Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Det är av den anledningen jag har en principell syn ihop med en vetenskaplig. Och den vetenskapliga synen säger att fostret kan överleva utanför modern i vecka 20-22, vilket just avspeglar sig i abortlagstiftingen
Vetenskap är en av grundpelarna i liberalismen och jag är en naturvetare.
Detta av abortförespråkare självklara argumentet är märkligt tycker jag. Vari i ligger det vetenskapliga? Det är bara en gräns godtyckligt satt under premissen att abort, i någon mån, skall vara lagligt. Gränsen skiljer på diffust på
rumslig plats och inget annat:
Före vecka 20: fostret överlever i livmodern med inte utanför.
Efter vecka 20: fostret överlever i livmodern och har en liten chans att överleva utanför livmodern.
Uppenbarligen har det vetenskapliga argumentet ingeting med överlevnad att göra eftersom båda premisserna uppfyller det kriteriet. Så vad är poängen? Det enda som återstår är den potentiella platsen för överlevnad. Men jag ser ingen principiell poäng överhuvudtaget med ett sådant resonemang. Ett barn i kuvös överlever inte utanför kuvösen, saknar barnet då rättigheter? Får jag sätta kniven idag om vi är på Konsum men inte om vi är på ICA? I slutändan måste argumentet bottna i en falsk föreställningen om när fostret blir en människa, vilket är precis lika orimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Frågan om VEM som ska åtnjuta negativa rättigheter, är helt avgörande. Om man suddar på definitionerna där, så blir det fritt fram att mörda och förslava massor av "avklassificerade" människor hit och dit. Igen. DNA är en utmärkt definition. Människor är även formade av sin miljö, visst. Men DNA är en unik och fullständig definition av en individ. DNA fungerar redan som bevismaterial inom rättsväsendet. Det är en praktisk och effektiv definition av vem som är en individ, och inte en annan individ, samt av vem som är människa och vem som inte är människa. Det är inte så att man föds som människa, men att miljön senare ändrar ens arttillhörighet. Det enda som skiljer ett fostret från en pensionär, är åldern.
Sen kan genetisk ingenjörskonst, artificiell intelligens och utomjordingar (och vem vet vad mer) framöver eventuellt att utmana även DNA-definition av vem som är en rättighetsinnehavare. Men den huvudvärken får vi väl ta när den kommer...
Allting som innehåller en fullständig DNA-sekvens är förstås inte en människa. Avlagrad hud är inte en människa, en hårcell är inte en människa och en dator innehållandes en fullständig kartläggning av det mänskliga genomet är inte en människa. En människa är en dynamisk livsprocess för en organism med mänskligt genom, vare sig denna är 100, 10, 1 eller 0,1 år.
Bra argumenterat i tråden Fri.