Citat:
Ursprungligen postat av
1979
Några millar, månadsavgifter, gratis trädgårsskötare, gratis stationärbevakning, gratis underhållning. Win, win, win, win, win!
Fast grejen med en villa är väl att ha ett eget revir utan inkräktare. Man brukar väl uttrycka det i finare ord men i grunden tror jag det är sådana basic instinkter som det handlar om. Vill man ha det billigare, slippa trädgårdsarbete och ha en massa folk omkring sig finns det naturliga alternativet att bo i flerfamiljshus.
Att bo i stuga på någon annans tomt eller avstyckad lägenhet i en annans villa har en STOR nackdel ur det perspektivet. Du inte bara saknar ett eget revir - du bor inne på någon annans. (Människan är också ett djur.) Det är möjligt att alla inte är lika känsliga för detta, att vara på bortaplan?
Det är inte samma sak som i ett vanligt flerfamiljshus där det gemensamma är ingens och allas. Så har jag bott större delen av livet och nu bor jag i lgh av som sitter ihop som ett litet parhus. Att bo i egna lägenheter på lika villkor är inget problem - jag är ingen bortskämd villaunge. Men om jag skulle flytta till en villa så vore det för att öka självständigheten. Lägenhet i villa är en variant som Inte har så klara fördelar.... Undantag om det är generationsboende - att dela med familj. Eller en desperat student - nöden har ingen lag.