Citat:
Ursprungligen postat av
Anuglymind2
Bra inlgg. Dock var ju Kn""usgrd-hndelsen, samt uttalet i sig och biostolen och allt vldigt illustrerande fr den viktiga sakfrgan om personkulten, s jag tycker det var relevant.
Personligen har jag vldigt svrt fr filmerna och Laterna Magica. Som svensk har jag mycket svrt att frst Bergmans framgngar.
Jag frstr att vi reagerar olika p de hr hndelserna, det hade jag vntat mig. Men fr mig som hrt alla 57 avsnitt och lst en del av Alex Schulman, r det vldigt svrt att ge honom "benefit of doubt". Han lter kanske inte hnfull men han frsker nd visa upp ngot exempel fr att p ngot stt frljliga henne i mina gon.
Okej. Det r ju du inte ensam om. Jag brukar rekommendera "
Nattvardsgsterna" till de som r skeptiska. Den grep tag i mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rarreh
Incidenten med Jannike hlund var hgst relevant. Jag tror det Bergman allra minst ville var att fokus skulle flyttas frn hans verk till hans person.
Mnniskor som Jannike frstr kulturen. Istllet fr att skapa diskussion kring verken och dess betydelse s skapas denna hype kring Bergman (Eller andra konstnrer). Hypen i sin tur gr att mnniskor i allt mindre grad studerar och drar egna slutsatser kring verken p grund av att de gr in med instllningen att det kommer vara GENIALT!
Konstens viktigaste funktion r inte Konstnr > Verk. Utan Verk > Mottagare. Det mediet r det relevanta. Vi r p vg mot ngot dr det enda relevanta r Konstnr.
Nej. Man kan mycket vl stlla en frga om personkulteriet kring Bergman utan att dra in sig sjlv. Det r en s etablerad del av hela mytologin kring den store regissren. Jag ser det mest som ett frsk att framhva sig sjlv p ngot vis. Det kanske r en frga om personlighet men jag hade tyckt att det hade varit mycket vassare om Sigge helt sonika frgade vad Knausgrd tyckte om personkult och lyfte fram biostolen som exempel
utan att nmna incidenten med Jannike. En indirekt pik som hade tystat henne definitivt. Men Sigge mste ha uppmrksamheten...
Sedan r jag inte alls vertygad om att Bergman tyckte s illa om uppmrksamheten, mytbildningen och s vidare. Fr mig r det en man med ett enormt ego.
Men tv frgor frn mig: Vilket avsnitt r det som Alex berttar om sin fars sjlvbiografi dr han skriver om att Alex har problem med stamning? Alex tog illa upp minns jag.
Och: rver ni ocks hat? Jag nmnde det i mitt lngre inlgg tidigare och efter en diskussion med ett par bekanta s kanske det inte r s udda? Jag r lite osker hr.