Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-08, 22:44
Medlem
philomans avatar
Skulle vilja veta era åsikter angående den, enligt mig, negativa utvecklingen av feministiskt mode. Nog med det att feminister allt klätt sig underligt, så har detta numera utvecklats och spritt sig till den vanliga svenska befolkningen.

Detta, har enligt mig, lett till att ungdomstjejerna i Sverige i allt lägre grad bryr sig om sitt utseende. Nyligen hemkommen från Italien är jag väldigt besviken på kvinnomodet i Sverige.

Vad jag främst syftar på är att nästintill alla tjejer går runt med dessa oerhört fula Converse-skor, samt liknande gympaskor. Detta är oerhört okvinnligt. Högklackat ska det vara!

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multim...e1_544706a.jpg

Det värsta är snygga, smala, unga tjejer som går runt med såna skor. Användningen av såna skor leder till att jag uppfattar dessa tjejer som icke-attraktiva och avtändande.

Kalla det vad ni vill... men kvinnor skall enligt mig vara KVINNLIGA och FEMININA! Och således inte se ut som militärer. Skillnaden mellan dam- och herrmodet tycks hålla på att suddas ut här i Sverige.

Att vara kvinna - och inte klä sig feminint som en kvinna, är enligt mig, att inte bry sig om sitt utseende. Argumentet att "det är skönare" för fötterna håller inte. Vill man vara fin får man lida pin. Och precis som jag rakar mig varje morgon 365 dagar om året och klär mig såsom man förväntar sig att en representabel man ska klä sig, så förväntar jag mig samma från kvinnor. Att de ska klä sig KVINNLIGT!

Det verkar som att modet håller på att bli könsneutralt här i Sverige. Mer och mer tjejer går runt i kläder som är "sköna att gå runt i", och således skiter i sitt utseende. Ska jag också börja skita i mitt, och gå runt orakad med Adidas-overall och keps? Det vore faktiskt skönt......

Så det jag undrar är om det finns någon mer som har märkt att feministmodet håller på att bli standardmodet bland tjejerna här? Vad tycker ni om det?
Senast redigerad av philoman 2009-09-08 kl. 23:11.
Citera
2009-09-08, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av philoman
Skulle vilja veta era åsikter angående den, enligt mig, negativa utvecklingen av feministiskt mode. Nog med det att feminister allt klätt sig underligt, så har detta numera utvecklats och spritt sig till den vanliga svenska befolkningen.

Detta, har enligt mig, lett till att ungdomstjejerna i Sverige i allt lägre grad bryr sig om sitt utseende. Nyligen hemkommen från Italien är jag väldigt besviken på kvinnomodet i Sverige.

Vad jag främst syftar på är att nästintill alla tjejer går runt med dessa oerhört fula Converse-skor, samt liknande gympaskor. Detta är oerhört okvinnligt.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multim...e1_544706a.jpg

Det värsta är snygga, smala, unga tjejer som går runt med såna skor. Användningen av såna skor leder till att jag uppfattar dessa tjejer som icke-attraktiva och avtändande.

Kalla det vad ni vill... men kvinnor skall enligt mig vara KVINNLIGA och FEMININA! Och således inte se ut som militärer. Skillnaden mellan dam- och herrmodet tycks hålla på att suddas ut här i Sverige.

Att vara kvinna - och inte klä sig feminint som en kvinna, är enligt mig, att inte bry sig om sitt utseende. Argumentet att "det är skönare" för fötterna håller inte. Vill man vara fin får man lida pin. Och precis som jag rakar mig varje morgon 365 dagar om året och klär mig såsom man förväntar sig att en representabel man ska klä sig, så förväntar jag mig samma från kvinnor. Att de ska klä sig KVINNLIGT!

Det verkar som att modet håller på att bli könsneutralt här i Sverige. Mer och mer tjejer går runt i kläder som är "sköna att gå runt i", och således skiter i sitt utseende. Ska jag också börja skita i mitt, och gå runt orakad med Adidas-overall och keps? Det vore faktiskt skönt......

Så det jag undrar är om det finns någon mer som har märkt att feministmodet håller på att bli standardmodet bland tjejerna här? Vad tycker ni om det?
Ingen hindrar dig från att ha keps och adidas tröja
Citera
2009-09-08, 22:52
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Kuk
Precis.
Likaväl som ingen har tvingat dig att raka dig eller bära skjorta, kostym eller vad du nu bär för något. Alla väljer själva vad de vill klä sig. Vill du klä dig i skjorta och allt det där så gör du det. Vill vissa tjejer klä sig i jeans och ett par Converse, så gör de det. Jag lovar att ingen märker eller bryr sig om du helt plötsligt börjar gå i Adidasbyxor.

Eller hur sminkar du dig och sprayar håret innan läggdags också? Jag menar, du kan väl inte se ful ut när du sover heller. Hur skulle det se ut?

Sedan förstår jag inte hur du kan störa dig specifikt på just Converse-skor, när det går kvinnor i militärbyxor, boots och rosa linne där det står "I'm hot!" som vardagsklädsel.

Citera
2009-09-08, 22:56
Medlem
philomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Kuk

Absolut inte. Skillnaden är den att män generellt sätt klär sig på ett mer representabelt sätt. Detta innebär att användandet av adidas-tröja och keps skulle placera mig i en underordnad kategori, där jag skulle framstå som sämre klädd.

Skillnaden är att den generella normen hos tjejer i Sverige har försämrats avsevärt. Gympadojor verkar numera inte placera in en tjej i en underordnad kategori, eftersom det är så många tjejer som har det idag... Det som är irriterande; att modet har spritt sig till vanliga befolkningen, vilket lett till att generella normen sänkts, och att det numera är okej att klä sig i det som "känns skönt". Kvinnorna mödar sig inte att klä upp sig inför män.
Citera
2009-09-08, 22:56
Medlem
Carcasss avatar
Sen när blev det manligt att raka sig? Att ha skägg är att vara fin och lida pin. Men du har rätt, modet är på väg att bli könsneutralt, det märks ju på alla släta feminina män där ute.
Citera
2009-09-08, 23:01
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Absolut inte. Skillnaden är den att män generellt sätt klär sig på ett mer representabelt sätt. Detta innebär att användandet av adidas-tröja och keps skulle placera mig i en underordnad kategori, där jag skulle framstå som sämre klädd.

Skillnaden är att den generella normen hos tjejer i Sverige har försämrats avsevärt. Gympadojor verkar numera inte placera in en tjej i en underordnad kategori, eftersom det är så många tjejer som har det idag... Det som är irriterande; att modet har spritt sig till vanliga befolkningen, vilket lett till att generella normen sänkts, och att det numera är okej att klä sig i det som "känns skönt". Kvinnorna mödar sig inte att klä upp sig inför män.

Du har inte tänkt på att de kanske inte alls har det "för att det är skönt" utan för att de tycker att det är snyggt.
Sedan har jag inte alls sett någon direkt frammarsch för converseskor på tjejer den senaste tiden. Tvärtom tycker jag att svenska tjejer över lag klär sig riktigt bra. Visst, svennebanantjejerna och brat-tjejer klär sig i regel ofta fult men många andra tycker jag har mycket bra stil I alla fall i de kretsar som jag rör mig i.

Dock tycker jag att du enbart låter som en löjlig antifeminist som det är svårt att ta på allvar. En sådan som man mest bara ler lite åt för att han är såpass patetisk och lever i sin egna lilla könsrollsstereotypa värld.
Citera
2009-09-08, 23:03
Medlem
philomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Sen när blev det manligt att raka sig?

Det hör till den manliga skönhetsvården att vara rakad. Även om skägg ser mer "macho" ut, så är det fortfarande ett rakat ansikte de flesta kvinnor föredrar. Det har blivit mer av en standard för män - att vara rakade. Jag antar att du inte dyker upp orakad till en intervju för ditt drömjobb. Du klär dig så gott du kan, och mödar dig att se så bra ut som möjligt. Du strävar efter mansidealet i mode, och detta ideal innebär i dagsläget att vara rakad.
Citera
2009-09-08, 23:05
Medlem
philomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
du enbart låter som en löjlig antifeminist som det är svårt att ta på allvar. En sådan som man mest bara ler lite åt för att han är såpass patetisk och lever i sin egna lilla könsrollsstereotypa värld.

Tråkigt med oprovocerade personangrepp på modeforumet.

Och nej, jag är ingen antifeminist. Kvinnor ska absolut vara jämlika med män i affärslivet och beträffande rättigheterna i samhället. Jag vill bara att kvinnor förblir kvinnor, och män ska förbli män; både i utseende och beteende.
Senast redigerad av philoman 2009-09-08 kl. 23:29.
Citera
2009-09-08, 23:05
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Det hör till den manliga skönhetsvården att vara rakad. Även om skägg ser mer "macho" ut, så är det fortfarande ett rakat ansikte de flesta kvinnor föredrar. Det har blivit mer av en standard för män - att vara rakade. Jag antar att du inte dyker upp orakad till en intervju för ditt drömjobb. Du klär dig så gott du kan, och mödar dig att se så bra ut som möjligt. Du strävar efter mansidealet i mode, och detta ideal innebär i dagsläget att vara rakad.

Urk, trendmänniskor... Du skulle ha rosa hårsnoddar runt byxbenen om tillräckligt många hade det va?

Fyfan.
Citera
2009-09-08, 23:11
Medlem
Carcasss avatar
Citat:

Du har ju självfallet rätt i det du skriver, även om jag motsäger mig fenomenet som sådant. Bara jag som är lite konfliktsugen. Men, jag vill vidhålla att rådande ideal är ett sjukdomssymptom som ger klara indikationer om den emaskulering av den vita mannen som pågår i västvärlden. För att citera den gode Johan Lindström Saxon:

Citat:
”En normalt utvecklad man har skäggväxt. Den man, som ej har det, är ofullgången, fysiskt defekt.

Skäggväxten har sin stora inverkan på den andliga energien. Mannen
med normal skäggväxt är av en kraftigare vilja än den skägglöse. I Orienten kan ingen man, som saknar helskägg, bli hövding.

Att gå slätrakad är följaktligen att ta till förebild de svagare utvecklade
männen. Men det är också okunnighet om den stora gåva mannen fått i skägget.
[...]
Alla normala kvinnor tycka om män med skäggväxt. De känna instinktivt,
att blott dessa äro de riktiga karlarne. Det är för kvinnan en stor njutning att få stryka sin lena kind mot mannens skägg. Och hon
tycker, som det franska ordspråket säger: “En kyss utan skägg är ett
ägg utan salt”.”

- ur Umgängeskonst - Levnadskonst,
kapitlet Kroppsliga defekter och missbildningar, Johan Lindström Saxon 1912.
Citera
2009-09-08, 23:11
Medlem
philomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Urk, trendmänniskor... Du skulle ha rosa hårsnoddar runt byxbenen om tillräckligt många hade det va?
Fyfan.

Är dessvärre ingen trendmänniska. Rakning är ingen trend. Det hör till det klassiska mansidealet och har sitt ursprung från det antika Egypten. Så det är inget som är "inne" eller "ute" såsom andra trender kan vara. Det är väl ungefär att jämföra med att kvinnor har långt hår.
Citera
2009-09-08, 23:51
Medlem
Pangon90s avatar
Köpte senast i lördags ett par platta tygskor till min flickvän, tycker det är sjukt gulligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in