Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-26, 12:26
  #178105
Medlem
Pissmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Huvudidén gällande en ensam Grandman är en obeväpnad person som får syn på de oeskorterade makarna under deras väg till biografen. Han beger sig då iväg för att hämta det vapen han har tillgång till i rimlig närhet och återkommer beväpnad innan filmens slut. Behöver inte stå där två timmar således.

Tycker inte att man kan ringa in typen av GM med ledning av detaljer som språnghastighet eller nedstoppandet av vapnet.

Hastigheten beskrivs olika och jag vet inte varför en "professionell" GM typiskt sett borde avlägsnat sig med en påfallande besinning? Det optimala för GM vore väl att kuta för vad tygen höll så länge han kunde ses från mordplatsen, bromsa in efter krönet för att därefter spankulera lite raskt och låtsas som att det regnar.

Hade GM kutat iväg med vapnet i handen, så hade det kanske indikerat en GM av enkel typ. Men att stoppa ner det pekar väl inte i någon särskild riktning?

Helhetsbilden - utdaterad och icke ändamålsenlig ammunition, att betrakta en utfärd i city längs okänd rutt som ett lämpligt attentatstillfälle, att skjuta ett skott och det i ryggen, att skjuta bland folk under oförutsägbara förhållanden, att flyktvägen är på förhand okänd - pekar mot en typ av GM som är svår att förena med kapaciteter som planläggning, telefonavlyssning och övervakning.

Om man nu tänker sig någon form av organisering bakom mordet, så föreslår jag att man drar ner på denna grupps kompetens så mycket som möjligt och försöker hålla dess komplexitetsgrad i nivå med hur mordet framstår i de stora dragen.

Det fetade är ju precis så som msn genomför ett lönnmord enligt gamla KGB-taktiker.

Sedan kan man aldrig ta höjd för att Polisen låter de största klåparna i svensk rättshistoria driva FU, det måste ju ha varit 1 på miljarden.

Jag har svårt att se den ensamme galningen få ihop det bara. Speciellt att fly och även försvinna spårlöst i Stockholm City den tiden på dygnet tycker ju jag i sig pekar mot att det är flera. Känns som att en/ett utåtagerande cp (bokstavligen) borde ha dragit på sig massa uppmärksamhet innan och efter. Det är just kylan som jag tänker på. Det lär ju ha ringt i öronen och pirrat i hela armen efter en såndär manöver. Det är ju ingen liten 22'a som han sköt med
Citera
2024-04-26, 14:01
  #178106
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Det fetade är ju precis så som msn genomför ett lönnmord enligt gamla KGB-taktiker.

Sedan kan man aldrig ta höjd för att Polisen låter de största klåparna i svensk rättshistoria driva FU, det måste ju ha varit 1 på miljarden.

Jag har svårt att se den ensamme galningen få ihop det bara. Speciellt att fly och även försvinna spårlöst i Stockholm City den tiden på dygnet tycker ju jag i sig pekar mot att det är flera. Känns som att en/ett utåtagerande cp (bokstavligen) borde ha dragit på sig massa uppmärksamhet innan och efter. Det är just kylan som jag tänker på. Det lär ju ha ringt i öronen och pirrat i hela armen efter en såndär manöver. Det är ju ingen liten 22'a som han sköt med

Christer P var möjligen alltför tokig för att kunna genomföra mordet som det såg ut. Men lyckades han bara hålla samman kunde kanske även han få iväg ett par skott, avvika och uppslukas på samma sätt som många andra.

Och vad gäller den saken vet jag inte om skillnaden är så avgörande mellan en GM av det enkla slaget och en planlagd mer kvalificerad sådan. Har GM bara haft turen att lyckats lämna platsen närmast osedd och inte blir förföljd/hindrad/trängd och inte heller stöter på något avgörande hinder uppe på åsen, så går han om han saknar koppling i vid mening till Palme tämligen säker.

Jag tror inte att man ska ta så stort intryck av attentatets utfall (att det lyckades och att GM enkelt kunde försvinna därifrån), utan fokusera på vad en GM på förhand rimligen kunde tänka sig om tilltaget och möjligheter att komma undan.

KGB. Om man snabbt kollar någon lista över organisationens verk verkar de inte ägnat sig i övermått åt att just skjuta misshagliga individer. Utan hellre sysslat med lönnmord i spionromanens form, förgiftningar och liknande.

Vad beträffar mord utförda med skjutvapen och som Sovjetstaten eventuellt ligger bakom noterar jag...


Lite svårt kanske att sortera in MOP i något mönster här. Ett mord sker på gatan och ej i anslutning till bostad, fordon eller liknande, det är avvikande förvisso och liknar MOP.
Citera
2024-04-26, 16:44
  #178107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ni som eventuellt orkade lyssna på hela intervjun, är det något nytt Lampers kommer med här? Eller är det bara en repetition av det han har sagt i tidigare poddar och "dokumentärer"?

Varför "orkar" du inte lyssna på cirka en timmes intervju med en hyggligt renommerad karl som Lampers?
Har du ADHD eller vad är grejen?
Det är ju inte direkt så att du kan vara överhopad med annan ny information gällande MOP 38 år plus efter dådets genomförande.
Du lyssnar inte på Lampers därför att du vet att han inte kommer att underbygga din förutfattade mening.
Det är en stor brist hos dig personligen.Det gör dig helt oemottaglig för fakta som motsäger din hypotes.
Tunnelseende är en av MOPs största direkta felaktligheter.
Du fortsätter den trista traditionen i rakt nedstigande led Hans Holmer.
Citera
2024-04-26, 17:14
  #178108
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Varför "orkar" du inte lyssna på cirka en timmes intervju med en hyggligt renommerad karl som Lampers?
Har du ADHD eller vad är grejen?
Det är ju inte direkt så att du kan vara överhopad med annan ny information gällande MOP 38 år plus efter dådets genomförande.
Du lyssnar inte på Lampers därför att du vet att han inte kommer att underbygga din förutfattade mening.
Det är en stor brist hos dig personligen.Det gör dig helt oemottaglig för fakta som motsäger din hypotes.
Tunnelseende är en av MOPs största direkta felaktligheter.
Du fortsätter den trista traditionen i rakt nedstigande led Hans Holmer.

Visst är det magstarkt att kalla Lampers dokumentärer för "dokumentärer". Han är den kanske mest objektive jag stött på inom palmemordet. Hans dokumentärer kräver inga citationstecken, det är dokumentärt i den rätta bemärkelsen. Men är man enbart ute efter att lögnaktigt koka ner hela palmemordet till enbart två möjliga scenarion, ett man framställer svagt och ett man framställer starkt. För att få det framstå som Engström är GM, ja då gillar man inte Lampers, så klart.

Det Lampers gjorde var vad den svenska rättsstaten borde gjort från början om man tvunget skulle peka ut Engström - berätta både nackdelar och fördelar för Engström. Den objektive Lampers.
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-04-26 kl. 17:27.
Citera
2024-04-26, 17:20
  #178109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Visst är det magstarkt att kalla Lampers dokumentärer för "dokumentärer". Han är den kanske mest objektive jag stött på inom palmemordet. Hans dokumentärer kräver inga citationstecken, det är dokumentärt i den rätta bemärkelsen. Men är man enbart ute efter att lögnaktigt koka ner hela palmemordet till enbart två möjliga scenarion så gillar man inte Lampers så klart.

Hey...efter 38 plus år är jag personligen nere på ett scenario.
Enough is enough liksom..:-)det har gått 38 plus år.
Så just detta håller jag inte med om,det andra gör jag dock.

Vi skall bara få över dig till sidan njet Dekorimaman också.
Tar ett tag,men nu när Otto gjort resan så kanske du också beträder samma resa till slut.

It makes sense,you know.
Citera
2024-04-26, 17:35
  #178110
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Hey...efter 38 plus år är jag personligen nere på ett scenario.
Enough is enough liksom..:-)det har gått 38 plus år.
Så just detta håller jag inte med om,det andra gör jag dock.

Vi skall bara få över dig till sidan njet Dekorimaman också.
Tar ett tag,men nu när Otto gjort resan så kanske du också beträder samma resa till slut.

It makes sense,you know.

Jag syftade på en viss skribent som har ett modus operandi att koka ner allt till två alternativ för att få sin egen teori att verka bättre. Jag skrev om i förra inlägget nu, som förtydligande.

Att ha kokat ner allt till att tro på en enda teori är helt ok. Jag är ju i samma grundteori som du.

Dekorimamannen är en del av min slutliga gärningsbeskrivning som kommer när jag orkar skriva ner den detaljerat, och avslutar där med min tid här på flashback.

Jag ser ingen anledning att misstro det Morelius säger hela 1986. En man som stod vid Dekorima några få sekunder innan LOP passerar denne. Det är ett tydligt förlopp han beskriver. Men många har fått för sig att Morelius pratar om att han sett en man som stått där länge, men han säger faktiskt 1986 att det bara är sekunder.
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-04-26 kl. 17:40.
Citera
2024-04-26, 17:39
  #178111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag syftade på en viss skribent som har ett modus operandi att koka ner allt till två alternativ för att få sin egen teori att verka bättre. Jag skrev om lite i inlägget nu, som förtydligande.

Dekorimamannen är en del av min slutliga gärningsbeskrivning som kommer när jag orkar skriva ner den detaljerat, och avslutar där med min tid här på flashback.

Jag ser ingen anledning att misstro det Morelius säger hela 1986. En man som stod vid Dekorima några få sekunder innan LOP passerar denne. Det är ett tydligt förlopp han beskriver. Men många har fått för sig att Morelius pratar om att han sett en man som stått där länge, men han säger faktiskt raka motsatsen 1986.

Jag tänker inte emotsäga dig gällande din Dekorimaman.
Jag misstänker dock att du inte kommer att kunna avhålla dig från fortsatt debatt MOP dock.
Du är insnärjd i vansinnet,och du är intresserad.
Din slutliga berättelse kommer att kritiseras samt skarpt ifrågasättas.
Kommer du avhålla dig svara?
Jag tror inte det..och när du trodde du var ute så är du tillbaka inne i labyrinten.
Jag tror vi alla till viss del kommer att sitta därinne tills vi avlider.
Sad But True för att citera Metallica.
Citera
2024-04-26, 17:42
  #178112
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
SVT–journalisten Lasse Lampers om Palmes mördare | Palmemordet

https://www.youtube.com/watch?v=5aAFXeWZsKI

Tack! Det var lite nytt, eller mer förtydligande av Lampers resonemang.
Dock förståeligt att man i denna tråd inte ser nåt, då det inte bekräftade SE-hypotesen.
Citera
2024-04-26, 17:47
  #178113
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tänker inte emotsäga dig gällande din Dekorimaman.
Jag misstänker dock att du inte kommer att kunna avhålla dig från fortsatt debatt MOP dock.
Du är insnärjd i vansinnet,och du är intresserad.
Din slutliga berättelse kommer att kritiseras samt skarpt ifrågasättas.
Kommer du avhålla dig svara?
Jag tror inte det..och när du trodde du var ute så är du tillbaka inne i labyrinten.
Jag tror vi alla till viss del kommer att sitta därinne tills vi avlider.
Sad But True för att citera Metallica.

Tanken är att skriva ett mastodontinlägg där varje del förklaras i detalj med tydliga kopplingar till materialet. Något som står på egna ben, något fullständigt.

För jag har tröttnat. Jag kommer fortsätta inom palmemordet, men från ett annat håll. Byta ett gift mot ett annat.
Citera
2024-04-26, 17:53
  #178114
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Har för mig jag läst något om att paret Palme eventuellt sneddar över Sveavägen mellan de två övergångsställen i korsningen vid Sari. Någon som känner till källan?
Citera
2024-04-26, 17:53
  #178115
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Varför gräver ingen i SAP spåret?
För min del är detta ett insider jobb. Full utsikt från Sveavägen 68 fönster mot biografen. Klippa den som rasserat partiet, ta sig tillbaka bakvägen genom lastportsinfarten och hålla sig gömd till tidig morgon och sedan promenera ut bakvägen. Alla som besökt Sv 68 vet att man tar sig inbi högkvarteret via lastintaget och fastighetens undercentral.
Citera
2024-04-26, 18:48
  #178116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
OK..jag kan bara önska Lycka Till med det projektet.
Varje detalj kommer att ifrågasättas,och varje vidare scenario kommer att förlöjligas.
Är du Man nog att låta allt detta stå helt oemotsagt?
Ingen har hittills klarat det,men det skall vara den förste till allt så..

Jag vill slutligen bara understryka att det finns inget egentligt nedsättande i att vara naiv..:-)

Jaså denna tråden har funnits i alla dessa år för att ta reda på vem som är en man? Trodde vi ville veta vem som är en mördare? Ingen i tråden vet vem som sköt Palme (tror jag). Alla spekulerar utifrån information som är tillgänglig. I nuläget ser jag alla teorier som lika skrattretande om det inte kan underbyggas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback