2014-01-14, 14:44
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Jag tror på Forssberg- hoppas verkligen att han har något bra som kan föra utredningen i RÄTT RIKTNING!

Tycker att det vore märkligt om KJ skulle ha hämtat upp VB, mördat henne och lagt henne i bilen alt skogen? det lär ju ha varit mycket blod.. och sen bytt kläder och tvättat av sig- VAR? för att sedan 45 min senare lungt åka hem till kompisen och vara helt oberörd? Killen har dessutom asbergers och har oordning omkring sig..

Mer pekar åt MB/XX/AN hållet. Varför bytte de tex avloppssystem, raderade sms p e r m a n e n t, skrev sjuka och misstänksamma saker på facebook och i sms, ställde in mötet 5 maj (har istället kontakt med försvaret 7 ggr den 5 maj), gav motsägelsefulla "alibin" på varandra, ljuger en massa i förhör, och sålde bilar i samband med att VB styckmördats?

+ att läget mellan MB - VB var jävligt spänt åtminstone den 2 maj- 2 dgr innan.. + MB är smart, brukade hämta upp VB, har hotat folk till livet förut och gillar knivar!

Just det lägg till en mycket svartsjuk AN!

Var har du läst att karateparet bytt avlopp?
Citera
2014-01-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Var har du läst att karateparet bytt avlopp?

jag har läst det här i tråden vid ett flertal tillfällen. Det skulle kunna vara en trådsanning men eftersom det har stått mer en gång tror jag att det stämmer.

Finns det någon som kan dementera uppgiften om att MB bytt avloppssystem efter 4 maj?

eller kan den som skrev det från början berätta vart han/hon fått informationen ifrån?
Citera
2014-01-14, 15:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Han är iaf fyllda 21 vid brottets utförande och då hindrar inte "livstid" men förmodligen blir det tidsbestämt. Får virrskallen i Umeå 14 år för ett mord på ett slumpoffer där han faktiskt kunde ha missat skottet och mordet aldrig skett. Denne man har varit väl medveten om sin handling och har dessutom på ett oerhört bestialiskt sätt tagit offret av daga och kryddat med att stycka vederbörande.
Det har varit ett utdraget förlopp.
Absolut max tidsbestämt straff (18 år) fast det borde rendera i livstid.

Edit: ZegDeg gav ett bra förtydligande så mina 18 år ramlar nog ner på 16 år om det blir tidsbestämt.

Ganska säkert kommer tingsrätten gå på åklagarnas linje vilket innebär livstid. Vad hovrätten kommer fram till är fortfarande en öppen fråga. Vid status quo fastställs tingsrättsdomen.
Citera
2014-01-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ganska säkert kommer tingsrätten gå på åklagarnas linje vilket innebär livstid. Vad hovrätten kommer fram till är fortfarande en öppen fråga. Vid status quo fastställs tingsrättsdomen.

Är det någon som är aktiv här i tråden som kommer att vara med vid förhandlingarna?
Citera
2014-01-14, 15:09
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag är enig med dig och tycker att det är anmärkningsvärt att man inte tagit fram olika typer av stämjärn, håljärn etc. i rätten i förhör med AB. Personligen tror jag att ÅK-sidan inte vill påskina att AB's vittnesuppgifter är osäkra och vill enkom ha med honom för att visa rätten att det minsann har funnits "verktyg" i KJ's bostad som kan[ ha använts i mordet på VB.

I de första förhören med AB beskriver han ett stämjärn med ett orange skaft (råkar ha en exakt likadan hemma med just ett orange skaft). Stämjärnet är rakt på baksidan med en fasad kant på framsidan. AB har stora problem med att rita och förklara i förhör (Fup s.1222) men jag tycker att det är tydligt att han syftar på ett vanligt stämjärn. Senare försöker man få honom att ändra sina vittnesuppgifter till att det han såg i KJ's bostad cirka ett år tidigare skulle vara ett verktyg med böjd/konkav egg. I förhöret med AB visar FL till och med ett stämjärn som han googlat fram i sin mobiltelefon varav AB menar att det är exakt ett sådant verktyg som han försöker att rita/förklara.

I och med AB's utpekande i förhör gällande verktyget pratar han hela tiden om ett stämjärn, att rätten/UL på alla möjliga sätt försöker få AB att peka ut ett annat verktyg som bättre skulle passa in i mordet på VB. Att VB skulle ha blivit huggen av ett stämjärn är uteslutet då verktyget inte har en konkav/böjd egg utan är rakt.

Jag håller med om att AB:s beskrivningar är motsägelsefulla vilket gör att värdet av hans uppgifter minskar betänkligt. Men jag gör inte tolkningen att han beskriver ett vanligt rakt stämjärn i förhöret. Polisen visar förvisso en bild på ett stämjärn och han säger att det är ett sådant, men då tror jag att han inte är så precis utan resonerar att det är ett slags träverktyg man hugger med. Om det var ett vanligt stämjärn, hade han då sagt så här?

"Han menar att han kan ha uppfattat att bladet var platt på ena sidan och böjt på andra sidan eftersom bladets kanter "lutar" längs med hela bladet. Därav "böjen" som han tecknat på skissen." (s. 1227-1228)

Och varför beskrev han ett verktyg med svängd egg i rätten? (edit: som jag minns det, har tyvärr inte möjlighet att lyssna på filen nu och han kan ha uttryckt sig otydligt även här)

Vad han menar med att det är platt på ena sidan och böjt på andra förstår jag dock inte. Hade han fått peka ut aktuellt verktyg bland ett urval hade allt blivit klarare.
Senast redigerad av rayravioli 2014-01-14 kl. 15:39.
Citera
2014-01-14, 15:12
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
jag har läst det här i tråden vid ett flertal tillfällen. Det skulle kunna vara en trådsanning men eftersom det har stått mer en gång tror jag att det stämmer.

Finns det någon som kan dementera uppgiften om att MB bytt avloppssystem efter 4 maj?

eller kan den som skrev det från början berätta vart han/hon fått informationen ifrån?

Det där är ju en bra beskrivning av hur en trådsanning uppstår
Citera
2014-01-14, 15:15
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Eftersom det stått många gånger i tråden att KJ är skyldig så antar jag att du tror på det också. För du var ju objektiv eller hur?
Citera
2014-01-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
I polisförhören säger den yngre brodern D och hans kompis W att KJ kom vid 22.00 tiden och åkte iväg vid 23.00 tiden.
Sedan anser jag att det är mycket underligt att så många tror att KJ skulle ha kunnat genomföra ett mord utan att lämna några som helst spår eller bevis efter sig .
Vad som lagts fram är antaganden eller önsketänkande att se honom som skyldig.
Han har diagnosen Asperger syndrome, som gör att han har mycket dåligt ordningssinne och även minne, som framgår också från foton som polisen tagit i bostaden. Man kan säga att allt var en enda röra, som också polisen sade, samma sak med bilen den skall ha varit väldigt ostädat. Hans bostad är det de anhöriga som ibland städat åt honom, därför han har aldrig kunnat ta sig för att städa själv.
För mig är det obegripligt att någon kan tro att en sådan person skall kunna begå ett mord och inte lämna några spår eller bevis efter sig. Alla som känner honom säger att om han hade begått ett mord han skulle omedelbart åkt fast.

Beror ju helt på hur man ser på saken. Han har ju lämnat spår efter sig, hade han inte gjort det skulle han inte sitta där han sitter idag. Blodbesudlingar och likdoft i bagaget i sin egen bil får väl ändå betraktas som att man lämnat spår efter sig? Sen kan jag hålla med om att han inte lämnat mycket spår efter sig för ett så brutalt mord men ändå tillräckligt för att man ska kunna binda honom till det.

Jag kan sträcka mig till att det finns en möjlighet att KJ haft hjälp under vägen (även fast jag inte tror det) men att hävda, som giveawayyourlove gör att absolut INGENTING talar för att KJ ens är inblandad gör hela diskussionen bara löjlig och oseriös.
Citera
2014-01-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
I polisförhören säger den yngre brodern D och hans kompis W att KJ kom vid 22.00 tiden och åkte iväg vid 23.00 tiden.
Sedan anser jag att det är mycket underligt att så många tror att KJ skulle ha kunnat genomföra ett mord utan att lämna några som helst spår eller bevis efter sig .
Vad som lagts fram är antaganden eller önsketänkande att se honom som skyldig.
Han har diagnosen Asperger syndrome, som gör att han har mycket dåligt ordningssinne och även minne, som framgår också från foton som polisen tagit i bostaden. Man kan säga att allt var en enda röra, som också polisen sade, samma sak med bilen den skall ha varit väldigt ostädat. Hans bostad är det de anhöriga som ibland städat åt honom, därför han har aldrig kunnat ta sig för att städa själv.
För mig är det obegripligt att någon kan tro att en sådan person skall kunna begå ett mord och inte lämna några spår eller bevis efter sig. Alla som känner honom säger att om han hade begått ett mord han skulle omedelbart åkt fast.
Hypotes: KJ stryper VB. KJ lägger den avlidne VB på duschdraperiet. KJ styckar av ben och händer på duschdraperiet. KJ tejpar ihop duschdraperiet. KJ lägger VB i bagaget på bilen. KJ vet mycket väl att mobiltelefoner lämnar spår efter sig och stänger av VBs mobil för gott.

Oavsett om din tilltro i övrigt till inblandade och icke inblandade.
Vad är det som är så avancerat i denna hypotes att inte ens KJ skulle klara av det?
Vilka spår kan man förvänta sig vid hypotesens förlopp förutom eventuellt lite blod på tejprullen som använts och lite blodspill i bagaget på bilen?
Citera
2014-01-14, 15:43
Medlem
Theforeigners avatar
http://kuriren.nu/nknyheter/forssber...a-7321794.aspx

Forssbergs krav: Livstidsfängelse kan inte komma på fråga

Quote:

Kommer åklagarna att yrka på livstids fängelse?

Svaret från kammaråklagarna Anna Bergström och Ulrika Schönbeck kommer i morgon före lunch.

Quote:

Sedan Luleå tingsrätt meddelade att 22-åringen kommer att dömas för mordet, har domstolen arbetat med att färdigställa domen.

Men på tisdagsförmiddagen kunde inte rättens ordförande, Katarina Lindgren, ge något säkert svar på om domen kan meddelas på onsdagen.
Citera
2014-01-14, 15:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Inte vad jag vet. Det finns dock viss praxis från hovrätterna om vad som skall anses som försvårande och där kan bl.a. beaktas stora plågor och dödsskräck men trots vissa påstridiga teorier i tråden om ett utdraget och plågsamt förlopp så kan jag inte se att den frågan är vare sig utredd eller styrkt av rättsläkaren och domstolen torde knappast hänföra sig till trådskrivare i den frågan. Att kroppen styckats efter mordet torde inte ses som en särskilt försvårande omständighet även om det i viss mån kan beaktas att de anhöriga har levt i ovisshet under en period. Med den nya lagändringen och praxisen krävs dock mycket speciella omständigheter för ett livstidsstraff men även för ett 18-årigt straff. Vidhåller min bedömning om 14-16 år.

Hovrättsfall som jämförelse:
Sammantaget finner tingsrätten det styrkt i målet att P genom att tilldela C ca 25 knivhugg uppsåtligen har berövat henne livet. Det har inte kommit fram några omständigheter som utgör skäl att anse brottet som mindre grovt. Gärningen är att bedöma som mord.
Hovrätten: Den gärning P har begått präglas av vad som i detta sammanhang får betecknas som osedvanlig brutalitet och innefattar såsom tingsrätten angett flera försvårande omständigheter. Vid bestämmande av straffvärdet anser hovrätten följaktligen att den övre delen av straffskalan för mord bör tillämpas. Det saknas skäl att, även med beaktande av hovrättens bedömning i frågan om utvisning, bestämma straffet till annat än i överensstämmelse med straffvärdet (jfr rättsfallet NJA 2001 s. 500). Straffvärdet är inte lägre än det straff som tingsrätten dömt ut. Tingsrättens dom ska sålunda stå fast i fråga om påföljd, dvs. 16 år fängelse.

Den avgörande skillnaden ligger i att döda snabbt - och att döda långsamt. I ifrågavarande fall ville förövarna se en dödskamp, inte släcka ett liv så snabbt som möjligt. Tror till och med en obducent skulle kunna komma till den insikten med en smula eftertanke i just detta fall. Dvs här är alla rekvisit uppfyllda för livstids fängelse.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-14 kl. 16:26.
Citera
2014-01-14, 15:57
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Med den lilla skillnaden att det i av dig citerat mål inte kunde bevisas att mst och BO ens hade träffats, BOs blod fanns inte i den misstänktas badrum eller bil och eftersom mst och BO inte hade någon känd kontakt så hade inte heller mst "slutat att kontakta" BO efter denne avled.

Det du anför är ovidkommande. VB:s blod i KJ:s bil och på tejprullen i hans badrum, bevisar inte bortom rimligt tvivel att KJ är mördaren. Det handlar om indicier, t o m besvärande sådana, men det är fortfarande indicier. Om KJ:s fingeravtryck däremot hittats direkt i en av VB:s blodfläckar, hade saken kommit i ett helt annat läge. Då hade KJ varit bunden till brottet. Det är han inte nu. Sen spelar det ingen roll vad du, jag och alla andra tycker, tänker och tror om hans eventuella skuld.

Hos mannen som friades i hovrätten efter att fällts i tingsrätten, påträffades tre, blå viskosfibrer som SKL slog fast överensstämde med de fibrer som fanns i tröjan mordoffret hade på sig. Tingsrätten var helt övertygad om att fibrerna kom från tröjan. Men inte ens här gick hovrätten på tingsrättens linje. Åklagarens "bevis" smulades effektfullt sönder med en utmärkt skriven analys om varför fibrerna inte säkert kunde kopplas ihop med just den tröjan.
I hovrätten sitter inga lekmän, enbart höga jurister. Det handlar alltså om ett domslut på hög nivå där juristerna vridit och vänt på varenda sten i syfte att följa lagstiftningen till punkt och pricka.
Läs gärna hovrättsdomen på nytt, speciellt avsnittet med rubriken "Tejper och fibrer".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in