Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-19, 01:54
Medlem
Jag har inte läst hela tråden.

Fenomenet beror inte på att de inte bryr sig om sitt utseende. Fjortistjejer är generellt väldigt måna om sitt utseende, det är bara det att de har en annan uppfattning än dig om vad som är snyggt.

Citat:
Ursprungligen postat av philoman
Ingen smart människa avviker från normen på ett synligt sätt... Du kan vara hur sjuk i huvudet som helst... men är du dessutom SMART, så visar du inte detta för allmänheten... Att klä sig annorlunda och med flit avvika från normen innebär att du är dum i huvudet. Du inser inte att människor bemöter dig på annat sätt och att du genom detta endast skaffar dig själv nackdelar

Alla fjortisar bär converse, ändå utmärker de sig från normen? Hmm..
Citera
2009-09-20, 19:36
Medlem
philipabcqs avatar
Jag kan inte mer än annat hålla med dig TS. Jag tycker det är fruktansvärt med alla dessa otroligt fula tygskor som Converse. Bilderna du postade är hemska
Det är skamligt varför modet har blivit som det blivit.

En kvinna ska vara en kvinna och inte någon kommunistrebell som var och varannan verkar vilja efterlikna idag.. Högklackat ska det vara, ja.
Citera
2009-09-24, 23:12
Medlem
Dolcontinas avatar
Kul tråd ju... typ =)

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om TS är ett troll (som redan tagits upp) eller om det bara handlar om trots ("efterbliven" är ett bra ord för det) över något man inte kan förstå... för så kan jag bli ibland också, om jag verkligen hatar något. Tror det handlar om att man vill få folk att inse hur satans mycket man verkligen hatar grejen. Då kan man ta till vad jag kallar "slutsatsrepliker"... som egentligen inte är slutsatser men det hjälper till att betona vad som är galet. Man spelar typ dum... för att få fram hur korkade alla andra är.

Iaf... några saker jag reagerade på, som redan har tagits upp tusen ggr och jag orkade inte läsa igenom alla inlägg heller, är bland annat det här med att dagens tjejer klär sig obekvämt istället för snyggt. Som "skotittare" tagit upp flera ggr (och det måste ju ha gått fram till TS vid det här laget) så används basketkängor just för att det ÄR snyggt. Det handlar alltså inte om "Jag tänker inte använda klackskor för det är så himla obekvämt! Istället så måste jag använda fula jävla skor... men hellre det än ont i fötterna! Jag tänker inte bära skor för att behaga män minsann!" Många anv basketkängor JUST för att behaga män...

Jag älskar basketkängor och har alltid älskat det! Jag är tjej då... Jag blir nästan upphetsad av ett par snygga basketkängor, speciellt lortiga och söndertrasade. En kille i basketkängor är ju det snyggaste som finns också men för mig är inte basketkängor typiskt manligt för det.

Jag är som sagt var tjej... men jag är även "anti-fem". Basketkängor tycker jag inte hör ihop med feminister alls då... för det togs väl upp har jag för mig. Jag är så icke-feminist man bara kan bli. Jag älskar vissa högklackade skor också (är sko-galning), men det är inget jag skulle ha på mig. Jag kan tycka det är snyggt som konst typ... eller vissa typer av högklackat till en viss klädstil. Men jag skulle bara se knäpp ut i det och därför har jag det inte på mig.

Om vi ska se till att attrahera det motsatta könet då... (eller samma kön för vissa då), så vill jag inte ens dra åt mig killar som gillar högklackat. Om jag nu skulle använda mina skor för att behaga en man... då skulle jag ju göra det med just basketkängor. Jag vill ju helst dra åt mig män som har en cool stil, som är lite "min typ" liksom... och jag vill inte ha en man som dras till högklackade skor. Jag gillar lite "slusk" när det gäller stilen på manskläder. Gärna lortiga jeans som har börjat säcka lite i rumpan. Inte baggies, mer naturliga baggies... slappa liksom. Orakat och håret ska inte vara stylat. Lite ovårdat rufsigt typ. Nu finns det ju sådana killar som gillar högklackat också, men då missar jag just de killarna då, med mina basketkängor. (Fast jag gillar andra stilar på män också).

Vi har ju alla fördomar eller konstiga idéer... och en man som dras till tjejer som ser ut som den typen du målar upp som idealet... en sådan man attraherar mig inte. Då skulle det ju bli lite tokigt om jag skulle ha på mig högklackat för att attrahera män... om man nu inte gillar den typen av man. DET skulle väl vara mer konstigt? Om man gjorde så? För hela grejen gick ju ut på att du tycker det är konstigt mode här, att kvinnorna klär sig i fel skor som inte attrahera män... det är ju just det skorna gör, attraherar män. Men inte dig... Och det är här din trotsighet kommer in, att du bara skriver så här för att få "motståndaren" att tro att han/hon måste ha trott helt fel.

Jag äger faktiskt några par klackskor (låg klack) men jag kan fan inte använda dom! Flera anledningar...
  • Ja, jag får ont i fötterna för jag måste knipa med tårna för att inte halka framåt (öppen tå). Resulterar i onda fötter och ben.
  • Pga framglidandet så ser jag inte klok ut när jag går. Inget attraherande av män där inte.
  • Om jag skulle byta till en sko jag inte gled fram i, så hållningen blev bättre, så skulle jag kanske dra till mig en man som inte faller mig i smaken.
  • Alla män som eventuellt skulle kunna behaga mig dras inte till mig längre eftersom de männen tycker basketkängor är snyggt och högklackat är antingen "horigt" eller "bimbo-aktigt" eller bara fult... eller något annat.

Alltså... jag har tur, som gillar basketkängor. Samtidigt som jag behagar de coola männen så får jag inte ont i fötterna. Grejen är ju att jag anser att det inte finns något skönare än basketkängor heller, får aldrig ont i fötter eller ben. Finns inget skönare än att få dra av sig vinterstövlarna på våren... och glida ned i basketkängorna. Känns som man svävar fram på moln. Känns typ som mockasiner man hade som liten.

Slutsatsen är iaf att vissa män dras till klackar och andra till något annat. Och jag personligen tror faktiskt att vilka skor jag har... kvittar. De "sluskmän" jag gillar, gillar inte automatiskt basketkängor heller. Vissa av dom hatar kängor och älskar klackar, och vice versa.

För övrigt så har jag väldigt blandad klädsmak, men jag klär mig aldrig typiskt kvinnligt. Det skulle se fånigt ut på mig, som om jag var utklädd... där skulle vi snacka clown! Bättre att man klär sig som man "känner" sig än att man kommer i värsta klackskorna och värsta slimklänningen... och ser patetisk ut. Man måste ha på sig det som känns bekvämt, det funkar inte annars.

Ibland lite... typ klassisk/neutral stil: http://img43.imageshack.us/img43/461...itpolotrja.jpg

Ibland har jag lite mer manhaftig/barnslig/slafsig stil: http://img5.imageshack.us/img5/1984/jeanspx.jpg

Ibland lite trendigare...

Men dessa följer med varje dag... oavsett vilken stil jag har för dagen, (ett par ur samlingen): http://img43.imageshack.us/img43/776...sketkngabl.jpg
Citera
2009-09-26, 21:43
Medlem
poojks avatar
Jag håller med TS till 100%, det är lite "i tiden" att vara för jämnställdhet. Men faktum är som så att det blir bara mer stereotyp om kvinnan ska vara mer som mannen, fel helt enkelt. Har sätt extrema exempel där tjejer skiter i att raka sig på benen och under armarna. Inte en vacker syn det ända dom statuerar är osäkhet, killar vill ha en kvinna och inte nått elände som ska vara jämnställt. Men kläder som är unisex är bara ptja.... skit! Man ska vara man kvinna ska vara kvinna, så enkelt är det
Citera
2009-09-26, 23:32
Medlem
Lupeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
Man ska vara man kvinna ska vara kvinna, så enkelt är det

Vad som är vad har ju skiftat en del genom historien klädmässigt, studera lite historia så blir du inte så insnöad på vad som är vad under den lilla närliggande fraktionen av den.

Eller skit i det och fortsätt gråta, kvinna.
Citera
2009-09-27, 14:16
Tycker förvisso att en hel del av trendgrenarna just nu är sjukt osmickrande och rätt fula på både kvinnor och män.

Det handlar väl säkert mer om att folk generellt har taskig och intetsägande stil- Converse kan ju bäras snyggt av alla, till rätt outfit.

Personligen begriper jag inte hur man kan välja snötvättade smaljeans/oversize-topp/blingbling/sneakers(eller höga klackar, verkar som detta ska funka till både och) framför exempelvis kavaj-plisserad kort kjol-tweed-vita strumpor/strumpbyxor-stövlar-stövletter. Men det är ju jag, det. Inte heller begriper jag varför snubbar inte har mer kostym och accessoarer, eller åtminstone snygga kavajer och byxor osv- jag hade gärna sett att folk i gemen var mer uppdressade, absolut.

Det där med att det är obekvämt och begränsande med kjol är väl en sanning med modifikation. Jag går aldrig i byxor under sommarhalvåret, eftersom det är begränsande och obehagligt något fruktansvärt, i jämförelse med betydligt svalare kjolar.

Bronx hade ett par snygga Converseliknande skor med 12 cm-klack för ett par år sedan, som inte är riktigt lika hysteriska som modellerna som länkas ovan. Jag ska se om jag orkar ta ett foto, för jag hittar inget när jag GISar.

Fel färg, men samma modell:
http://www.lillevinkelsko.no/images/...-7-91-grey.jpg
Senast redigerad av Sordid 2009-09-27 kl. 14:25.
Citera
2009-09-29, 16:46
Medlem
arnold2k5s avatar
poojk: vad definierar du som manligt? skulle du prata med någon av "finare börd" under typ 1800-tal skulle dom garanterat påstå att lackpumps är manligt, går du tillbaka till 1700-tal så var knästrumpor och peruk manligt osv. Du inser nog snabbt problemet, det som idag definieras som manligt kommer kanske om 100 år vara superbögigt.

Det snyggaste enligt mig är när man ser att tjejen själv trivs i sina skor (och kläder), ser mycket hellre en tjej som trivs i sina converse än en tjej som känner sig obekväm i högklackat! (sen kan jag hålla med om att högklackat kan vara riktigt sexigt men det är ju min personliga åsikt)
Citera
2009-09-29, 20:03
Medlem
Bajsfacistens avatar
TS tes om att kvinnorna/tjejerna klär sig okvinnligt håller jag inte med om. Snarare att de ser ut som luder. Dock tycker jag andelen kjolar och klänningar till vardags är lite liten, men nu är det ju höst.
Citera
2009-09-30, 23:56
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
TS tes om att kvinnorna/tjejerna klär sig okvinnligt håller jag inte med om. Snarare att de ser ut som luder. Dock tycker jag andelen kjolar och klänningar till vardags är lite liten, men nu är det ju höst.

Det där är en svår balansgång för många, verkar det som. Det är makalöst hur smaklöst slampigt det kan se ut med så enkla saker som högklackade jesus-sandaler, jeansleggings och en oversize top på det, kombinerat med solariebränna och några kilo kajal.

Ännu värre blir det ju år som dessa när spets, glansiga material, åttiotalsvaddar och annan skit paraderar runt i diverse "mode"tidningar och annat. Folk är ju i allmänhet vansinnigt stillösa, och eftersom de dessutom hoppar på trender som råttor på lik blir lidandet än större.
Citera
2009-11-16, 01:57
Medlem
philomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare

Jag behöver kanske inte heller säga att designvärlden också hypar just svenskt mode, svensk stil och svenska designers.

Citat:
Ursprungligen postat av philoman
I övrigt så är det inte alls den stilen "designvärlden hyper över". Och att svenskt mode är så jävla populärt internationellt är också skitsnack. Det är en TYPISK föreställningar folk har i Sverige. Fråga vem som helst i de riktiga modehuvudstäderna så kommer de svara dig att Sverige inte intar någon större ställning på modemarknaden än andra likvärdiga länder... Så det är något du har hört här i Sverige som inte stämmer
^^

Även Stefan Persson är av samma ståndpunkt i detta avseende.

Men faktum är att det svenska modeundret bara är något vi pratar om här hemma. Jag har aldrig hört det nämnas utomlands, säger Stefan Persson.

http://www.expressen.se/ekonomi/1.17...ska-modeundret
Citera
2009-11-16, 05:29
Medlem
Men t o m om du kollar bilder från de största italienska modehusens visningar så är det ju bilder på kvinnor i lågskor, herrmodellskostymer, stora axelvaddar & andra icke-framhävande skärningar i kläderna?

Så det där med att det är en svensk modetrend är ju bara trams.
Citera
2009-11-16, 18:02
Medlem
SwedxSimons avatar
Tror inte det har så mycket att göra med en ''rebellisk feministisk motreaktion'' lika mycket som att många tjejer helt enkelt tycker det blir tröttsamt att behöva göra sig till skyltdockor för kvinnlighet hela tiden nu när det inte finns like mycket krav på dem att göra så, även om vissa fortfarande insisterar på att dem ska vara ansvariga för ens underhållning här i livet.

Själv ser jag inget negativt i denna utveckling, får man rövsmärta av det bör man sluta få utlopp för sin sexuella frustration genom att drägla över förbipasserande kvinnors klädsel och istället lära sig få folk i säng, och därefter vara mer avslappnad.
Senast redigerad av SwedxSimon 2009-11-16 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in