2015-03-19, 23:36
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Är det inte då också värre att låta ett barn på, säg ett halvår, vara med om en dålig uppväxt än att döda det? Medvetandet hos en någorlunda nyfödd bebis och en bebis påväg att födas är väl ungefär det samma -- nästintill obefintligt?

Hur avgör man vad som är en dålig uppväxt? Utsätts vi inte alla av obarmhärtigt lidande by default genom meningslös existens? Är barn som växer upp under svåra förhållanden mindre lyckliga som vuxna? Så många frågor!

Jag är enbart nyfiken och säger inte att du har "rätt" eller "fel"!

Alltså, om du dödar en bebis som har levt ett tag, så är det just det det är, mord. Barnet lever och har ett medvetande. Det är inte jätteutvecklat, men barnet skrattar om det sker något kul, skriker när h*n är hungrig osv. Du kan inte jämföra mord med abort. Den argumentationen funkar inte.
Citera
2015-03-20, 01:38
  #410
Medlem
haruvettiskallens avatar
Genomgått två aborter. Ena gången gravid, satte på kondom när mannen blivit ordentligt styv, varpå "den smörjande lösningen" innehöll lite säd... Andra gången hade kondomen läckt ut lite, men lite var tillräckligt...

Ansåg att jag inte var redo för barn och gjorde abort. När väl mitt barn i framtiden föds ska det vara ett efterlängtat barn inte ett "vi känner väl att vi är redo".

Ett foster blir en människa när den kommer ut, så jag skulle inte kalla abort för mord.
Citera
2015-03-20, 10:24
  #411
Medlem
blowns avatar
Det är i mångt och mycket en fråga om filosofi. När övergår ett foster/ägg/spermie till en människa? Ortodoxer anser ju att även en spilld spermie är mord. Om man håller det för sanning så är det djupt omoraliskt att göra abort. Tycker man att det inte är en människa förrän den är medveten om sin egna existens så hamnar frågeställningen i ett annat ljus.

Det är ingen fråga som har ett svar, kort och gott. Jag tycker personligen att man bör ta mer ansvar över sitt sexliv än att man blir gravid när man inte vill ha barn, och därför stödjer jag inte abort. Måste jag dra en gräns så blir det lika diffust som vilken annan människas subjektiva åsikter. När hjärtat börjar slå, kanske? Eller när fostret klarar sig utanför kvinnans kropp?

Alla borde vara överens om att mord inte är okej, men när övergår det från abort till mord? När vi svarat på den frågan så kan vi stänga tråden
Citera
2015-03-20, 11:28
  #412
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Det finns faktiskt ett till argument mot abort som i princip aldrig nämns i någon diskussion annat än i FoJ-forumet här bredvid, som gör att jag själv står och sviktar i den frågan. Det har att göra med likhet inför lagen mellan män och kvinnor och det handlar naturligtvis om juridisk abort. Utifrån min syn på liberalism (om denna princip verkligen ska ingå i begreppet liberalism är nog en diskussionsfråga) så går det inte att ha olika lagar för olika människor. Jag har svårt att se ett liberalt samhälle där människor ska leva efter olika hårda lagar bara för att de föds in i olika grupper. I situationen som den är idag så har kvinnan rätt att göra abort och avbryta sitt föräldraskap om de inte vill ha ungen, men inte mannen. Jag har mycket svårt att se att detta skulle vara förenligt med liberala principer. Jag har därför intagit hållningen att om inte mannen ska få avbryta sitt föräldraskap så ska inte kvinnan få göra det heller. Ett perspektiv som är delvis pragmatiskt, delvis idelologiskt och åtminstone delvis liberalt och ett argument som jag tycker förtjänar att nämnas i debatten betydligt mer.
Citera
2015-03-20, 12:09
  #413
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HardstyleInMyHeart
Alltså, om du dödar en bebis som har levt ett tag, så är det just det det är, mord. Barnet lever och har ett medvetande. Det är inte jätteutvecklat, men barnet skrattar om det sker något kul, skriker när h*n är hungrig osv. Du kan inte jämföra mord med abort. Den argumentationen funkar inte.
Även 22 veckor gamla barn kan känna hunger, skräck och glädje, kan lära sig enkla mönster både före och efter födseln (för ett barn i det här stadiet av utveckling kan överleva utanför moderns kropp). I Sverige är det i dag tillåtet att göra abort i 22:a veckan. Både ett barn som fötts naturligt i 40:e veckan och ett foster i 22:a har ett medvetande, men i båda fallen är det extremt begränsat.

Jag försöker inte argumentera för att kalla abort mord, jag är bara nyfiken på varför det är just en naturlig födsel som drar gränsen mellan de båda orden.
Citera
2015-03-20, 20:09
  #414
Medlem
Jonblunds avatar
Ingen som stöder klassiska Liberala värden kan vara för Abort. Frågan innehåller sin egen orimlighet.
Citera
2015-03-21, 13:25
  #415
Medlem
Arga.Apans avatar
För min del är det enkelt. Att gå in i diskussionen om ett foster är en människa eller inte ser jag inte som nödvändig i detta sammanhang men vi kan konstatera att kvinnan är en människa med rätt att freda sin kropp. Fostret parasiterar på kvinnan, om graviditeten är oönskad har kvinnan således rätt att avlägsna fostret. Hon äger sin egen kropp.

Idén om att fostret har rätt att parasitera på kvinnans kropp alldeles oavsett vad kvinnan tycker om saken känns för mig inte kompatibelt med NAP och självägandeskap.

Med det sagt betyder det inte att jag tycker att det är ett lämpligt beteende att ta död på foster åt höger och vänster men beslutet måste ligga hos kvinnan.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Ingen som stöder klassiska Liberala värden kan vara för Abort. Frågan innehåller sin egen orimlighet.

Du får väldigt gärna berätta för mig hur det är förenligt med klassiskt liberala värden att tvinga en individ att behålla ett oönskat foster.
Citera
2015-03-21, 15:13
  #416
Medlem
zala's avatar
Jag gick från att vara för till att vara obestämd i frågan efter att ha läst en del av Jrgens inlägg om abort. Ett par:

Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Abort är givetvis något hemskt och omoraliskt som inte borde förekomma. Men det är kvinnans kropp och man kan inte tvinga kvinnor att bära barn mot deras vilja, precis som man inte kan tvinga Sven att bjuda hem Erik på sin fest. Men det betyder för den sakens skull inte att kvinnor får döda oskyldiga barn precis hur de vill. Barnet är en olovlig inkräktare i kvinnans kropp, men det ger inte kvinnan rätt att göra vad hon vill. Om du hälsar på hemma hos mig så kan jag inte plötsligt "ändra mig" och skjuta dig med ett gevär för att du är där mot min vilja. Jag får be dig att gå ut, och ha tålamod när du tar på dig dina skor, trots att jag inte vill att du ska vara där. Vill man inte ha någon i sitt hem eller i sin kropp får man föra ut den oönskade individen på vänligast tänkbara vis.

Detta innebär att om barnet på något vis kan räddas och någon är villig att finansiera det så ska abort inte vara tillåtet. Och även om det inte finns någon möjlighet att rädda barnet så betyder inte det att kvinnan får döda barnet precis hur hon vill. Hon är skyldig att göra det på det vänligaste tänkbara sätt, vilket i fall det inte finns möjlighet att rädda barnet innebär det minst plågsamma sättet som är möjligt. Och det är definitivt inte att slänga barnet på en aborthög och låta det självdö, det är oförsvarligt hur man än vrider och vänder på det.


Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Det blir mer omoraliskt ju längre man väntar. Men punkten det börjar bli omoraliskt är inte punkten fostret börjar bli en självmedveten mänsklig individ, utan betydligt tidigare. Jag tillhör den gruppen som tycker att det är omoraliskt att trampa på sniglar för skojs skull, eller slita av vingarna på en fluga. Ibland kan det inte hjälpas. Ibland måste man döda andra levande varelser, för att äta eller för att skydda sig själv på något vis. Men det är fortfarande beklagligt. Ju mindre dödande vi sysslar med desto trevligare tycker jag världen är. Även om fostret inte är en människa, enligt någon subjektiv gränsdragning, så är det ändå tråkigt att ett liv avslutas. Och om det finns någon som är villig att rädda, hjälpa och försörja ett ofött barn så tycker inte jag det är okej om kvinnan säger "nej det får du inte, det är mitt barn och jag vill hellre döda det". Det är rent av omoraliskt. Kan det inte hjälpas så finns det inget mer att säga om saken, men om någon annan är villig att rädda och ta hand om barnet så är det väldigt barbariskt att döda barnet i stället.
Citera
2015-03-21, 17:01
  #417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Jag gick från att vara för till att vara obestämd i frågan efter att ha läst en del av Jrgens inlägg om abort. Ett par:
Är inte Jrgen (minst) vegetarian (alternativt bara äter t ex skadade vilda djur som avlivats för att minimera deras lidande) saknar hans argument tyngd.
Citera
2015-03-21, 20:23
  #418
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
För min del är det enkelt. Att gå in i diskussionen om ett foster är en människa eller inte ser jag inte som nödvändig i detta sammanhang men vi kan konstatera att kvinnan är en människa med rätt att freda sin kropp. Fostret parasiterar på kvinnan, om graviditeten är oönskad har kvinnan således rätt att avlägsna fostret. Hon äger sin egen kropp.

Så här ser även min ståndpunkt ut i frågan. För er som trodde annat bara för att jag argumenterade för att foster är kännande varselser.
Citera
2015-03-22, 01:26
  #419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
För min del är det enkelt. Att gå in i diskussionen om ett foster är en människa eller inte ser jag inte som nödvändig i detta sammanhang men vi kan konstatera att kvinnan är en människa med rätt att freda sin kropp. Fostret parasiterar på kvinnan, om graviditeten är oönskad har kvinnan således rätt att avlägsna fostret. Hon äger sin egen kropp.

Idén om att fostret har rätt att parasitera på kvinnans kropp alldeles oavsett vad kvinnan tycker om saken känns för mig inte kompatibelt med NAP och självägandeskap.

Med det sagt betyder det inte att jag tycker att det är ett lämpligt beteende att ta död på foster åt höger och vänster men beslutet måste ligga hos kvinnan.



Du får väldigt gärna berätta för mig hur det är förenligt med klassiskt liberala värden att tvinga en individ att behålla ett oönskat foster.

Kan man inte på samma sätt då argumentera för att det inte är något fel att lämna sitt barn på 1 år att dö av svält?
Som förälder kan man väl inte i ett liberalt samhälle vara tvingad att göra något för en annan människa? Om föräldern varken har tid eller lust att mata barnet så kan väl inte samhället tvinga en? heller inte att man ska fixa någon annan att göra det, har man lust att sticka på solsemester utan en skrikande unge så har man väl all rätt till det? osv osv.

tycker inte det är någon skillnad på detta och abort egentligen (kanske abort är värre eftersom man aktivt avslutar ett liv), så parasitargumentet håller inte.

En lösning på problemet skulle vara att iochmed att du har sex och släpper in och låter ett nytt liv skapas i dig så har du på ett sätt ingått ett kontrakt att också ta ansvar för din handling och det här livet.

Hur argumenterar du för att man inte ska få svälta ihjäl en "parasit" som är utanför kroppen men tillåts aktivt döda det _i_ kroppen?
Citera
2015-03-22, 10:01
  #420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Kan man inte på samma sätt då argumentera för att det inte är något fel att lämna sitt barn på 1 år att dö av svält?
Som förälder kan man väl inte i ett liberalt samhälle vara tvingad att göra något för en annan människa? Om föräldern varken har tid eller lust att mata barnet så kan väl inte samhället tvinga en? heller inte att man ska fixa någon annan att göra det, har man lust att sticka på solsemester utan en skrikande unge så har man väl all rätt till det? osv osv.

tycker inte det är någon skillnad på detta och abort egentligen (kanske abort är värre eftersom man aktivt avslutar ett liv), så parasitargumentet håller inte.

En lösning på problemet skulle vara att iochmed att du har sex och släpper in och låter ett nytt liv skapas i dig så har du på ett sätt ingått ett kontrakt att också ta ansvar för din handling och det här livet.

Hur argumenterar du för att man inte ska få svälta ihjäl en "parasit" som är utanför kroppen men tillåts aktivt döda det _i_ kroppen?
Enligt Rothbard, som är den enda jag känner till som tycker att det är okej för föräldrar att låta ett spädbarn svälta eftersom att de inte bör ha några skyldigheter att mata barnet, så skulle inte detta vara ett problem i ett fritt samhälle eftersom att dåliga föräldrar av den typen helt enkelt skulle sålt eller gett bort barnet till goda föräldrar på den fria marknaden för barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in