Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-26, 11:03
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LLH
http://www.lag24.se/a/kan-misst%C3%A4nkas

..

Jag har redan förklarat vad laga befogenhet innebär, det är att använda våld för att utföra en tjänsteåtgärd, något polisen kan använda batong, OC och faktiskt även skjutvapen för. Det kan tex vara att använda batongen när någon inte hörsammar en uppmaning. Om det våld man kan se på filmen är inom ramen för rekvisitet " försvarligt" litar jag mera på att juridiskt skolade kan bedöma, snarare än svagsinta troll på ett internetforum.

Dokumenterade internetroll som redan skämt ut sig i tråden och visat vilka pajasar dom är kommer jag framgent att sätta där sådana tomtar passar bäst. På ignorefunktionen!

Hur ser du det till det senaste att kvinnan är omplacerad under utredningen ?

Vilken paragraf har blivit fel enligt dig ? Jag menar hon har ju gjort alla rätt som en polis ska göra enligt dig
Citera
2013-07-26, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Precis som i Brutus-fallet så kommer ärendet att läggas ner med motiveringen "brott kan ej styrkas". Coaching av den misstänkta pågår förmodligen som bäst just nu... Men jag tror rent allmänt att kvinnliga poliser löser tillspetsade situationer bättre än sina manliga kolleger just genom sin förmåga att kunna behålla sitt lugn och tala folk tillrätta. Ja, det fungerar även med fyllskallar. Det dummaste man kan göra är att själv tillgripa överdrivet våld mot en person som redan är uppvarvad. Resultatet blir att personen triggas ännu mera och situationen eskalerar. Jag gissar att den kvinnliga polisen i detta fall försökte lösa situationen "som en hel karl" och därför blev det fel. Jag befarar att strategin att tala folk tillrätta inte prioriteras speciellt högt på polisskolan och därför ser vi också mkt onödigt våld.
Jag stod parkerad och satt i min bil på natten och en mörk Volvo V70 kör upp jämsides och blockerar min bil. Från förarsidan hoppar en person ut och börjar gapa och skrika nåt jag inte uppfattar för jag har precis startat bilen och kör därifrån utan att köra på den andre bilen för jag sitter inte och väntar på att få skallen inslagen. Bilen följer efter och jag börjar fundera på att ramma bilen av vägen ifall den försöker med nåt. Efter nån kilometer ser jag blåljus bakom mig och stannar. Det är den mörkfärgade Volvon, och vid varsin dörr står en polis med dragna vapen. När jag försöker ta fram plånboken ur innerfickan börjar en av de kvinnliga poliserna skrika NEJ NEJ NEJ! Varpå jag svarar det är lugnt, jag ska bara visa körkortet. Då ställer en ev idioterna frågan: varför körde du? Varpå jag svarar: hur ska jag se att det är polisen när ni inte kör i en målad polisbil? Som sagt, jag vill INTE möta hysteriska, panikslagna fittor med vapen i hand. Såna ska INTE vara i yttre tjänst, och definitivt inte åka omkring i en omärkt polisbil.
Citera
2013-07-26, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
I många fall löser kvinnliga poliser situationer bättre precis som manliga poliser löser många situationer bättre än kvinnliga Det behövs mångfald även hos polisen och med det menas kvinna, man, brun, svart, gul, blond, blå, röd och även hbt
Mångfald inom poliskåren låter bra i teorin, men en polis vet aldrig vilken sexuell läggning eller personlighet de möter i tjänsten. Den enda fördelen är att de lär av varandra. men då gäller det att byta partner rätt ofta, och med tanke på att de flesta poliser inte är i yttre tjänst i mer än 5 år är det orealistiskt. Utbildningen behöver absolut bli bättre.
Citera
2013-07-26, 11:28
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag stod parkerad och satt i min bil på natten och en mörk Volvo V70 kör upp jämsides och blockerar min bil. Från förarsidan hoppar en person ut och börjar gapa och skrika nåt jag inte uppfattar för jag har precis startat bilen och kör därifrån utan att köra på den andre bilen för jag sitter inte och väntar på att få skallen inslagen. Bilen följer efter och jag börjar fundera på att ramma bilen av vägen ifall den försöker med nåt. Efter nån kilometer ser jag blåljus bakom mig och stannar. Det är den mörkfärgade Volvon, och vid varsin dörr står en polis med dragna vapen. När jag försöker ta fram plånboken ur innerfickan börjar en av de kvinnliga poliserna skrika NEJ NEJ NEJ! Varpå jag svarar det är lugnt, jag ska bara visa körkortet. Då ställer en ev idioterna frågan: varför körde du? Varpå jag svarar: hur ska jag se att det är polisen när ni inte kör i en målad polisbil? Som sagt, jag vill INTE möta hysteriska, panikslagna fittor med vapen i hand. Såna ska INTE vara i yttre tjänst, och definitivt inte åka omkring i en omärkt polisbil.

Ja, det finns alltid undantag. Överhuvudtaget bör knappast ngn som har lätt för att bli skärrad och hysterisk jobba som polis i yttre tjänst, oavsett kön och andra förutsättningar.
Citera
2013-07-26, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Finns något uttalande av polisen eller hennes advokat?

Johan Eriksson är ju tillsatt som kvinnans försvarare och han anses ju vara bra, kanske
t o m BÄST !
Citera
2013-07-26, 11:55
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
Johan Eriksson är ju tillsatt som kvinnans försvarare och han anses ju vara bra, kanske
t o m BÄST !

Självklart ska hon ha en "bra" försvarare hon är ju ingen vanlig medborgare som får urusla försvarare hon är ju tjänsteman blir så lack
Citera
2013-07-26, 11:59
Bannlyst
Många finner säkert den här polisen högst förkastlig. Själv håller jag inte med om
den saken helt och hållet. Problemet med polisen är oftast inte att man inte gör
någonting utan att man med stor energi ägnar sig åt totalt fel saker. Så var det
inte här. En person som är misstänkt för våldsbrott och uttalar hotelser bör ju
faktiskt omhändertas. Så problemet är alltså att hundföraren gör i grunden rätt
sak, men på fel sätt. Slutresultatet bör ändå i grunden kunna bli någorlunda OK,
så tillvida att både parter ställs till svars.

Får man möjligen påpeka att man en gång i tiden försökte starta tråden "Sveriges
sämste polis" men den kvävdes ganska fort ? Kan man kanske få be om en omstart
nu när det verkar kunna finnas en kandidat, även om hon inte är min favorit ?
Citera
2013-07-26, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Självklart ska hon ha en "bra" försvarare hon är ju ingen vanlig medborgare som får urusla försvarare hon är ju tjänsteman blir så lack

Har själv övervarat en rättegång där Johan försvarade en kvinnlig polis men där låg
verkligheten honom en smula i fatet, så hovrätten fastställde tingsrättens dom.
Citera
2013-07-26, 12:02
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
Många finner säkert den här polisen högst förkastlig. Själv håller jag inte med om
den saken helt och hållet. Problemet med polisen är oftast inte att man inte gör
någonting utan att man med stor energi ägnar sig åt totalt fel saker. Så var det
inte här. En person som är misstänkt för våldsbrott och uttalar hotelser bör ju
faktiskt omhändertas. Så problemet är alltså att hundföraren gör i grunden rätt
sak, men på fel sätt. Slutresultatet bör ändå i grunden kunna bli någorlunda OK,
så tillvida att både parter ställs till svars.

Får man möjligen påpeka att man en gång i tiden försökte starta tråden "Sveriges
sämste polis" men den kvävdes ganska fort ? Kan man kanske få be om en omstart
nu när det verkar kunna finnas en kandidat, även om hon inte är min favorit ?

Fanns inte ett rätt hon gjorde. Inte på ngt sätt.
Citera
2013-07-26, 12:19
Medlem
Le.Bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Nja, nu finns det ju video på händelsen, och det är svårare att blanda bort
korten då. Var det inte en liknande situation för några år sedan, vid en bensinmack,
då videon från övervakningskameran hade avgörande betydelse?

https://www.flashback.org/t190746
Citera
2013-07-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Fanns inte ett rätt hon gjorde. Inte på ngt sätt.

Om personen hade slagit sönder en ruta var det naturligtvis rätt beslut att gripa personen. Genomförandet av gripandet däremot verkar vad jag kan se på videon vara synnerligen tvivelaktigt och jag hoppas att åklagaren gör en noggrann undersökning i ärendet.
Citera
2013-07-26, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Bara ifall det verkligen var så, av filmen framgår att det inte var så. Därutöver, *ifall* det var så skulle våldsanvändningen ställas i relation till en trasig ruta á 2000kr, vilket förstås gör hela våldsanvändningen utifrån synpunkten nödvärn och motstånd högst suspekt eftersom mannen inte gjorde något motstånd.

Ja, naturligtvis skall man inte gripa någon för skadegörelse om det inte finns misstanke om att de har gjort sig skyldiga till skadegörelse. Det är ju rätt självklart och också anledningen till att mitt inlägg började med ordet "[o]m".

Sedan sade jag att beslutet att personen skulle gripas i sådant fall var rätt, men att genomförandet av gripandet förtjänar en väldigt noga granskning av åklagare. Skilj på beslut och genomförande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in