Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-27, 13:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Att sammankoppla 5-6 kablar, med lamphållare, till en stickpropp - går det?
Inte direkt till stickproppen, men via någon form av kopplingsplint eller kopplingsstycke är det inga problem.
Citera
2013-08-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte direkt till stickproppen, men via någon form av kopplingsplint eller kopplingsstycke är det inga problem.

Får fram en hel djungel när jag söker efter kopplingsplint eller kopplingsstycke.
Skulle du kunna ta fram en på t.ex biltema eller liknande?
Eller kanske bäst att ta sig dit och höra med dem?
Citera
2013-08-27, 16:30
Medlem
Citat:
Får fram en hel djungel när jag söker efter kopplingsplint eller kopplingsstycke.
Skulle du kunna ta fram en på t.ex biltema eller liknande?
Eller kanske bäst att ta sig dit och höra med dem?

Finns massor av olika sorters kopplingsplintar...
Beroende på hur många kablar du ska ha i så kan du behöva olika sorters, här kommer några exempel:
Citera
2013-08-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hpnisse
Beroende på hur många kablar du ska ha i så kan du behöva olika sorters, här kommer några exempel:

Tack så hemskt mycket!
Karma.
Citera
2013-08-27, 16:59
Medlem
Cykeltutas avatar
Jag tycker det här med kontakter och uttag till taklampor tycker jag är en jävla djungel. Kan nån länka vilken typ av uttag som sätts upp i nybyggen?
Ska renovera elen lite grann (dra fram skyddsjord överallt + få upp lite fler vägguttag) och då kan jag lika gärna montera några uttag ovanför fönstren, men det kan ju vara schysst om det blir modern standard på grejerna.
Citera
2013-08-27, 17:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Jag tycker det här med kontakter och uttag till taklampor tycker jag är en jävla djungel. Kan nån länka vilken typ av uttag som sätts upp i nybyggen?
Ska renovera elen lite grann (dra fram skyddsjord överallt + få upp lite fler vägguttag) och då kan jag lika gärna montera några uttag ovanför fönstren, men det kan ju vara schysst om det blir modern standard på grejerna.
Lamputtag för vägg (finns även dubbelt):
http://www.jula.se/lamputtag-400198

Lamputtag för tak (för takdosa):
http://www.jula.se/lamputtag-400203
Senast redigerad av tempeZZt 2013-08-27 kl. 17:09.
Citera
2013-08-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hpnisse

Blev visst en följdfråga...

Jag tror jag gjorde en miss förut när jag var och handlade.
Köpte WAGO (verkar skitsmidigt!) men upptäckte först nu att jag köpte ojordade lamphållare.. Gör det något?
Uttaget i taket är jordat, men inte lamphållaren. Bör jag byta?
Citera
2013-08-27, 19:55
Medlem
Citat:
Blev visst en följdfråga...

Jag tror jag gjorde en miss förut när jag var och handlade.
Köpte WAGO (verkar skitsmidigt!) men upptäckte först nu att jag köpte ojordade lamphållare.. Gör det något?
Uttaget i taket är jordat, men inte lamphållaren. Bör jag byta?

Passar kontakten i uttaget är det lugnt.
Citera
2013-08-27, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trefas
Passar kontakten i uttaget är det lugnt.

Edit: Nvm!
Tack för hjälpen.
Senast redigerad av srAz 2013-08-27 kl. 20:05.
Citera
2013-09-02, 17:27
Medlem
Hej!

Jag behöver råd/hjälp av en elektriker! Jag skulle sätta upp en taklampa och till den hade jag en vanlig ojordad stickkontakt (med blå/brun sladd) som jag köpt separat på IKEA. Av någon anledning fick jag kortslutning i hjärnan och skulle mäta hur mycket jag skulle klippa av sladden för att den skulle passa längden från takkontakten till kroken i taket. Stoppade i den i takkontakten... PANG! Dum som jag var hade jag inte kollat på koppartrådarna i andra änden, de var såklart i kontakt med varandra vilket orsakade en kortslutning

Har automatsäkringar i lägenheten och den säkring som går till belysningen i vardagsrummet flippade. Dessutom gick en av de tre huvudsäkringarna i källaren. Bytte proppen och flippade upp säkringen igen och allt fungerar, men jag är sjukt nojig över att någon elledning i taket/väggen ska ha tagit skada då ena stiftet på stickkontakten har smält lite och ena hålet i takkontakten har smält och är helt svart.

Ringde vaktmästaren som inte verkade tycka att det var nåt problem dock. Men vad kan hända?
Kan jag vara lugn med att det bara är i takkontakten och stickproppen som värmen utvecklats till den grad att det börjat smälta, och alltså inte i själva ledningarna i taket/väggen?

Tack på förhand!
Citera
2013-09-02, 17:44
Medlem
tempeZZts avatar
Du kan vara lugn. Säkringar är till för att skydda mot bl.a. sådant.
Citera
2013-09-06, 11:57
Medlem
nollans avatar
Hur vet man när man har problem med en trasig huvudsäkring? Helt plötsligt började min kyl/frys hålla högre temperatur än normalt. Skåpet är 6 månader gammalt och plötsligt gick lampan i kylen (tråden brann av).

För att huvudsäkringen ska gå känns det logiskt att även automatsäkringen i lägenheten går också? Det gjorde den alltså inte. Kan skåpjäveln ha pajat p.g.a. någon spänningstopp eller motsvarande?

Hur funkar det egentligen? Spisen går ju på tre egna faser och om jag kör spisen och typ en vattenkokare i en annan fas - kan det göra att säkringen slår ifrån? Jag trodde att faserna var individuella, så att säga, så för att överbelasta "vattenkokar-fasen" måste ta ut en effekt som är större än 230V*16A=3680W?

Som ni hör. Jag är elektroniskt förvirrad och väldigt tacksam för all tänkbar hjälp och upplysning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in