2013-07-13, 09:20
Medlem
GostaBerlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Du har tydligen inte läst mina inlägg. Ska hon hålla i hunden med ena armen och slå med andra då menar du, eller brottas, det lär gå bra. Om inte, ska hon börja låsa upp dörren till bilen och placera hunden där, för att sedan som kvinna med batong gå en brottningsmatch mot en full och hotfull karl, som hon förmodligen skulle förlora, kanske skulle det till och med kunna kosta henne livet? Allt då förutsatt att karln inte har lagt benen på ryggen då, han har väl 10-15 sekunders försprång där, kanske hinner han spränga hela gatan under tiden också.

Kanske ska hon dra pistolen och börja bränna av varningsskott till höger och vänster istället, hade det varit bättre?

Ska hon köra en 180 och bara sätta sig i bilen och åka därifrån?

Jag pratar om efter gripandet, din insnöade jävla bonnläpp.

När killen väl ligger ner så struntar hon i att koppla hundjäveln och hon behagar inte ens säga åt vittnen att hålla avstånd. Tvärtom låter hon personer komma fram samtidigt som hennes best ligger där okopplad och tuggar fradga.

Är det korrekt agerat tycker du?
Citera
2013-07-13, 09:22
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Skrev fler än ett inlägg. Vad mannen ska göra, ja, haha...
Svara på frågorna?
Inte be henne testa honom?
Lägga sig ner när hon ber om det?
Lägga sig ner när hon med dragen batong och en skällande schäfer ber honom lägga sig ner?
Lägga sig ner när hunden attackerar?
Lägga sig ner när hon attackerar tillsammans med hunden?
Lägga sig ner när hon och hunden har attackerat honom i några sekunder?

Hon tror ju förmodligen inte på mannen, men det gör ju inte hotet om att spränga hela gatan som oseriöst, hon vet ju inte säkert och som polis kan hon ju inte gärna ta några risker i det läget precis som en säkerhetsvakt vid en säkerhetskontroll på en flygplats nog måste se till att åtgärder vidtas om någon "på skoj" säger sig ha en bomb med sig som hen ska spränga ett plan med.

Att mannen är en full idiot råder det ingen tvekan om. Självfallet ska man lyda polismans order. Våldet ska vara proportionerligt. Frågan är om det är det i den här situationen. Vi vet inte vad som har hänt innan.
Citera
2013-07-13, 09:23
Medlem
Underligt att ingen som känner poliskvinna eller "gärningsman" varit in här med mer info. Som det är nu är det bara tjafs mellan poliskramare och polishatare.

Och ni som inte hittar filmen, den finns på youtube om ni söker på police brutality in Stockholm. Gör som jag, ladda ner videon på er dator.

Videon avslutas med att killen ber om ursäkt -
Citera
2013-07-13, 09:31
Medlem
Henixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaBerling

När killen väl ligger ner så struntar hon i att koppla hundjäveln och hon behagar inte ens säga åt vittnen att hålla avstånd. Tvärtom låter hon personer komma fram samtidigt som hennes best ligger där okopplad och tuggar fradga.

Finns ju ingen som helst anledning att spilla tid på att koppla hunden. Den är lugn som en filbunke.

För övrigt tycker jag snubben som kommer fram verkar vara civilpolis.
Citera
2013-07-13, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DzCh
Mycket verkar tala för att slynan i fråga heter Petr* M*rie Viklun*, född 19690604-034*. Både hårfärgen och utseendet verkar stämma.
http://corruptiosweden.blogspot.se/2...sade-sitt.html

Ska tidigare även ha pistolhotat och avlossat två skott mot en bilförare helt oprovocerat, men blev trots det inte av med sin tjänst. Hon verkar lida av sadistiska drag och finner nog njutning av att åsamka folk för lidande.

Här kan man ladda ner undersökningen gällande skottdramat från 2010:
http://www.divshare.com/download/18562202-eb8

I undersökningen kan man läsa att hon just jobbar som hundförare i Stockholms län, men jag lämnar ändå reservation för att det kan vara fel person.

Jag hatar brottslingar lika mycket som någon annan.

Men, polisen är en myndighet i en demokratisk rättsstat. Sverige är inte en polisstat,
det ska vi vara glada för.

Jag hoppas hon blir förflyttad till skrivbordstjänst. Och att hon aldrig får bära tjänstevapen
mer i sitt liv. Norrlänningen ska väl vara glad att han bara fick smaka batong och inte bly...
Citera
2013-07-13, 09:33
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaBerling

Ja just det, du hade ju den frågeställningen också, när allt annat var förlorat. Jag glömde helt bort det, förmodligen så sållade min hjärna bort det snabbt på grund av den irrelevans det hade i det stora hela. Jag kan ju svara på det lite snabbt då, så kan du ju testa svara på den insnödade jävla bonnläppens frågor så får vi se hur det går, det har ju gått sådär än så länge.

Men ja, hon hade väl kanske av rådande situation inte tid att ta med sig kopplet. På grund av samma situation kanske det inte är så jävla smart att koppla hunden heller, om någon skulle få för sig något när hon står där själv. Hon har ju riktigt bra koll på hunden också, som bara ligger där, i avskräckande syfte, helt under kontroll. Så jag ser inte riktigt vad det i det stora hela spelar för roll.

Det kommer fram folk där, situationen verkar ju verkligen hotfull när förmodad nykter vän och flickvän/syster/whatever kommer fram när situationen är utarbetad. Jag vet inte vad regelboken säger och jag bryr mig inte, tror knappast någon annan gör det heller. Förmodligen är det väl med tanke på omständigheterna snarare bättre att dessa personer kommer fram, lugna som filbunkar och försöker lugna mannen snarare än att hon ska stå där och skrika med dragen batong/pistol och skällande hund vid sidan.
Citera
2013-07-13, 09:36
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Du har tydligen inte läst mina inlägg. Ska hon hålla i hunden med ena armen och slå med andra då menar du, eller brottas, det lär gå bra. Om inte, ska hon börja låsa upp dörren till bilen och placera hunden där, för att sedan som kvinna med batong gå en brottningsmatch mot en full och hotfull karl, som hon förmodligen skulle förlora, kanske skulle det till och med kunna kosta henne livet? Allt då förutsatt att karln inte har lagt benen på ryggen då, han har väl 10-15 sekunders försprång där, kanske hinner han spränga hela gatan under tiden också.

Kanske ska hon dra pistolen och börja bränna av varningsskott till höger och vänster istället, hade det varit bättre?

Ska hon köra en 180 och bara sätta sig i bilen och åka därifrån?

Men din alkis, sluta var så förbannat osmidig. Försök ha lite sunt förnuft. Påstår en narkotikapåverkad person att han ska "spränga gatan" så flyger man inte på honom som en galning. Poliser hör ofta massa stories du knappt kan tänka dig. Långt mer fantasifulla än något sorgligt hot från en avdankad pundare om att spränga gatan.

Hon skulle fortsatt tala med honom, kalla på förstärkning (om det inte redan var gjort), och sedan boja honom. Juste, knyta skon också.

Vilket fall skulle hon ha slutat slagit honom långt tidigare, han upphör ju att vara ett hot/fara samma sekund byrackan flyger på honom? Hon skulle ha bojat honom direkt när han hamnade på marken, inte fortsätta slå. Uppenbarligen ser hon honom inte som någon fara alls tydligen, eftersom hon knappt verkar bry sig i slutet.
Snubben i sin tur har inga tendenser till våld alls, allt han gör mot hunden är att försöka hålla borta byrackan genom selen. Nästan konstigt att han inte slår och sparkar mot den, jag hade pressat in dennes ögon och dragit i snorren.
Märkligt agerande faktiskt, och jag är inte den som brukar grina över polisvåld.
Citera
2013-07-13, 09:36
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackz0r
Att mannen är en full idiot råder det ingen tvekan om. Självfallet ska man lyda polismans order. Våldet ska vara proportionerligt. Frågan är om det är det i den här situationen. Vi vet inte vad som har hänt innan.

Visst, jag håller med. Men vad är proportionerligt? Ska man få slå en gång, om det inte lyckas så åker man och fikar? Hon slutar slå, och hunden slitar "bita" när mannen ligger ner. Jag tycker inte det är oproportionerligt, hade hon fortsatt mot huvudet vid upprepende tillfällen när han låg ner hade det varit en annan femma.
Citera
2013-07-13, 09:46
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Men din alkis, sluta var så förbannat osmidig. Försök ha lite sunt förnuft. Påstår en narkotikapåverkad person att han ska "spränga gatan" så flyger man inte på honom som en galning. Poliser hör ofta massa stories du knappt kan tänka dig. Långt mer fantasifulla än något sorgligt hot från en avdankad pundare om att spränga gatan.

Hon skulle fortsatt tala med honom, kalla på förstärkning (om det inte redan var gjort), och sedan boja honom. Juste, knyta skon också.

Vilket fall skulle hon ha slutat slagit honom långt tidigare, han upphör ju att vara ett hot/fara samma sekund byrackan flyger på honom? Hon skulle ha bojat honom direkt när han hamnade på marken, inte fortsätta slå. Uppenbarligen ser hon honom inte som någon fara alls tydligen, eftersom hon knappt verkar bry sig i slutet.
Snubben i sin tur har inga tendenser till våld alls, allt han gör mot hunden är att försöka hålla borta byrackan genom selen. Nästan konstigt att han inte slår och sparkar mot den, jag hade pressat in dennes ögon och dragit i snorren.
Märkligt agerande faktiskt, och jag är inte den som brukar grina över polisvåld.

Hon säger åt honom att lägga sig flera gånger och hur narkotikapåverkad och otroligt hotet än kan vara så måste det av en polis tas på allvar, det är inte att överdriva att hon säger åt honom att lägga sig.

Man märker ju att det går bra att tala med den där mannen, han verkar vettig, om man ser klippet. Hon hade nog gjort stora framsteg där.

Du är inne på samma linje där alltså, man skulle ha satt sig i bilen och väntat på förstärkning och även om det hade varit möjligt så är det nog svårt att göra så i en pressad situation.

Sen att hon fortsätter att slå när han är i marken, det är ju en sanning för all del. Men det där går ju lite per automatik. Hon kan ju omöjligt hinna kalkylera ihop om han ska ligga kvar eller ställa sig upp på någon sekund.

Sen ligger han lugnt där, hon har batong dragen och en hund precis vid honom. BEHÖVER hon verkligen gå ner och stoppa handfängsel på honom och eventuellt riskera en brottningsmatch i det läget?

Jag vet inte heller hur du rent praktiskt skulle bära dig åt för att pressa in ögonen på hunden och runka samtidigt som du blir slagen av en polis. Någon kanske kan göra en bild i paint på hur det hade sett ut?
Citera
2013-07-13, 09:47
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Visst, jag håller med. Men vad är proportionerligt? Ska man få slå en gång, om det inte lyckas så åker man och fikar? Hon slutar slå, och hunden slitar "bita" när mannen ligger ner. Jag tycker inte det är oproportionerligt, hade hon fortsatt mot huvudet vid upprepende tillfällen när han låg ner hade det varit en annan femma.

Men i detta fall, varför ens börja slå? Framförallt när hunden ändå attackerar? Killen är ju lugn som en filbunke, och hade han utgjort allvarligt hot tidigare så hade ju inte deras konversation sett ut som den gör.

Sen är det faktiskt buset som sätter våldstrappan, inte polisman. Här är det tvärtom, buset använder 0 våld medan polisflatan använder 10. Detta redan från start, jag tror det är mycket det som gör att denna film upprör.
Citera
2013-07-13, 09:50
Medlem
Economicums avatar
Repost:

Lite info hittills, fyll gärna på;

- Petr Wiklun
- Född 1968
- Bor tillsammans med en annan dam född samma år (gillar gnugga kön?)
- Utredd för tidigare allvarliga incidenter (se länk)
- Tokig
- Ursprungligen från dalarna

Är det bara jag eller har DN lagt på censur nu? Någon som har originalet kvar?
Citera
2013-07-13, 09:54
Medlem
SleighBellss avatar
Trevlig maktuppvisning av en svensk polis. Gör du inte som jag säger tar till våld för att bevisa min dominans över dig.

Killen är bra packad och pratar om att spränga en gata och polisen flyger då huvudstupa in i en konfrontation som antagligen hade kunnat lösas med hjälp av lugnare dialog eller förstärkning. Det här är ett typexempel på hur urbota korkade poliser vi har i Sverige 2013, förhoppningsvis slipper vi henne på gatorna framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in