2013-10-28, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frisprakig
Ingen briljant insats av Katar*ina Hedl*nd men jag har svårt att tro att det kommer bli en fällande dom. De där batongerna är farliga då träffytan blir så liten. All kraft på en punkt. Hade hon träffat en ryggkota så hade han säkert blivit rullstolsbunden.

Det har diskuterats hurvida uthängningar av den här typen är rätt eller fel. Katar*ina är uthängd på corruptio, flashback och med all säkerhet en massa andra bloggar och sociala medier också. Säkert jobbigt för hennes person men samtidigt så ser jag inget konstigt med det. Sverige är till skillnad mot ex USA ganska snälla på den punkten. I just USA så går alltid etablerad media ut med namn och bild på poliser som utsatt folk för övervåld. I Sverige gör de inte det men det finns ju alltid alternativa kanaler för sådant. Skadan blir då ändå inte lika stor. Det här är inget "ge tillbaka på polisen"-fenomen. Att filma situationer är ju idealiskt ur rättssynpunkt. Domstolarna kan då få se vad som skett och döma efter det istället för på ex. vittnesuppgifter. Det borde ligga i polisens intresse att fler filmade då de företräder rättsväsendet.

På tal om uthängningar. Detta gäller ju inte bara poliser. Ta ex. hantverkare, läkare, politiker, lärare, socialare, bilmekaniker mfl. De hamnar ofta i samma sits då det skett något tvivelaktigt runt deras yrkesutövning. Det finns ju tom TV-program där hantverkare hängs ut på löpande band. Det finns det inte om poliser.

En parentes som jag vill vara extra tydlig med. Det är att det är riktigt riktigt dålig stil att hänga ut hennes familj. Vad har de gjort för skada?

I Sverige är vi väl ändå oskyldiga tills motsatsen bevisats?

Sen, det behöver inte alls ha skett något tvivelaktigt runt yrkesutövningen, räcker med en person som inte vill/kan förstå med vilka lagstöd eller författningsstöd beslut fattas och sen är cirkusen igång.
Citera
2013-10-28, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
I Sverige är vi väl ändå oskyldiga tills motsatsen bevisats?

Sen, det behöver inte alls ha skett något tvivelaktigt runt yrkesutövningen, räcker med en person som inte vill/kan förstå med vilka lagstöd eller författningsstöd beslut fattas och sen är cirkusen igång.

Det är de i USA också. Det är bara att media hanterar personuppgifterna på ett annat sätt där. Den utveckligen tror jag att vi får se i Sverige också på sikt. På gott och ont naturligtvis. Aftonbladet mfl har fått så stor konkurrens av oetablerade medier som går ut med känslig information och personuppgifter. Om de ska behålla sina läsare och hålla fanan uppe som sensationsmedia så måste de nog göra samma sak.

Så är det naturligtvis. Vart gränsen går är ju en sak som dock inte är alldeles enkel att avgöra, i synnerhet inte för någon icke-jurist. Jag tycker att det är bra att detta fall samt även Tensta-fallet prövas i domstol.
Citera
2013-10-28, 10:08
Medlem
PaterNoster777s avatar
Jag har svårt att tänka mig att hon kommer att bli fälld.
Tyvärr har detta fall, liksom andra, som t.ex. raskravellerna i Husby, där Polisen anklagades för att inte godmodigt låta sig bli uppsprättade, redan fått sina konsekvenser.

Varför ingripa och riskera åtal?
Avvakta i stället, och hoppas på det bästa.
Citera
2013-10-28, 10:45
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Jag har svårt att tänka mig att hon kommer att bli fälld.
Tyvärr har detta fall, liksom andra, som t.ex. raskravellerna i Husby, där Polisen anklagades för att inte godmodigt låta sig bli uppsprättade, redan fått sina konsekvenser.

Varför ingripa och riskera åtal?
Avvakta i stället, och hoppas på det bästa.

Vad hade hänt om hon hade avvaktat?
Citera
2013-10-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten

Det hade inte hänt något alls. Om fyllot försökt attackera henne hade hunden försvarat polisen. Och när man ser filmen, vet man att fyllgubben är mer eller mindre chanslös utan vapen eller tillhyggen. En mer erfaren hundpolis hade varit mer återhållsam i den situationen.
Citera
2013-10-28, 12:51
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Fyllot hade fortsatt att lulla omkring på stan.
Vad som hade hänt mer vet ingen. Han hade väl krossat några fönster till och kanske misshandlat några?

Emellertid är det viktigaste kanske inte vad som eventuellt kan ha hänt i just detta fall, utan vad som händer/kommer att hända då alltfler poliser väljer att avstå från att ingripa eftersom de inte har lust att bli av med jobbet.
Varför bry sig?
Citera
2013-10-28, 21:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Fyllot hade fortsatt att lulla omkring på stan.
Vad som hade hänt mer vet ingen. Han hade väl krossat några fönster till och kanske misshandlat några?

Emellertid är det viktigaste kanske inte vad som eventuellt kan ha hänt i just detta fall, utan vad som händer/kommer att hända då alltfler poliser väljer att avstå från att ingripa eftersom de inte har lust att bli av med jobbet.
Varför bry sig?

Smart tänkt, polisen borde misshandla fler personer i förebyggande syfte. Kan börja med alla som fyller 13 år, tonåringar kommer för eller senare göra något dumt.

.
Citera
2013-10-28, 21:28
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
+1 på den. Konstigt att media och twittervänstern alltid gnäller på polisen, fet verkar vara högsta mode. Hoppas polistjejen får löneförhöjning och att jycken får ett stort härligt köttben som belöning.

-1 på den. Det var väl inte målsägande som spelade in videon, gav den till tidningarna, anmälde och sedermera väckte åtal (spiken i kistan för "Kattis"?). Eller?
Citera
2013-10-28, 23:48
Medlem
Alla ni proffstyckare där ute som hatar polisen och allt som hör därtill, har ni läst FUP:en eller gapar ni högt bara för att ni kan?

I princip alla vittnesmål från såväl de privatpersoner som fanns på plats samt ambulanssjukvårdarna talar för hennes fördel. Både en av ambulanssjukvårdarna samt en målsägande på plats sträcker sig så långt att de båda tycker att hundföraren agerade helt korrekt, och att de förstår att att hon agerade som hon gjorde. Ett vittne uppger att hon vid tillfället för händelsen reagerade över att polismannen använde såpass mycket våld, men att hon i efterhand insett att situationen inte kunde lösas på annat sätt.

Vidare vittnar såväl hundföraren som övriga på plats om att gärningsmannen var labil, uppträdde påverkat och hotfullt. Hundföraren fick intrycket av att mannen när som helst kunde gå till anfall, och att hon då omedelbart hade hamnat i underläge. Ett slag hade räckt för att "golva" henne, och då gett GM möjlighet att nå hennes tjänstevapen. Hunden är ett effektivt hjälpmedel, men inget att förlita sig på. En snabb, effektiv insats krävdes. Antalet batongslag är i sig inget problem, då man vid utbildningen får lära sig att slå tills man får förväntad verkan.

Jag har mycket svårt att se att det blir en fällande dom (kanske i tingslottot, men knappast i HR), och gud vad jag kommer njuta när alla ACAB-fjortisar som huserar i denna tråden tvingas krypa till korset och inse att hissen inte alltid går ända upp.
Citera
2013-10-29, 00:09
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Alla ni proffstyckare där ute som hatar polisen och allt som hör därtill, har ni läst FUP:en eller gapar ni högt bara för att ni kan?

[...]

Jag har mycket svårt att se att det blir en fällande dom (kanske i tingslottot, men knappast i HR), och gud vad jag kommer njuta när alla ACAB-fjortisar som huserar i denna tråden tvingas krypa till korset och inse att hissen inte alltid går ända upp.

Men, vänta nu! Jag hatar verkligen inte polisen, och tycker vidare ofta att de är alldeles för flata (tänk dialogpoliser, Husby, etc., ad nauseum).

Det betyder faktiskt inte att "Kattis" och hennes hund måste ha gjort rätt i just detta ärende. Tvärtom talar det allra mesta (bl.a. en videofilm över förloppet!) för att de fuckade upp något alldeles fruktansvärt.

Jag har följt detta ärende från day one, och ja, jag har läst förundersökningen.

Du har rätt om en sak: att övervåld från poliser sällan leder till fällande dom; kanske inte ens i det här (helt solklara) fallet.

Hmm: "ACAB-fjortisar"... Menar du unga män (18+) från norra Sverige, appropå Iron Maiden-fansets hemvist? Är du på riktigt?
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-10-29 kl. 00:17.
Citera
2013-10-29, 08:41
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
+1 på den. Det var väl inte målsägande som spelade in videon, gav den till tidningarna, anmälde och sedermera väckte åtal (spiken i kistan för "Kattis"?). Eller?

Nix, det var nån proffsgnällare som påpassligt ville ha lite extrapengar till lördagsgodiset som skickade den till DN (tror jag eller Expressen). Så typiskt vänsterpacket.
Citera
2013-10-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Men, vänta nu! Jag hatar verkligen inte polisen, och tycker vidare ofta att de är alldeles för flata (tänk dialogpoliser, Husby, etc., ad nauseum).

Det betyder faktiskt inte att "Kattis" och hennes hund måste ha gjort rätt i just detta ärende. Tvärtom talar det allra mesta (bl.a. en videofilm över förloppet!) för att de fuckade upp något alldeles fruktansvärt.

Jag har följt detta ärende från day one, och ja, jag har läst förundersökningen.

Du har rätt om en sak: att övervåld från poliser sällan leder till fällande dom; kanske inte ens i det här (helt solklara) fallet.

Hmm: "ACAB-fjortisar"... Menar du unga män (18+) från norra Sverige, appropå Iron Maiden-fansets hemvist? Är du på riktigt?

Vad i filmen är det som talar för att hon "fuckade upp något alldeles fruktansvärt"? Väger man samman vittnesberättelserna med hennes agerande har jag har mycket svårt att se att någon instans högre än tingsrätten skulle fälla henne för misshandel.

Om vi rent spekulativt låtsas att dom är meddelad och hon blir friad, kommer det fortfarande vara solklart för dig då?

Att våld från poliser (i Sverige) sällan leder till fällande dom beror inte på att det är fel på systemet, utan på att en förkrossande majoritet av alla anmälningar som inkommer är rent nonsens.

Nej, jag menar alla personer i tråden som sitter och gapar om avsked, avlivning av hunden och som hänger ut hennes familj. Jag är i allra högsta grad på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in