du 10% av lönen på din portfölj varje månad?

Hur ser fördelningen ut mellan fonder och aktier?

Det varierar hur mycket jag lägger undan. Brukar kunna spara halva nettolönen men månadssparar inte (annat än att jag skickar in 1000kr på Avanza Europa resp Global).

Köper aktier när jag tror att det är ett bra ingångsläge. Blir mer kvartalsvis än per månad. Ändrar balansen i fördelning beroende på vilken trend/vad som händer. Totalt står försvarsbolagen, ”fetmabolagen” och NVIDIA för nästan 40% av portföljen. Ca 10% olja, resten övrigt.

Ca 95 % aktier. Skulle utländska portföljen börja prestera sämre än index så kommer jag lägga över allt från den portföljen till indexfonder. Svenska aktierna är lättare på många sätt att lyckas följa eller slå index samt olika Sverige-fonder.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Riskspridning är bra, men jag tror man bör kunna följa sina bolag för att kunna få en edge. Det gör att jag har mycket svenska bolag, men jag försöker ge mig lite utomlands också.

Vi har Aker BP. AAK. Evolution, Nibe, Investor och Volvo gemensamt. Inte så mycket kanske... sålde SAAB för en liten stund sedan, lite tidigt men någon gång skall man ta hem vinst.

Jaa det kan bli svårt att följa vissa utländska bolag. Precis som du skriver så tappar man lätt sin ”edge”.
Memscap t ex är ett av mina bästa innehav men hopplös att följa. Översätter texter från franska till svenska osv. men blir inte klok på aktien ändå. Så där har jag ingen edge och är väl den aktie jag känner att jag har sämst koll på.
Vissa andra bolag har legat i utländska portföljen väldigt länge och har ingen tanke att sälja så följer dem heller inte lika noga.

Då tajmade du säljet av SAAB snyggt i det korta perspektivet!
Jag kommer hålla kvar de jag har så länge det är så spänt geopolitiskt som det är.
Oljebolagen och försvarsbolagen jag har är portföljens hedge och går ofta riktigt bra när marknaden i övrigt tankar.

NIBE är mitt sorgebarn 😂 hade ett gäng som köptes 2018 men köpte in mig mer när viceroy gick till attack och har följt med ned till botten (?). Jaja kommer köpa mer NIBE när vi börjar hitta en botten vi är dock inte där än tror jag.
__________________
Senast redigerad av Bob-Dylan 2024-04-20 kl. 15:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback