Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-09, 01:03
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philoman
Absolut inte. Skillnaden är den att män generellt sätt klär sig på ett mer representabelt sätt. Detta innebär att användandet av adidas-tröja och keps skulle placera mig i en underordnad kategori, där jag skulle framstå som sämre klädd.

Skillnaden är att den generella normen hos tjejer i Sverige har försämrats avsevärt. Gympadojor verkar numera inte placera in en tjej i en underordnad kategori, eftersom det är så många tjejer som har det idag... Det som är irriterande; att modet har spritt sig till vanliga befolkningen, vilket lett till att generella normen sänkts, och att det numera är okej att klä sig i det som "känns skönt". Kvinnorna mödar sig inte att klä upp sig inför män.

vilket sverige lever du i? skulle svenska män klä sig "mer representabelt" än svenska kvinnor? kom igen men visst att man får höra mycket men nu får du ju backa lite här, svenska män klär sig riktigt kasst överlag (undtantag yngre människor i huvudstäderna och ja det är en generallisering men ta 100 från stockholm och 100 från åmål så kommer stockholmarna garanterat klä sig bättre)
Sen att modet skulle börja bli mer könsneutralt sånt går ju i vågor hela tiden. Och vad är de som säger att converse är en manlig sko?
Sen får du gärna tycka att högklackat är det absolut sexigaste som finns på en kvinna, det är din åsikt och det är fine men komma och påstå att det är feminismens fel var bland de mest korkade jag hört! Så du menar att genom att motverka diskriminering pga. kön etc har tjejer nu blivit "sunkiga" för att uttrycka det som du gör.

Ne du gå in på vilket genomsnittligt kontor du vill i sverige och rada upp personalen. hittar du nått kontor(undantaget typ Kings redaktion kanske) där männen klär sig bättre än kvinnorna förtjänar du stående ovationer!
Citera
2009-09-09, 01:30
Medlem
philomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
skulle svenska män klä sig "mer representabelt" än svenska kvinnor?
Och vad är de som säger att converse är en manlig sko?
...men komma och påstå att det är feminismens fel var bland de mest korkade jag hört!

Det jag menar med mitt påstående är att männen i allmänhet klär sig inom genre för herrmode, och det som representerar kläder för just män! På det sättet klär sig män, i snitt, mer representabelt för sin kategori än vad kvinnor gör.
Och det må mycket väl stämma det du säger angående övriga svenska samhällen, men jag baserar mitt påstående utifrån mina betraktelser i bl.a. Göteborg och Stockholm.

Jag påstår inte heller att converse är en manlig sko. Det jag säger är att det modet inte är att betrakta som typiskt feminint. Sådana skor framhäver inte en kvinnas feminina skönhet, som exempelvis ett par högklackade skor gör. Däremot flyter skor av den typen bättre ihop med det som typiskt sett kan anses ingå i kategorin för herrmode.

Och jag tycker det är synd att så många unga, vackra tjejer väljer att gå runt i fula skor och se ut som clowner, istället för att framhäva sin skönhet med ett par fina, klassiska, feminina högklackade skor. Något säger det ju om en själv, ifall man inte väljer att se fin ut. Att inte välja fina kläder - är ett medvetet och frivilligt val att inte framstå som attraktiv för allmänheten... Detta leder oss till den slutsatsen att dessa tjejer inte bryr sig av att se fina ut inför er, och istället väljer det som är enklast och skönast.... Och även om detta inte speglar feminism som politisk ideologi, så speglar det den uppfattningen att feminism fått sina inslag i alla delar av samhället, inklusive mode... Det tankesättet att inte göra sig fin inför männen, och istället ha på sig det som är skönare - är i allra högsta grad feministiskt!
Citera
2009-09-09, 01:32
Bannlyst
Ts, gå i högklackat i en dag och se hur kul och behagligt du tycker att det är. Tills dess, knip igen.
Citera
2009-09-09, 01:39
Medlem
philomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Ts, gå i högklackat i en dag och se hur kul och behagligt du tycker att det är. Tills dess, knip igen.
haha. jag är en man, varför skulle jag ha högklackat på mig? Skulle väl strida mot det jag nu sagt ang. att klä sig utifrån sitt kön.

Vill man vara fin - får man lida pin..... ingen som tvingar dig.
Citera
2009-09-09, 01:46
Bannlyst
Citat:
haha. jag är en man, varför skulle jag ha högklackat på mig? Skulle väl strida mot det jag nu sagt ang. att klä sig utifrån sitt kön.

Poängen är att du sitter och gnäller över att kvinnor inte klär sig kvinnligt och traditionellt. Klär du dig själv i kavaj, kostym och finskor varje dag? Slips och fluga? Strukna skjortor och kappa?

Traditionellt kvinnligt mode är inte skönt eller praktiskt. Man förstör fötterna och knäna tar stryk av högklackat. Kjolar förhindrar rörligheten och strumpbyxor går sönder. Att inte du tänder på sneakers, är ditt problem. Sen är det inte ett "feministiskt" mode heller. Det är ett avslappnat mode. Varför ska kvinnor lida pin för att tillfredsställa dina smaklökar?
Citera
2009-09-09, 01:53
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Och jag tycker det är synd att så många unga, vackra tjejer väljer att gå runt i fula skor och se ut som clowner, istället för att framhäva sin skönhet med ett par fina, klassiska, feminina högklackade skor. Något säger det ju om en själv, ifall man inte väljer att se fin ut. Att inte välja fina kläder - är ett medvetet och frivilligt val att inte framstå som attraktiv för allmänheten... Detta leder oss till den slutsatsen att dessa tjejer inte bryr sig av att se fina ut inför er, och istället väljer det som är enklast och skönast.... Och även om detta inte speglar feminism som politisk ideologi, så speglar det den uppfattningen att feminism fått sina inslag i alla delar av samhället, inklusive mode... Det tankesättet att inte göra sig fin inför männen, och istället ha på sig det som är skönare - är i allra högsta grad feministiskt!

Men det där är ju, som jag redan sagt, enbart din subjektiva åsikt att de skorna inte är fina. Jag är helt övertygad att de här tjejerna själva tycker att dessa skor är fina och att de även tycker att sin oversizade klänning också är snygg och att de då känner sig snygga i det. Det har absolut inget med bekvämlighet att göra utan det är mode. Ett mode som jag, som kille, tycker är riktigt snyggt. Och isåfall faller ju din tes om att dessa tjejer inte behagar männen. Eftersom de ju faktiskt behagar mig.

Sedan att ens kläder mest ska vara till för att behaga det andra könet låter extremt gammelmodigt och enbart helt sjukt och fel. Speciellt som att smak är subjektivt och alla killar tycker och tänker inte på samma sätt. Och det gör inte heller tjejer. Därför "behagar" jag säkert vissa människor (tjejer som killar) med min stil och mina kläder medan andra antagligen inte gillar det alls.

Och vad som är feminint och maskulint är ju endast konstruktioner så det är ju helt intetsägande i sammanhanget.
Citera
2009-09-09, 11:21
Medlem
Lupeis avatar
Citat:

Du nämnde ju att du rakar dig i enlighet med Egyptiska ideal, högklackat var ju från början något som skapades för män på 1500-talet.

Bär alltid skodon med någon form av klack, allt från 2.5cm till 6.5cm kubansk klack.

Skor utan klack är för småpojkar och kvinnor som skall slava i köket.
Citera
2009-09-09, 11:27
Medlem
Teapots avatar
Citat:
Skulle vilja veta era åsikter angående den, enligt mig, negativa utvecklingen av feministiskt mode. Nog med det att feminister allt klätt sig underligt, så har detta numera utvecklats och spritt sig till den vanliga svenska befolkningen.

Detta, har enligt mig, lett till att ungdomstjejerna i Sverige i allt lägre grad bryr sig om sitt utseende. Nyligen hemkommen från Italien är jag väldigt besviken på kvinnomodet i Sverige.

Vad jag främst syftar på är att nästintill alla tjejer går runt med dessa oerhört fula Converse-skor, samt liknande gympaskor. Detta är oerhört okvinnligt. Högklackat ska det vara!

Jag förstår att du tycker att högklackat är attraktivt, men sanningen är den att alla inte håller med dig. Varken alla män eller kvinnor. Du får väl helt enkelt hitta en kvinna som går med på att gå i högklackat varje dag för att behaga dig, eller fortsätta att slösa energi genom att störa dig på svenska tjejer skodon, istället för att se till deras fördelar.

Jag skulle aldrig offra mina fötter, mina ben, mina höfter och min rygg för att gå i högklackat varje dag. Jag klarar inte av att gå i högklackat mer än 1, max 2 timmar, och många dagar ska jag gå mycket längre än så. Hur attraktivt är det egentligen med en kvinna som stapplar fram med blödande fötter? Eller som inte går att promenera med eftersom hon bär högklackat?

Att raka sig tar max några minuter varje dag, det går inte att jämföra med att plågas i ett par oergonomiska stilettklackar. Ska du dessutom lägga på en halvtimmes fixande varje morgon för att de ut som en riktig "kvinna", då har män det väldigt enkelt.

Italienska kvinnor i all ära, de är otroligt feminina och opraktiska i sin klädstil. Men jag vet inte om jag tycker att italienskornas vågade klädsel verkligen är så mycket snyggare än ett par tygskor.
Citera
2009-09-09, 11:43
Medlem
MorganPalssons avatar
Vad som är feministiskt mode är nog en definitionsfråga, jag definerar det som Rebecka aka Robins stil! http://www.youtube.com/watch?v=jht_eeTWJ3c
Citera
2009-09-09, 12:53
Medlem
Citat:
Varför ska kvinnor lida pin för att tillfredsställa dina smaklökar?

För att det finns miljontals män som som lider pin för att tillfredsställa kvinnors smaklökar. Eller du kanske tycker att män och kvinnor ska sluta anstränga sig för varandra? Fast jag tror snarare att det bara är män som ska anstränga sig för dig och du ska inte behöva anstränga dig överhuvudtaget.
Citera
2009-09-09, 12:54
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Urk, trendmänniskor... Du skulle ha rosa hårsnoddar runt byxbenen om tillräckligt många hade det va?

Fyfan.
ursäkta, men hur tror du kostymmodet tog fart? :-)

ni blandar politik och mode i ett livsstilsforum. jag tycker det blev fel redan där.
Senast redigerad av appe- 2009-09-09 kl. 12:59.
Citera
2009-09-09, 16:12
Medlem
philomans avatar
Citat:
Traditionellt kvinnligt mode är inte skönt eller praktiskt.
Sen är det inte ett "feministiskt" mode heller. Det är ett avslappnat mode. Varför ska kvinnor lida pin för att tillfredsställa dina smaklökar?

Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Jag är helt övertygad att de här tjejerna själva tycker att dessa skor är fina.

Det ni med andra ord säger är att ni väljer bekvämlighet framför skönhet. Dvs. ni anstränger er inte för att se bra ut och istället tar det som är enklast och skönast. Ni vägrar att klä er utifrån könsnormerna och framhäva ert kön, dvs. er kvinnlighet. Ni tar det som NI tycker är skönast och bryr er inte om motsatta könet.

Ni struntar i att se kvinnliga ut. Varför ska ni göra det för? Alla är lika värda, och då lämpar det väl sig att klä sig könsneutralt och bekvämt. Och varför ska du raka armhålorna? Det är naturligt, det kan vara skönt att strunta i rakningen. Varför ska du anpassa dig efter könsrollerna? Ta det som är skönast!!! Hur du än vrider och vänder på det så är det i högsta grad feministiskt tankesätt, även om ni själva inte är medvetna om det.

Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Sedan att ens kläder mest ska vara till för att behaga det andra könet låter extremt gammelmodigt och enbart helt sjukt och fel.

Varför skulle det vara fel att klä sig för att behaga det andra könet? Kläder är precis som smink - en del av modet!!! Är det även "gammalmodigt och enbart helt sjukt och fel" att kvinnor sminkar sig? Sminkning tar tid, kostar mycket pengar, och det är verkligen onyttigt för huden. Jag känner ingen tjej som sminkar sig när hon sitter ensam hemma. De flesta sminkar sig för allmänheten, dvs. för andra människor. Att sminka sig handlar i högsta grad om att framhäva sin femininitet och kvinnlighet.

Är det enligt din bedömning lika sjukt att kvinnorna sminkar sig? De gör ju det trots allt för andra och bl.a. för andra könet. Sminkning är dessutom en mycket större ändring av utseendet än ett par högklackade skor är. Sminkning innebär att man helt och hållet målar om sitt fysiska utseende för att den inte är tillräckligt fin naturligt. Så damerna sitter med kemikalier och färg och gör om sin fysionomi bara för att allmänheten och personer av det motsatta könet ska tycka det är attraktivt. Att göra om sitt utseende bara för att "behaga det andra könet" låter enligt mig mycket mer "gammalmodigt och enbart helt sjukt och fel" än att ha på sig ett par skor av viss typ. Så tänk på vad du säger i framtiden.

Smink och kläder hänger ihop, gemensamma nämnaren är mode! Om det är okej att sminka sig för andra, så borde det även vara okej att klä sig för andra?

Citat:
Ursprungligen postat av HomerSoprano
För att det finns miljontals män som som lider pin för att tillfredsställa kvinnors smaklökar.

Word!
Senast redigerad av philoman 2009-09-09 kl. 16:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in