Citat:
Ursprungligen postat av
Arga.Apan
För min del är det enkelt. Att gå in i diskussionen om ett foster är en människa eller inte ser jag inte som nödvändig i detta sammanhang men vi kan konstatera att kvinnan är en människa med rätt att freda sin kropp. Fostret parasiterar på kvinnan, om graviditeten är oönskad har kvinnan således rätt att avlägsna fostret. Hon äger sin egen kropp.
Idén om att fostret har rätt att parasitera på kvinnans kropp alldeles oavsett vad kvinnan tycker om saken känns för mig inte kompatibelt med NAP och självägandeskap.
Med det sagt betyder det inte att jag tycker att det är ett lämpligt beteende att ta död på foster åt höger och vänster men beslutet måste ligga hos kvinnan.
Du får väldigt gärna berätta för mig hur det är förenligt med klassiskt liberala värden att tvinga en individ att behålla ett oönskat foster.
Kan man inte på samma sätt då argumentera för att det inte är något fel att lämna sitt barn på 1 år att dö av svält?
Som förälder kan man väl inte i ett liberalt samhälle vara tvingad att göra något för en annan människa? Om föräldern varken har tid eller lust att mata barnet så kan väl inte samhället tvinga en? heller inte att man ska fixa någon annan att göra det, har man lust att sticka på solsemester utan en skrikande unge så har man väl all rätt till det? osv osv.
tycker inte det är någon skillnad på detta och abort egentligen (kanske abort är värre eftersom man aktivt avslutar ett liv), så parasitargumentet håller inte.
En lösning på problemet skulle vara att iochmed att du har sex och släpper in och låter ett nytt liv skapas i dig så har du på ett sätt ingått ett kontrakt att också ta ansvar för din handling och det här livet.
Hur argumenterar du för att man inte ska få svälta ihjäl en "parasit" som är utanför kroppen men tillåts aktivt döda det _i_ kroppen?