2014-01-13, 12:39
Medlem
30ischs avatar
hehe jo en sån här tråd till

hashish-boy har varit jäkla sugen på en el-hjälp motor med
hittade bla lite fräna slungkopplingar och div man skulle kunna använda
bygga ihop nå tufft som boostade motorn med några hästkrafter vid hårt gaspådrag...

spelar ingen roll att allt redan finns eller är beprovat jag vill bygga eget och testa
Citera
2014-01-21, 23:20
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30isch
hehe jo en sån här tråd till

hashish-boy har varit jäkla sugen på en el-hjälp motor med
hittade bla lite fräna slungkopplingar och div man skulle kunna använda
bygga ihop nå tufft som boostade motorn med några hästkrafter vid hårt gaspådrag...

spelar ingen roll att allt redan finns eller är beprovat jag vill bygga eget och testa

Det är fränt med fordon som har en extra motor (elmotor + förbränningsmotor) då man kan bygga så att elmotorn går igång när man växlar osv...

Då är bara att bygga ihop något, man behöver inga fler anledningar än att man tycker att det är skoj! Det är inte fel med ny kunskap och nya erfarenheter heller för den delen
Citera
2014-01-22, 08:57
Medlem
Gotenkss avatar
Vartifrån får ni att bilens generator arbetar olika "hårt"? Den är väll inkopplad med rem och kör 100% hela tiden.
Citera
2014-01-22, 09:19
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gotenks
Vartifrån får ni att bilens generator arbetar olika "hårt"? Den är väll inkopplad med rem och kör 100% hela tiden.
Ju mer ström som förbrukas desto hårdare jobbar den, det kan du tydligt höra om du t.ex. står på tomgång och drar på med en massa förbrukare.
Citera
2014-01-22, 15:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotenks
Motståndet i generatorn ökar och minskar med hur mycket effekt som plockas ut, jämför det med att cykla, går trögare i uppförsbackar och lättare i nedförsbackar för motståndet varierar.
Citera
2014-01-22, 18:41
Medlem
Avva66s avatar
Det där med vätgas och elektrolys. Om du Ts hittar ett kassaskåp med 100 000 kr i, skulle du då betala
120 000 kr för att få upp det?

10 ampere på ett 12V batteri ger 120 watt, eller ca 0.15 hästkrafter förresten.
Senast redigerad av Avva66 2014-01-22 kl. 18:43.
Citera
2014-01-22, 19:18
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det där med vätgas och elektrolys. Om du Ts hittar ett kassaskåp med 100 000 kr i, skulle du då betala
120 000 kr för att få upp det?

10 ampere på ett 12V batteri ger 120 watt, eller ca 0.15 hästkrafter förresten.

Onödigt att fortsätta älta den punkten när TS redan backat av... När det kommer till elmotorer och batterier så finns det de som ger betydligt högre effekt än det du redovisar och tror dessutom att man kan få ut betydligt mer än 0,15hk ur ett vanligt bilbatteri (dock så är jag inte insatt i hur man räknar på det men jag har sett bilar och truckar gå på vanliga blybatterier).

Här är en hybridlastbil som är rätt frän: https://www.youtube.com/watch?v=3k0S5ePV3q4
Senast redigerad av hashish-boy 2014-01-22 kl. 19:32.
Citera
2014-01-22, 23:39
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30isch
Hej alla glada jag gör detta längre än nödvändigt för jag är skrivsugen...förlåt...
Jag satt och labbade med vätgasceller för o montera i bilen min sänka bränsleförbrukningen men så kom det barn in i bilden och tiden att labba uteblev.
Alla sidor som säljer dessa celler lovar ju guld och gröna skogar men som vanligt är de mest bara bluff
och båg. du betalar massa pengar för en bunt rostfria plattor några packningar och lite slangar
du kopplar in det i bilen och kör iväg med ett naivt leende.. Vätgascellerna har värmeförluster osv som gör att du inte kan göra någon större vinning på den genom att ha den kopplad till generatorn/batteriet på bilen då motorn får jobba hårdare för att tillverka strömmen till att driva cellen och dra mer soppa.

ett sätt att få hela ideen att fungera ....
Installera ett extra batteri "fritidsbatteri" i bilen och koppla till cellen
om batteriet har typ 100ah och cellen drar 10amp så kan man ju köra runt i 10 timmar innan batteriet måste laddas. en dag,s skruvande och runt 2000:- senare så har du gjort din egen laddhybrid
laddas med fördel på typ jobbets laddstolpe eller där el är gratis för laddar du hemma är de helt i onödan.
du övertänker. mest bränslebesparing/effektvinst torde du få av att helt sonika koppla ditt fritidsbatteri i serie med det vanliga och sedan strunta i generatorns drivning, underhållsladda på jobbet så du fixar en ToR hem.
moderna bilar har ju visserligen intelligent laddstyrning så du belastar generatorn hårade vid motorbroms för att återvinna den levande kraften, för att sedan 'lätta av' när motorn står för framdrift igen.
Citera
2014-01-24, 10:36
Moderator
rotadents avatar
Sammanfogat.

//Mod
Citera
2014-04-29, 16:26
Medlem
Berätta om ni provar skälva.
http://hho.forum24.se/

/D
Citera
2014-04-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dave333
Berätta om ni provar skälva.
http://hho.forum24.se/

/D

Ja du, de som tror på sådana där grunkor med ”fantastiska” egenskaper (enligt påståendena då...) får mig att skälva.....
Citera
2014-05-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja du, de som tror på sådana där grunkor med ”fantastiska” egenskaper (enligt påståendena då...) får mig att skälva.....

Fördjupning ger kunskap, tyvärr marknadsför dessa hho kit på felaktigt sätt. Här finns det sammanställt länkar för er som är nyfikna på hho.
http://www.hhoforum.se/viewtopic.php?f=2&t=2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in