2013-07-26, 07:25
Medlem
Nu finns DN-artikeln på nätet

http://www.dn.se/sthlm/polisen-misst...er-attacken-1/

"Vice överåklagare Eva Nilsson ville inte ge några kommentarer i ärendet. Hon bekräftar att polisen har fått en advokat och att förundersökning pågår.

– Så småningom kommer vi att meddela ett beslut, säger hon.

Enligt Eva Nilsson dröjer det åtminstone till andra halvan av augusti innan ett beslut kan komma om åtal eller att utredningen läggs ner.

Eftersom polisen nu är misstänkt så kommer hon att omplaceras under utredningens gång.

– Vi har blivit informerade om att åklagaren avser att delge henne misstanke. Därmed har avdelningschefen beslutat att hon ska omplaceras när hon är tillbaka från semestern, säger Towe Hägg, talesperson för Stockholmspolisens länskommunikationscentral."
Citera
2013-07-26, 08:56
Medlem
mallorcamanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZnO2
Nu finns DN-artikeln på nätet

http://www.dn.se/sthlm/polisen-misst...er-attacken-1/

"Vice överåklagare Eva Nilsson ville inte ge några kommentarer i ärendet. Hon bekräftar att polisen har fått en advokat och att förundersökning pågår.

– Så småningom kommer vi att meddela ett beslut, säger hon.

Enligt Eva Nilsson dröjer det åtminstone till andra halvan av augusti innan ett beslut kan komma om åtal eller att utredningen läggs ner.

Eftersom polisen nu är misstänkt så kommer hon att omplaceras under utredningens gång.

– Vi har blivit informerade om att åklagaren avser att delge henne misstanke. Därmed har avdelningschefen beslutat att hon ska omplaceras när hon är tillbaka från semestern, säger Towe Hägg, talesperson för Stockholmspolisens länskommunikationscentral."

Själv känner jag att killen ger sig in i leken och då får man leken tåla! Han hade kunnat lagt sig ned. Ge fan i att misshandla folk och slå sönder saker. Men i Sverige, ja där blir polisen åtalad när dom gör något. När dom inte gör något blir dom också åtalade......
Citera
2013-07-26, 09:01
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallorcamange
Själv känner jag att killen ger sig in i leken och då får man leken tåla! Han hade kunnat lagt sig ned. Ge fan i att misshandla folk och slå sönder saker. Men i Sverige, ja där blir polisen åtalad när dom gör något. När dom inte gör något blir dom också åtalade......

När skulle han ha lagt sig ner menar du ? Innan hon gav order ?

Saken är den att han fick ca 3 sekunder på sig från order till han hade hunden på sig.

På 3 sekunder hinner knappt en nykter person lägga sig ner så hur ska då en enormt onykter hinna.

Han fick liksom ingen chans. Enligt vittnen så hade han inte slagit ngn men däremot slagit sönder en ruta för att kunna ta sig in o gömma sig då han hade tre personer efter sig.

Hur som helst så fick han ingen ärlig chans innan hunden var på honom samt en hagelskur av batongslag.

En polis som utan anledning misshandlar ngn o dessutom slår när ngn ligger ned chanslös ska inte vara polis. För ska det här tillåtas så kommer folk tappa allt förtroende samt respekt för polisen
Citera
2013-07-26, 09:06
Medlem
mallorcamanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1

Saken är den att han fick ca 3 sekunder på sig från order till han hade hunden på sig.

På 3 sekunder hinner knappt en nykter person lägga sig ner så hur ska då en enormt onykter hinna.

Han fick liksom ingen chans. Enligt vittnen så hade han inte slagit ngn men däremot slagit sönder en ruta för att kunna ta sig in o gömma sig då han hade tre personer efter sig.

Hur som helst så fick han ingen ärlig chans innan hunden var på honom samt en hagelskur av batongslag.

En polis som utan anledning misshandlar ngn o dessutom slår när ngn ligger ned chanslös ska inte vara polis. För ska det här tillåtas så kommer folk tappa allt förtroende samt respekt för polisen

Du kanske har rätt. Jag är inte insatt i fallet utan såg på tv4 nyss och såg bara filmen. De flesta som läst hela tråden vet säkert mer än mig om detta. Men är det som dom säger att han har misshandlat två stycken just innan händelsen????
Citera
2013-07-26, 09:07
Medlem
mallorcamanges avatar
Citat:

Ok! Du har säkert bättre koll än vad jag har på detta. Såg det bara på tv4 nyss och där sa dom att han misshandlat 2 st före. Jag ska läsa hela tråden vid tillfälle. Sorry!
Citera
2013-07-26, 09:11
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallorcamange
Ok! Du har säkert bättre koll än vad jag har på detta. Såg det bara på tv4 nyss och där sa dom att han misshandlat 2 st före. Jag ska läsa hela tråden vid tillfälle. Sorry!

Batongfröken har säkert lyckats gömma några äss i skjortärmen hon har haft gott om tid att kunna hitta på ngt trovärdigt.

Det brukar vara så o så lär det bli den här gången också skulle jag tro
Citera
2013-07-26, 09:23
Medlem
Studsbolls avatar
Den unga damen har ju uppenbart någon form av personlighetsstörning med en aggressionsproblematik som följd. Med anledning av det är hon olämplig som polis. Att banka slödder med batong och hund är inte per automatik fel, men sättet hon gör det är inte bara polisiärt fel, utan sjukt. Polisfröken borde få någon form av vård i samband med övrig påföljd.
Citera
2013-07-26, 09:42
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Finns något uttalande av polisen eller hennes advokat?
Citera
2013-07-26, 10:07
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Det blir nog precis som vanligt.....Nedlagt i brist på..... ngt som det brukar se ut
Nja, nu finns det ju video på händelsen, och det är svårare att blanda bort
korten då. Var det inte en liknande situation för några år sedan, vid en bensinmack,
då videon från övervakningskameran hade avgörande betydelse?
Citera
2013-07-26, 10:22
Medlem
Det är bra att hon blir omplacerad. Hysteriska, panikslagna kvinnor som bär vapen vill jag inte ha med att göra. Sen kommer hon väl att hävda, som brukligt är i såna här fall, att hon kände sig hotad och var rädd för livet. Och han som blev hotad och slagen av polisen och attackerad och biten av hunden, hur ska han känna sig? Lättad över att att farmor polis omhändertar honom? Det är lågintelligenta reptilhjärnor som har skrivit och tolkat lagen, som bara är ett skydd för dem själva, men ett hot mot vanliga medborgare.
Citera
2013-07-26, 10:45
Medlem
tinasluts avatar
Precis som i Brutus-fallet så kommer ärendet att läggas ner med motiveringen "brott kan ej styrkas". Coaching av den misstänkta pågår förmodligen som bäst just nu... Men jag tror rent allmänt att kvinnliga poliser löser tillspetsade situationer bättre än sina manliga kolleger just genom sin förmåga att kunna behålla sitt lugn och tala folk tillrätta. Ja, det fungerar även med fyllskallar. Det dummaste man kan göra är att själv tillgripa överdrivet våld mot en person som redan är uppvarvad. Resultatet blir att personen triggas ännu mera och situationen eskalerar. Jag gissar att den kvinnliga polisen i detta fall försökte lösa situationen "som en hel karl" och därför blev det fel. Jag befarar att strategin att tala folk tillrätta inte prioriteras speciellt högt på polisskolan och därför ser vi också mkt onödigt våld.
Citera
2013-07-26, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Precis som i Brutus-fallet så kommer ärendet att läggas ner med motiveringen "brott kan ej styrkas". Coaching av den misstänkta pågår förmodligen som bäst just nu... Men jag tror rent allmänt att kvinnliga poliser löser tillspetsade situationer bättre än sina manliga kolleger just genom sin förmåga att kunna behålla sitt lugn och tala folk tillrätta. Ja, det fungerar även med fyllskallar. Det dummaste man kan göra är att själv tillgripa överdrivet våld mot en person som redan är uppvarvad. Resultatet blir att personen triggas ännu mera och situationen eskalerar. Jag gissar att den kvinnliga polisen i detta fall försökte lösa situationen "som en hel karl" och därför blev det fel. Jag befarar att strategin att tala folk tillrätta inte prioriteras speciellt högt på polisskolan och därför ser vi också mkt onödigt våld.

I många fall löser kvinnliga poliser situationer bättre precis som manliga poliser löser många situationer bättre än kvinnliga Det behövs mångfald även hos polisen och med det menas kvinna, man, brun, svart, gul, blond, blå, röd och även hbt

Det är bra för polisen ifråga att få en omplacering. Det absolut bästa hade varit en "hel pudel" av polisen själv ifråga och att denne hade initierat omplaceringen men det är väl för mycket begärt.

@Polisledningen: Ni bör bedriva eran utredning/undersökning med utgångspunkt självinsikt. Har denna polis självinsikt eller kan tänkas erhålla detta kan polisen faktiskt få behålla en tjänst någonstans. Visar utredningen att självinsikten är låg då bör ni skilja bort denna polis för att förhindra framtida problem. Både för allmänhetens säkerhet men också för denna polis säkerhet och till sist för polisledningens framtida förtroende.
Senast redigerad av FulAgent007 2013-07-26 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in