2013-06-26, 12:51
Medlem
gummibootens avatar
Tycker att det r lite synd att Alexander (?) Vad skriver man, Alex? Shulle? Jaja, inte vet jag, han r iaf lite dlig p att anvnda sin rst nr han ska skoja till det, dr har han mycket att lra av Sigge.

Blev lite besviken p "Complicated" Del 2. Den borde aldrig ha nmnts. Den frstrde del 1 . *grter*

Sen mrker man att kvaliteten blir allt hgre ju nrmre sommaren kommer, hrligt!

kramas
Citera
2013-06-27, 06:56
Medlem
Arbetarbroders avatar
Detta va ju ett tag sedan nu, januari eller s tror jag, men Sigge & Alex hamnde i blsvder efter att ha kritiserat flera personer inom media, bland annat DN-profiler varp DN svarade med en skarp artikel om "Vuxenmobbning" och ven deras sponsor IF fick uttala sig att de inte stdjer mobbning. De va en riktig rra och den tredje statsmakten visar vilken makt de har.

Hursomhelst, finns de hr artiklarna frn Dagens Nyheter p ntet ngonstans?
Citera
2013-06-27, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Detta va ju ett tag sedan nu, januari eller s tror jag, men Sigge & Alex hamnde i blsvder efter att ha kritiserat flera personer inom media, bland annat DN-profiler varp DN svarade med en skarp artikel om "Vuxenmobbning" och ven deras sponsor IF fick uttala sig att de inte stdjer mobbning. De va en riktig rra och den tredje statsmakten visar vilken makt de har.

Hursomhelst, finns de hr artiklarna frn Dagens Nyheter p ntet ngonstans?

https://www.flashback.org/t2070692

En av artiklarna r borttagen frn dn.se...
Citera
2013-06-28, 13:28
Medlem
swimp78s avatar
Jag har ftt uppfattningen att majoriteten av de p Bergmanveckan var frfattare och intellektuella och de flesta hade en stark beundran av Bergmans verk som konstnr. Inte av Bergman som "kndis". Varfr bjuder man ens in mediastekare som A&S till en sn tillstllning? Av rapporteringen drifrn verkar det ju mest varit fr filmfolk och kultursidesmnniskor. Sigge och Alex knns verkligen malplacerade; de tillhr lika lite mlgruppen som Filip och Fredrik eller Adam Alsing skulle gra det.

Sigge och Alex/ F&F - generationen verkar ha svrt att frst sig p sna konstnrer som Bergman och Norn som annat n via deras kndisskap. Typ: De tycker att de r "legendariska" "ver borden". Det r coolt att ha sett dem p stan. Det r spnnande att lsa om deras hus. P den nivn ligger kanal5-generationens frmga att frhlla sig till konstnrer.
Senast redigerad av swimp78 2013-06-28 kl. 13:30.
Citera
2013-06-28, 15:44
Medlem
Var det ngon som fick bingo?!
Citera
2013-06-28, 16:45
Medlem
gummibootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag har ftt uppfattningen att majoriteten av de p Bergmanveckan var frfattare och intellektuella och de flesta hade en stark beundran av Bergmans verk som konstnr. Inte av Bergman som "kndis". Varfr bjuder man ens in mediastekare som A&S till en sn tillstllning? Av rapporteringen drifrn verkar det ju mest varit fr filmfolk och kultursidesmnniskor. Sigge och Alex knns verkligen malplacerade; de tillhr lika lite mlgruppen som Filip och Fredrik eller Adam Alsing skulle gra det.

Sigge och Alex/ F&F - generationen verkar ha svrt att frst sig p sna konstnrer som Bergman och Norn som annat n via deras kndisskap. Typ: De tycker att de r "legendariska" "ver borden". Det r coolt att ha sett dem p stan. Det r spnnande att lsa om deras hus. P den nivn ligger kanal5-generationens frmga att frhlla sig till konstnrer.

Frfattare och intellektuella? Bde Sigge och Alex r vl frfattare? S du menar att man mste vara smart fr att tycka om Bergmans verk?

S vi "vanliga" ska inte heller f ta del av Bergman? Vi mste matas av de som verkligen kan se vad som va s bra med dennes verk - nnu bttre... Varfr slpptes Bergmans filmer publikt nr de borde ha varit begrnsat till kulturfenomenen som alltid kan greppa tag i det som vi andra ska tycka, det r dumt att f hra ngon... Ja, korkad mnniska sga vad den tycker?
Citera
2013-06-28, 16:49
Medlem
swimp78s avatar
Jag frstr inte hur du kan tolka mig s konstigt.

Det enda jag skriver r att A & S inte r en del av kulturvrlden , de knns mer kanal 5 och "kndisfest" n Stockholms filmfestival om en sger. Och de r ju uppenbart ointresserade av Bergmans filmer bda tv. Drfr undrar jag varfr de alls var inbjudna.
Citera
2013-06-28, 17:51
Medlem
Bergmanveckan hade ju huvudtemat "det sjlvbiografiska skrivandet, frn skildringar av vardagliga detaljer till skeenden i samtidshistorien" och dr tycker de vl att Alex och Sigge passar rtt bra. Alex har ju kommit att skriva vldigt mycket om Gotland s han r vl bra fr turistnringen. Gissar att de ska locka "den yngre publiken" till Bergman. De str p deras hemsida "Missa inte att vara publik nr Alex Schulman och Sigge Eklund pratar om Bergman i Bergmans egen biograf!" Nu var det ju mest prat om bajs vi som inte var dr fick hra drifrn.
(Skulle ju inte falla av stolen om de bjudit in sig sjlva )

Hr r frvrigt en otroligt fjantig artikel. Alex o Sigge springer runt i solbrillor.
"P invigningen var ocks bloggaren och journalisten Alex Schulman fr att snda radiopoddcast. Han sg sin frsta Bergmanfilm som 20-ring.
- Bergmans filmer har verkligen inte pverkat min sjl. Men de r hrliga med mycket sorg som fr en att se tillbaka p sina misslyckanden, sger han.
Att Schulman inte sjlv ser ngra kndisar utanfr kyrkan tycker han bara r sknt.
- Jag har ett akademiskt komplex och vnder helt t andra hllet.
Varfr det?
- Jag hatar den typen av elitism. Det r hrligt att vara en katt bland hermeliner. Eller snarare en hermelin bland katter."

http://www.helagotland.se/nyheter/de...icleid=8642281
Citera
2013-06-28, 18:52
Medlem
sigurts avatar
Tycker avsnittet var jvligt bra, gillar att dom fr ge sin syn p "skandalen", sknt fr dom att dom kan n ut till s mnga. Gammelmedia tappar mer och mer ensamrtten p att ge ut information

Gillade ven DN avsnittet, ska fan lyssna p det igen hr p semestern.
Citera
2013-06-28, 19:19
Medlem
snillet_1s avatar
Intressant avsnitt, blir mer och mer vertygad om att de r ena riktiga korkskallar som swimp78 uttryckte det ngon gng.

Blandade reflektioner:

Det hr med Sigges farfar och hans "hat" mot Bergman knns rtt typiskt. Nu verkar det ju frvisso ha rrt sig om ngon slags personkonflikt men det r helt uppenbart ngot med Bergman som r jvligt provocerande fr en viss typ av mn (nu tnker jag inte p Bergmans privata svineri utan hans konst). Jag r nog lite fr ung fr att riktigt frst hela det hr fenomenet men det verkar rra sig om ngon slags avsky mot det hr porsa sentimentaliserandet Bergman sysslar med. Praktik vs teori, typ. Anyway, tillbaka till podcasten. Alex motfrga nr Sigge hade berttat om "hatet" var allts ifall Sigge hade rvt "hatet". Jag vet inte vad ni tycker men fr mig r det ett vldigt konstigt stt att se p saken, men fr Alex r det uppenbarligen helt naturligt. Han ogillar ju Hasse Alfredsson exempelvis. Bra att Sigge har distans till det hela.

Men jag gillar att Alex p ett oskyldigt stt frsker dra ut Sigge och visa upp honom som den pseudointellektuella figur han r. Om det var Posren Sigge som stod i bokhandeln bland kulturtanterna etc.

Fadsen med Jannicke hlund(?) var bara pinsam, och allra mest pinsamt var att Sigge drar upp hela hndelsen infr allt kulturfolk nr samtalet ska handla om Knausgrd och hans litteratur. Herregud, vilken sjlvupptagenhet. Helt olidligt. Frgan i sig om personkulten var det inget fel p men att ta upp skiten med biostolen och utskllningen, jag vet inte. Pinsamt bara. Alex passar ocks p att hna henne i podcasten sklart fr uttalet av Knausgrd... De lr knappast bli inbjudna igen.

Avslutningsvis vill jag rekommendera alla att lsa Laterna Magica av Ingmar Bergman. En av de vackraste bcker som har skrivits p svenska skulle jag tro. Jag har ingen aning om vilka litterra frebilder Bergman har men det finns ngot Hjalmar Sderbergskt ver hans stt att skriva. Melankolin vandrar liksom mellan orden och raderna fr att prata siggiska.
Senast redigerad av snillet_1 2013-06-28 kl. 19:30.
Citera
2013-06-29, 08:37
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Alex passar ocks p att hna henne i podcasten sklart fr uttalet av Knausgrd... De lr knappast bli inbjudna igen.

Herregud, vad mnga ska ta saker och ting p s jkla stort allvar.

Om man vljer att uttala en persons namn p originalsprket istllet fr p det sttet det skulle uttalas p sitt eget sprk s kan det bli lite smlustigt. Det r det vl inget konstigt att de tog upp det?

Och att beskriva det som att de hnade henne r verkligen att ta i. Mjligen gjorde de sig lustiga ver henne.
Citera
2013-06-29, 13:59
Medlem
Falcos avatar
Vet inte varfr det skulle vara s strande att Alex & Sigge var p Bergman-veckan mycket mjligt att de bryter mot den typiska kulturelitsbeskaren dr men Bergman sjlv omfamnade ju bde skrpkultur och finkultur (lskade bl.a. Dallas och i tv-serien som tog utgngspunkt i hans VHS-samling s vimlade det ju av "skrp" sida vid sida med klassikerna). Funkar vl utmrkt d att ha en ytligt podcast under dagarna som bryter lite mot det vriga gravallvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in