Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-19, 22:09
Medlem
Och blev det någon dom eller?
Citera
2013-10-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Och blev det någon dom eller?

Rättegången har inte varit än ditt jävla spånhuvud.
Citera
2013-10-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK

ajdå, det trodde jag. Sorry
Citera
2013-10-19, 22:32
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Herrarna får nog läsa på lagen igen och betänka själva andemeningen i ordet "ägnat" vs. "sant" samt betänka unionen eller skillnaden av dessa ord samt därutöver betänka begreppet "uppsåt", dvs. "med specifik vilja göra detta".

Jag är ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du menar -- om du ens syftar på mig. Har själv aldrig förnekat att webbsidan kan utgöra förtal eller förolämpning (har f.ö. lagtexten framför mig). Tvärtom har jag vidgått att så kan vara fallet, och funderat varför inte Kattis (mig veterligen) gjort en anmälan. Hon verkar ju annars vara piggelin på sådant...

Mina invändningar har rört begreppet "hänga ut". Jag ser det inte -- som jag förklarat ovan -- som en vettig synonym till ärekränkning i lagens mening.
Citera
2013-10-19, 22:52
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Jag vet vad ärekränkning och förtal är, och hur brotten definieras enligt svensk rätt. Och som jag skrev är jag inte alls främmande för att den välresearchade bloggposten innebär att någon gjort sig skyldig till något av det som du antyder.

"Hänga ut", däremot, är vad jag vet inget juridiskt begrepp. Min spåkkänsla säger mig att en rimlig tolkning är: "berätta något om någon som är sant, och anses vara ofördelaktigt för denne". Jag tycker det känns språkligt fel att tala om att "hänga ut" om det som beskrivs (a) inte är sant, eller (b) inte normalt anses vara negativt. Jag tycker t.ex. det är absurt att tala om att "hänga ut" brottsoffer.

Då har vi olika uppfattning om orden "hänga ut".

Det spelar inte så stor roll för mig faktiskt. Din "språkkänsla" lämnar en del övrigt
att önska. Du får gärna ha din rigida semantiska diskussion med dig själv hur mycket du vill.
Både du och jag (och dom flesta andra) vet precis vad jag menar. Så du gör dig bara
fjantig när du skriver som du gör.

Personen som hängs ut gör det med syftet att ge idioter (ingen nämnd) tillfälle att
trakassera en icke dömd person (personer) för något bloggägaren finner vara ett
oegentligt beteende.

Har sagda polis anmält folk till höger och vänster? När då och för vad?

vad heter fyllot och var bor han och hur ser hans släktträd ut? Vill vi verkligen
ha en bonnjävel som hotar att spränga hela gatan springandes lös i samhället?
En som vanemässigt verkar dricka så kopiösa mängder sprit att han hamnar i bråk,
misshandlar folk och hotar med samhällsomstörtande verksamhet?

Har han några radikala kopplingar? tillhör han någon extrem vänster eller högerfalang?
Vad jobbar han med? Vet hans arbetsgivare om hans alkoholproblem?
Citera
2013-10-19, 23:14
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Då har vi olika uppfattning om orden "hänga ut".

Fair enough, det är en käpphäst för mig som jag även tagit upp i andra sammanhang.

Citat:
Din "språkkänsla" lämnar en del övrigt att önska.

Jo, tyvärr skrev jag "spåkkänsla". (Om det nu var det du syftade på.)

Citat:
Har sagda polis anmält folk till höger och vänster? När då och för vad?

Tänkte på just det här fallet ("våld mot tjänstehund", t.ex.). Annars vet jag inte, och det var inte min mening att antyda något sådant.

Citat:
vad heter fyllot och var bor han och hur ser hans släktträd ut? Vill vi verkligen ha en bonnjävel som hotar att spränga hela gatan springandes lös i samhället? En som vanemässigt verkar dricka så kopiösa mängder sprit att han hamnar i bråk, misshandlar folk och hotar med samhällsomstörtande verksamhet?

Åtminstone en del av det här tror jag framgår av förundersökningen, som jag bara skummat som hastigast. Tydligen är han en Iron Maiden-fan (han var i Stockholm för att gå på deras konsert). Det finns också en bild på honom, där han ser genomsnäll ut.
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-10-19 kl. 23:16.
Citera
2013-10-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Jag är ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du menar -- om du ens syftar på mig. Har själv aldrig förnekat att webbsidan kan utgöra förtal eller förolämpning (har f.ö. lagtexten framför mig). Tvärtom har jag vidgått att så kan vara fallet, och funderat varför inte Kattis (mig veterligen) gjort en anmälan. Hon verkar ju annars vara piggelin på sådant...

Mina invändningar har rört begreppet "hänga ut". Jag ser det inte -- som jag förklarat ovan -- som en vettig synonym till ärekränkning i lagens mening.

1. Poängen är den att kombinationen av lagbrottets låga vikt och de tre essentiella kraven gör det väldigt svårt att uppfylla i det här fallet, map. fröken "försöka imponera på någon karl"...

2. Gissa varför.

3. Struntar jag i totalt, för att vara helt ärlig.
Citera
2013-10-19, 23:51
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
1. Poängen är den att kombinationen av lagbrottets låga vikt och de tre essentiella kraven gör det väldigt svårt att uppfylla i det här fallet, map. fröken "försöka imponera på någon karl"...

Den låga vikten kan väl inte påverka utfallet av en rättsprocess? Problemet borde väl snarare vara att spåra vem som driver bloggen (eller är det känt?)?

Här är alltså lagtexten:
Citat:
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall [borde det inte vara ett "han" här? Fel i notisum, lagboken, min spåkkänsla?] ej dömas till ansvar.
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-10-19 kl. 23:54.
Citera
2013-10-20, 08:56
Medlem
Citat:
Herrarna får nog läsa på lagen igen och betänka själva andemeningen i ordet "ägnat" vs. "sant" samt betänka unionen eller skillnaden av dessa ord samt därutöver betänka begreppet "uppsåt", dvs. "med specifik vilja göra detta".

Ursäkta, men det är nog du som bör läsa igenom BrB 5kap 1§ i alla fall en gång innan du uttalar dig.
Citera
2013-10-20, 09:25
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Ursäkta, men det är nog du som bör läsa igenom BrB 5kap 1§ i alla fall en gång innan du uttalar dig.

Vi vet nog alla vid det här laget, om inte tidigare, vad som står i BrB 5 kap. Tycker det är svårt att föra en vettig diskussion med den här typen av one-liners. Vet knappt ens vad frågeställningen är längre. Är frågan om den länkade sidan innebär ärekränkning?
Citera
2013-10-23, 19:27
Medlem
Ingen briljant insats av Katar*ina Hedl*nd men jag har svårt att tro att det kommer bli en fällande dom. De där batongerna är farliga då träffytan blir så liten. All kraft på en punkt. Hade hon träffat en ryggkota så hade han säkert blivit rullstolsbunden.

Det har diskuterats hurvida uthängningar av den här typen är rätt eller fel. Katar*ina är uthängd på corruptio, flashback och med all säkerhet en massa andra bloggar och sociala medier också. Säkert jobbigt för hennes person men samtidigt så ser jag inget konstigt med det. Sverige är till skillnad mot ex USA ganska snälla på den punkten. I just USA så går alltid etablerad media ut med namn och bild på poliser som utsatt folk för övervåld. I Sverige gör de inte det men det finns ju alltid alternativa kanaler för sådant. Skadan blir då ändå inte lika stor. Det här är inget "ge tillbaka på polisen"-fenomen. Att filma situationer är ju idealiskt ur rättssynpunkt. Domstolarna kan då få se vad som skett och döma efter det istället för på ex. vittnesuppgifter. Det borde ligga i polisens intresse att fler filmade då de företräder rättsväsendet.

På tal om uthängningar. Detta gäller ju inte bara poliser. Ta ex. hantverkare, läkare, politiker, lärare, socialare, bilmekaniker mfl. De hamnar ofta i samma sits då det skett något tvivelaktigt runt deras yrkesutövning. Det finns ju tom TV-program där hantverkare hängs ut på löpande band. Det finns det inte om poliser.

En parentes som jag vill vara extra tydlig med. Det är att det är riktigt riktigt dålig stil att hänga ut hennes familj. Vad har de gjort för skada?
Citera
2013-10-24, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK

Nej, men 2014-01-27 blir det 7 timmar i följd 9-16 fast kanske också lundhpaus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in