Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2009-11-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedxSimon
Tror inte det har så mycket att göra med en ''rebellisk feministisk motreaktion'' lika mycket som att många tjejer helt enkelt tycker det blir tröttsamt att behöva göra sig till skyltdockor för kvinnlighet hela tiden nu när det inte finns like mycket krav på dem att göra så, även om vissa fortfarande insisterar på att dem ska vara ansvariga för ens underhållning här i livet.

Själv ser jag inget negativt i denna utveckling, får man rövsmärta av det bör man sluta få utlopp för sin sexuella frustration genom att drägla över förbipasserande kvinnors klädsel och istället lära sig få folk i säng, och därefter vara mer avslappnad.

Detta var dock inte riktigt, vad det handlade om; män - i lika hög grad som kvinnor - bör naturligtvis klä sig väl och efter sitt kön, men det är inte det samma, som att ha en avslöjande klädsel.
Citera
2011-01-10, 22:53
Medlem
Stressoraklets avatar
Då sätter jag spaden i jorden och gräver upp denna uråldriga tråd...

Tycker vi behöver en uppdatering på hur läget är idag på den feministiska modescenen. Lade precis märke till efter ett inslag på Kultnyheterna i SVT att en skrämmande stor andel att av alla feminister bär glasögon av den här typen:

http://www.feministisktperspektiv.se...-klara_svv.jpg
http://www.feministisktperspektiv.se.../jenny_svv.jpg
http://www.feministisktperspektiv.se...agneta_svv.jpg
http://www.feministisktperspektiv.se...rs/eva_svv.jpg

Samtliga från den nystartade feministiska tidskriften Feministiskt Perspektivs redaktion. Grövre stilbrott får man leta länge efter i min mening.
Citera
2011-01-10, 23:06
Medlem
redcollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stressoraklet
Då sätter jag spaden i jorden och gräver upp denna uråldriga tråd...

Tycker vi behöver en uppdatering på hur läget är idag på den feministiska modescenen. Lade precis märke till efter ett inslag på Kultnyheterna i SVT att en skrämmande stor andel att av alla feminister bär glasögon av den här typen:

http://www.feministisktperspektiv.se...-klara_svv.jpg
http://www.feministisktperspektiv.se.../jenny_svv.jpg
http://www.feministisktperspektiv.se...agneta_svv.jpg
http://www.feministisktperspektiv.se...rs/eva_svv.jpg

Samtliga från den nystartade feministiska tidskriften Feministiskt Perspektivs redaktion. Grövre stilbrott får man leta länge efter i min mening.
Sen vet jag inte om det här till tråden, men är inte de flesta ändå feminister? Vilka tycker inte att vi alla ska ha samma rättigheter och behandlas på samma sätt?

Modet för något år sedan var ju mer åt det androgyna hållet. Carin Wester gjorde t.ex maskulina damkläder och feminina herrkläder, men jag vet inte åt vilket håll det har gått åt nu.
Citera
2011-01-10, 23:06
Medlem
isnaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stressoraklet

Jag tycker mig faktiskt se att nästan de alla flesta medelålders damer man ser bär allt som oftast sådana glasögon?

Citat:
Ursprungligen postat av redcollar
Modet för något år sedan var ju mer åt det androgyna hållet. Carin Wester gjorde t.ex maskulina damkläder och feminina herrkläder, men jag vet inte åt vilket håll det har gått åt nu.

De riktigt fashionabla herrarna som klär sig i Carin Westers kläder numera ser väldigt feminina ut ja.
Senast redigerad av isnaa 2011-01-10 kl. 23:08.
Citera
2011-01-11, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ab0x
Jag har inte läst hela tråden.

Fenomenet beror inte på att de inte bryr sig om sitt utseende. Fjortistjejer är generellt väldigt måna om sitt utseende, det är bara det att de har en annan uppfattning än dig om vad som är snyggt.

Alla fjortisar bär converse, ändå utmärker de sig från normen? Hmm..

Tycker TS har rätt i mycket. Tycker folk överlag, både killar och tjejer kan ha en jävligt dålig klädstil som grundar sig i klasstillhörighet och socialt skikt.

Visst småtjejer som jobbar på Mcdonalds, går estetlinje på gymnasiet med mediokra betyg klär sig jävligt konstigt, för att inte prata om allt wt som finns i samhället. Personer med högre klasstillhörighet köper kläder som sitter bra och inte massa alternativmode som är för stort, bara för att det är inne för tillfället, kläder som inte ens passar personen och dess former.

Många borde investera i ett gymkort så inte byxorna hänger ner över halva arslet, så att de får kläderna att sitta bra och se bra ut.

I Stockholm är modet rätt blandat, men ta en mindre stad med runt 100 000 invånare, alla springer runt med med t-shirts med något stort tryck på och över det en skinnjacka som slutar vid midjan. Sen toppar man givetvis det med ett par slitna jeans och sneakers (pratar generellt om många killar/mäns stil).

Det behöver itne heller vara skor med hög klack på tjejer, men man kan väl förvänta sig, i detta klimat någon form av boots med medel eller låg klack, det är knappast speciellt påfrestande för fötterna. Sen är det också så, klart att det gör ont och fötterna tar stryk när man köper billiga skor med hårt skinn/fejkläder som är obekväma att gå i, det säger sig självt, vad förväntar man sig av en billig produkt som inte håller måttet. Men det behöver inte kosta skjortan, ett par snygga boots från Ecco går utan problem att hitta, dessa är både bekväma, feminina och ser sensuella ut.

Det kan inte vara något problem att ta hand om sin hälsa, träna på gym och hålla vikten, köpa tidlösa kläder som ser snygga ut och framhäver figuren. Istället för alternativt modetjafs med tröjor som hänger, skjortor med snea kragar etc.

Men som sagt, killar har minst lika dålig stil enligt mig, iaf de som bor på mindre orter och jobbar som lagerarbetare, på posten som brevbärare etc. Till skillnad mot Östermalms killar som jobbar på bank och måste klä sig propert, skjortor, rockar och dressade skor som anstår en man.

Italienare klär sig som det anstår män och kvinnor, tidlösa skor och välskräddade skjortor, inget hafs hafs. Men bor man i modehuvudstaden nummer ett så har man lite högre krav, man springer helt enkelt itne ut i mjukisbyxor och träningsskor. Man köper moderiktiga kläder och bekväma skor från traditionella och tidlösa designers.

Men som sagt, själv så skiter jag i vad folk har på sig ärligt talat. Är man bra med bra jobb så måste man se bra, går man på gymnasiet och har ett lågelöneyrke så spelar det ingen roll, finns ändå ingen som bryr sig om klädkod. Men klart är iaf att proper och tidlös kvinna som kan klä sig och som inte bryr sig om allt alternativmode är klart sexigare och utstrålar med pondus.
Citera
2011-01-11, 16:41
Medlem
Stressoraklets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcollar
Sen vet jag inte om det här till tråden, men är inte de flesta ändå feminister? Vilka tycker inte att vi alla ska ha samma rättigheter och behandlas på samma sätt?

Självklart tycker jag tillsammans med de flesta att ett jämställt samhälle är en självklarhet att sträva mot men det är inte den typen av vardags PK:n som tråden avser, utan lite mer 30+ kvinnor som går i bräschen för arbetsläger för manliga chefer och avskaffandet av penisar rent allmänt
Citera
2011-01-14, 01:05
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
vilket sverige lever du i? skulle svenska män klä sig "mer representabelt" än svenska kvinnor? kom igen men visst att man får höra mycket men nu får du ju backa lite här, svenska män klär sig riktigt kasst överlag (undtantag yngre människor i huvudstäderna och ja det är en generallisering men ta 100 från stockholm och 100 från åmål så kommer stockholmarna garanterat klä sig bättre)
Sen att modet skulle börja bli mer könsneutralt sånt går ju i vågor hela tiden. Och vad är de som säger att converse är en manlig sko?
Sen får du gärna tycka att högklackat är det absolut sexigaste som finns på en kvinna, det är din åsikt och det är fine men komma och påstå att det är feminismens fel var bland de mest korkade jag hört! Så du menar att genom att motverka diskriminering pga. kön etc har tjejer nu blivit "sunkiga" för att uttrycka det som du gör.

Ne du gå in på vilket genomsnittligt kontor du vill i sverige och rada upp personalen. hittar du nått kontor(undantaget typ Kings redaktion kanske) där männen klär sig bättre än kvinnorna förtjänar du stående ovationer!

Har du varit i Åmål?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in