Hej!
Jag behöver råd/hjälp av en elektriker! Jag skulle sätta upp en taklampa och till den hade jag en vanlig ojordad stickkontakt (med blå/brun sladd) som jag köpt separat på IKEA. Av någon anledning fick jag kortslutning i hjärnan och skulle mäta hur mycket jag skulle klippa av sladden för att den skulle passa längden från takkontakten till kroken i taket. Stoppade i den i takkontakten... PANG! Dum som jag var hade jag inte kollat på koppartrådarna i andra änden, de var såklart i kontakt med varandra vilket orsakade en kortslutning
Har automatsäkringar i lägenheten och den säkring som går till belysningen i vardagsrummet flippade. Dessutom gick en av de tre huvudsäkringarna i källaren. Bytte proppen och flippade upp säkringen igen och allt fungerar, men jag är sjukt nojig över att någon elledning i taket/väggen ska ha tagit skada då ena stiftet på stickkontakten har smält lite och ena hålet i takkontakten har smält och är helt svart.
Ringde vaktmästaren som inte verkade tycka att det var nåt problem dock. Men vad kan hända?
Kan jag vara lugn med att det bara är i takkontakten och stickproppen som värmen utvecklats till den grad att det börjat smälta, och alltså inte i själva ledningarna i taket/väggen?
Tack på förhand!