Citat:
Ursprungligen postat av
CarolSeaver
Jag vet vad ärekränkning och förtal är, och hur brotten definieras enligt svensk rätt. Och som jag skrev är jag inte alls främmande för att den välresearchade bloggposten innebär att någon gjort sig skyldig till något av det som du antyder.
"Hänga ut", däremot, är vad jag vet inget juridiskt begrepp. Min spåkkänsla säger mig att en rimlig tolkning är: "berätta något om någon som är sant, och anses vara ofördelaktigt för denne". Jag tycker det känns språkligt fel att tala om att "hänga ut" om det som beskrivs (a) inte är sant, eller (b) inte normalt anses vara negativt. Jag tycker t.ex. det är absurt att tala om att "hänga ut" brottsoffer.
Då har vi olika uppfattning om orden "hänga ut".
Det spelar inte så stor roll för mig faktiskt. Din "språkkänsla" lämnar en del övrigt
att önska. Du får gärna ha din rigida semantiska diskussion med dig själv hur mycket du vill.
Både du och jag (och dom flesta andra) vet precis vad jag menar. Så du gör dig bara
fjantig när du skriver som du gör.
Personen som hängs ut gör det med syftet att ge idioter (ingen nämnd) tillfälle att
trakassera en icke dömd person (personer) för något bloggägaren finner vara ett
oegentligt beteende.
Har sagda polis anmält folk till höger och vänster? När då och för vad?
vad heter fyllot och var bor han och hur ser hans släktträd ut? Vill vi verkligen
ha en bonnjävel som hotar att spränga hela gatan springandes lös i samhället?
En som vanemässigt verkar dricka så kopiösa mängder sprit att han hamnar i bråk,
misshandlar folk och hotar med samhällsomstörtande verksamhet?
Har han några radikala kopplingar? tillhör han någon extrem vänster eller högerfalang?
Vad jobbar han med? Vet hans arbetsgivare om hans alkoholproblem?