2021-12-09, 19:47
Medlem
U22s avatar
Imorse sa säljaren att han skulle skicka idag. Men detta har han sagt typ 3 gånger hittills, och jag har inte hört nåt mer.

Har hotat med att rapportera detta, verkar inte hjälpa tydligen?
Citera
2021-12-09, 23:54
Medlem
Jag skulle fortfarande ha lite hopp och ge säljaren benefit of the doubt några dagar extra. Åtminstone om de hört av sig va Traderas meddelandetjänst - för då är det ju ingen smart scam, utan det finns bevis på att de lovat skicka varan.

Det händer ju faktiskt att 2 saker skiter sig efter varandra - och det kommer låta som en dålig ursäkt fast det är sant.

Har hänt mig att jag först råkat ut för en vattenskada, fick flytta alla mina prylar till ett förråd, skulle gräva fram en pryl som jag sålt men blev sängliggande med feber, glömde bort allt kring vad paket hette. Fick skriva efteråt och be om ursäkt att jag glömt när jag kvicknade till liv och även då tog det emot lite att försöka hitta paketet i en feberdimma.

Då skulle jag iofs varit helt okej med att återbetala köparen ifall de tyckte att det tog för lång tid - men det hade varit trist att bli anmäld och svartlistad.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-12-09 kl. 23:57.
Citera
2021-12-10, 06:50
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Imorse sa säljaren att han skulle skicka idag. Men detta har han sagt typ 3 gånger hittills, och jag har inte hört nåt mer.

Har hotat med att rapportera detta, verkar inte hjälpa tydligen?

Så se det som hens sista chans om varan inte anländer inom närmaste dagarna. Sedan är det bara att kontakta Tradera och försöka förmå säljaren om att betala tillbaka. Betalar hen inte tillbaka så är det ju frågan om bedrägeri.
Citera
2021-12-10, 06:53
Medlem
Massor av bedrägerier som funkar såhär på tradera. Bank-id & referenser funkar inte. Polisanmäl & anmäl till tradera nu. De lever på lånad tid & scammar andra medan du väntar att anmäla…
Citera
2021-12-10, 11:22
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Vann ett bud på Tradera för 2 veckor sen, en vara jag verkligen vill ha, betalade samma dag, säljaren fick pengarna dagen efter och sa att han skulle skicka samma dag.
En vecka senare hör jag av mig och frågar varför jag inte har fått varan, säljaren skyller på att han haft "fullt upp", men lovade att han skulle skicka den dagen efter.
Ännu en vecka går och jag skriver igen och frågar vart skiten är nånstans. Han skyller på att han varit sjuk. Jag svarar och säger att jag är på gränsen att anmäla detta, för efter 2 veckor bör han ha haft tid att skicka den NÅN gång.

Inget svar sen dess. Vad kan jag göra om det visar sig vara bedrägeri? Säljaren hade bara positiva recensioner men inget hindrar honom från att börja luras förr eller senare...
Ska jag skriva till Tradera om jag inte får varan? Kommer jag få pengarna tillbaka i så fall? Mvh

anmäl honom, att han har fullt upp skiter du fullständigt i, knappast en ursäkt. Vad har du köpt ens och hur mycket ? tror 2 veckor är rätt så länge vänta på att nån ska bemöda sig att skicka iväg nåt han sålt... såna muppar ska inte få sälja på tradera.

så 2 veckor och inte skickat varan sorry han är inte seriös för fem öre. anmäl han idag om han inte skickar iväg varan och ger dig ett kolli id som bevis.
Citera
2021-12-21, 08:43
Medlem
Tradera verkar ha blivit riktig dröm för oseriösa säljare och bedragare. Köper du inte med köparskydd dvs betalar med paypal eller paynova då kan du glömma dina pengar om du betalar med kreditkortet eller swish. Jag gjorde bort mig första gången när jag köpte en videokamera och betalade med kortet. Blev blåst med att kameran fungerar inte och säljaren vägrar ta tillbaka kameran. Tradera tar inget ansvar utan låter säljaren (angelo_1_2) fortsätta sälja massa andra produkter med att han inte har fyllt kvoten att lura 5 personer på en månad då kan tradera tänka sig stänga av hen. Den personen har lurat i snitt en person per månad och totalt 32 personer. Tradera hänvisar att man ska polisanmäla och det har jag gjort men polisen har inte tid med sånt och ger mig tipps att jag ska anlita en jurist.
Jag kommer aldrig mer att köpa något från tradera pga att Tradera inte tar något ansvar.
Citera
2021-12-22, 17:28
Medlem
Hela Tradera är en dröm för bedragare, tjuvar, och folk som tvättar pengar. Helt otroligt att dom får fortsätta.
Men man får skylla sig lite själv om man handlar där 2021. Alla varningsklockor ringer.
Tradera tar inget ansvar alls. Du betalar innan du ens vet att det finns en riktig vara, baserat på omdömen som lika gärna kan vara fejk.
Jag har sålt massa småskit för många år sen och har bara positiva omdömen. Om jag skulle vilja kan jag sätta ut en PS5 eller 2 jag inte ens har för ett rimligt pris, och vips har man 10 lax på kontot. Perfekt för pundarna som inte bryr sig om straffen man ändå inte får i Sverige. 🤣

Rannsaka dig själv. Skulle du skicka 2000:- i ett kuvert till någon du aldrig träffat för en vara du aldrig sett? Få skulle göra det, men bara för att det är online blir folk helt redard och gör vad som helst.
Citera
2021-12-22, 21:33
Medlem
Uncorruptables avatar
Köp aldrig från någon som inte har typ minst 4.9 i betyg, så blir ni inte lurade.
Citera
2021-12-22, 21:39
Medlem
Måste va typiskt Sverige ju..jag handlar i Tyskland på liknande sajt..funkar likadant..gjort ca 40 köp a 3000kr..under 5 års tid...aldrig haft problem...en gång gick varan till fel land för att säljaren skrivit fel...allt ordnade sig smidigt å grejen kom hit...
Citera
2021-12-30, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Denna man är nu släppt från fängelset igen och omgående försöker han lura köpare på Blocket.
Ger inte kriminalvården någon form av behandling när han sitter inne?
Han har typ 10 målnr för bedrägeri registrerad på sig.

Jonas Rivero försökte blåsa mig via min köpesannons idag, jag höll dock fast vid min rutin att kolla både nummer och namn (Swish) innan slutförd affär så jag swishade aldrig överenskommen summa.
Kan man öppna swish i falskt namn eller hur funkar blåsningen när motpartsnamnet blir känt i samband med betalningen (jag har som synes dålig koll på "blåsningshantverket")?
Citera
2021-12-30, 15:27
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Vem bryr sig och vem betalar i förskott till någon på blocket?
Jag gör, har [peppar-peppar] hitintills aldrig blivit blåst och då både köper & säljer jag rätt mycket saker på Blocket och Tradera.
Citera
2022-01-02, 11:20
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Vann ett bud på Tradera för 2 veckor sen, en vara jag verkligen vill ha, betalade samma dag, säljaren fick pengarna dagen efter och sa att han skulle skicka samma dag.
En vecka senare hör jag av mig och frågar varför jag inte har fått varan, säljaren skyller på att han haft "fullt upp", men lovade att han skulle skicka den dagen efter.
Ännu en vecka går och jag skriver igen och frågar vart skiten är nånstans. Han skyller på att han varit sjuk. Jag svarar och säger att jag är på gränsen att anmäla detta, för efter 2 veckor bör han ha haft tid att skicka den NÅN gång.

Inget svar sen dess. Vad kan jag göra om det visar sig vara bedrägeri? Säljaren hade bara positiva recensioner men inget hindrar honom från att börja luras förr eller senare...
Ska jag skriva till Tradera om jag inte får varan? Kommer jag få pengarna tillbaka i så fall? Mvh

hur gick det, fick du din vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in