Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-13, 18:32
  #1
Medlem
Relays avatar
Stockholms tunnelbana byggdes under 50 och 60 talet. Sedan dess har det hänt saker staden har blivit mycket större med mer bilköer och trafikkaos till följd. Jag anser det är dags att se över tunnelbanans långsiktiga infrastruktur.
Det första problemet som jag ser det är att det saknas en linje som skulle kunne fungera som förbindelse till alla andra linjer, helt enkelt en circle line runt stockholms innerstad.
Vad tycker ni om iden att det behövs en linje till i framtiden?
Eller hur skulle ni vilja förändra tunnelbanans infrastruktur. Ska framtida linjer och stationer vara på marknivå ungefär som vid Abrahamsberg och Brommaplan.
Själv är jag inte från stockholm så hur ser ni på problemet som bor i Stockholm?
Citera
2007-06-13, 19:13
  #2
Medlem
OnkelKs avatar
Innan vi tar oss an nya feta infrastrukturinvesteringar kanske vi bör se till att de vi har faktiskt fungerar hjälpligt. Så länge den befintliga tunnelbanan ger dig 50/50 på att gå i tid ser jag föga anledning att kompliceras systemet genom att bygga ut det.

Men jag bor i stan och går mestadels dit jag ska, så jag ska inte uttala mig om hur ändamålsenlig t-banan är för folks som vill åka från förort till förort.
Citera
2007-06-13, 19:15
  #3
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelK
Innan vi tar oss an nya feta infrastrukturinvesteringar kanske vi bör se till att de vi har faktiskt fungerar hjälpligt. Så länge den befintliga tunnelbanan ger dig 50/50 på att gå i tid ser jag föga anledning att kompliceras systemet genom att bygga ut det.

Men jag bor i stan och går mestadels dit jag ska, så jag ska inte uttala mig om hur ändamålsenlig t-banan är för folks som vill åka från förort till förort.
Det finns ju en detalj och den detaljen är T centralen som i mina ögon blivit rena flaskhalsen i hela systemet.
Citera
2007-06-13, 19:25
  #4
Medlem
OnkelKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Det finns ju en detalj och den detaljen är T centralen som i mina ögon blivit rena flaskhalsen i hela systemet.
Tja, T-Centralen må vara underdimensionerad, men de försök att leda bort trafiksströmmarna därifrån som gjorts - Södra Station och Karlberg - har ju blivit riktiga dunderfiaskon.

Möjligtvis skulle man kunna tänka sig att bygga vidare på tvärbanan. Jag ser ingen anledning till varför den inte skulle kunna ledas vidare via från Alvik till Solna och Mörby. Men bevare oss väl för något projekt som ska sluta den ringen öster om stan. Ska det byggas sånt får vi allt slopa det kommunala utjämningssystemet först.
Citera
2007-06-13, 19:30
  #5
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nu finns det ju faktiskt en början till denna sammanbindande linje, den kallas tvärbanan - och kommer att byggas ut.

http://www.connex.se/ConnexTemplates/Page____1573.aspx
Citera
2007-06-13, 19:33
  #6
Medlem
Boobie Gibsons avatar
Tvärbanan perfekt för att knyta samman det hela (när den är färdigutbyggd). T-centralen belastas inte mer, det blir lättare att ta sig runt stan (tex Alvik-Sumpan).
Citera
2007-06-13, 19:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Stockholms tunnelbana byggdes under 50 och 60 talet. Sedan dess har det hänt saker staden har blivit mycket större med mer bilköer och trafikkaos till följd. Jag anser det är dags att se över tunnelbanans långsiktiga infrastruktur.
Det första problemet som jag ser det är att det saknas en linje som skulle kunne fungera som förbindelse till alla andra linjer, helt enkelt en circle line runt stockholms innerstad.
Vad tycker ni om iden att det behövs en linje till i framtiden?
Eller hur skulle ni vilja förändra tunnelbanans infrastruktur. Ska framtida linjer och stationer vara på marknivå ungefär som vid Abrahamsberg och Brommaplan.
Själv är jag inte från stockholm så hur ser ni på problemet som bor i Stockholm?
Blå linjen togs i drift först på 70-talet.
Snabbspårvägen kan man kanske se som den ringled du eftersöker. Gullmarsplan (grön linje) Liljeholmen (röd linje) Alvik (grön linje) och snart, Sundbyberg (blå linje). Vid Årstaberg och Sundbyberg har du dessutom pendeltåg och vid Alvik Nockebybanan. Ett smidigt sätt att undvika innerstadsproppen tycker jag.
Citera
2007-06-13, 19:36
  #8
Medlem
knightones avatar
Zinkensdamns station har fortfarande efter 43 år enbart en enda utgång.. risken för en brandkatastrof har påtalats i en evighet utan en lösning.

Som sagt, de kanske ska fixa det som finns först. Sen vore det ju inte fel med nån form av direktlinjer till vissa knutpunkter, det som tar överlägset längst tid på en hyffsat lång resa är stoppen vid alla stationer. Stationer som ibland inte har mer än 5 min promenadtid imellan..
Citera
2007-06-13, 19:38
  #9
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelK
Tja, T-Centralen må vara underdimensionerad, men de försök att leda bort trafiksströmmarna därifrån som gjorts - Södra Station och Karlberg - har ju blivit riktiga dunderfiaskon.
..och i och med byggandet av Citybanan kommer även detta problem att till stor del få sin lösning. Visserligen inte någon gång snart, men ändock..
Citera
2007-06-13, 19:46
  #10
Medlem
OnkelKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boobie Gibson
Tvärbanan perfekt för att knyta samman det hela (när den är färdigutbyggd). T-centralen belastas inte mer, det blir lättare att ta sig runt stan (tex Alvik-Sumpan).
Jag är skeptisk till om tvärbanan kan avlasta t-banan på något meningsfullt sätt. Jag har dessvärre inte haft möjlighet att åka med den speciellt mycket, men det verkar vara någon sorts hobbytåg liknande Saltsjöbanan eller Nockebybanan - en enda ny tunnelbanavagn sväljer ledigt mer folk än hela tvärbanetåget.

Ibland tror man att Stockholms politiker inbillar sig att de administrerar världens största Hjo, typ.
Citera
2007-06-13, 19:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelK
Ibland tror man att Stockholms politiker inbillar sig att de administrerar världens största Hjo, typ.
Haha.......det är precis vad dom gör.
Citera
2007-06-13, 19:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Det första problemet som jag ser det är att det saknas en linje som skulle kunne fungera som förbindelse till alla andra linjer, helt enkelt en circle line runt stockholms innerstad.
Ja. Problemet som jag ser det är att T-banan i Sthlm bygger på att alla ska från valfri förort till centrum, eller vice versa. Ska man inte till centrum så går man på tvärsan mot T-banan och måste då knåpa ihop ett lapptäcke av buss och T-bana för att få ihop det. När jag bodde i Sthlm behövde jag t.ex. ofta röra mig runt Södermalm och "Söder om Söder", i glappet mellan röda och gröna linjen. Ett tag var det att jag skulle från Gröndal till Vintertullstorget varje dag, och det var bökigt som fan. Först buss från Gröndal till Liljeholmen, sen T-bana till Hornstull och sedan buss igen. Tog typ en timme att ta sig 5-6 km fågelvägen (detta var innan "Tvärbanan" byggdes så jag vet inte om den har fyllt ut glappet mellan röda och gröna linjen...)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback