2013-12-02, 18:56
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Det måste vara i stort sett omöjligt att fuska med Blocketpaketet eftersom köparen skall godkänna leveransen innan något betalas ut till säljaren,

Nu vet jag inte exakt hur blocketpaket fungerar men det verkar vara så att köparen ska godkänna varan innan pengarna överförs till säljaren.

Det som en bedragare skulle kunna göra och har gjort med andra så kallade säkra betaltjänster är att de skapar en fejkad hemsida och de skickar ut falska mejl som ser ut som den riktiga hemsidan / mejlet. Där uppmanas köparen att överföra pengar vilket många då gör, problemet är dock att de gått in på en falsk hemsida och pengarna de överför är då inte skyddade utan går direkt till bedragaren.

Citat:
Ursprungligen postat av mortill2

Hur gör man detta...dvs hur hittar man IP nummer?

Snubben (eller kvinnan) som blåste mig på drygt tre tusen angav ett namn och en adress som så där vid en snabb anblick ser ut att stämma. Hans efternamn stämmer med det som en kvinna på den adressen han uppgivit har, jag tänkte nog att det var hans mamma eller fru eller dyl. Men kan ju hända att han bara tagit namnet också, och kollat upp en adress där det bor någon med samma efternamn som han anger.

Om du har outlook / hotmail så väljer du "visa meddelandekälla" i rullgardinsmenyn till höger med namnet "Åtgärder", då får du upp en sida där man bland annat kan se avsändarens ip-nummer, det ip-numret kan du sedan söka på via olika hemsidor som då visar var det numret är beläget.

Ta en titt i några av trådarna i nedanstående sökning här på forumet så får du tips om lämpliga hemsidor du kan använda dig av för att spåra ip-nummer. Man får vara medveten om att man på sin höjd får en liten uppfattning om var personen befann sig när mejlet skickades men inte exakt, för att få ut så detaljerad information måste man polisanmäla bedrägeriet så kan polisen begära ut uppgifterna från bredbandsleverantörerna.

https://www.flashback.org/sok/spåra+ip+nummer
Citera
2013-12-03, 14:59
Medlem
Lillstarks avatar
Tonårspojke lurade folk på Tradera

En tonårspojke i Örebro har dömts till ungdomsvård för bedrägeri, efter att ha lurat folk på Tradera.

http://na.se/nyheter/orebro/1.230186...olk-pa-tradera
Citera
2013-12-05, 00:10
Medlem
Ymir1s avatar
Finns en vara på tradera som kostar ca 40% av inköps priset, sägs vara i nästan nyskick och är en ny produkt på marknaden.
Kvitto skall finnas med, men med tanke på hur billigt det säljs för känns det som en definitiv blåsning. Finns det något alls att göra om jag köper den och sedan blir blåst? Polisen är väll sämst på att lösa sånt här och mina pengar slängs troligtvis helt bort?

edit: killen har bara ett omdöme föresten ..
Senast redigerad av Ymir1 2013-12-05 kl. 00:15.
Citera
2013-12-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Nu vet jag inte exakt hur blocketpaket fungerar men det verkar vara så att köparen ska godkänna varan innan pengarna överförs till säljaren.

Det som en bedragare skulle kunna göra och har gjort med andra så kallade säkra betaltjänster är att de skapar en fejkad hemsida och de skickar ut falska mejl som ser ut som den riktiga hemsidan / mejlet. Där uppmanas köparen att överföra pengar vilket många då gör, problemet är dock att de gått in på en falsk hemsida och pengarna de överför är då inte skyddade utan går direkt till bedragaren.

Det är onödigt att skapa rykten om att Blocketpaketet skulle vara osäkert!
Falska hemsidor är inte applicerbart eftersom betalningen sker till Schenker vid utlämningen.
Schenker behåller pengarna något dygn så köparen har en chans att klaga innan de betalas ut.

Information finns att läsa på nätet.
Citera
2013-12-05, 13:20
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Det är onödigt att skapa rykten om att Blocketpaketet skulle vara osäkert!
Falska hemsidor är inte applicerbart eftersom betalningen sker till Schenker vid utlämningen.
Schenker behåller pengarna något dygn så köparen har en chans att klaga innan de betalas ut.

Information finns att läsa på nätet.

Blocketpaketet är uselt för säljare dock -

Folk som skapar konflikter som är osanna
Folk som skiter i att hämta ut paket

Du har noll chans att försvara dig, tyvärr.
Citera
2013-12-06, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia
Blocketpaketet är uselt för säljare dock -

Folk som skapar konflikter som är osanna
Folk som skiter i att hämta ut paket

Du har noll chans att försvara dig, tyvärr.

Hur vet du detta?

Köparen måste vidimera att han beställt varan till Schenker innan man kan beställa tjänsten,
så den som inte löser ut varan sitter i en väldigt dålig sits vid ett tvistemål.

Om varan skall returneras har säljaren rätt att inspektera och godkänna returen
innan återbetalning så både säljare och köpare är väl skyddade.

Det hindrar ju inte att det finns både oärliga köpare och säljare som försöker blåsa varandra
ändå, men det är något som man aldrig kommer ifrån.
Citera
2013-12-06, 11:33
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Hur vet du detta?

Köparen måste vidimera att han beställt varan till Schenker innan man kan beställa tjänsten,
så den som inte löser ut varan sitter i en väldigt dålig sits vid ett tvistemål.

Det hindrar ju inte att det finns både oärliga köpare och säljare som försöker blåsa varandra

Det är inget brott eller något att strunta i att hämta ut ett paket. Varan ligger någonstans i 14 dagar, minst, innan det går i retur. Dessutom betalar köparen för avgifter etc. i förskott. Lycka till att kräva någon på det, någonstans. Detta har hänt mig, TVÅ gånger.

De där tvisterna som kan uppstå gällande varans skick eller liknande är dessutom helt skevt. Jag läste om en kille som sålde ett kameraobjektiv via något fotoforum. Köparen hävdade att det var trasigt vid leverans, skickade tillbaka det.

Visade sig sedan att köparen bara skickat sitt egna trasiga objektiv och fått ett nytt.

Dessutom är schenker värdelöst.

Så ja, det finns tyvärr VÄLDIGT många nackdelar med blocketpaketet. Därför har jag slutat skicka varor på internet.
Citera
2013-12-06, 13:02
Medlem
tripxplodes avatar
Jag säljer dagligen saker på Facebook i dess grupper och senast var det en telefon för 100 spänn och köparn ville ha postförskott ja förklara att då får du betala ca 200 kr för telefon och det är bättre med förskottsbetalning .
Citera
2013-12-06, 13:03
Medlem
tripxplodes avatar
Citat:
Hur vet du detta?

Finns kryphål när det gäller internetgirot/blocketpaketet och det är många tro mig !
Citera
2013-12-07, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripxplode
Finns kryphål när det gäller internetgirot/blocketpaketet och det är många tro mig !

Du får gärna dela med dig av infon
Citera
2013-12-07, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia
Det är inget brott eller något att strunta i att hämta ut ett paket. Varan ligger någonstans i 14 dagar, minst, innan det går i retur. Dessutom betalar köparen för avgifter etc. i förskott. Lycka till att kräva någon på det, någonstans. Detta har hänt mig, TVÅ gånger.

De där tvisterna som kan uppstå gällande varans skick eller liknande är dessutom helt skevt. Jag läste om en kille som sålde ett kameraobjektiv via något fotoforum. Köparen hävdade att det var trasigt vid leverans, skickade tillbaka det.

Visade sig sedan att köparen bara skickat sitt egna trasiga objektiv och fått ett nytt.

Dessutom är schenker värdelöst.

Så ja, det finns tyvärr VÄLDIGT många nackdelar med blocketpaketet. Därför har jag slutat skicka varor på internet.

Ett avtal är ett avtal och det är upp till dig att ta till det grövre artilleriet,
Det kostar bara portot att skicka ett inkassobrev.
Citera
2013-12-07, 08:34
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ett avtal är ett avtal och det är upp till dig att ta till det grövre artilleriet,
Det kostar bara portot att skicka ett inkassobrev.

Men då har det tagit otroliga porportioner. Tid, energi och kostnader överstiger vida det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in