Citat:
Nu vet jag inte exakt hur blocketpaket fungerar men det verkar vara så att köparen ska godkänna varan innan pengarna överförs till säljaren.
Det som en bedragare skulle kunna göra och har gjort med andra så kallade säkra betaltjänster är att de skapar en fejkad hemsida och de skickar ut falska mejl som ser ut som den riktiga hemsidan / mejlet. Där uppmanas köparen att överföra pengar vilket många då gör, problemet är dock att de gått in på en falsk hemsida och pengarna de överför är då inte skyddade utan går direkt till bedragaren.
Citat:
Hur gör man detta...dvs hur hittar man IP nummer?
Snubben (eller kvinnan) som blåste mig på drygt tre tusen angav ett namn och en adress som så där vid en snabb anblick ser ut att stämma. Hans efternamn stämmer med det som en kvinna på den adressen han uppgivit har, jag tänkte nog att det var hans mamma eller fru eller dyl. Men kan ju hända att han bara tagit namnet också, och kollat upp en adress där det bor någon med samma efternamn som han anger.
Hur gör man detta...dvs hur hittar man IP nummer?
Snubben (eller kvinnan) som blåste mig på drygt tre tusen angav ett namn och en adress som så där vid en snabb anblick ser ut att stämma. Hans efternamn stämmer med det som en kvinna på den adressen han uppgivit har, jag tänkte nog att det var hans mamma eller fru eller dyl. Men kan ju hända att han bara tagit namnet också, och kollat upp en adress där det bor någon med samma efternamn som han anger.
Om du har outlook / hotmail så väljer du "visa meddelandekälla" i rullgardinsmenyn till höger med namnet "Åtgärder", då får du upp en sida där man bland annat kan se avsändarens ip-nummer, det ip-numret kan du sedan söka på via olika hemsidor som då visar var det numret är beläget.
Ta en titt i några av trådarna i nedanstående sökning här på forumet så får du tips om lämpliga hemsidor du kan använda dig av för att spåra ip-nummer. Man får vara medveten om att man på sin höjd får en liten uppfattning om var personen befann sig när mejlet skickades men inte exakt, för att få ut så detaljerad information måste man polisanmäla bedrägeriet så kan polisen begära ut uppgifterna från bredbandsleverantörerna.
https://www.flashback.org/sok/spåra+ip+nummer