Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-03, 19:17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Om frågan istället ställs, när blir ett foster en människa, det kan jag lättare svara på (vilket jag även redan gjort).
Ja, hur var det nu igen? Vecka 17, eller när du tror att det tänker på sig själv?

Dina hänvisningar till s.k. "filosofer", och till dina tidigare inlägg, i kombination med dina emellanåt ordval, som "förfarande", ger mig intrycket av att du inte vet var du står och kämpar för att rädda nåt slags anseende. Jag tycker inte att det är konstigt att man är förvirrad när det gäller abort, det var ju som bekant även Rothbard.
Citera
2011-02-03, 19:18
Medlem
TageMans avatar
Citat:
Nej och nej.

Hur i hela friden är det stöld av person att slänga ut dem från sin egendom? Du har inte gett något vettigt resonemang till varför det skiljer sig från abort (om man ser foster som en människa) att slänga ut mannen i exemplet från sitt rymdskepp som man har placerat där utan mannens tillåtelse.

Citat:
Ja?

Ja.

Citat:
Därför jag aldrig lär mig att inte mata trollen.

Va? Vad har troll överhuvudtaget med diskussionen att göra? Är man ett troll så fort man inte håller med dig? Ärligt talat så har många personer här skrivit vettigare argument än vad du har.

Citat:
Sen är det så att jag inte har en definition liggandes som jag bara kan klistra in. Det finns mycket att tänka på så man inte exkluderar fall.

Vafan, jag lägger ner, du har inte presenterat något vettigt argument till varför ett foster inte är en människa och du vill inte bemöda dig med att definiera vad en människa är när du prompt säger att foster inte är människor. Helt jävla löjligt, ett människofoster är ett foster av arten Homo sapiens sapiens och ingenting annat.

Tack för debbaten.
Citera
2011-02-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ja, hur var det nu igen? Vecka 17, eller när du tror att det tänker på sig själv?

Dina hänvisningar till s.k. "filosofer", och till dina tidigare inlägg, i kombination med dina emellanåt ordval, som "förfarande", ger mig intrycket av att du inte vet var du står och kämpar för att rädda nåt slags anseende. Jag tycker inte att det är konstigt att man är förvirrad när det gäller abort, det var ju som bekant även Rothbard.

Enligt svensk lag blir fostret barn efter vecka 28.
Citera
2011-02-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageMan
Hur i hela friden är det stöld av person att slänga ut dem från sin egendom? Du har inte gett något vettigt resonemang till varför det skiljer sig från abort (om man ser foster som en människa) att slänga ut mannen i exemplet från sitt rymdskepp som man har placerat där utan mannens tillåtelse.

Stöld används inte bara för egendom. Men man tvingade mannen dit, alltså stöld. Modern har inte stulit fostret.

Citat:
Va? Vad har troll överhuvudtaget med diskussionen att göra? Är man ett troll så fort man inte håller med dig? Ärligt talat så har många personer här skrivit vettigare argument än vad du har.

Du är inte ett troll, men helt klart andra som vevar samma sak om och om igen och nöjer sig inte med de svar man ger.

Men du kan försöka sätta dig på den här sidan när ett antal personer samtidigt matar fråga på fråga om och om igen och man försöker svar så gått det går. Och så blir ni förbannade när man inte hinner med och börja anta mina ståndpunkter. Huh liksom.

Citat:
Vafan, jag lägger ner, du har inte presenterat något vettigt argument till varför ett foster inte är en människa och du vill inte bemöda dig med att definiera vad en människa är när du prompt säger att foster inte är människor. Helt jävla löjligt, ett människofoster är ett foster av arten Homo sapiens sapiens och ingenting annat.

Tack för debbaten.

Du frågade om en definition av människa, inte när foster blir människa. Det är två olika diskussioner så du införde en helt ny dimension på debatten.

På det första har jag ett svar, men inte ett entydigt svar på det andra för då diskuterar vi något helt annat.

Sen är det så att i diskussionen har det blandats olika namn och defenitioner omrking varandra så det är lite rörigt.

Du verkar tro att när jag skriver människa så menar jag Homo sapiens. Nej, människa används synonymt med individ vilket då avses. Det är klart att fostret är av arten Homo sapiens.
Senast redigerad av mrpreben 2011-02-03 kl. 19:28.
Citera
2011-02-03, 19:49
Medlem
TageMans avatar
Citat:
Eh! Stöld används inte bara för egendom.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
In criminal law, theft is the illegal taking of another person's property without that person's freely-given consent.

Jag har svårt att se hur det blir stöld när man slänger ut någon från sin egendom.

Citat:
Du frågade om en definition av människa, inte när foster blir människa. Det är två olika diskussioner så du införde en helt ny dimension på debatten.

På det första har jag ett svar, men inte ett entydigt svar på det andra för då diskuterar vi något helt annat.

Jag är mer intresserad av det förstanämnda, för att se varför du inte anser att ett foster är en människa, trots att det har det mänskliga DNA som krävs för att kallas människa. Det har även ett eget DNA, ergo, liv som är separat från modern, om än beroende av henne.
Citera
2011-02-04, 10:15
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Haha, ja säkert. Han har inte kunnat presentera ett enda liberal filosof inom ämnet som skulle stödja hans tes.
Vilket förstås är fullständigt ointressant för kvaliteten på hans argument.
Citat:
Mina argument utgår från just liberal teori.

http://mises.org/rothbard/ethics/fourteen.asp
Detta stycke behandlar inte kärnfrågan om varför människan i just fosterstadiet skall anses sakna rättigheter. Om Rothbard har något att säga om den saken vore ditt auktoritetsviftande åtminstone intressant.
Citat:
Jag tror jag håller mig till Rothbard och inte till anonym flashbackdebattör
Att tänka själv är inte tänkbart? Bättre att godtyckligt välja en auktoritet och sedan bara papegoja vad auktoriteten säger?
Citat:
Fast det har aldrig varit diskussionen. Diskussionen ur liberal ståndpunkt handlar att man äger sin egen kropp. Och ett befruktat ägg kan inte likställas med en född människa.
Varför? Exakt när får mänskligt liv mänskliga rättigheter? Hur har du härlett den fullständigt avgörande punkten ur liberal teori?
Citat:
Enligt svensk lag blir fostret barn efter vecka 28.
Och enligt kinesisk lag kan man abortera fullgångna foster genom att föda ut huvudet och köra en giftspruta i huvudet på det. Vad är din poäng? Att svenska statens tidpunkt enligt liberal filosofi skall gälla för när någon får mänskliga rättigheter?
Citat:
I teori är jag för moderns självägande till 100%, i praktisk politik så gör jag vissa undantag.
Tips på parti för dig:

http://www.folkpartiet.se/

De är också liberaler som gör vissa praktiska undantag...
Citera
2011-02-04, 14:10
Medlem
Chowies avatar
ett oönskat liv har inget egenvärde i sig, abort är klart bättre än x antal tusen oälskade barn kommer till världen. galet oliberalt att staten ska bestämma över människors kroppar & liv, förstår inte ens vad frågan gör här.
Citera
2011-02-04, 14:46
Medlem
TageMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chowie
ett oönskat liv har inget egenvärde i sig, abort är klart bättre än x antal tusen oälskade barn kommer till världen. galet oliberalt att staten ska bestämma över människors kroppar & liv, förstår inte ens vad frågan gör här.

Så om man har gjort en förutsägelse att barnet inte kommer bli älskat så är det okej att döda det? Gäller det på spädbarn också eller? Det är ytterst liberalt att skydda rätten till liv, det är däremot oliberalt av staten att helt enkelt tillåta, och till och med underlätta massmord på tusentals foster varje år.
Citera
2011-02-04, 15:12
Medlem
Chowies avatar
när ska folk förstå skillnaden på foster & barn.
Citera
2011-02-04, 15:14
Medlem
bendans avatar
Citat:
när ska folk förstå skillnaden på foster & barn.
När staten drar en ordentlig gräns, en sista ordentlig gräns. Typ vecka 26 1/2.
Citera
2011-02-04, 15:19
Medlem
Chowies avatar
det handlar ju till största del att staten bestämmer över vad tjejer som råkat blivit gravida ska göra, vilket skulle kännas väldigt sovjet. att säga att det är mord att göra abort på x antal veckor gammalt foster borde kanske ta & läsa en bok, det är som sagt bara ett potentiellt liv, inte ett liv.
Citera
2011-02-04, 15:35
Medlem
bendans avatar
Citat:
det är som sagt bara ett potentiellt liv, inte ett liv.
Vad fan är ett "liv"? Lever inte en sädescell då eller? Lever inte en bakterie? Ta och läs en bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in