2013-06-29, 17:01
Medlem
swimp78s avatar
r det mig du syftar p? Jag har aldrig skrivit att jag tycker det r strande. Dremot undrar jag varfr de alls var ditbjudna, d jag inte tycker de r s kompatibla med en mer intellektuell tillstllning. Varfr ska man "Ltta upp" en sdan? Var sak har sin plats.

Min iaktagelse angende mediastekargenerationens ofrmga att nrma sig Bergman och Noren och andra stora konstnrer p annat vis n genom att de r hftiga kndisar (typ att det r roligt att se dem p NK eller lsa skvaller om deras sommarhus) snarare n att frm uppskatta deras verk gller inte bara A&S utan ven F&F. Det var mer konstaterande n kritik.

Ingmar Bergmans vrde ligger i hans filmer.
Senast redigerad av swimp78 2013-06-29 kl. 17:05.
Citera
2013-06-29, 17:52
Medlem
hobokens avatar
Nu slog de vl i alla fall spiken i kistan fr det evinnerliga tjatet om autenciteten i podcasten nr de sa att den gr att betrakta som autofiktiv.
Citera
2013-06-29, 20:45
Medlem
Falcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
r det mig du syftar p? Jag har aldrig skrivit att jag tycker det r strande. Dremot undrar jag varfr de alls var ditbjudna, d jag inte tycker de r s kompatibla med en mer intellektuell tillstllning. Varfr ska man "Ltta upp" en sdan? Var sak har sin plats.

Min iaktagelse angende mediastekargenerationens ofrmga att nrma sig Bergman och Noren och andra stora konstnrer p annat vis n genom att de r hftiga kndisar (typ att det r roligt att se dem p NK eller lsa skvaller om deras sommarhus) snarare n att frm uppskatta deras verk gller inte bara A&S utan ven F&F. Det var mer konstaterande n kritik.

Ingmar Bergmans vrde ligger i hans filmer.

Jag riktade mig egentligen inte mot ngon speciell utan bara utgick frn de senare inlggen i trden men nr du nu sger det s verkar det ju faktiskt som det r mest du som drivit linjen.

"Varfr ska man "Ltta upp" en sdan?" Fr vl vnda lite p det och frga varfr inte?

Ditt sista stycke r ju bara fria fantasier. Sigge sger ju tvrtom att nr han trffar ex. Norn d s fr han inte den knslan som han vill ha, t.ex. att han d skulle vara en "hftig kndis" utan hans texter r s mycket strre och betyder s mycket mer fr Eklund n vad Norn som person kan motsvara. Sedan kanske, eller kanske inte, det bara r poserande men det r ju omjligt att veta ngot om vare sig det r han det handlar om eller valfri vrig kulturkritiker.
Citera
2013-06-29, 22:18
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão

/../ Fr vl vnda lite p det och frga varfr inte?

Nej det tycker jag inte. Det mste vl kunna finnas delar av offentlighet och kulturliv dr inte Schulman och Eklund har en naturlig plats? Eller menar du att det skulle vara "pretto" att inte bjuda in Adam Alsing i en paneldiskussion om Sartre?

Jag tycker Sigge och Alex funkar utmrkt i sin kontext, som r podcast, shulman show och bloggar; de r skojiga mediabrats som snackar lttsamt om frldraskap, kndisanekdoter och tillkortakommanden. Men det r vl inte ndvndigtvis ngot som passar in i exakt alla sammanhang.
Senast redigerad av swimp78 2013-06-29 kl. 22:21.
Citera
2013-06-29, 22:35
Medlem
Mollgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Nu slog de vl i alla fall spiken i kistan fr det evinnerliga tjatet om autenciteten i podcasten nr de sa att den gr att betrakta som autofiktiv.
fan det missade jag. Det betyder allts att de saltar en hel del historier och blandar ut dem med fiktion? Trist kan jag tycka. Vill jag ha fiktion s kper jag hellre en roman.
Citera
2013-06-30, 05:21
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollgan
fan det missade jag. Det betyder allts att de saltar en hel del historier och blandar ut dem med fiktion? Trist kan jag tycka. Vill jag ha fiktion s kper jag hellre en roman.
Precis, det var i alla fall s jag tolkade det. The Complicity-anekdoterna till exempel r nog nstan helt phittade, srskilt den andra.
Citera
2013-06-30, 11:34
Medlem
Falcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Nej det tycker jag inte. Det mste vl kunna finnas delar av offentlighet och kulturliv dr inte Schulman och Eklund har en naturlig plats? Eller menar du att det skulle vara "pretto" att inte bjuda in Adam Alsing i en paneldiskussion om Sartre?

Jag tycker Sigge och Alex funkar utmrkt i sin kontext, som r podcast, shulman show och bloggar; de r skojiga mediabrats som snackar lttsamt om frldraskap, kndisanekdoter och tillkortakommanden. Men det r vl inte ndvndigtvis ngot som passar in i exakt alla sammanhang.

Som jag frsttt det s var inte Sigge & Alex inbjudna fr att delta i ngra paneldiskussioner om Bergman, om jag nu ska knyta an till din Adam Alsing-exempel. Om s vore fallet s hller jag naturligtvis med om att det finns betydligt mer kvalificerade rster att ta dit utan de var tv personer av flera hundra inbjudna och de fick en halvtimme i Bergmans biograf fr att spela in lite av sin podcast. Inget fel med det som jag ser det och kanske det t.o.m. var ngra av deras mnga unga lyssnare som nu blev lite intresserade av Bergman vilket vl i s fall fr ses som en kulturgrning.

Vet inte hur Alsings frhllande till Bergman ser ut men om han knner att det r starkt och hemskt grna vill komma och hnga dr tillsammans med ngra hundra andra nsta r s fr han fr min del grna gra det han ocks.
Citera
2013-06-30, 11:49
Medlem
Anuglymind2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Intressant avsnitt, blir mer och mer vertygad om att de r ena riktiga korkskallar som swimp78 uttryckte det ngon gng.

Blandade reflektioner:

Det hr med Sigges farfar och hans "hat" mot Bergman knns rtt typiskt. Nu verkar det ju frvisso ha rrt sig om ngon slags personkonflikt men det r helt uppenbart ngot med Bergman som r jvligt provocerande fr en viss typ av mn (nu tnker jag inte p Bergmans privata svineri utan hans konst). Jag r nog lite fr ung fr att riktigt frst hela det hr fenomenet men det verkar rra sig om ngon slags avsky mot det hr porsa sentimentaliserandet Bergman sysslar med. Praktik vs teori, typ. Anyway, tillbaka till podcasten. Alex motfrga nr Sigge hade berttat om "hatet" var allts ifall Sigge hade rvt "hatet". Jag vet inte vad ni tycker men fr mig r det ett vldigt konstigt stt att se p saken, men fr Alex r det uppenbarligen helt naturligt. Han ogillar ju Hasse Alfredsson exempelvis. Bra att Sigge har distans till det hela.

Men jag gillar att Alex p ett oskyldigt stt frsker dra ut Sigge och visa upp honom som den pseudointellektuella figur han r. Om det var Posren Sigge som stod i bokhandeln bland kulturtanterna etc.

Fadsen med Jannicke hlund(?) var bara pinsam, och allra mest pinsamt var att Sigge drar upp hela hndelsen infr allt kulturfolk nr samtalet ska handla om Knausgrd och hans litteratur. Herregud, vilken sjlvupptagenhet. Helt olidligt. Frgan i sig om personkulten var det inget fel p men att ta upp skiten med biostolen och utskllningen, jag vet inte. Pinsamt bara. Alex passar ocks p att hna henne i podcasten sklart fr uttalet av Knausgrd... De lr knappast bli inbjudna igen.

Avslutningsvis vill jag rekommendera alla att lsa Laterna Magica av Ingmar Bergman. En av de vackraste bcker som har skrivits p svenska skulle jag tro. Jag har ingen aning om vilka litterra frebilder Bergman har men det finns ngot Hjalmar Sderbergskt ver hans stt att skriva. Melankolin vandrar liksom mellan orden och raderna fr att prata siggiska.
Bra inlgg. Dock var ju Kn""usgrd-hndelsen, samt uttalet i sig och biostolen och allt vldigt illustrerande fr den viktiga sakfrgan om personkulten, s jag tycker det var relevant.

Personligen har jag vldigt svrt fr filmerna och Laterna Magica. Som svensk har jag mycket svrt att frst Bergmans framgngar.
Citera
2013-06-30, 12:07
Medlem
Rarrehs avatar
Citat:
Intressant avsnitt, blir mer och mer vertygad om att de r ena riktiga korkskallar som swimp78 uttryckte det ngon gng.

Blandade reflektioner:

Det hr med Sigges farfar och hans "hat" mot Bergman knns rtt typiskt. Nu verkar det ju frvisso ha rrt sig om ngon slags personkonflikt men det r helt uppenbart ngot med Bergman som r jvligt provocerande fr en viss typ av mn (nu tnker jag inte p Bergmans privata svineri utan hans konst). Jag r nog lite fr ung fr att riktigt frst hela det hr fenomenet men det verkar rra sig om ngon slags avsky mot det hr porsa sentimentaliserandet Bergman sysslar med. Praktik vs teori, typ. Anyway, tillbaka till podcasten. Alex motfrga nr Sigge hade berttat om "hatet" var allts ifall Sigge hade rvt "hatet". Jag vet inte vad ni tycker men fr mig r det ett vldigt konstigt stt att se p saken, men fr Alex r det uppenbarligen helt naturligt. Han ogillar ju Hasse Alfredsson exempelvis. Bra att Sigge har distans till det hela.

Men jag gillar att Alex p ett oskyldigt stt frsker dra ut Sigge och visa upp honom som den pseudointellektuella figur han r. Om det var Posren Sigge som stod i bokhandeln bland kulturtanterna etc.

Fadsen med Jannicke hlund(?) var bara pinsam, och allra mest pinsamt var att Sigge drar upp hela hndelsen infr allt kulturfolk nr samtalet ska handla om Knausgrd och hans litteratur. Herregud, vilken sjlvupptagenhet. Helt olidligt. Frgan i sig om personkulten var det inget fel p men att ta upp skiten med biostolen och utskllningen, jag vet inte. Pinsamt bara. Alex passar ocks p att hna henne i podcasten sklart fr uttalet av Knausgrd... De lr knappast bli inbjudna igen.

Avslutningsvis vill jag rekommendera alla att lsa Laterna Magica av Ingmar Bergman. En av de vackraste bcker som har skrivits p svenska skulle jag tro. Jag har ingen aning om vilka litterra frebilder Bergman har men det finns ngot Hjalmar Sderbergskt ver hans stt att skriva. Melankolin vandrar liksom mellan orden och raderna fr att prata siggiska.

Incidenten med Jannike hlund var hgst relevant. Jag tror det Bergman allra minst ville var att fokus skulle flyttas frn hans verk till hans person.

Mnniskor som Jannike frstr kulturen. Istllet fr att skapa diskussion kring verken och dess betydelse s skapas denna hype kring Bergman (Eller andra konstnrer). Hypen i sin tur gr att mnniskor i allt mindre grad studerar och drar egna slutsatser kring verken p grund av att de gr in med instllningen att det kommer vara GENIALT!

Konstens viktigaste funktion r inte Konstnr > Verk. Utan Verk > Mottagare. Det mediet r det relevanta. Vi r p vg mot ngot dr det enda relevanta r Konstnr.
Citera
2013-07-01, 02:54
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anuglymind2
Bra inlgg. Dock var ju Kn""usgrd-hndelsen, samt uttalet i sig och biostolen och allt vldigt illustrerande fr den viktiga sakfrgan om personkulten, s jag tycker det var relevant.

Personligen har jag vldigt svrt fr filmerna och Laterna Magica. Som svensk har jag mycket svrt att frst Bergmans framgngar.

Jag frstr att vi reagerar olika p de hr hndelserna, det hade jag vntat mig. Men fr mig som hrt alla 57 avsnitt och lst en del av Alex Schulman, r det vldigt svrt att ge honom "benefit of doubt". Han lter kanske inte hnfull men han frsker nd visa upp ngot exempel fr att p ngot stt frljliga henne i mina gon.

Okej. Det r ju du inte ensam om. Jag brukar rekommendera "Nattvardsgsterna" till de som r skeptiska. Den grep tag i mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Rarreh
Incidenten med Jannike hlund var hgst relevant. Jag tror det Bergman allra minst ville var att fokus skulle flyttas frn hans verk till hans person.

Mnniskor som Jannike frstr kulturen. Istllet fr att skapa diskussion kring verken och dess betydelse s skapas denna hype kring Bergman (Eller andra konstnrer). Hypen i sin tur gr att mnniskor i allt mindre grad studerar och drar egna slutsatser kring verken p grund av att de gr in med instllningen att det kommer vara GENIALT!

Konstens viktigaste funktion r inte Konstnr > Verk. Utan Verk > Mottagare. Det mediet r det relevanta. Vi r p vg mot ngot dr det enda relevanta r Konstnr.

Nej. Man kan mycket vl stlla en frga om personkulteriet kring Bergman utan att dra in sig sjlv. Det r en s etablerad del av hela mytologin kring den store regissren. Jag ser det mest som ett frsk att framhva sig sjlv p ngot vis. Det kanske r en frga om personlighet men jag hade tyckt att det hade varit mycket vassare om Sigge helt sonika frgade vad Knausgrd tyckte om personkult och lyfte fram biostolen som exempel utan att nmna incidenten med Jannike. En indirekt pik som hade tystat henne definitivt. Men Sigge mste ha uppmrksamheten...

Sedan r jag inte alls vertygad om att Bergman tyckte s illa om uppmrksamheten, mytbildningen och s vidare. Fr mig r det en man med ett enormt ego.

Men tv frgor frn mig: Vilket avsnitt r det som Alex berttar om sin fars sjlvbiografi dr han skriver om att Alex har problem med stamning? Alex tog illa upp minns jag.

Och: rver ni ocks hat? Jag nmnde det i mitt lngre inlgg tidigare och efter en diskussion med ett par bekanta s kanske det inte r s udda? Jag r lite osker hr.
Senast redigerad av snillet_1 2013-07-01 kl. 03:00.
Citera
2013-07-01, 09:48
Medlem
Jag mste hlla med om att det var lite gymnasialt av Sigge att stlla frgan p ett stt mnat att offentligt gra bort hlund. (ven om hennes agerande, med reservation fr att Alex kanske verdriver en del, verkligen framstr som absurt.) Sigge ville ge igen helt enkelt och de bda var ju uppenbart njda med resultatet.
Citat:
Och: rver ni ocks hat? Jag nmnde det i mitt lngre inlgg tidigare och efter en diskussion med ett par bekanta s kanske det inte r s udda? Jag r lite osker hr.

Haha nej! Det beror kanske p vilken (i detta fall) pappa och vilken relation man har till sin far. Bde Alex och Sigge verkar ju ha ett ganska komplex frhllande till sina fder. Visst fr man med sig mycket frn uppvxten, men de flesta blir vl frhoppningsvis hyfsat sjlvstndiga individer som vuxna som ifrgastter och bildar sig egna uppfattningar. Visst unga vuxna kan var ganska oreflekterade men Alex r nd r nd 37.
(Tyvrr kommer jag inte ihg vilket avsnitt som tar upp Allan Schulmans biografi.)
Citera
2013-07-01, 13:51
Medlem
camejos avatar
Sigge hade tydligen uttryckt frakt fr den unga publiken som inte berrdes av pratet om hans alkoholiserade farfar nr han trffade Liv Strmquist och Caroline Ringskog i vimlet eftert. Caroline nmnde mtet i deras pod som ocks spelades in under Bergmanveckan.

Kanske hade Sigge frvntat sig en lite mer intellektuell crowd n en samling gymnasieelever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in